Gå til innhold

Endelig kommer mobilrevolusjonen: Chili Mobil lanserer FRI data for 399,- i måneden


Anbefalte innlegg

Nå er det strengt tatt lite hensiktsmessig å vise til hvilke friheter bedrifter kan ta seg i andre land, da reglene her på berget gjerne er strengere.

 

Når det er sagt, svetter jeg ikke akkurat voldsomt mye at det ikke faktisk er ubegrenset, men "begrenset" til en haug med data som det er usannsynlig at man vil bruke opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 TB er litt lavt for fair use da fair use bør ligge noe over hva som er mulig å få til med vanlige tjenester, altså uten å sette opp en server eller laste ned døgnet rundt.

Noe jeg etterspør er at operatørene kan innføre abonnement som strupes til 10/10 Mbps etter at man har brukt kvoten, eventuelt abonnement som alltid er 10/10 Mbps og 20/20 Mbps, ubegrenset data. Ved å sette cap på hastighet i stedet for data så regulerer man hvor mye data som er mulig å overføre i løpet av en måned. Om det så er 5/5 Mbps etter struping så går det i alle fall å bruke tjenester, noe som er svært begrenset med struping til 64 kbps eller 128 kbps.

Slik det er nå så gir det ingen mening fordi overføringshastigheten er enten "for høy" eller ubrukelig lav. Altså >100 Mbps eller 64 kbps.

De som har kokt opp siste års mobilabonnementer er enten svært uvitende eller ekstremt griske på penger. "Det ser bra ut i markedsføringsøyemed med fri hastighet, derfor driter vi at datakvotene er for små." Det eneste man oppnår med fri hastighet er at man går raskere tom for data. Ser ikke bort fra at det med overlegg er spekulert i at folk skal gå tom og kjøpe ekstra datapakker for økt profitt til selskapet.

Det tar tett oppunder 10 dager å overføre 1 TB ved 10 Mbps. Da får man maks overført 3 TB per måned ved 10 Mbps og 6 TB ved 20 Mbps. Folk flest har ikke maksimal opp eller nedlasting 24/7 og gjennomsnittlig bruk vil være vesentlig lavere enn maks.

 

Forhåpentlig er dette et begravet tema innen 1-3 år. Utstyret for 5G er under utrulling, så nå er det bare å kjøre på.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Spør her siden jeg ikke får tak i noen på kundeservice hos Chili, noe som gjør at jeg i utgangspunktet er skeptisk til å flytte mitt kundeforhold over. Men here it goes: Jeg skal ha 2 x fri bruk til 2 voksne, så tenkte jeg 1GB eller evt 2GB abonnement til sønnen. Men jeg finner ingen plasser i deres vilkår om de struper abo etter brukt data og ikke overfakturerer, eller om de tar seg betalt fra første megabyte, eller om de gjør begge deler? Syns samtidig at det er særdeles morsomt at de har med priser for videosamtaler, men ikke vilkår for dette med overforbruk på de abonnementene som ikke har fri data. Hvis det er jeg som er blind, beklager jeg på forhånd...

Lenke til kommentar

Selv finner jeg ikke den info i Chilimobil sider, men finner den her:
https://www.tek.no/artikler/dette-er-de-beste-mobilabonnementene-na/433173

De faktuerer ikke for overforbruk, datahastigheten strupes.

 

Leif

Spør her siden jeg ikke får tak i noen på kundeservice hos Chili, noe som gjør at jeg i utgangspunktet er skeptisk til å flytte mitt kundeforhold over. Men here it goes: Jeg skal ha 2 x fri bruk til 2 voksne, så tenkte jeg 1GB eller evt 2GB abonnement til sønnen. Men jeg finner ingen plasser i deres vilkår om de struper abo etter brukt data og ikke overfakturerer, eller om de tar seg betalt fra første megabyte, eller om de gjør begge deler? Syns samtidig at det er særdeles morsomt at de har med priser for videosamtaler, men ikke vilkår for dette med overforbruk på de abonnementene som ikke har fri data. Hvis det er jeg som er blind, beklager jeg på forhånd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var SIM installert og portert men får ikke til å bruke mobildata. Drittelefon jeg bruker nå da riktignok, billigste av de billige. Min ordentlige telefon er på reparasjon. Men vet ikke om jeg får den reparert eller om de påberoper seg noen act of God. Så synes dere jeg skal løpe ut og kjøpe mobil før de lokale elektrobutikkene stenger her? Problemet tror jeg er at mobilen (ZTE blade A512) ikke lar meg redigere APN, først får jeg melding om at jeg ikke har rettigheter til å endre APN innstillinger men når jeg gjør det likevel så krasjer programmet. Kundeservice på chili sier alt er som det skal så for dårlig telefon tenker jeg da. MMS funker heller ikke. Sms og ringing funker fint.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

1 TB er litt lavt for fair use da fair use bør ligge noe over hva som er mulig å få til med vanlige tjenester, altså uten å sette opp en server eller laste ned døgnet rundt.

Lavt?? Hva i all verden er det du gjør på telefonen din da?

