Gå til innhold

Hvorfor noen begynner å tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lurer jeg også på, i vår tid med all viten vi har tilgjengelig er det forsatt så mange som tror på gamle eventyr og omskrevne historier..

 

Dette er din oppfatning. Den er ikke allmenngyldig.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan nekte for at hva han sier her er fakta? Åpenbart har vi mer kunnskap i dag enn for selv bare et år siden, og 10 år siden. Faktisk ville en haug av teknologien vi i dagliglivet tar i bruk i dag, fremstått som ren magi for folk som levde bare noen hundre år tilbake i tid, for ikke snakke om hvordan det ville fremstått for tusener av år siden. Dette er en objektiv sannhet, absolutt almengyldig.

 

Så, er det det at mange tror på gamle eventyr og omskrevne historier du protesterer på? Det er jo sant det også, objektivt sett...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For mange handler det kanskje om at man på et tidspunkt i livet finner behov for noe mer meningsfullt og rett og slett finner at religionen besvarer og gir rettledning på en del felter i livet der samfunnet ellers kanskje ikke har så mye å tilby. Jeg vil tro religionene i stor grad har blitt formet på bakgrunn av nettopp disse behovene vi som mennesker er født med, og at å være forbruker, skattebetaler osv. for veldig mange rett og slett ikke er tilstrekkelig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi de ikke finner svaret utenfor troen.

Jeg er faktisk enig med IHS for en gangs skyld. Mennesker flest trenger holdepunkt og mening i livet, særlig når de er i livsfaser hvor de opplever problemer, som f.eks. dødsfall til noen kjære. Religion kan da gi enkle svar som gir deg både trøst og mening, og dermed gjøre det lettere for deg å leve framover.

 

Jeg har bl.a. mistet begge foreldrene mine, og begge har hatt vanlig kristen begravelse, hvor presten har snakket om hvordan personen har kommet til et bedre sted, og hvor vi vil treffes igjen uten sorger osv. Når jeg satt der i begravelsene og savnet dem, ville det jo vært en stor trøst hvis jeg hadde trodd på det presten sa.

 

Så som annen religion, har kristendommen mange enkle, trøstende svar, og jeg har ingen problemer med å forstå at det kan være deilig å tro på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange handler det kanskje om at man på et tidspunkt i livet finner behov for noe mer meningsfullt og rett og slett finner at religionen besvarer og gir rettledning på en del felter i livet der samfunnet ellers kanskje ikke har så mye å tilby. Jeg vil tro religionene i stor grad har blitt formet på bakgrunn av nettopp disse behovene vi som mennesker er født med, og at å være forbruker, skattebetaler osv. for veldig mange rett og slett ikke er tilstrekkelig. 

 

Snakk om feilmedisinering, ingenting har noengang blitt bedre av å leve i løgn. Religionen er designet for å kunne styre flokken og aldri skapt for å hjelpe noen andre enn presteskap og makthavere.

 

Medisinering er det eneste som hjelper mot depresjon selv om presten stadig klarer å overbevise enkle sinn om annet. På lik linje med kvakksalvere og svindlere vil også dette bli straffbart på sikt, det går bare litt tregt fremover når vi ustanselig må fekte mot dere moderne apologeter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om feilmedisinering, ingenting har noengang blitt bedre av å leve i løgn. Religionen er designet for å kunne styre flokken og aldri skapt for å hjelpe noen andre enn presteskap og makthavere.

Jeg tror du har et veldig svart/hvitt syn på religion. Det er da ganske tydelig at for mange er religion en trøst i hverdagen (helt uavhengig om den er sann eller ikke), og dermed også svært sannsynlig at mange religioner har oppstått naturlig, og ikke kun designet for å kunne styre flokken.

 

Det er jo heller ingen tvil om at mange som har ramlet utfor samfunnet, har funnet religion og fått hjelp av styrken den troen gir, til å få skikk på livet sitt.

 

Jeg tror vi simpelthen har en genetisk evne til å tro, fordi det hjelper oss gjennom vanskelige situasjoner, og dermed er noe som har økt overlevelsessjansen. Passe ironisk for religiøse som ikke tror på evolusjonsteorien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snakk om feilmedisinering, ingenting har noengang blitt bedre av å leve i løgn. Religionen er designet for å kunne styre flokken og aldri skapt for å hjelpe noen andre enn presteskap og makthavere.

 

Medisinering er det eneste som hjelper mot depresjon selv om presten stadig klarer å overbevise enkle sinn om annet. På lik linje med kvakksalvere og svindlere vil også dette bli straffbart på sikt, det går bare litt tregt fremover når vi ustanselig må fekte mot dere moderne apologeter.

