Gå til innhold

[Løst] Bygge PC - MÅ man ha kjølepasta på CPU hvis man ikke skal overklokke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man trenger noe mellom CPU-blokken og kjøler. Dette har med at overflatene ikke er perfekt flate (selv om de ser sånn ut for oss) og det gjør at det skapes luftlommer. Luftlommer er som vi kjenner veldig dårlig på å lede varme, og dermed vil CPU'en din blir veldig varm på kort tid. JayzTwoCents på Youtube har demonstrert dette i et par videoer. 

 

Men som Emancipate skriver over, så har (de aller fleste nye) CPU-kjølere et lag med kjølepasta ferdig påsmurt. 

Lenke til kommentar

Du må ha på CPU-kjøler. På mange (de fleste?) nye cpu-kjølere, sitter det en firkantet kladd med kjølepasta allerede. Denne mener jeg at du kan gå ut ifra at er bra nok.

Jeg har aldri sett termisk pasta påført på den måten på en tredjeparts kjøler. Men det har alltid fulgt med pasta alle kjøler jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

De er ikke i annet enn nettbrett og enkelte ultraportable bærbare (Macbook for eksempel).

Jeg vet jo det da.

Det var som tilsvar til Sedersberg at der faktisk er cpuer i dag og ikke kun på 90 tallet som ikke krever aktiv kjøling

Core m3/m5/m7 er brukt i en rekke ulike laptopper . Alt fra macbook , elitebook fra hp, vivobook og zenbook fra asus til yoga fra lenovo med flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...