Gå til innhold

Tesla Model X i dødelig krasj: Etterforskning viser at autopiloten økte farten og styrte mot midtdeler


Anbefalte innlegg

 

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig?

 

Bare spør fordi jeg liker å vite ting.

Da fungerer ikke systemet. Min adaptive cruisekontroll (som jo er et kamera som ligger i grillen) stopper å fungere i f.eks snøvær. Da gir bilen beskjed om dette både med lyd og varsel i dashbord. I tillegg slår bilen av cruisekontrollen om jeg ikke foretar meg noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig?

 

Bare spør fordi jeg liker å vite ting.

Hva skjer når fronruta di er så møkkete at du ikke lenger kan se igjennom den? Jo, da forteller øynene dine hjernen din at det er på tide å vaske vinduet. Om sensoren blir dekket av møkk, vil bilen antagelig fortelle deg at sensor x og y ikke funker. Forøvrig så går mange av disse senderene på radar, og da vil møkk ha lite å si

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig?

 

Bare spør fordi jeg liker å vite ting.

Bilen stopper slik du ville gjort hvis du fikk "møkk" på ruta di eller midlertidig mistet synet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi vet ikke hva som har skjedd her så å si at det ikke er bilen er for tidlig å si. At noen er opptatt med helt andre ting enn å kjøre bil er helt sant men dette blir ikke nødvendigvis bedre av selvkjørende biler. Ser folk i Tesla som leser avisa på E18 innimellom. Hvis du vil la en maskin ta kontrollen over livet ditt så for all del men det er ikke nødvendigvis kun ditt eget.

 

 

Akkurat det vet jeg ikke helt om jeg klarer å tro på. Så dumme mennesker ville neppe vært opptatt av nyheter. Foreslår at du skaffer dashcam og oversender video av slikt til politiet om dette er noe du støtt kommer over. For da er det utvilsomt endel mennesker bør bli fotgjengere og fritas for ansvaret det er å ha førerkort. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Det amerikanske byrået National Transportation Safety Bo​ard (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor.

Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?

Blir neppe selvkjørte biler før 2030.

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

En maskin kan på absolutt alle måter overgå et menneske på både vurderingsevne, kjøre-evne, oppmerksomhet (sensorer), reaksjonstid, riktig (perfekt) nedbremsing osv. - At en Tesla ikke er der er klart, men den er heller ikke selvkjørende :) - men maskinen vil definitivt overta mer og mer av mennesklig kjøring, og det kommer til å bli mange færre ulykker.

 

Å ikke ha henda på rattet når en kjører en Tesla virker for meg temmelig tullete. La bilen hjelpe deg å kjøre bedre, ikke motsatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå.

 

 

Vel du påpeker jo selv problemet. Mennesker er ikke alltid rasjonelle. Vi gjør ikke alltid det som er korrekt eller det som forventes av oss. Vi tar ofte dårlige valg, og når det virkelig kreves rask reaksjon så er det slett ikke sikkert vi er fokusert nok når slikt skjer til at vi makter å reagere i henhold til opplæring, logikk eller fornuft. Så er det jo også slik at mennesker kan få illebefinnende, miste fokus, eller rett og slett drive med ting de ikke skal drive med bak rattet. Slik som å sjekke face, sende meldinger, chat etc. Og i slike situasjoner så vil en autonom bil gi oss en sikkerhet vi ikke har idag. Men det ligger noen år frem i tid. 

 

Også i andre situasjoner vil autonome kjøretøy på høyere nivå enn vi er idag kunne reagere raskere og mer korrekt enn mange vanlige sjåfører. Korrekt reaksjon i kritiske situasjoner må både læres og øves inn. Det er jo ikke tid til rasjonelle tanker eller å forsøke å analysere situasjonen når den først oppstår. Da er det reaksjon og gjennomføring som vil kunne berge situasjonen. Noen er svært gode på slikt, andre er elendige. Ta et eksempel som en plutselig sladd på glatt føre. Veldig mange gjør alt mulig galt om veigrepet først glipper. Måten de reagerer på situasjonen forverrer det hele og det som kunne vært en enkel kontring, avhjulpet med litt gasspådrag ender i totalvrak, personskader eller dødsfall. 

