Gå til innhold

Hvorfor noen begynner å tro


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er fordi de ikke finner noe svar på sine dypere spørsmål noe annet sted. Så da tyr de til dypere og mer komplekse fantasihistorier. Kan ikke dømme folk for dét, så mye surr og rot vi blir matet med i media i dag. Og realiteten er hard nok å akseptère som den er. Samfunnet, det psykologiske mellommenneskelige spillet, universet og de fysiske lovene er ikke alltid noen dans på roser heller.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må jeg ha misforstått. Jeg synes så tydelig at du argumenter mot evolusjon, og for kreasjonisme i evolusjonsteori-tråden her. Stemmer ikke det?

Jo, men det har ikke noe med kristendom å gjøre. Det ser du, hvis du leser innleggene i akkurat den tråden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

De er desperate etter svar, men skjønner seg ikke på naturvitenskapen. Så de tar en snarvei til konklusjonen. I stedet for å faktisk undersøke X, så er X = gud.

Det virker som en veldig svak analyse gitt at det sjelden er spørsmål naturvitenskapen kan besvare som fører folk til religionen.

Lenke til kommentar

Om det var sant, så hadde vi ikke hatt religiøse som tror at jorden er tusenvis av år gammel...

Enkelte sekter finner på masse tull for å skille seg ut og få oppmerksomhet, det har ikke noe med religion å gjøre. Blir i grunnen det samme som å si at jorden er flat.

Lenke til kommentar

Jeg tror at noen begynner å tro i ettertid pga en av disse grunnene:

 

- Man har mistet en nær venn, samboer eller familie - for å klare sorgen, så begynner man å tro for å føle at noe større i universet faktisk eksisterer, at man kanskje vil se sin kjære igjen en gang etter døden eller lignende

 

- Man har en sykdom, smerter, øresus, kreft eller en uhelbredelig tilstand hvor man søker noe større (gud), og håper på at man en dag skal bli bedre, eller at man skal komme til himmelen e.l.

 

- Man er ensom og alene, ved å tro og snakke med gud eller lignende, så føler man seg bedre til å takle ensomheten

 

- Man er i fengsel og sliter psykisk, med mye sinne og sorg, ofte blir folk religiøse i fengsel i land som feks USA, da troen hjelper de igjennom alt det grusomme i fengsel livet

 

- Man lever rundt i områder med krig, eller man har opplevd grusomme ting, kanskje blitt utsatt for overgrep eller lignende, troen kan da hjelpe en å overkomme skammen og alle de grusomme minnene

 

- Jeg kan sikkert fortsette videre, men jeg tror det at folk velger å tro av mange forskjellige grunner, men som oftest så er bakgrunnen en av de over eller noe innenfor samme området. Jeg føler at folk i vanskelige situasjoner og de som føler seg alene og fortapt, velger noen ganger å starte å tro.

 

Fun-fact: Jeg er ateist :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fordi de får svar på det de lurer på, der andre felt ikke kan gi svar.." Selvsagt er det fristende å få et svar på et spørsmål, og det er ikke bestandig så nøye om svaret har noe substans.

 

It's a meaningless panacea when we invent a god that can do anything and be anything… It serves as an answer to every question and an explanation for nothing.

 

- Matt Dillahunty

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Panacea

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...