Jeg synes alltid det er litt artig når noen med så enkle og grunne problembeskrivelser som du kommer med her snakker om ‘enkle sinn’ ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja tenk noe så sjofelt som å hjelpe folk ut av rusavhengighet :p

Hehe, Det som er sjofelt er å få de til å tro på noe annet enn seg selv. Langt flere blir rusfrie uten Jesus enn med, eneste forskjellen er at I kristendommen tar Jesus og Gud æren for det.

 

"Du er svak men Jesus reddet deg"

 

Imot

 

"Du er sterkere og mer ressurssterk enn du trodde, dette fikset du selv"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror du har et veldig svart/hvitt syn på religion. Det er da ganske tydelig at for mange er religion en trøst i hverdagen (helt uavhengig om den er sann eller ikke), og dermed også svært sannsynlig at mange religioner har oppstått naturlig, og ikke kun designet for å kunne styre flokken.

 

 

Mest svart tror jeg ;) Og jeg har aldri vært noen motstander av hvite løgner, det kan både hjelpe og trøste, men dette er nok dessverre noe ganske annet. Religionen er designet og organisert med baktanke og overlegg og det er dette jeg syntes det begynner å bli på tide at vi alle klarer å gjenkjenne.

 

 

Det er jo heller ingen tvil om at mange som har ramlet utfor samfunnet, har funnet religion og fått hjelp av styrken den troen gir, til å få skikk på livet sitt.

 

Jeg tror vi simpelthen har en genetisk evne til å tro, fordi det hjelper oss gjennom vanskelige situasjoner, og dermed er noe som har økt overlevelsessjansen. Passe ironisk for religiøse som ikke tror på evolusjonsteorien.

 

Det er dette jeg tror er en farlig medisin som om noe vil gjøre situasjonen til vedkommende mer alvorlig enn den var. Det er en virkelighetsflukt og ingenting noen hjelpende instanser burde se som ett løsningsalternativ på problemer mennesker har.

 

Medisinering kan også sees på som en virkelighetsflukt, men det er en ekte måte å løse ekte problemer på og som ikke innebærer løgn. Selv ulovlig medisinering som narkotika er ett helt realt og ærlig alternativ og ett grep man kan ta uten å samtidig redusere seg selv til en hjernevasket underdanig i en parallell virkelighet i utakt med vitenskap og moderne moral.

Lenke til kommentar

Ja tenk noe så sjofelt som å hjelpe folk ut av rusavhengighet :p

 

Jeg har litt kjennskap til hvordan dette fungerer via bekjente og familie, det er vel pinsebevegelsen og Evangeliesenteret som er mest kjent for "rehabilitering" av rusmisbrukere i Norge.

Mange av dem som havner på Evangeliesenteret kommer dit p.g.a Straffegjennomføringsloven §12, de kan sone straff på institusjon.

 

Når de er kommet inn på institusjonen så skal de brytes ned for å innse hvor dårlige mennesker de er, blir de ikke frelst og tror på Jesus så ryker de rett til helvete.

Etter dette kommer rehabiliteringen, rehabiliteringen består for det meste av møter og sosiale sammenkomster. Da klappes det i hendene og Jesus blir priset.

 

Når oppholdet på institusjonen er ferdig så har de ikke lært noen ting om hvordan de skal takle livet på egen hånd, enkle ting som å holde orden på økonomi, bruke nettbank eller hvordan de kan skaffe seg bolig og forholde seg til det offentlige.

Tvert imot så er oppfordringen å holde kontakt med institusjonen, veien tilbake skal være kort.

 

Mange går på en sprekk etter de kommer ut, da er det rett tilbake på senteret for en ny runde med klapping og nye bekjentskaper som man kan henge med neste gang man kommer ut.

Opphold på senter er forresten ikke gratis, så det er dårlig butikk å helbrede klientene helt.

 

Ganske mange som blir troende på denne måten, dette var OT og diskusjonen om denne type rehabilitering hører kansje hjemme i en egen tråd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den vanligste måten å bli frelst i voksen alder i Norge, er gjennom et tolvstegsprogram for alkoholikere og narkomane.

 

Kirken går alltid etter de svakeste individene. Helst barn.

Det er vel egentlig ikke det kristne trossamfunnet som rekrutterer flest, eller er mest aktive for tiden.

 

Angående topic tror jeg folk vender seg til religion i søken etter et urokkelig ideal i en verden stappfull av subjektiv moral, bedrevitere og hyklere. Jeg tror de ser etter et ideal som kan vise dem vei i livet, og som kan tilføre stabilitet og følelsen av "mening".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...