 

Det er utvilsomt så mange elendige sjåfører på veiene at autonome kjøretøy vil redusere både ulykker og begrense skadene av ulykker. Men autonome biler kommer ikke i morgen. Det vil ta tid, forskning og masse utvikling før vi er der. Men at vi får færre dødsfall og skader i trafikken som resultat av autonome kjøretøy er jeg helt overbevist om. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er på tide at Tesla ilegges totalt og verdensomfattende kjøreforbud fram til at Tesla begynner å ta bil-trafikk på alvor. De sender ut livsfarlige biler der effekten på bremsene styres av en bugget software, sjåfører rundlures til å tro at Autopilot er en selvkjørende bil og når det smell, så fordamper fører og passasjerer i en intens bilbrann på 2000grader Celsius.

 

Ikke så lett å se at du er ironisk ;)

 

Greit å slenge på /ironi

Lenke til kommentar

Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig?

 

Bare spør fordi jeg liker å vite ting.

 

 

Av egen erfaring med min første bil med ryggesensorer for endel år tilbake så kan jeg si at sensorer slik vi har kjent dem de siste 15 årene er sensitive greier. I en litt stresset situasjon fikk jeg meg en kostbar lærepenge om det å stole på sensorer når jeg rygget på et objekt fordi jeg stolte på sensorene fremfor å rygge med speil og blikk. 

 

Jeg var skikkelig heldig og det ble kun materielle skader. Men det jeg gjorde når jeg rygget uten full kontroll var så uforsvarlig at om jeg var observert av politiet ville nok lappen røket for en stund. Heldigvis lærte jeg av det og det kostet kun kroner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo samme som man ser med en annen med autopilot på samme plass:

 

https://youtu.be/VVJSjeHDvfY

 

Fine i denne videoen er at AP følger bilen foran rett før den velger fila mot midtdeleren (slik rapporten også viser).

 

Nok en påminner om at Autopilot ikke er Autonomi, men en assistanse. Henda på rattet og følg med. Og som Musk selv sier. AP er ikke designet til å være perfekt, men om den forhindrer 1/10 av ulykkene så er det bra. (Underforstått at det da vil være ulykker).

 

Bare en tanke i etterpåklokskapens klare lys. Hva med å få merket dette området med ujevn merking som skaper vibrasjon/støy i bilen? Er ikke dette en billig måte å øke sikkerheten her?

 

Takk for video!

Det som skjer her, og som har skjedd oss et par ganger også:

 

Bilen "leser" vegmerkingen/stripa på venstre side av bilen. #Se video etter 42 sekunder#

(bare blå stripe på venstre side av bilen.)

 

Så følger den denne til den får en annen stripe på høyre side av bilen.

(fører av bilen i videoen avbryter, så vi ser det ikke videre, men ser man i begynnelsen av videoen, så har bilen blå stripe på begge sider)

#se f.eks. video ved 33 sekunder#

Da får bilen klarsignal om at den ligger i et normalt eller helt kjørefelt, men ser ikke hinderet i veien.

 

I normalt eller helt kjørefelt skal ikke bilen bremse eller stoppe, men øke farten til forhåndsinnstilt hastighet.

 

I krasj-tilfellet, må føreren ha satt hastigheten manuelt til over 70 miles pr. time.

(Høyeste tillatte hastighet i California er 69,6 miles pr. time.)

 

Her har altså fører av bilen ikke fulgt med på trafikken, og satt cruise Control på for høy hastighet.

Bilen har lest og forstått vegmerkingen, men vegmerkingen er feil.

 

Det er altså helt klart: kjører du med "Autopilot" på, så må du likevel følge med. Den er et hjelpemiddel, ikke en selvkjøringsfunksjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er altså helt klart: kjører du med "Autopilot" på, så må du likevel følge med. Den er et hjelpemiddel, ikke en selvkjøringsfunksjon.