 

De som har kokt opp siste års mobilabonnementer er enten svært uvitende elleekstremt griske på penger. "Det ser bra ut i markedsføringsøyemed med fri hastighet, derfor driter vi at datakvotene er for små." Det eneste man oppnår med fri hastighet er at man går raskere tom for data. Ser ikke bort fra at det med overlegg er spekulert i at folk skal gå tom og kjøpe ekstra datapakker for økt profitt til selskapet.

Hva? Kan man kjøpe datapakker til dette abonnementet fra Chilimobil?

Lenke til kommentar

Lurer på hva slags kår folk som når de ser et mobilabonnement med tusen ganger så mye data og fri hastighet attpåtil, har vokst opp under når de begynner å syte og klage og ikke vil betale 399 kroner måneden for noe de ikke kunne kjøpe for ti ganger prisen tidligere og de attpåtil klager over friheten og ønsker seg begrensninger på både hastighet og datamengde bare for å få rett fordi "det er ikke det som det markedsføres som".

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spør her siden jeg ikke får tak i noen på kundeservice hos Chili, noe som gjør at jeg i utgangspunktet er skeptisk til å flytte mitt kundeforhold over. Men here it goes: Jeg skal ha 2 x fri bruk til 2 voksne, så tenkte jeg 1GB eller evt 2GB abonnement til sønnen. Men jeg finner ingen plasser i deres vilkår om de struper abo etter brukt data og ikke overfakturerer, eller om de tar seg betalt fra første megabyte, eller om de gjør begge deler? Syns samtidig at det er særdeles morsomt at de har med priser for videosamtaler, men ikke vilkår for dette med overforbruk på de abonnementene som ikke har fri data. Hvis det er jeg som er blind, beklager jeg på forhånd...

Videotelefoni er vel en egen greie som er innebygd i telefonen. Var mer populært før. Når du ringer på vanlig telefon, så kan du trykke på video. Bruker det aldri selv.

Lenke til kommentar

Lurer på om det kommer noen andre kommer med tilsvarende, står stille fra andre nå.  jeg bytter nok til Chili snart, hørt noe om at de kommer med 4G Tale i september. 

 

Telia har innført 5 GB i tillegg til sitt 6 GB som de har hatt lenge :p

 

Alt for å prøve å melke til seg de lukrative kronene på lav-gigabyte abonnementene :blink::evil:

Lenke til kommentar

ja, folk har for lengst klipt av telefonkabelen til fordel for mobiltelefonen, det same kunne ha blitt gjort med fiberkabelen hadde berre Stjelenor & co latt kundane få mobilabbonement uten idiotiske begrensningar til fornuftige prisar.

 

Alternativt man kunne ha hatt råd til begge deler, dersom fiberprisene ikke var så himla dyre. Er jo "bare/kun i Norge at fiber er så dyrt"..

Endret av G
Lenke til kommentar

Logikken til Telia er til å klø seg i hodet av. De lanserer et abonnement med 5 GB kvote til 349,-/mnd. 50,- kr mer og man får 995 GB mer hos Chilimobil. Isolert sett.

 

Jojo, men om du kalkulerer alle Telia sine abonnement i pris pr. Gigabyte så ser du hvorfor de har lagt inn et 5 GB abonnement. Fordi de lavere datakvoteabonnementene viser best igjen på bunnlinjen til Telia (altså er de dyreste pr GB). Dette er vel bare et signal om at de sitter på gjerdet og ikke føler seg direkte truet av Chilimobil riktig enda.

 

Noen som har noe oppløftende å fortelle om å bli kontaktet av Telia etter de byttet vekk i fra dem? Kunne ha vært interessant å høre om noen fikk noe skikkelig igjen for å forsøke å rømme i fra dem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette kommer jo mer frem i diverse svar som er publisert fra Chili de siste dagene. De skriver at maskin til maskin ikke er greit og det bryter avtalen. Likevel så sier kundeservice, riktignok ganske forsiktig at det er greit å kjøre hotspot til laptop. Men de vokter seg vel for å gi konkrete svar på hva som er greit forbruk per måned. Dermed så har Chili all makt, og om de mener du bruker for mye så kan de sjekke logger også kan de si deg opp.

Å si opp noen er vel litt drøyt? De tjener jo ikke på det. Da er det bedre å tilby alternativer så de ikke mister en kunde.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har brukt et kvarter til å åpne slusene når det gjelder mobildata på min iPhone. Alt skal ha høyeste kvalitet. Ellers alt som kan synkroniseres via mobilnett skal få gjøre dette. Og ikke minst aktivert datastøttet via mobilnett om Wi-Fi er ustabilt. Blir gøy å se fremover hvor mye den telefonen vil sluke, og hvor mye batteriprosent som gjenstår på kveldstid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet og kan fortelle meg om de har fått sine gratis to første måneder TV2 Sumo? For jeg har ikke sett noe til dette etter jeg ble kunde. Min TV2 Sumo er avsluttet fra før så burde fått det nå? Eller er dette luretilbud slik som «gratis Viaplay når man kjøper TV» men bare for NYE kunder hos Viaplay (med liten skrift helt nederst) i tillegg hvordan man avslutter TV2 Sumo abonnementet hos chili... innlogget har man ytterst få valgmuligheter...

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...