Gå til innhold

Tesla Model 3 frikjennes for dårlige bremser etter oppdatering


Anbefalte innlegg

 

Det er urovekkende å se at ingen er kritiske til hvor dårlig testet denne bilmodellen åpenbart er før frislipp til kundene. Bremser som ikke er kalibrert riktig, "nye dempere" - hva nå det betyr - for å forbedre kjøreegenskapene og nytt vindu for å redusere vindstøy. To av disse tingene er kritiske for en bils evner til å håndtere krisesituasjoner. For all del, bra at de fikser dette, men det er normalt at dette utbedres under testingen - ikke etter kundene har fått bilene (og de som da har fått bil vil aldri motta disse nødvendige hardware-oppdateringene).

 

Det får meg til å undre på hvilke andre ting vi ikke har avdekket som har samme elendige kvalitetskrav ...

 

Dette gjelder alle bilernerker der ute.. Toyota, Mercedes, BMW, VAG, GM +++ tilbakekalller millioner av biler hvert år på grunn av feil som blir oppdaget. Var ett merke som tilbakekalte 4,8? Millioner biler for en uke siden pga av at Cruise Controlen ikke kunne skrus av!!!

Nei, dette er ikke vanlig i bilbransjen. Det er vanlig med tilbakekallinger for mindre feil. Å endre støtdempere er på nivå med fadesen Mercedes A-klasse (1. gen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For all del bra at de kan fikse bremsene over en oppdatering. Men kan de ikke da også like godt gjøre det motsatte med en dårlig oppdatering og dermed sette en mengde Tesla sjåfører i fare?

Og hvorforr ville man det?

Nedgradere bilen.

 

 

Er vel ikke noe man vil. Men det har jo skjedd at en oppdatering inneholder feil, og om det da også kan skje med oppdatering av biler.

Lenke til kommentar

Tesla, tesla, TESLA, teslA...... Tesla

 

Kunne ha skrevet Tesla 9 ganger... for det er 9 saker om Tesla på forsiden til tek.no akkurat nå. Er jo greit for meg å lese om Tesla, men litt i overkant mye fokus på Tesla i det siste T^T

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

imponerende, selv på en utelukkende positiv nyhet kommer anti-tesla trollene krabende på spyr eder og galle.

 

Sånn vil det være i mange mange år fremover. Mange klarer ikke endringer. Defor så mange sliter med å tro på klimeendringer. De blir livredde og benekter.

 

Det samme for forbrenningsmotorens død. Den døde da Tesla kom og nå sliter mange med angst. Noen tror til og med at de kan stoppe endringene ved å klage på internett.

Akkurat på samme måte som at en drøss med lesere syter og klager over at tek.no anno 2018 ikke er det samme som hw.no anno 2008...

Lenke til kommentar

 

For all del bra at de kan fikse bremsene over en oppdatering. Men kan de ikke da også like godt gjøre det motsatte med en dårlig oppdatering og dermed sette en mengde Tesla sjåfører i fare?

Teoretisk sett ja, men det kan også mekanikeren som fikser bremsene dine på verkstedet osv.

 

 

Men en oppdatering fra Tesla går vel til alle biler samtidig? Vanskelig for noe verksted å gjøre en sånn brøler om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar

Det er urovekkende å se at ingen er kritiske til hvor dårlig testet denne bilmodellen åpenbart er før frislipp til kundene. Bremser som ikke er kalibrert riktig, "nye dempere" - hva nå det betyr - for å forbedre kjøreegenskapene og nytt vindu for å redusere vindstøy. To av disse tingene er kritiske for en bils evner til å håndtere krisesituasjoner. For all del, bra at de fikser dette, men det er normalt at dette utbedres under testingen - ikke etter kundene har fått bilene (og de som da har fått bil vil aldri motta disse nødvendige hardware-oppdateringene).

 

Det får meg til å undre på hvilke andre ting vi ikke har avdekket som har samme elendige kvalitetskrav ...

