Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Greit nok, lydplanker kan ha flere kvaliteter fremfor "vanlige" anlegg, men lydkvalitet er ikke en av dem.

 

Og jeg har hørt flere lydplanker. Er jo nettopp derfor jeg prøver å lage et lite poeng her. Selv har jeg hver eneste gang blitt overrasket over hvor dårlig det låter.

 

For lydplanker er så hardt overstyrt av design, at de ikke har noen mulighet til å fungere optimalt lydmessig, man kan ikke bryte naturlovene.

 

Egentlig en litt rar diskusjon, som regel er det stereofolket vs surroundgjengen i diskusjoner om god lyd. Hadde jeg dratt inn lydplanker i en slik diskusjon hadde folk virkelig satt spørsmål om jeg var seriøs.

 

Men føler vel nå at jeg har fått frem mitt poeng, dere er sikkert lei av gnålet mitt  :D

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delte meninger er faktisk sunt og normalt i et diskusjonsforum... Jeg snakker generelt for mannen i gata ikke den lille prosenten med egne kino rom. Dette er min egenerfaring tåler man ikke den så bla videre til neste post da vel. Jeg er strålende fornøyd med min løsning grunnet både plass og lydbilde er for meg imponerende. Selvfølgelig kan ikke lydplanker konkurrere mot high end anlegg i isolerte kino rom kjære vene men det er ikke mitt og de fleste sitt behov. At folk med dyr stereo forsvarer sin interesse og lidenskap er helt naturlig det akkurat som noen kjøper en laptop til fire lapper og andre til 30,000.. 

Jeg lurte seriøst på hvilket type tak du har, siden atmos fungerer så bra hos deg med den metoden.  Jeg vurderer å modifisere taket mitt, og er interessert i å skaffe meg mest mulig info om dette.  Var derfor jeg spurte, og ikke for å kritisere løsningen din.  

Endret av Teodor1979
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vanlige Tak-Ess plater, med "vanlig" isolasjon liggende over. Fungerte ikke i det hele tatt her. 

 

Hvis man vil teste litt med noe mer enn vanlige demoklipp eller film, så har Matt Darey laget litt musikk med Atmos surround mix, gratis  :)

 

http://mattdareywolf.com/

 

Bare å laste ned og bruke for eksempel deafult mediaplayer i Win10, og kjøre bitstream til receiver.

 

Kul musikk og låter ganske fenomenalt, fin demo hvis du vil imponere med Atmos anlegget.

Lenke til kommentar

Det er også min erfaring, men hvis noen har en type tak som reflekterer lyden bedre på denne type atmos, så hadde det vært morsomt å prøve.

 

Det kan også ha litt å gjøre med at lydplanken i seg selv fungerer stort sett som en senterhøytaler, men et veldig lite og trangt lydbilde. 

Absolutt alt - selv diffus reflektert lyd med bad timing vil nok hjelpe på dette.

 

I et normalt surroundanlegg, med anbefalt oppsett, er "lydboblen" så stor, at man rett og slett ha mye høyere kvalitet på det som tilsettes, før det føles ut som en bra oppgradering. 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg tror Jada-Jada forsøker å si, er at lydplanker har fortrinn som mange prioriterer i like høy grad som ren lydkvalitet, i stuen sin. Det handler eksempelvis om:

 

1) Estetikk, at en lydplanke tar seg bra ut på TV-benken eller på et minimalistisk veggfeste. At subben som oftest er trådløs, og kan gjemmes bort om en ikke liker å se den. Som regel kun to strømkabler, en til planken og en til subben. Noen lydplanker kobler til og med trådløst eller med bluetooth (LDAC) til TVen, så en også kan unngå lydkabel. 

 

2) Funksjonalitet. En kan ofte streame musikk til en lydplanke gjennom mobil, nettbrett eller PC. Multiroom-løsninger gjør at en kan koble lydplanken på et større system. 

 

3) Enkelt oppsett. Trenger veldig sjeldent å konfigurere innstillinger og finne sweet spot. Plug and play. 

