Gå til innhold

TEST: Renault Zoes rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Renault Zoe er en elendig elbil. Har selv forrige modell med "400 km" som bil nummer 2. Startlengde på 130km vinterstid (effektivt naturligvis enda lavere), 3 uker på å få skiftet batteri som har gått til helvete, elendig software i bilen samt app på mobil. Kan fortsette i lang tid, men det mange elementer som testen ikke tar for seg og som gjør at man bør holde seg langt unna denne bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen ser jo ut som en trillebor på 4 hjul så stygg å liten at ikke en gang svigmor vil ha den, det for være grenser for hvor liten og trafikk usikkert det skal bli, bulke med denne i en stolpe i over 40 km i timen så er man enten invalid eller drept!
Aldrig noen som snakker om sikkerhet i slike små biler bare hvor langt den kan kjøre på et dritsurt batteri!

Endret av Tåka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med tall for rekkevidde er at de blir ganske teoretiske. Ikke bare på grunn av kjørestil og kjøreforhold, men også det at man helst ikke skal la batteriet gå under 20% og helst ikke over 80% (egentlig 70% optimalt sett). Så hvis man vil "beskytte" batteriet så sitter man igjen med bare 60% av selv den "realistiske" rekkevidden.

 

Her burde bilprodusentene vært mer "ærlige" og rett og slett hatt en 20% buffer i hver ende slik at hvis batteriindikatoren faktisk når henholdsvis 0% og 100% så er det egentlig 20% igjen å gå på. Eventuelt så må man oppgi bare 60% av WLTP-tallet for rekkevidde.

Lenke til kommentar

Problemet med tall for rekkevidde er at de blir ganske teoretiske. Ikke bare på grunn av kjørestil og kjøreforhold, men også det at man helst ikke skal la batteriet gå under 20% og helst ikke over 80% (egentlig 70% optimalt sett). Så hvis man vil "beskytte" batteriet så sitter man igjen med bare 60% av selv den "realistiske" rekkevidden.

 

Her burde bilprodusentene vært mer "ærlige" og rett og slett hatt en 20% buffer i hver ende slik at hvis batteriindikatoren faktisk når henholdsvis 0% og 100% så er det egentlig 20% igjen å gå på. Eventuelt så må man oppgi bare 60% av WLTP-tallet for rekkevidde.

Alt det der er tatt hensyn til. Har man Leaf så trenger man ikke tenke på å ta vare på batteriet, den gjør det selv. Til og med telefoner har dette lagt inn nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Renault Zoe er en elendig elbil. Har selv forrige modell med "400 km" som bil nummer 2. Startlengde på 130km vinterstid (effektivt naturligvis enda lavere), 3 uker på å få skiftet batteri som har gått til helvete, elendig software i bilen samt app på mobil. Kan fortsette i lang tid, men det mange elementer som testen ikke tar for seg og som gjør at man bør holde seg langt unna denne bilen.

Har til dags dato aldri hørt en person si at vedkommende var fornøyd med Renaulten sin.

Lenke til kommentar

Vi har ikke hatt annet enn problemer med vår Zoe på jobb. Feil på feil på feil. Nå er den på verksted og der må den være flere uker blir vi fortalt. Den har ikke engang rundet ett år.

 

Det blir ikke Renault på meg privat.

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjennomsnittshastigheten var under 80 km/t. Det rimer ikke med nesten utelukkende kjøring i 100 km/t. Det synes ikke jeg er spesielt imponerende.

Snitt på 60 er notmalt sett helt vanlig,selv man kjører mye 80 og 100. Det er fordi man faktisk får endel av distansen på saktere vei, samt at man ofte opplever at trafikkbildet gjør at man ligger lavere enn fartsgrensen.

Lenke til kommentar

 

14kwh/100km er bra til å være nesten utelukkende kjøring i 110 km/t.

 

Gjennomsnittshastigheten var under 80 km/t. Det rimer ikke med nesten utelukkende kjøring i 100 km/t. Det synes ikke jeg er spesielt imponerende.

Jo, det rimer ganske bra over en så stor distanse.
Lenke til kommentar

"Strekningen er kanskje litt urettferdig i og med at den starter med en lang, bratt oppoverbakke i form av Ekebergtunnelen".

 

For mest mulig realistisk test bør den begynnes og avsluttes ved omtrent samme elevasjon; men ikke nødvendigvis på samme sted.

 

"På Zoe er saken en helt annen. Økomodusen introduserer for eksempel en fysisk «terskel» på gasspedalen som du må tråkke ekstra hardt for å komme forbi".

 

Det er ikke når man akselererer at man kjører uøkonomisk. Man kan akselerere så mye man vil uten å tape rekkevidde. Det er når man bremser eller regenererer at man taper energi og kjører uøkonomisk. Dette er fordi bremsing og regenerering er ikke-reversible prosesser som taper energi. Unngå å regenerere og å bremse, så vil man se at energikostnadene per mil blir lavere.

 

Dette har ingen ting med "økonomi" å gjøre. Man sparer ingen ting ved at det er tungt å tråkke forbi et visst punkt på gasspedalen.

Lenke til kommentar

Har prøvekjørt denne bilen i det siste. Det føler ut som en gammeldags Clio. Renault har ikke brukt anledningen til å skape noe nye, det er bare en til kjedelig fransk bil med en svak motor. Det er så mange muligheter når man bygger en elbil fra nytt, men dette er et eksempel hvor gammeldags leverandører prøver å fortsette som før og får det meste mulig penger for så lite innovasjon som mulig. Det var også litt dumt å fokusere på rekkevidde også ikke tilby hurtiglading..

Lenke til kommentar

 

Renault Zoe er en elendig elbil. Har selv forrige modell med "400 km" som bil nummer 2. Startlengde på 130km vinterstid (effektivt naturligvis enda lavere), 3 uker på å få skiftet batteri som har gått til helvete, elendig software i bilen samt app på mobil. Kan fortsette i lang tid, men det mange elementer som testen ikke tar for seg og som gjør at man bør holde seg langt unna denne bilen.

Har til dags dato aldri hørt en person si at vedkommende var fornøyd med Renaulten sin.

Da kan du høre det nå. Har hatt flere Renault og vært fornøyd med 3 av dem. Laguna, Clio, Espace og Grand Scenic. Sistnevnte hadde mange småfeil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Renault Zoe er en elendig elbil. Har selv forrige modell med "400 km" som bil nummer 2. Startlengde på 130km vinterstid (effektivt naturligvis enda lavere), 3 uker på å få skiftet batteri som har gått til helvete, elendig software i bilen samt app på mobil. Kan fortsette i lang tid, men det mange elementer som testen ikke tar for seg og som gjør at man bør holde seg langt unna denne bilen.

Har til dags dato aldri hørt en person si at vedkommende var fornøyd med Renaulten sin.

Da er dagen her: Etter 37500km med en 2017 Renault ZOE, må vi si oss meget fornøyd med denne bilen. Ble innkalt til en dataoppgradering etter beskjed fra importøren, en gang tullet utetemperaturmåleren, ellers er vi meget fornøyd med.bilen. Kjørt fra Kr sand til Tromsø, over Vestlandet på returen, og flere turer til Danmark og Sverige. Amen. :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...