Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Data er... data.

Leverandørende kan ikke ha noe å si på hva kundene benytter kvoten sin til, eller hvilke plattformer de kobler til. Definisjonen av en mobiltelefon er ikke hugget i sten. Hvem som helst kan modifisere en mobiltelefon med 64" skjerm (ok - kanskje ikke alle, men jeg ville lett ha fikset det).

 

Selskaper som forsøker å lage avtaler med sine brukere som innebærer begrensninger som brukeren uforvarende kan komme til å bryte, bør forbys og trekkes for retten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De kan bare ringe...betaler for 1000GB,da bruker jeg det ;)

Vel, så lenge du bare gjør det på mobilen din så.

Hva slags avtale er det?? Hvordan avgjoeres hva som er mobil å ikke? Hvis jeg putter simkortet i laptopen hva gjelder da?

 

Nei god forsoek... 1000gb er 1000gb..

 

For 400kr i måneden synes jeg ikke det burde vaere noe problem. Vil ikke si at 0.4kr per gb er saerlig billig.

Lenke til kommentar

Hva slags avtale er det?? Hvordan avgjoeres hva som er mobil å ikke? Hvis jeg putter simkortet i laptopen hva gjelder da?

Nei god forsoek... 1000gb er 1000gb..

For 400kr i måneden synes jeg ikke det burde vaere noe problem. Vil ikke si at 0.4kr per gb er saerlig billig.

En mobil har du i lomma og brukes for det meste til å ringe, sende sms og være på sosiale medier med. En bærbar datamaskin streamer man gjerne film og fotball med. Eller bruker man den på jobb eller studier på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker man i snitt over 30 GB om dagen, så bør man få seg et nytt type liv. Det krever at man virkelig jobber med saken for å tyne mulighetene fullt ut. Da bor man trolig på gata, og har etablert «kontoret» sitt der, og bedriver sannsynligvis med noe man ikke trenger.

Temmelig infantilt - eller skal man heller si barnslig, så dette blir mer forståelig for de det gjelder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Åååh lol come on! Hvor uendelig mye mer praktisk er det ikke å kunne være hvor som helst i landet og bare bruke alt nettet man ønsker seg? Det kablede nettet du har hjemme funker kun hjemme.

 

Folk får ærlig talt moderere seg noe her. Er som bortskjemte nordmenn på en hotell frokost buffé - skal være unødvendig grådige.

 

Synes ikke begrensningene lagt på av Chili mobil er noe å ta på vei for. Dog kunne dem skrevet klart og tydelig om begrensnigene på reklamesiden. Så litt ris skal dem også få.

 

 

Unødvendige grådige? Javel så heller enn å nyte frokosten når du er på hotell så bruker du tid og krefter på å følge med på hva andre folk spiser? Høres litt merkelig ut spør du meg. Og hva kvalifiserer til å havne i gruppen "bortskjemt og unødig grådig"? Er det for folk som spiser eggerøre & laks eller roastbbiff & waldorfsalat på skivene eller de som spiser både frokostblanding og gode sandwicher og tar seg en danish til kaffen? Er det kanskje slik at folk bør gå sulten fra bordet på buffè slik at de unngår å bli stemplet av mennesker som deg? Eller bør de kanskje heller velge kun det aller billigste pålegget og drikke vann til frokosten? Du skulle ikke forresten være ca 150 cm høy og født i Telemark? 

 

Hva folk spiser på buffè betyr ingenting da det er inkludert i prisen. Om noen vil kose seg ekstra på frokosten så må de få lov til det uten at en viktigpetter som du skal mene så fryktelig mye om akkurat den saken. 

 

Helt det samme med forbruket på 1000 GB data. Chili lanserte og fikk mange kunder. Nå får disse kundene kose seg med beste kvalitets video så mye de orker. Det gjør ikke kundene grådige eller mindre verdt enn andre mennesker. Det gjør dem prisbevisste og opptatt av å få den tjenesten de faktisk betaler for. Synes lite om at mennesker som deg skal mene så fryktelig mye dette, fordi du snakker nedsettende om mennesker med et annet dataforbruk enn deg selv. Du kaller disse folka for bortskjemte og grådige og går så langt som at du setter kundene i bås. Du bør skjerpe deg rett og slett. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Jobbet en gang i matbutikken, etter jul la vi ut julekaker på en pall gratis til kunder fordi de ikke ble solgt før jul. De fleste tok 1-2 kaker, hadde et par kunder som fylte en hel handlevogn og gikk. Det var slike kunder vi kalte møkkafolk. Så jeg har en viss forståelse at chillimobil irriterer seg over folk som laster ned en halv terrabyte for å si det sånn.