 

I et dedikert kinorom, tror jeg både Jada-Jada og deg er helt enige om at en bør tilstrebe et ordentlig hjemmekinoanlegg.  :)

 

 

Atmos-receiver: Onkyo TX-NR676E (3390 kr)

Front (U): B&W 601 S3 (1300 kr)

Senter (U): B&W HTM62 (1000 kr)

Subwoofer (U): XTZ W12.16 (2000 kr)

Back (U): B&W 601 s2 (1000 kr)

Taket: Yamaha NC-IC600 (1200 kr)

 

9890 kr da.  :tease:

 

Kan faktisk være en ok gjeng utstyr du foreslår der.

 

Det finnes et par tommelfingerregler man burde følge med surroundanlegg. Særlig dette å ha mulighet til å levere en jevn frekvenskurve. I tillegg bør surroundhøytalerene kunne levere ned til minimum 80Hz, fordi bass over denne frekvens er mulig å høre hvor kommer fra. Og suben bør kunne levere bass ned på 20 tallet i Hz.

 

Pakken du foreslår, klarer alle disse tingene.

 

For Samsung planken blir det litt verre, surroundhøytalerene gir seg ved 145Hz og Suben ved 40Hz. Suben leverer opp til 112Hz. Dermed blir det et "hull" mellom 112 og 145 Hz.

 

https://www.soundandvision.com/content/samsung-hw-k950-soundbar-system-review-test-bench

 

Fin test forresten, hvor planken får mye skryt.

 

Edit: Bare lurte litt, ser at planken får 30% 1 Star Reviews hos Amazon, er ikke det veldig mye? Får fler 5 Star Reviews, må man ta med - men allikevel?

 

https://www.amazon.com/Samsung-HW-K950-ZA-Soundbar-Technology/dp/B01I0HW12O

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Interessante diskusjoner. Jeg har tenkt å krydre det ytterligere..Lyd er jo noe jeg har peiling på. Lyden fra lydplanker er selvsagt bedrøvelig og er bransjens bevisste valg: mens Pioneer sine plasma TV-er ga deg valget å koble til selvvalgte høyttalere direkte på sine TV-er fordi de hadde en innebygd forsterker, så har hele bransjen nå valgt bort denne muligheten fordi de vil tvinge forbrukeren til å kjøpe lydplanker og andre horrible løsninger. For alle som som skal ha en minimalistisk løsning i sin stue, så fordyrer jo dette stueløsningen. TV titting i stua utgjør den desidert største kjøpermassen, så å skille lyd fra bilde har siden CRT vært et mål i seg selv. For min egen del: min Pioneer plasma ( 9 serien) med TV høyttalere fra Klipsch gir en stueopplevelse langt utover en Sony OLED, for ikke å snakke om en LG OLED med innebygd drittlyd. Det er også hovedgrunnen til at jeg utsetter kjøp av noe annet. Den totale bilde/lyd opplevelsen i min stue er adskillig bedre enn et hvilket som helst TV kjøp, også fordi HD kvalitet i de fleste tilfeller er det jeg får servert. Opplevelsen er jo både lyd og bilde.Bra bilde og dårlig lyd er noe alle er godt kjent med i dagens kyniske markedet. Noe annet er det i kjellerstuer hvor det skal bli kinofølelse.Da må jeg uansett ha et opplegg hvor lyden er den ene delen og bildet den andre. Og da er vi tilbake til disse såkalte testsider, hvor det meste er humbug, kjøpt og betalt, fakenews whatever. Blant disse Lyd og Bilde, Tek.no, What Hifi og de fleste andre. Stil og med « prissammenligningstjenester som « prisjakt.no» driver med markedsmanipulasjon. Jeg kjøpte forleden 2 stk. Apple TV 4K hos Telenor til 999 per stk., og etter tre henvendelser så valgte de å publisere prisen. Den var til salgs i over en uke til 999 kroner, men de ble utsolgt 6 timer etter at prisjakt motvillig grunnet trusselen om avsløring valgte å publisere prisen. Om du sjekker prisen på denne Nr.1 i sin produktkategori, så vil du den ikke fremkommer i prishistorikken. Dermed så manipulerer prisjakt bevisst priser for å opprettholde et høyt prisnivå.

