Gå til innhold

Feriepenger og skatt.


Anbefalte innlegg

På min jobb har vi følgende ordning:

 

Man får utbetalt månedslønn hver måned (12 mnd)

 

Ved utbetaling av juni-lønn, får man i tillegg til månedslønn også feriepenger. Samtidig som dette, blir man trukket for 5 uker ferie. Alt skjer samtidig.

 

Eks;

 

Brutto månedslønn: 35.000,-

Feriepenger: 48.000,-

Trekk for 5 uker ferie 44.000,-

 

35.000 + 48.000 - 44.000 = 39.000 utbetalt.

 

Feriepengene (48.000) skal man ikke trekke skatt på, fordi disse ble ferdig skattet i fjord - hvis jeg har forstått det riktig.

 

Men hva med bruttolønnen? Er den også skattefri? Jeg kan nemlig ikke finne på lønnsslippen at det er trukket skatt overhode i junimåned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De trekker jo bruttolønnen pluss en ukeslønn. Du betaler da ikke skatt av det de trekker tilbake :)

Så det er riktig, du har jo minus i bruttolønn og utbetalt feriepenger.

Du fikk det til å høres veldig enkelt ut ? Og du har helt sikkert rett!

 

Så junilønnen er skattefri, fordi det trekkes av for ferie den samme måneden?

 

I mitt hode så jeg for meg månedslønn minus skatt + feriepenger (skattefritt) minus ferietrekk = totalen jeg kan rutte med i juni.

 

(Mulig det blir litt kræsj i tenkeboksen i og med at jeg faktisk ikke tar ut ferie før i juli)

Lenke til kommentar

Se på kun lønna.

Altså:

Brutto månedslønn: 35.000,-

Trekk for 5 uker ferie 44.000,-

Lønn : -9 000

 

Du får dette trekket skattefritt. Hadde du ikke hatt feriepenger hadde du fått en faktura fra arbeidsgiver.

Får du minus i lønn, noe du jo gjør her, skulle det bare mangle at det er skattefritt :p

 

Juni er skattefritt ja, fordi du ikke får utbetalt lønn, men blir trekt i lønn.

Sett borifra tillegg, overtid osv, selv betalte jeg en del i skatt fordi jeg har jobbet en del ekstra..

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feriepenger er trekkfritt, ikke skattefritt. En betaler litt ekstra skatt hver måned for å dekke inn dette.

Som Salvesen sier over. Feriepengene dine ble ikke beskattet i fjor, men du betaler ekstra skatt de andre månedene for å dekke inn årets feriepenger. Samme gjelder med desember. Det er ikke sånn at får halve lønna skattefritt i desember, det er bare også en fordeling av skattetrekket.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ga mening ja! Takk

 

Nei, det gjorde det ikke. Foruten de to som svarte etter dette innlegget jeg nå siterer, var alle svar du fikk det reneste sludder.

 

Sikkert unødvendig å presisere igjen, men forbauset at så mange svarer det reneste tøv. Kort sagt: Det du skrev i åpningsinnlegget er riktig med tanke på hvordan junilønna beregnes. Den er skattepliktig, men i juni slipper man betale forskuddstrekk, i stedet betaler du litt mer forskuddstrekk øvrige måneder, foruten desember som Nimrad nevnte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei, det gjorde det ikke. Foruten de to som svarte etter dette innlegget jeg nå siterer, var alle svar du fikk det reneste sludder.

 

Sikkert unødvendig å presisere igjen, men forbauset at så mange svarer det reneste tøv. Kort sagt: Det du skrev i åpningsinnlegget er riktig med tanke på hvordan junilønna beregnes. Den er skattepliktig, men i juni slipper man betale forskuddstrekk, i stedet betaler du litt mer forskuddstrekk øvrige måneder, foruten desember som Nimrad nevnte.

Hva er det du vrøvler om? Lønna man ikke får fordi man har ferie er jo en lønn man rett og slett ikke har. Det er ikke noe som helst skattetrekk på den hverken før eller etter. Det samme er jo om du tar ekstra permisjon uten lønn. Du får da rett og slett mindre lønn det året og du skatter selvfølgelig ikke på noen som helst måte av en lønn du aldri får.

Lenke til kommentar

Hva er det du vrøvler om? Lønna man ikke får fordi man har ferie er jo en lønn man rett og slett ikke har. Det er ikke noe som helst skattetrekk på den hverken før eller etter. Det samme er jo om du tar ekstra permisjon uten lønn. Du får da rett og slett mindre lønn det året og du skatter selvfølgelig ikke på noen som helst måte av en lønn du aldri får.

Ehm, hva er det du prater om egentlig?

Lenke til kommentar

Det ga mening ja! Takk

 

Nei, det gjorde det ikke. Foruten de to som svarte etter dette innlegget jeg nå siterer, var alle svar du fikk det reneste sludder.

 

Sikkert unødvendig å presisere igjen, men forbauset at så mange svarer det reneste tøv. Kort sagt: Det du skrev i åpningsinnlegget er riktig med tanke på hvordan junilønna beregnes. Den er skattepliktig, men i juni slipper man betale forskuddstrekk, i stedet betaler du litt mer forskuddstrekk øvrige måneder, foruten desember som Nimrad nevnte.

Jo, det gir mening!

Det er akkurat slik det blir gjort i bedrifter som utbetaler årslønn.

Se det slik: Den lønnen du blir trukket for i juni. er for uttak av 5 uker ferie, som du da ikke jobber for og ikke får lønn for. Da blir det heller ikke trukket skatt av lønn du ikke jobber for eller får.

Men siden du er lønnet etter årslønn må bedriften beregne denne lønnen for deg og trekke deg for ferie, noe som ofte gjøres i forbindelse med feriepengeutbetaling i juni eller juli.

Feriepengene er som sagt flere ganger over beskattet over de øvrige månedene i året.

Lenke til kommentar

Det er av hensynet til arbeidstaker at trekk for inneværende års ferie gjøres samtidig med utbetalingen av foregående års opptjente feriepenger slik at arbeidstaker får noe å rutte med denne måneden. Det gjør det også enklere for arbeidsgivere da de kan kjøre normale lønnsutbetalinger resten av året, uavhengig av om du er ute i ferie eller ikke. Forutsetter da at du har opparbeidet deg full ferie (ikke blir ansatt senere enn 30. september) og at du opparbeidet deg nok feriepenger året før til at feriepengene dekker "lønnstrekket" denne måneden ettersom det kan medføre andre problemstillinger. Utbetales det lønn i juni i stede for feriepenger betaler man skatt som normalt, med mindre bedriften praktiserer halv skatt også i juni.

 

Som de fleste her er enig om; du beskattes i ligningsåret for hele inneværende års lønnsutbetalinger samt utbetalingen av fjorårets opptjente feriepenger utbetalt i ligningsåret ved at du i 10 og 1/2 eller 11 mnd skatter (forskuddstrekkes) forholdsmessig mer, avhengig av om din bedrift praktiserer halv i desember, eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...