Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er det noe i veien for å ha komfyr og kjøleskap inntil hverandre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produsentane anbefalar det ikkje, spesielt sidan du får ein varm platetopp kloss i skapet, som er verre enn ei varm side på komfyren som står inntil kjøleskapet. Det gjeld for så vidt ikkje berre kjøleskap, men det bør vere litt avstand frå platetopp til vegg eller anna uansett.

 

Med fornuftig bruk går det nok greit.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Går sikkert bra, men eg hadde ikkje plassert mjølka på venstresida av kjøleskapet.

 

Problema som kan oppstå er i all hovudsak mest teoretisk, men som kan få stor betydning.

Varmeskader på kjøleskapet er nevnt, tilsvarande faren for høgare straumforbruk på kjøleskapet, noke som kan føre til at kompressoren ryker tidlegare enn normalt.

Oppvarming av kjøleskapet kan få betydning for holdbarheita på enkelte matvarer.

Ei anna teoretisk fare er faren for støt dersom du har jordfeil og tek i både kjøleskapet og komfyren.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var det varmere bak kjøleskapet enn ved siden eller bak komfyren når de brukes...

 

Kjøleskap lufter/slipper varmen ut bak og det blir ganske varmt, komfyren har lufting i front for å ta vekk spillvarmen...

 

Så kan aldri tenke meg at dette er noe som helst problem..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det vil også bli mer vann i boksen bak kjøleskapet, over motoren. Sjekk at den ikke blir overfull, og det blir vann på gulvet. 

Høyre varme vil jo sørge for at vann i kondensensamleren fordamper raskere, så tvilsomt at det blir noe problem...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

No er det veldig avgrensa kor mykje ein platetopp eller komfyr faktisk er i bruk, avhengig av kor mykje kokkelering det er sjølvsagt. Om komfyren står på 30-60 minutt i snitt dagleg, så veit eg ikkje om du i det heile tatt vil merke forskjell på straumforbruket. Det spørs litt kva komfyr det er òg. Har du ein som er godt isolert så blir det veldig lite overflatevarme på komfyren. På platetoppen kan ein prioritere å bruke platene til venstre, og sjølv ved bruk av platene til høgre så går det meste av varmeenergien rett opp.

Lenke til kommentar

Høyre varme vil jo sørge for at vann i kondensensamleren fordamper raskere, så tvilsomt at det blir noe problem...

 

(Skapet vil normalt tåle komfyrtemperaturen helt fint.) 

 

Høyere temperatur ved siden av kjøleskapet, betyr at vesentlig mer varme vil komme inn i skapet når du åpner det. Denne økte temperaturen betyr to ting: at kompressoren må gå vesentlig mer (derav økt strømbruk) og nummer to mer varme inni skapet når du åpner døren. Dette skaper langt mer fuktighet. Denne fuktigheten havner i en liten plastikkboks over motoren. Og rett som det er blir den full, det renner over, og noen uker etterpå kjenner du at gulvet gir etter. 

 

Kompressoren vil gå mer, at den går så mye mer at den klarer den økte fuktigheten er mulig, og det er mulig det går galt. 

 

I tillegg har mange nye kjøleskap, en ekstra beholder, da det forventes at hovedbeholderen blir full (de ny øko kompressorene skaper for lite varme.) Oppi denne ekstra beholderen, ligger det gjerne noen metallstenger, som skaper ekstra varme for å bli kvitt de siste vannrestene. 

 

Om skapet har ny eko kompressor, og du tilfører store mengder varme ved siden av, så ville jeg ha satt en plastikk vannsamler under, og fulgt ekstra nøye med. Om eldre skap, ville jeg fortsatt ha fulgt nøye med..  

Endret av Løvehjerte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefales ikke av produsentene da varme fra komfyr kan påvirke kjøleskapets strømforbruk og kjøling, men det funker greit i praksis.

En praktisk sak er at det er mye bedre å jobbe ved en komfyr som har benkeplate på begge sider.

Virkelig? De fleste jeg vet om dytter komfyrene inntil veggen, som ofte kan være spon/trevirke. Hvis det er avstandsforskjell fra plate og til bakvegg, sammenlignet med plate til kjøleskapsstammen, er den i så fall marginal.

 

Jeg er dog enig i det siste du sier. Jeg har lest (har ikke kilde), at man anbefaler minimum 30cm til hver side av platetoppen. Kjekt å få håndtaket til steikepanna unna platetoppen, samt ha en plass å oppbevare mat som skal varmes.

Lenke til kommentar

Virkelig? De fleste jeg vet om dytter komfyrene inntil veggen, som ofte kan være spon/trevirke. Hvis det er avstandsforskjell fra plate og til bakvegg, sammenlignet med plate til kjøleskapsstammen, er den i så fall marginal.

Selvfølgelig skal bakkanten av komfyren stå inntil veggen. Hva har det med saken å gjøre? På frittstående komfyrer går topplaten helt inn til veggen, men det er luft mellom baksiden videre nedover og veggen. På noen modeller er det også luftspalter i bakkant av topplaten for lufting. En komfyr er, akkurat som en kjøl/frys, bygget for å stå helt inntill vegg/skrog på begge sider. Men poenget er at produsentene av kjøl/frys ikke anbefaler å plassere dem inntil andre apparater som avgir varme.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal bakkanten av komfyren stå inntil veggen. Hva har det med saken å gjøre? På frittstående komfyrer går topplaten helt inn til veggen, men det er luft mellom baksiden videre nedover og veggen. På noen modeller er det også luftspalter i bakkant av topplaten for lufting. En komfyr er, akkurat som en kjøl/frys, bygget for å stå helt inntill vegg/skrog på begge sider. Men poenget er at produsentene av kjøl/frys ikke anbefaler å plassere dem inntil andre apparater som avgir varme.

Uff, jeg misforsto hele første del av innlegget ditt. Beklager det.

 

Uansett, jeg har ikke sett i noen brukerveiledning tidligere denne anbefalingen du nevner. Hadde vært interessant å se, og om det er noen garanti som evt faller bort ved slik montering.

Lenke til kommentar

Uansett, jeg har ikke sett i noen brukerveiledning tidligere denne anbefalingen du nevner. Hadde vært interessant å se, og om det er noen garanti som evt faller bort ved slik montering.

Har aldri hørt om at garanti har bortfalt, men hørt om klager på frys som iser for mye som skyldes for nærme varmekilde.

 

Hvis du ikke har sett dette i noen brukerveiledninger, så har du lest dem dårlig. ;) Tok de to første jeg fant og det står helt klart der:

post-22653-0-27543400-1529173131_thumb.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg har et to måneder gammelt kjøleskap inntil komfyren min, og kompressoren røk igår. Etter å ha stekt noe greier i ca 1.5t i ovnen. Når jeg leser Samsung sin manual, står det at man ikke skal installere det inntil komfyr, så jeg er veldig nysgjerrig på om teknikeren vil klage og garantien vil ryke. Nesten så jeg vurderer å flytte kjøleskapet litt før teknikeren kommer, men vet ikke om det blir for åpenbart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...