 

Det samme skjer innenfor elektronikkbransjen generelt. For bare få år siden var prisene på elektronikk rimelige i Norge, men idag ligger prisnivået betydelig over det som er vanlig i EU. Det er kun på utgåtte produkter du kan oppleve rimelige priser, men det blir det ganske sikkert slutt på i nærmeste fremtid. Hovedårsaken er selvsagt at det kun finnes to aktører som bestemmer prisen. Når prisjakt også er « kjøpt og betalt» , så sier det seg selv at du som forbruker blir lurt trill rundt.

Overskuddet i Elkjøp økte med hele 159% Iår og hovedårsaken ligger jo i at prissettingen på elektronikk har økt voldsom, og dette pro tross av den svake kronen! En lydplanke koster fort 40% mer i Norge en ellers i verden. En Canton DM 55 koster 2400 i EU, men samme sak koster 4490 på billigste sted om man skal tro på prisjakt.no. Dette få være nok bensin på bålet i denne omgang...de fleste blir lurt trill rund mht. Lyd, bilde og prisen bransjen vil at du skal legge ned, især takket være en kynisk bransje uten konkurranse med støtte fra aktører som lyd og bilde og prisjakt, for å nevne verstingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom gjerne med fakta Agentspoon...det er litt for lettkjøpt å sette stempler:

- Finner du Apple TV 4K til 999 kroner på prisjakt?

- Har du sammenlignet priser fra prisjakt med idealo over tid?

- Har du fått med deg at Elkjøp har økt sin fortjeneste på ett fattig år med 159%

- Har du over 40 år erfaring med lyd?

Mht. Konspirasjon: Har du hørt om planlagt redusert levetid som er kun en av de mange metoder bransjene bruker for at du skal kjøpe nye produkter? Til og med i EU vil man nå bekjempe dette kjente trikset.

Særlig i bilde og lydbransjen har aktørene prøvd å lure forbrukere til å kjøpe 3D, buede TV-er, og en masse annet dritt.

I vår gjeng har alle høyttalerkabler som koster oss 200 kroner i materialer, kjøpt inn fra butikk som har sine avanser. De matcher høyttalerkabler til 16000 kroner....Hva tror du en dritt lydplanke egentlig koster?

Kom gjerne med saklig kritikk og fakta istedenfor å bare slenge med leppa.. du høres ut som en FRP-er: sette stempler på alt uten å komme med fakta

Lenke til kommentar

1. Nei, jeg finner den heller ikke på Telenor sine hjemmesider. Om de ikke fører produktet lenger, er de neppe listet hos Prisjakt heller, og da faller indekseringen bort. Tror du det sitter noen og individstyrer de millionvis av produktene som er på Prisjakt? Hvor mange tror du egentlig de har ansatt?  :tease:

2. Nei, tror de færreste vet hva Idealo er, inkludert meg selv. 

3. Har du også fått med deg at Elkjøp og Lefdal har slått seg sammen? At de har tilspisset salgene mot bedrift? At nordmenn begynner å bli kjøpeglad igjen etter oljekrisen? At Elkjøp stjal svært mye markedsandel fra Power under Black Week, som er periodene der det er veldig stor andel av omsetning. 

4. Nei, og jeg ville heller ikke blitt bedre enn Magnus Carlsen i sjakk med 40 års erfaring, selv om han bare er 27. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følger en del med på prisutviklingen av surroundutstyr/tv+proj og har gjort det i noen år. Og mitt inntrykk er at prisutviklingen i Norge følger ganske likt med US, UK og resten av Europa.

 

Noen produkter har blitt en del dyrere.

 

Det mest overraskende er at de flotte tilbudene på utgående hjemmekinoreceivere har forsvunnet. Nå er det maksimalt et par tusenlapper i avslag, mens det tidligere gjerne var godt under halv pris. Typisk en 12k receiver selges for 5k. Denne forandringen skjedde for et par år siden.