 

Dere kunne jo helt greit unngått dette ved å henge opp en lite skilt der det stod max antall per kunde. Om dere gir bort noe gratis og folk finner ut at de vil ha det du gir bort så kan du jo i ærlighetens navn ikke bli overrasket over at varene forsvinner. Dere ga dem jo bort. Om dere ønsket et annet utfall så kunne dere styrt utdelingen helt annerledes. 

 

Blir for dumt at en gjeng varestablere i kassa på supern skal sitte å slenge dritt om kundene sine når de selv ikke klarte å spå utfallet av "kampanjen". Det var ikke "møkkafolket" som var feilen, det var deg og dine kolleger som ikke satt begrensninger. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Om du har skrevet kontrakt på at desse 1000 gb skal brukes av kun ett stykk mobil/brett, og at du ikke kan bruke sim kortet i et mobilt bredbånd...

Hvordan forklarer du at den kontrakten er ulovlig??

 

Tipper han tenker på lovteksten i loven om avtalerett. Den sier noe sånt som at dersom en avtale begunstiger den ene part i for stor grad så vil avtalen kjennes nulles, eller noe slikt. Husker ikke ordrett. 

 

Er det ok å sette begrensninger på hvor du kan bruke din datakvote? Det vet vi ikke ennå for dette er vel første gang vi har sett slike begrensninger på databruk her til lands. Er det vanlig i andre land, feks Danmark, Finland eller Sverige? Nei det er vel strengt tatt ikke det. Kan man si at mobildatakunder som nå i 20 år har vært vant til å bruke sin datakvote på enheter etter helt eget valg nå plutselig skal måtte akseptere å få en veldig snever begrensning som sier avtalen kun gjelder på mobil og ikke på laptop sammen med mobil? Eller at du plutselig ikke dele din datakvote med andre mobiler i familien? Det er jo det Chili nå pålegger sine kunder, all datakvote kun på mobil.  Er det en avtale som begunstiger den ene parten i for stor grad? 

 

Vi vet rett og slett ikke. Men om Chili aktivt driver å "plager" sine betalende kunder allerede med å ringe opp og mase om at kundene må roe ned forbruket så tenker jeg at dette er en sak som rimelig kjapt vil bli oversendt forbrukerrådet og da tenker jeg vi får en avklaring på hvorvidt Chili's begrensninger rundt enheter er rimelig eller ei. 

 

Personlig så vil jeg si at det nok ikke er innenfor fordi Chili selv kunne gjort mer i forhold til å lage en avtale som er ok for begge parter. Jeg kan se for meg mange praktiske måter å begrense forbruket på som vil være mye mindre inngripende for kundene enn dagens modell fra Chili. Feks kunne Chili valgt å throttle båndbredde. Feks full hastighet for de første 200 GB data. Så halv fart på de neste 300 GB. Så kunne Chili gradvis redusert båndbredden kanskje ned mot 1-5 mb opp mot taket på 1000 GB. 

 

Den strupingen som operatørene idag driver med på feks 64kb eller 128 kb er i praksis det samme som å kutte linja. Feks nettbank og vipps og andre kritiske applikasjoner ender jo fort opp med session timeout pga throttlingen.   Og det burde heller ikke vært lov i mine øyne. 

 

Nå er det jo ikke mine meninger av betydning i denne saken, det er det forbrukerrådets vurdering som vil bli. 

