Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Epostfaktura fra Melin collectors


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Har akkurat vært hos lege og betalte det jeg ble bedt om med kort i deres betalingsautomat. Ser nå at jeg i ettertid også har fått en faktura på 143 kr på post fra Melin collectors hvorav hele 58 kr er fakturagebyr. Jeg ble ikke på noe tidspunkt informert om denne ekstrakostnaden og ville i så fall betalt den med kort for å slippe fakturagebyr. Jeg har heller ikke på noe tidspunkt godtatt å få faktura på epost. Fakturaen lå i søppelpost og det var bare flaks at jeg så den. For meg blir det også helt feil å få ett så høyt fakturagebyr på epostfaktura. Hva er egentlig lovligheten til denne praksisen? De kan vel heller ikke sende meg noe purregebyr på epostfaktura? Jeg har bestridet fakturaen og venter spent på utfallet, ikke store beløpet, men dette blir en prinsippsak. Jeg er forberedt på å dra denne langt. Denne fakturapraksisen til mange helsetjenester er rett og slett helt usmakelig. Holder det å sende bestridelse til det aktuelle helsesenteret eller må det også sendes til Melin collectors?

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett til å fremme innsigelser overfor den som er fordringshaver, og kan - hvis du ønsker det - ignorere Melin. Det er fordringshaver og inkassators ansvar å kommunisere med hverandre. Det er ikke taktisk fornuftig (ved en eventuell sak vil du risikere å måtte bære et større saksomkostningsansvar hvis du taper, i betydningen at det vil kunne bli vanskeligere å få fritak).

 

Når det gjelder hvorfor du ev. må forholde deg til Melin er det samme regelen som at hvis legen din engasjerer en advokat må du forholde deg til advokaten selv om du "i utgangspunktet ikke har hatt noe som helst med" ham å gjøre.

 

Så lenge du bor i samme kommune som du har lege vil kravet aldri bli fremmet til forliksrådet. Melin kan ikke møte i forliksrådet fordi det er personlig møteplikt, og leger møter ikke i forliksrådet fordi de taper for mye penger på det.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Det er ikke krav om papirfaktura for at påkrav skal være lovlig, det er bare krav om at du har mottatt kravet.

 

Det har du selv om det havner i spamboksen - du er selv ansvarlig for spamfiltrering.

 

På hvilken måte mener du at jeg har godtatt å få faktura på epost?

Lenke til kommentar

Hvis du betalte det du skulle med kort på legekontoret, hvorfor har du da fått faktura?

 

Edit: Ikke ofte jeg er hos legen, men jeg mener at mitt legekontor tilbyr betaling med kort, uten gebyr, eller faktura, med et gebyr som er oppgitt på et oppslag ved siden av automaten. Det er ikke uvanlig at man får gebyr på faktura, gjerne på kr 49 elns.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

 

Hvis du betalte det du skulle med kort på legekontoret, hvorfor har du da fått faktura?

 

Lurer jeg på også. De fant vel ut at de ikke hadde tatt nok betalt da. 

 

 

Jeg har opplevd det samme. Legen hadde glemt/utelatt en post og la inn dette på meg etter at jeg hadde gjort opp. Det ble en skikkelig pekelek mellom legekontor, lege og Melin. Legekontoret hevder at hele kravet er overlatt til Melin og ber meg ta saken med dem. Legekontoret hevder at de ikke lenger har lenger tilgang til beregningsgrunnlaget etter at kravet er oversent Melin. Melin peker på at de håndterer et krav fra legen ...

 

Uryddig - synes jeg. Jeg ble sur og betalte.

 

/Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Så det er nå krav til å lese epost? 

 

 

Hvis du ikke vil ha faktura på e-post, ikke oppgi e-postadressen din til folk som kan finne på å sende deg faktura.

 

Ellers: denne typen ting skjer av og til hvis du betaler i automaten før de "rekker" å føre på alle utgifter – materiell, medisin, etc… Jeg har opplevd det samme med legevakta.

Lenke til kommentar

På samme måte som det er krav til å lese brev du får

Brevene er til deg personlig, telefonnummeret er også knyttet til en person. En e-post-konto er derimot ikke personlig inntil man selv oppgir en sammenheng mellom seg selv og adressen. Det er en merkelig sammenligning.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

En postkasse er ikke personlig med mindre det står et navn på den, er det det du sier? Halvparten av postkassene i sameiet er ikke personlige altså, siden det bare står et husnummer på dem.

 

Lovens norm er om påkravet kommer frem til deg. Hvordan det gjør det er av mindre viktighet, men hvis det er usikkert eller omstridt om påkravet er kommet frem vil metoden bli vurdert som ledd i bevisvurderingen. Her er ikke det et problem, siden TS har innrømmet at påkravet kom frem.

Lenke til kommentar

En postkasse er ikke personlig med mindre det står et navn på den, er det det du sier?

Nei, det var ikke det jeg sa.

 

Lovens norm er om påkravet kommer frem til deg.

Men det gjør det jo ikke, hvis man sender til [email protected], og den adressen faktisk eies av Espen Askeladd, og Per Karlsen aldri har hørt om den. Det er hele problemet.

 

Derimot, har du oppgitt en postadresse i folkeregisteret, er den postadressen knyttet til akkurat DEG, uansett om den kun er en postboks-adresse. Brevene sendt til den adressen, selv om den bare er et husnummer, er faktisk til akkurat DIN adresse. Om personen påstår at det ikke kom frem, er det veldig usannsynlig.

 

Dette er en forskjell som, etter min mening, gjør det feil å påstå at det er det samme å ikke lese eposten som å ikke åpne brevene sine (med mindre du har gitt noen eposten din).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Ellers: denne typen ting skjer av og til hvis du betaler i automaten før de "rekker" å føre på alle utgifter – materiell, medisin, etc… Jeg har opplevd det samme med legevakta.

 

 

Praksisen er vel likevel kritikkverdig?

 

Jeg vet ikke om det er juridisk sett lovlig. Handelen er allerede gjennomført før selger/tjenesteyter fører på en ekstra kostnad og sender fordringen til et eksternt firma for innkreving. Kjøper/kunde har (som regel) ikke grunnlag for å forstå at det er fakturert for lite og får i tillegg innkrevingsfirmaets gebyr.

 

/Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...