 

Mulig det har noe med at lydplanker har tatt en del av salgsvolumet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er illuminati, vil jeg tro det skyldes at butikkene tar inn langt færre enheter nå enn før pga. redusert salg av hjemmekinoanlegg, og at de derfor ikke trenger å kvitte seg med like stort antall ved å tilby ekstremsalg på lagervare. Men jeg mener da at Komplett ofte har nesten halvpris på utgående receivere, spesielt Yamaha som er anbefalt, siden den blir solgt mest og tas inn mest. :)

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er illuminati, vil jeg tro det skyldes at butikkene tar inn langt færre enheter nå enn før pga. redusert salg av hjemmekinoanlegg, og at de derfor ikke trenger å kvitte seg med like stort antall ved å tilby ekstremsalg på lagervare. Men jeg mener da at Komplett ofte har nesten halvpris på utgående receivere, spesielt Yamaha som er anbefalt, siden den blir solgt mest og tas inn mest. :)

 

Hehe, litt spesielt at du nevnte Yamaha. For nettopp det har jeg fulgt en del med på. Har en kompis som ba meg om å finne en god hjemmekinoreceiver for han, for et par år siden.

 

Jeg ba han vente til sommeren for da kom Yamaha receiverne på salg, som de har gjort "bestandig". Jeg handlet selv en Yamaha RX-A1030 for kr 5500,- (normalpris 12k) hos Elkjøp sommeren 2014, da hadde etterfølgeren, RX-A1040, kommet. Jeg hadde sett samme fenomen i minst 10 år.

 

For kompisen fulgte jeg med på en nyere variant av min gamle, RX-A1050 skulle falle i pris sommeren 2016. Men det skjedde ikke, den gikk fra ca 12k til 10k, thats it. Samme skjedde i fjor med RC-A1060 - og nå med RX-A1070. Alle RX-A10** er samme dings med litt utvikling fra år til år.

 

Full stopp i store prisavslag. Det ble ikke noen RX-A10** på kompisen.

 

Edit: Men jeg så at dette gjaldt andre produsenter også - og dette skjer i utlandet også. Jeg tror som deg at salget har minsket kraftig, lydplanker har tatt mye av volumet. Derfor har dette årlige fenomenet sluttet.

 

Bedre bilde skal folk ha - men dårligere lyd altså. En skuffende utvikling. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

- Har du fått med deg at Elkjøp har økt sin fortjeneste på ett fattig år med 159%

 

 

 

 

3. Har du også fått med deg at Elkjøp og Lefdal har slått seg sammen? At de har tilspisset salgene mot bedrift? At nordmenn begynner å bli kjøpeglad igjen etter oljekrisen? At Elkjøp stjal svært mye markedsandel fra Power under Black Week, som er periodene der det er veldig stor andel av omsetning. 

 

 

Har de virkelig økt fortjeneste med 159% eller økt omsetning med 159% ? 

 

Om det er omsetning så er det jo bare et "lure" regnestykke fordi som Agentspoon sier at Lefdal nå går under Elkjøp navnet i stedet for å være liksom konkurrent. 

 

Om det er fortjeneste så må det jo være hovedsaklig penger på grossistleddet og tjenester. Det er temmelig bænkers at det ikke er høyere inntjening på elektronikk i butikk nå enn før i hvert fall. 

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Har de virkelig økt fortjeneste med 159% eller økt omsetning med 159% ?

https://www.dn.no/nyheter/2018/01/03/1704/Finans/elkjop-norges-overskudd-krympet-med-131-millioner-kroner

1.7% økning i omsetning

59.9% fall i driftsresultat

 

EDIT:

Dette var for Norge, her er proff.no sine tall: https://www.proff.no/regnskap/elkj%C3%B8p-nordic-as/oslo/-/IF2M32W0000/

Finansinntektene gikk opp fra 1.1 mrd til 2.0 mrd, men hva som ligger i dette er jeg svært usikker på.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Vanskelig å få mer TV per krone enn det ja :)

Samme tenkte jeg. Det har vært mye snakk om lyd her i det siste, men nå vil jeg slå et slag for OS og brukervennlighet. Synes det er viktig hvordan TV'en faktisk er å bruke i det daglige også. Der synes jeg rett og slett Samsung er best! Fattern har 65" versjonen i 7-serie og hvis bildet på den jeg har kjøpt ikke er så langt unna den så vet jeg at jeg vil bli fornøyd.

 

Vet ikke om det er noe komplett.no har hele tiden, men de har ihvertfall 20 % på alle demo TV'er nå. Det var ganske mye å velge i så mulig å gjøre et kupp der nå.

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...