Inntil videre så avventer jeg og ser hvor strengt regelen om kun bruk på mobil håndheves. Eller kanskje andre kommer med tilbud som passer meg bedre, feks 200 GB data som jeg fritt kan konsumere på hvilke enheter som passer meg. Tror nok ikke at jeg på en vanlig måned ville kommet opp noe særlig over maks 300-400 GB selv med masse streaming, men jeg må selv få velge hvem enhet som skal forbruke data. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Unødvendige grådige? Javel så heller enn å nyte frokosten når du er på hotell så bruker du tid og krefter på å følge med på hva andre folk spiser? Høres litt merkelig ut spør du meg. Og hva kvalifiserer til å havne i gruppen "bortskjemt og unødig grådig"? Er det for folk som spiser eggerøre & laks eller roastbbiff & waldorfsalat på skivene eller de som spiser både frokostblanding og gode sandwicher og tar seg en danish til kaffen? Er det kanskje slik at folk bør gå sulten fra bordet på buffè slik at de unngår å bli stemplet av mennesker som deg? Eller bør de kanskje heller velge kun det aller billigste pålegget og drikke vann til frokosten? Du skulle ikke forresten være ca 150 cm høy og født i Telemark? 

 

Hva folk spiser på buffè betyr ingenting da det er inkludert i prisen. Om noen vil kose seg ekstra på frokosten så må de få lov til det uten at en viktigpetter som du skal mene så fryktelig mye om akkurat den saken. 

 

Helt det samme med forbruket på 1000 GB data. Chili lanserte og fikk mange kunder. Nå får disse kundene kose seg med beste kvalitets video så mye de orker. Det gjør ikke kundene grådige eller mindre verdt enn andre mennesker. Det gjør dem prisbevisste og opptatt av å få den tjenesten de faktisk betaler for. Synes lite om at mennesker som deg skal mene så fryktelig mye dette, fordi du snakker nedsettende om mennesker med et annet dataforbruk enn deg selv. Du kaller disse folka for bortskjemte og grådige og går så langt som at du setter kundene i bås. Du bør skjerpe deg rett og slett.

 

Regner med at det er de som fyller x antall tallerkener med forskjellige typer mat for så å spise kun litt av hver det siktes til. Ikke de som bruker anledningen slik som du beskriver til å nyte en bedre og variert frokost ? De finnes dessverre en del som er som de førstnevnte, men de er heldigvis i mindretall. Jeg har vært på restauranter i utlandet der det har vært "spis så mye du vil" buffé. Dersom du forsyner deg med mer enn du spiser må man betale ekstra for det. Fin ordning!

 

Ser ikke poenget i å lage noe bråk om vilkårene til dette abonnementet til chilimobil. Det er beregnet for personlig bruk og ikke for deling. Ingen sier at det ikke er lov å sette opp en hotspot for seg selv når man er ute på reise f.eks, men de kommuniserer tydelig at det ikke er ment som erstatning for fast eller mobilt bredbånd. Da kan man som kunde akseptere dette, eller innse at tilbudet ikke er beregnet på den bruken man har behov for og da la være å tegne seg til dette abonnementet. Faktum er at dette tilbudet for de fleste er bedre enn hva som har vært på markedet til nå.

At chilimobil ringer opp de som har ett høyt forbruk uten å være sikker på at abonnementet blir brukt til annet enn hva det er tiltenkt, er gjerne litt på kanten så tidlig etter lansering.

 

PS. Jeg er ikke kunde hos chilimobil, og har heller ingen planer om å bli det heller. Jeg har ikke behov for dette. Klarer meg utmerket med de 12GB jeg har pr mnd fra komplett ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker man i snitt over 30 GB om dagen, så bør man få seg et nytt type liv. Det krever at man virkelig jobber med saken for å tyne mulighetene fullt ut. Da bor man trolig på gata, og har etablert «kontoret» sitt der, og bedriver sannsynligvis med noe man ikke trenger.

Temmelig infantilt - eller skal man heller si barnslig, så dette blir mer forståelig for de det gjelder.

 

Takk for at du definerer hva som er greie rammer. Hva skulle man gjort, uten mennesker som kan være datapoliti for resten av oss?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Denne friheten til å bruke telefonen akkurat når og hvor jeg vil uten å tenke på noen kvote er rett og slett fenomenal. Trolig vil jeg aldri komme i nærheten av å bruke 1GB på en mnd, uten at det bekymrer meg det minste. 