 

Dette er vel til og med Tesla innforstått med , men da Tesla først lanserte Autopilot var det selvkjøringsfunksjonen som ble fremhevet. Markedsføring, villedende sådan, kan koste menneskeliv.

 

Noen hevder at Autopilot bare er en merkelapp og at den ikke betyr noe, men ord betyr faktisk noe.

Hadde Tesla kalt funksjonen "Pilot assist" (eller noe mer Musky) ville de ikke ha møtt lite mye kritikk som nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men... når Tesla først har sensor i rattet - kan man ikke bare deaktivere autopilot om den ikke kjenner et eneste trykk på rattet i løpet av en.. tja. 10 sekunds periode? Hjelper lite med varslinger om det er en idiot som setter på seg head settet og leser avis.

 

Men igjen, da er det vel ikke bilen som er problemet. Da er det bilføreren og muligens en overivrig bilselger som sier "How nice wouldn't it be to have a beer and watch Storage wars while you ride home to the mansion? This car can fix your problems.."

Lenke til kommentar

Men... når Tesla først har sensor i rattet - kan man ikke bare deaktivere autopilot om den ikke kjenner et eneste trykk på rattet i løpet av en.. tja. 10 sekunds periode? Hjelper lite med varslinger om det er en idiot som setter på seg head settet og leser avis.

 

Men igjen, da er det vel ikke bilen som er problemet. Da er det bilføreren og muligens en overivrig bilselger som sier "How nice wouldn't it be to have a beer and watch Storage wars while you ride home to the mansion? This car can fix your problems.."

 

1. Først er det visuelt varsel, så lydvarsel, og til slutt så reduserer den farten og parkerer bilen i veikanten med varselblink på, men fører må få en sjanse til å reagere, og i dette tilfellet var hendene detektert på rattet seks sekunder før ulykken. Det vil en aldri klare å hindre med deaktivering.

 

2. Dette er nok en gang et førerproblem ja. Har selv kjøpt ny Model X, og det var ingen selgerpreik om at man kunne gjøre noe som helst mens man kjørte på AP. De som tror AP er noe annet enn det er må gå i seg selv. Aller mest virker dette å være de som aldri har eid Tesla selv, og sitter og kriger i kommentarfeltene. Autopiloten skrytes opp i designstudioet, men det står også at funksjonene vil rulles ut over tid, noe vi som eier bilene merker godt.

Lenke til kommentar

Jeg trur Tesla fabrikken bør sende en oppdatering til Tesla bilene sine for å få fjernet ikonet "autopilot" til "fører assistent" på den berømte store skjermen sin. Da tenker Tesla bil eiere seg både 2 og 3 ganger om før de slipper rattet og leser avisa mens de kjører.

 

Når du får en Tesla fra fabrikken så er ikke autopilot aktivert engang, du får ikke startet den på spak uten å først gå inn på skjermen, under menyvalget FØRERASSISTANSE, og slå på Autostyring, som er merket som BETA-funksjon, og det kommer også opp advarsel på skjermen som du må akseptere, før du har slått det på. Så kan du aktivere den på cruise-spaken etterpå.

 

Under valget førerassistanse ligger også flere andre systemer, som kollisjonsvarsling, filskifte, adaptiv cruise, auto fjernlys, auto viskere.

Lenke til kommentar

Autopilot og selvkjørende bil er slettes ikke det samme. Autopilot er en assistent-funksjon for å følge en vei uten å måtte ta hensyn til f.eks. kø. Selvkjørende bil kan navigere i en by, og dermed håndtere vikeplikt, lyskryss, fotgjengere, parkeringsplass osv. Det er noe helt annet enn det Tesla holder på med.

 

Ok, ja men.. hjelper det noe når folk oppfatter det som selvkjørende bil okke som. Tegner et mørkt bilde for potensielle EL-bilkunder ihvertfall. Det er det jo ingen tvil om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er jo samme som man ser med en annen med autopilot på samme plass:

 

 

Fine i denne videoen er at AP følger bilen foran rett før den velger fila mot midtdeleren (slik rapporten også viser).

