Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva kan jeg bruke til å "bygge opp" i en glippe mellom hvitevare og vegg, slik at ting kan stå oppå?


Anbefalte innlegg

Kjøkkenet mitt er helt idiot oppbygd. La oss for enkelhets skyld si at kjøkkenet er 3m bred, da har jeg kjøleskap, vask, skap, oppvaskaskin, 13cm med ingenting, og så vegg -  i den rekkefølgen.

 

Oppvaskaskinen er ca 52 cm høy, så om jeg kunne fylle/bygge opp den 13 cm lange glippa med noe så kunne jeg plassert mikrobølgeovnen oppå der, i stedet for den andre sida av kjøkkenet der jeg egentlig ikke har plass.

Men jeg finner ikke noe jeg kan ha i mellom oppvaskmaskinen og veggen. Murstein? Planker? Det spørs hva som anses som "innafor" trygt, slik at vedkommende jeg leier med ikke klager på noe. Noen forslag? Må være noe som tåler en relativt tung mikro oppå seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke samboeren din som skal godkjenne løsninga du foreslår, men utleier. Hør med utleier om han har noen forslag til løsning.

 

Ellers så er det vanskelig å se for seg kjøkkenet uten å vite noe om høyder og eventuelle overskap. Jeg støtter ønsket om bilde.

Lenke til kommentar

Det er ikke samboeren din som skal godkjenne løsninga du foreslår, men utleier. Hør med utleier om han har noen forslag til løsning.

 

Ellers så er det vanskelig å se for seg kjøkkenet uten å vite noe om høyder og eventuelle overskap. Jeg støtter ønsket om bilde.

Samboer? Hvor har du det fra?  :hmm: Det er hun som leiger ut som er problemet, siden hun ikke er så begeistret for at jeg henger opp ting og tang. Alt skal også være ekstremt A4, i hennes hode (fikk til dømmes kjeft for å ha tapet fast en Iron Maiden plakat på ei dør her for noen måneder siden... You get the point, håper jeg).

 

Er ikke hjemme på noen uker. Skal se etter om ikke jeg har et bilde på telefonen, men tviler. Dersom det er til noen nytte, så skal jeg prøve å forklare litt bedre hvordan denne problemkroken er oppbygd;

 

-Oppvaskmaskinen står på et underskap som er integrert i alt annet (til venstre er det skrudd fast i et høyt skap i tilsvarende stil som grenser til oppvaskkum). Derimot er det ikke noen overskap i det hele tatt på denne siden av kjøkkenet, bare ei vifte som er langt unna problemområdet.

 

-Underskapet kan derfor ikke byttes ut, da jeg vet huseier vil ha dette ståendes akkurat slik det er. Før oppvaskmaskinen kom i hus stod det et slags høyskap oppå i steden for, som tilsynelatende bl.a. var festet til veggen der den glippa er nå. Hullene er siden blitt sparklet over, tror jeg iallfall etter utseende å dømme. Dette med høyskapet har jeg bare blitt fortalt i full fart når jeg var på visning, dog.

 

-Med underskapet blir den totale høyden fra gulv til topp på oppvaskmaskinen 52 cm.

 

-Fra underskapet og til veggen (til høyre fra oppvaskmaskinen) er det en glippe på 13 cm. Det er litt forskjell mellom bredden på oppvaskmaskinen og bredden på underskapet, men egentlig ubetydelig, så for enkelhets skyld så sier jeg bare at avstanden fra oppvaskmaskinen til veggen er det samme som underskapet og veggen.

 

-Fra fronten av underskapet/oppvaskmaskinen og til flisene bakom er det ca. 55 cm å gå på.

 

-Det er ikke benkeplater over oppvaskmaskinen og bort til veggen; men en hobbyplate fra veggen og bort til eller over oppvaskmaskinen ville likevel sett rart ut, og det er tvilsomt at jeg får lov å skrue opp noe slikt.

 

-Så kort og greit, skulle jeg bare hatt noe snedigt å legge fint mellom underskap/maskin og veggen sånn at deriblant mikroen kan stå stabilt oppå noe. Eier har dilla på sånne gardinspiraler, så det vil ikke være spesielt synlig om jeg stabler noe der... Men det må være noe stødigt noe, selvsagt. Tenker det er bedre å stable noe fra gulvet og opp som lett kan tas bort senere, enn å tigge huseier om å få sette opp en hylle e.l. når jeg veit at jeg får et nei. :ph34r:

Lenke til kommentar

Samboer? Hvor har du det fra?  :hmm:

Herfra:

 

Det spørs hva som anses som "innafor" trygt, slik at vedkommende jeg leier med ikke klager på noe.

 

Mulig jeg ikke ser det riktig for meg, men kan du sette mikrobølgeovnen oppå oppvaskmaskinen og en benkeplate på toppen av den slik at du får relativt normal benkehøyde der? 52 cm + 28 cm høy mikro burde bli 80 cm fra gulvet, som er ca 5-10 over normal benkehøyde.

 

Ellers, er det mulig å sette noe i spenn slik at du slipper å skru noe som helst? Eller kan du kjøpe noen lektere og hylleplater og lage noe a la vinhylla? I så fall kan du innrede høydene slik det passer deg. For eksempel en hylle til stekebrett på høykant, en til frokostblandinger, en til ruller av matpapir, stekepapir, aluminiumsfolie, osv. Rent estetisk ville jeg skaffet en skapfront og hengsler der. Mange gir bort hele kjøkkeninnredninger på finn. Du trenger bare fronten av et høyskap i samme farge som resten av kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Herfra:

 

 

Mulig jeg ikke ser det riktig for meg, men kan du sette mikrobølgeovnen oppå oppvaskmaskinen og en benkeplate på toppen av den slik at du får relativt normal benkehøyde der? 52 cm + 28 cm høy mikro burde bli 80 cm fra gulvet, som er ca 5-10 over normal benkehøyde.

 

Ellers, er det mulig å sette noe i spenn slik at du slipper å skru noe som helst? Eller kan du kjøpe noen lektere og hylleplater og lage noe a la vinhylla? I så fall kan du innrede høydene slik det passer deg. For eksempel en hylle til stekebrett på høykant, en til frokostblandinger, en til ruller av matpapir, stekepapir, aluminiumsfolie, osv. Rent estetisk ville jeg skaffet en skapfront og hengsler der. Mange gir bort hele kjøkkeninnredninger på finn. Du trenger bare fronten av et høyskap i samme farge som resten av kjøkkenet.

 

Ah, okei. Ser den. På min dialekt (som jeg åpenbart har blandet inn uten å tenke meg om) høres det mer naturlig ut å si at man leier *med* huseigeren fremfor *hos*.

 

Anyway. Blir nok ikke lett å finne tak i noe som likner på kjøkkeninnredninger som er her, men en åpen løsning kan nok funke. Da gjør det jo ikke så mye estetisk sett om fargene blir like. Er ikke spesielt handy av meg, i den forstand at jeg er elendig på nøyaktighet, men skal vel klare å kappe opp såpass.

Lenke til kommentar

Kjøp en planke som er 13 cm bred, så den akkurat passer i hullet. Og den skal være f.eks. 180 cm lang: høyde på benken*2 + dybde på benken.

 

Så sager du av to høyder minus tykkelsen på planken, og kutter den resterende til dybden.

 

Skru de to høydene på dybden som "bein" foran og bak, og sett resultatet inn i avlukket. Hvis du ønsker å være sikker på styrken, kan du bruke en vinkel til å feste beina med (koster ca 8 kroner per stk).

 

Ulempen er at tomrommet tettes.

 

post-96352-0-74815900-1529501580.png

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...