 

Fins det noe abonnement med data som i praksis ikke ville bety fri bruk, gitt ditt forbruk? Nei, det gjør det nok ikke ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mobil har du i lomma og brukes for det meste til å ringe, sende sms og være på sosiale medier med. En bærbar datamaskin streamer man gjerne film og fotball med. Eller bruker man den på jobb eller studier på skolen.

 

Like nyttig som en moped med 1000l bensintank dette abonnementet. Chromecast er jo forøvrig en interessant løsning her. Eller er dette abonnementet KUN rettet mot filmentusiaster som liker å se MYE film på BITTEBITTEBITTELITEN skjerm?

Lenke til kommentar

Ser ikke poenget i å lage noe bråk om vilkårene til dette abonnementet til chilimobil. Det er beregnet for personlig bruk og ikke for deling. Ingen sier at det ikke er lov å sette opp en hotspot for seg selv når man er ute på reise f.eks, men de kommuniserer tydelig at det ikke er ment som erstatning for fast eller mobilt bredbånd. Da kan man som kunde akseptere dette, eller innse at tilbudet ikke er beregnet på den bruken man har behov for og da la være å tegne seg til dette abonnementet. Faktum er at dette tilbudet for de fleste er bedre enn hva som har vært på markedet til nå.

At chilimobil ringer opp de som har ett høyt forbruk uten å være sikker på at abonnementet blir brukt til annet enn hva det er tiltenkt, er gjerne litt på kanten så tidlig etter lansering.

 

Takk for at dere nå er ferdig med gourmet-debatten. Jeg leste i en tidligere artikkel at dette abonnementet ikke kunne brukes på hytta? Betyr dette at hvis jeg  legge inn bredbånd på hytta, eller kan jeg bruke chilli-abonnementet i kombinasjon med min pc og wifi-hotspot? Er jeg på reise når jeg er på hytta?

 

Det hadde vært fint hvis det var så enkelt som du hevder. Jeg har et 6gb abo i dag. Det brukes sjelden til streaming av film, da må jeg skjøte på med boost, og det er jo greit nok, ser ikke så ofte film at det blir en utgift. Men det går ofte i "minus" likevel, det har å gjøre med jobbing, bruk av vpn, og wifi-hotspot på vei til og fra jobb og andre steder, type "hytta" (som er en båt), stort sett, så jeg må hele tiden begrense hva jeg driver med når jeg er oppkoblet via mobil. Hadde jeg brukt Chili-abonnementet "fritt" ville jeg nok ligget langt unna kvota uansett, men skulle jeg brukt et annet abonnement som dekker det faktiske forbruket mitt uten at jeg måtte begrense meg, ville det nok kostet en del mer enn jeg er villig til å betale.

 

Men den store debatten er altså om jeg kan dét. Det står og faller egentlig med mer eller mindre obskure begrensninger nevnt i diverse artikler ifm. lanseringen. Kun på egen mobil er én; der tolker du (og forsåvidt jeg) det som om wifi-hotspot er OK, mens andre tolker det omvendt. Så stod det ett sted at maskin-til-maskin-kommunikasjon ikke er ok. Dét er meget vanskelig for meg å tolke annerledes enn at abonnementet kun kan brukes til tale? Alt annet blir jo maskin-til-maskin. Jeg skjønner jo at det neppe er riktig, men hvorfor presse ut av seg noe så grenseløst idiotisk i media?

 

Jeg hadde hoppet jublende på tilbudet om det var f.eks. 100GB eller 250GB and no questions asked, det hadde vært supert til prisen fortsatt, men 1000GB og masse uklare begrensninger og idioter som ringer opp og plager kunder? Skjønner ikke hvordan det er mulig å ende opp der de har ...

Lenke til kommentar

Hva slags avtale er det?? Hvordan avgjoeres hva som er mobil å ikke? Hvis jeg putter simkortet i laptopen hva gjelder da?

 

 

Da bruker du vel ganske enkelt ikke abonnementet i egen mobil, og bryter dermed vilkårene. Bruk av mobilens hotspot fra laptop er litt mer uklart synes jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åååh lol come on! Hvor uendelig mye mer praktisk er det ikke å kunne være hvor som helst i landet og bare bruke alt nettet man ønsker seg? Det kablede nettet du har hjemme funker kun hjemme.