 

De som har jobbet med bil vet at det ikke er unormalt at interne tester ikke plukker opp alle eventualiteter, og det er faktisk ikke direkte unormalt at ting ikke avdekkes under egne tester, eller av testsentre for den saks skyld. En god del oppdages ikke før det oppstår en helt bestemt sammensetning av forutsetninger.

 

Man kan naturligvis argumentere for at slike ting ikke bør skje, men det er på ingen måte unikt for Tesla. Det er bare at vi høre om alle små detaljer som omhandler Tesla, på samme måte som Apple får gratis omtale tvert de slipper en fis. Det kan imidlertid være et toegget sverd.

 

Det som imidlertid er relativt unikt med Tesla er for det første at de har en plattform som lar dem gjøre denne typen endringer uten "callbacks", som ville vært resultatet for de fleste andre produsenter.

 

Videre kjører Tesla en helt annen tilnærming på modeller enn bransjen forøvrig. Normalt sett vil produsentene kunne gjøre noen små forbedringer under veis, men mye ved en bil vil forbli som det er frem til nytt modellår. Behøves et redesign av frontruten vil dette være noe som gjerne kommer som en facelift etter et år eller to.

 

Tesla kan imidlertid finne på å gjøre større endringer når som helst i produksjonen. Om de behøver en endring på frontruta så skal man ikke se bort i fra at denne justeres og plutselig står i produksjon.

 

Dette kan være kjedelig for en som kjøper siste bil før endringen, det kan gjøre det utfordrende å navigere i eksempelvis bruktmarkedet. Sammenlign med XboX 360 som fikk en oppdatering midt i der spesielt interesserte sjekket serienummer før de kjøpte.

 

Fordelen er at produktene forbedres mye raskere. Men har ikke en en, to, tre eller mer årig modellserie produsert med urealisert forbedringspotensiale.

 

Jeg vil si dette er en IT sentrert tankegang i bilindustrien, og den vil og har allerede ført med seg store endringer i hele bransjen. Det er dette jeg liker med Tesla, ikke bilene i seg selv for der ligger de bak på en god del punkter, men mindsettet og filosofien bak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lurer på om det vil dukke opp flere feil?

Det vil det sikkert gjøre, akkurat som på andre biler. Og igjen så vil Tesla-haterne blåse det opp noe voldsomt og erklære at nå, denne gangen, endelig, vil det være feilen som feller Tesla og får selskapet til å gå under og hele strategien mislykkes. De vil gni seg i hendene og le rått over det. For de har ingen annen glede i livet enn å lete desperat etter ting å ta Tesla på.

 

De vil selvsagt glemme alle de alvorlige feilene i biler fra andre produsenter og kakle i vei om hvordan det er sjokkerende at Tesla kan sende ut biler med feil.

Lenke til kommentar

40 meter stoppstrekning fra 60 mph er fremdeles et veldig dårlig resultat. De beste bilene stopper på under 30 meter.

Consumer Reports påstår at det ikke er et dårlig resultat, men et resultat på linje med andre biler i samme klasse.

 

Hvem har rett - du eller CR?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Bremser i elbiler og hybrider lader batteriet (såkalt regenerering). Trykker man bremsepedalen litt inn kobler det bare inn en dynamo som både lader og reduserer farten som en bieffekt, men selve bremseskivene kobles ikke inn før man trykker hardere. Jeg underer meg på om ikke Teslas software-oppdatering nå bare justerte hvor overgangen til bremseskiver skjer og at man nå derfor har fått dårligere regenerering enn før? Noen elbiler (Ioniq) har en hendel på rattet som styrer graden av regenerering (brems vha dynamo). Spørs om ikke det skulle vært løsningen for alle biler med stort batteri og at bremsepedalen kun var på gamlemåten og forbeholdt bremseskivene.

Nei, her var det nok snakk om en litt overivrig ABS-funksjon, og det var ved andre og påfølgende oppbremsing problemet oppstod. Igrunn merkelig at Tesla ikke fant ut av dette selv, men hittil har jo alle nye Tesla vært 'betautgaver' med mer eller mindre merkelige småfeil som de i stor grad har fikset etter hvert. De 'store' produsentene har en forsvinnende liten feilandel i forhold, så de har stort sett ikke problemer i forhold til produksjonsvolum.