 

 

Dette er vel Skynet ver. 0.3alfa (betautgaven for prøvekaniner er de selvsagt ikke klar med enda). Andre filmhenvisninger kan jo være HAL 9000 fra filmen 2001: A Space Odyssey

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel til og med Tesla innforstått med , men da Tesla først lanserte Autopilot var det selvkjøringsfunksjonen som ble fremhevet. Markedsføring, villedende sådan, kan koste menneskeliv.

 

Noen hevder at Autopilot bare er en merkelapp og at den ikke betyr noe, men ord betyr faktisk noe.

Hadde Tesla kalt funksjonen "Pilot assist" (eller noe mer Musky) ville de ikke ha møtt lite mye kritikk som nå.

Problemet er at folk ikke kjenner godr nok til begrepet autopilot. Tesla sin er garantert den mest avanserte og nøyaktige av autopilotene der ute. Og de fungerer alle som ett hjelpe system, i fly, båt osv.

 

Folk blander ofte ordene autonom og autopilot, ikke minst deres mening.

Lenke til kommentar

 

Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..

 

For flertallet av bilreiser ja. Men det er da mange som faktisk liker å kjøre bil. Hvorfor selges det sportsbiler? For å fraktes automatisk fra A til B? Å sammenlikne med å vaske klær i elva blir litt meningsløst. Hvorfor spiller folk bilspill, og kjøper ratt og pedaler til? Husker ikke sist jeg så en klesvasksimulator. :p

 

Håper ikke det blir forbudt å kjøre egen bil i framtiden, men at man kan velge selv. Det gir heller ingen mening å drømme om 100% selvkjørende trafikk på vanlige veier, da det uansett vil være milliarder av mennesker involvert i trafikken i form av fotgjengere, syklister, elsyklister, motorsykler osv.

 

 

Til slutt: Jeg er ikke i mot framgang, og flertallet av bilreiser blir sikkert autonome en gang i framtiden. Det må jo være genialt til pendling osv. Men ja takk begge deler :new_woot:

Når folk flest innser at autonome biler er tryggere for oss alle enn "manuelle" biler kommer det til å bli et folkekrav å forby dette på offentlig vei. Er det noe hvermannsen er opptatt av er det at deres egne barn og familie skal være trygge og vi kommer ikke til å godta at "farlige" sjåfører kjører fritt rundt på veiene våre. Når et stort flertall av befolkingen mener dette kommer forbudet til å komme faderlig fort.

Tror jeg.

Lenke til kommentar

bare enda mere som er med på og holde meg unda nyere biler og tesla

 

 

Javel du har altså ingen tro på autonome kjøretøy? Du tror kanskje at flertallet av oss vil reagere mer korrekt i det en farlig situasjon oppstår enn det en fullverdig autonom bil vil klare? Da tror jeg du tar veldig feil. 

 

Autonome biler er ikke her ennå, og det gjelder også Tesla. Det vi har idag er førerassistentsystemer. Og de gjør nettopp det, de assisterer. Fører er ansvarlig til enhver tid og skal dermed ha full fokus og kontroll 100% av tiden. Akkurat som i en hvilken som helst annen bil. 

 

Fram i tid når utviklingen har kommet lengre vil disse systemene bli smartere. De vil kunne lese trafikkbildet på en helt annen måte enn de gjør idag. Og vi må heller ikke glemme at det nok også vil komme internasjonale standarder etterhvert for merking av vei og skilt som vil hjelpe disse systemene. Det kan være alt fra nye måter å merke kjørefeltene, lyd, lys signaler, laser, eller forskjellige beacons eller radiosignaler som assisterer autonome kjøretøy. Vi vil nok også få sanntidssystemer som gir beskjed til disse autonome kjøretøyene om at det feks er innsnevring, redusert fartgrense grunnet glatt føre, vegarbeid eller annet som avviker fra ordinært kjøremønster. Antakelig får vi også nasjonale trafikkontrollsentraler som kan sende ut spesielle alert ved behov på alle veiene. Alt dette vil samlet sett redusere ulykker, redusere skader og omfanget av ulykker samtidig som trafikkdrepte vil gå drastisk ned. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...