 

Folk får ærlig talt moderere seg noe her. Er som bortskjemte nordmenn på en hotell frokost buffé - skal være unødvendig grådige.

 

Synes ikke begrensningene lagt på av Chili mobil er noe å ta på vei for. Dog kunne dem skrevet klart og tydelig om begrensnigene på reklamesiden. Så litt ris skal dem også få.

 

Er nordmenn blitt slik, det var det du mente.. :wee:

Lenke til kommentar

Er nå inne i mitt 8 døgn som kunde hos Chilimobil, og kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd. Denne friheten til å bruke telefonen akkurat når og hvor jeg vil uten å tenke på noen kvote er rett og slett fenomenal. Trolig vil jeg aldri komme i nærheten av å bruke 1GB på en mnd, uten at det bekymrer meg det minste. Jeg takker ydmykt for at noen endelig kom og "knuste" kvotene hos de griske selskapene, hvorfor noen skal gi kritikk fordi Chili har lagt inn en liten begrensning på deling kan jeg ikke skjønne. Dette abonnementet gir altså så mye i forhold til andre, og vil på sikt medføre at de andre er nødt til å komme etter med lignende eler aller helst bedre tilbud. Er du ikke fornøyd er du enten Telenor ansatt eller en som er fornøyd med 5GB og full delingsmulighet i samme selskap, og det til samme pris som hos Chili. Går Chili dukken så skal de ha applaus for forsøket likevel, det står respekt av å "flekke ræv" til de store.

 

Hvorfor betale så mye penger for 1 Terabyte, dersom du kun har behov for 1 - 2 Gigabyte da? Forstår ikke økonomien i det..

Lenke til kommentar

Databruken gjelder på egen mobil

 

Om man bruker det som delt internet \ hotspot, så bruker man jo det egentlig ikke på mobilen, men på et annet hardware som PC\nettbrett.

 

Hadde man kunne brukt det som hotspot "lovlig" (i forhold til demmes regelverk), så hadde hvert fall jeg og sikkert veldig mange andre bare kjøpt en billig android tlf med hotspot, så brukt det som mobilt bredbånd. Blir jo i praksis samme greia.

 

Men ser jo for meg at nå som dette abonnementet er på plass, så kommer de andre operatørene etter. Til slutt så er det en eller annen operatør som tar vekk denne begrensningen på at det kun kan brukes på telefonen. 

 

 

Da har jeg en interessant problemstilling for slike selskaper som Chili. Jeg var litt skeptisk til å nevne det fordi jeg tenker det muligens er et smutthull.

 

Hva om du kjøper deg et VPN-abonnement. Så kan ikke Chili se de data som flyter, og dermed så har de ikke anledning til å logge bruken noe særlig enn at det er kryptert trafikk (og det er det). Kan Chili da nekte deg å nytte VPN, for ville ikke det ha blitt ansett for å være sensur?

 

Nå har jeg kanskje ødelagt dette smutthullet? Eller kan man fremdeles anklage Chili for sensur dersom de føyer det inn i abonnementsvilkårene (at VPN ikke er tillatt) ? Jeg tror at folk skjønner hva dette vil gi mulighetene til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da har jeg en interessant problemstilling for slike selskaper som Chili. Jeg var litt skeptisk til å nevne det fordi jeg tenker det muligens er et smutthull.

 

Hva om du kjøper deg et VPN-abonnement. Så kan ikke Chili se de data som flyter, og dermed så har de ikke anledning til å logge bruken noe særlig enn at det er kryptert trafikk (og det er det). Kan Chili da nekte deg å nytte VPN, for ville ikke det ha blitt ansett for å være sensur?

 

Nå har jeg kanskje ødelagt dette smutthullet? Eller kan man fremdeles anklage Chili for sensur dersom de føyer det inn i abonnementsvilkårene (at VPN ikke er tillatt) ? Jeg tror at folk skjønner hva dette vil gi mulighetene til.

Et VPN vil ikke gjøre det du tror det gjør. Det vil skjule trafikken UT fra enheten din - men for eksempel IMEI-nummeret på enheten din vil fortsatt være synlig for Chili. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...