Tesla lærer nok for hver dag som går, men jeg synes det er merkelig at de fortsatt gjør såpass graverende feil.

 

Ja, merkelig at Tesla gjør en såpass "graverende feil", for ingen andre gjør graverende feil:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1815222&do=findComment&comment=24458893

 

Burde ikke disse store som produserer så voldsomt mange biler ha lært for lenge siden? Da må jo bilene deres også bare være betautgaver, siden de ender opp med å tilbakekalle titalls millioner biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er urovekkende å se at ingen er kritiske til hvor dårlig testet denne bilmodellen åpenbart er før frislipp til kundene. Bremser som ikke er kalibrert riktig, "nye dempere" - hva nå det betyr - for å forbedre kjøreegenskapene og nytt vindu for å redusere vindstøy. To av disse tingene er kritiske for en bils evner til å håndtere krisesituasjoner. For all del, bra at de fikser dette, men det er normalt at dette utbedres under testingen - ikke etter kundene har fått bilene (og de som da har fått bil vil aldri motta disse nødvendige hardware-oppdateringene).

 

Det får meg til å undre på hvilke andre ting vi ikke har avdekket som har samme elendige kvalitetskrav ...

Fiat Chrysler

https://aksjelive.e24.no/article/3jd7Bv

 

VAG

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/04/24/195390810/audi-tilbakekaller-12-millioner-biler

 

Toyota

https://www.tv2.no/a/8051958/

 

GM

https://www.nrk.no/nyheter/general-motors-tilbakekaller-biler-1.11642044

 

Ford

https://www.rb.no/motor/tilbakekaller-4-5-millioner-biler/s/1-95-4643751

 

Fiat

https://www.dn.no/nyheter/2017/05/12/1911/Motor/fiat-chrysler-tilbakekaller-over-en-million-biler

 

Jeg skjønner at du ikke kan så mye om bil når dette er ditt beste argument.

 

Du snakker om dårlig testing og skjulte feil, og så svarer han med linker til andre produsenter som tilbakekaller enorme mengder biler. Så da er jo spørsmålet hvorfor du krisemaksimerer bare for Tesla, men ikke nevner alle de andre produsentene som tydeligvis også tester dårlig.

 

Det som er enda verre er at de tilbakekaller biler som bare er nyere utgaver av eksisterende bilmodeller. Model 3 er i det minste helt ny.

Endret av hekomo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

For all del bra at de kan fikse bremsene over en oppdatering. Men kan de ikke da også like godt gjøre det motsatte med en dårlig oppdatering og dermed sette en mengde Tesla sjåfører i fare?

Teoretisk sett ja, men det kan også mekanikeren som fikser bremsene dine på verkstedet osv.

 

 

Men en oppdatering fra Tesla går vel til alle biler samtidig? Vanskelig for noe verksted å gjøre en sånn brøler om uhellet skulle være ute.

Nei, det rulles ut i bølger. Færst til en del folk som er i beta-programmet.

Lenke til kommentar

 

Tesla, tesla, TESLA, teslA...... Tesla

 

Kunne ha skrevet Tesla 9 ganger... for det er 9 saker om Tesla på forsiden til tek.no akkurat nå. Er jo greit for meg å lese om Tesla, men litt i overkant mye fokus på Tesla i det siste T^T

Det betyr at det er noen som vurderer nyheter om Tesla som viktigere enn hva du gjør. Jeg er blant dem. Tesla representerer en revolusjon på et produkt som betyr mye for mange av oss. Dessuten, at det er mulig å starte en bilprodusent fra scratch og ta opp konkurransen med de store og gamle produsentene med helt ny teknologi er noe som imponerer. Enda er det ingen som har klart å komme opp med et produkt som er bedre. Mer Tesla-stoff!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...