Gå til innhold

Har slitt med IT-systemene i over en uke. Hverken Microsoft, Atea eller Uninett har noen løsning : – Nå utelukker vi ingen ting


Anbefalte innlegg

 

 

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.

Jeg satt opp en e-postløsning med kalender, adressebok, webmail og LDAP autentisering på Linux med fri programvare. Dette tilbyr den samme funksjonaliteten jeg bruker fra Exchange som jeg bruker på jobben, bortsett fra at det er stabilt, raskt og driftssikkert. Gjorde det da jeg var i pappaperm, mens barnet sov på dagtid. Bruker samme løsning nå, 3-4 år senere. Poenget her er at det ikke er så mye jobb, og når det er på plass så fungerer det.

 

Det løsningen ikke tilbyr er single-sign-on mot AD og støtte for Outlook klienter, men da jeg bruker Ubuntu og Thunderbird så får jeg ikke det med Exchange heller. Tenker at støtten for Outlook er det som er avgjørende for ledelsen, men den klienten er ikke noe _must_ akkurat. Da jeg ikker bruker noen MS produkter så fungerer det helt nydelig.

Og den er integrert mot telefoni og nettmøter? Har den federation løysning mot andre firmaer? Bare for å ta litt av det ein moderne bedrift ønskar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og den er integrert mot telefoni og nettmøter? Har den federation løysning mot andre firmaer? Bare for å ta litt av det ein moderne bedrift ønskar...

 

Det kommer vel an på størrelse og type bedrift om det du nevner er ønskelig. Har kun lagt til funksjonalitet jeg selv trenger. Hvis alt det du nevner ligger i Exchange så er det ikke rart at løsningen sliter. Det er en dårlig idé å legge alt inn i et og samme stykke programvare. Det jeg har gjort er å sette sammen en samling programmer som gjør det _jeg_ har behov for. Dvs. jeg bruker Dovecot (IMAP), OpenLDAP, Postifix (SMTP), SOGo (webmail, CalDAV og CardDAV). Hvis jeg, mot formodning, trenger mer så kan jeg legge det til siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.

Jeg satt opp en e-postløsning med kalender, adressebok, webmail og LDAP autentisering på Linux med fri programvare. Dette tilbyr den samme funksjonaliteten jeg bruker fra Exchange som jeg bruker på jobben, bortsett fra at det er stabilt, raskt og driftssikkert. Gjorde det da jeg var i pappaperm, mens barnet sov på dagtid. Bruker samme løsning nå, 3-4 år senere. Poenget her er at det ikke er så mye jobb, og når det er på plass så fungerer det.

 

Det løsningen ikke tilbyr er single-sign-on mot AD og støtte for Outlook klienter, men da jeg bruker Ubuntu og Thunderbird så får jeg ikke det med Exchange heller. Tenker at støtten for Outlook er det som er avgjørende for ledelsen, men den klienten er ikke noe _must_ akkurat. Da jeg ikker bruker noen MS produkter så fungerer det helt nydelig.

 

Så søtt, men nå er AD så uendelig mye mer enn bare det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bedre å flytte e-post domenet over til Gmail. De kan skala, antivirus, antispam etc. Lokal hosting er komplisert og dyrt. Og det fører bare til mer innlåsing med dyre produkter ala Business for Skype etc.

Ville heller flyttet den over på Exchange Online.

Lenke til kommentar

Bedre å flytte e-post domenet over til Gmail. De kan skala, antivirus, antispam etc. Lokal hosting er komplisert og dyrt. Og det fører bare til mer innlåsing med dyre produkter ala Business for Skype etc.

Ikke alle norske bedrifter som liker indekseringen av meldinger Google driver på med.

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar

Bedre å flytte e-post domenet over til Gmail. De kan skala, antivirus, antispam etc. Lokal hosting er komplisert og dyrt. Og det fører bare til mer innlåsing med dyre produkter ala Business for Skype etc.

 

Det finnes jo bedrifter som ikke vil at andre slik som Google skal få lese kommunikasjon. Da må du har epost-verten hos deg selv, eller så kryptert at det er uleselig i alle ledd.

Lenke til kommentar

 

 

 

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.

Jeg satt opp en e-postløsning med kalender, adressebok, webmail og LDAP autentisering på Linux med fri programvare. Dette tilbyr den samme funksjonaliteten jeg bruker fra Exchange som jeg bruker på jobben, bortsett fra at det er stabilt, raskt og driftssikkert. Gjorde det da jeg var i pappaperm, mens barnet sov på dagtid. Bruker samme løsning nå, 3-4 år senere. Poenget her er at det ikke er så mye jobb, og når det er på plass så fungerer det.

 

Det løsningen ikke tilbyr er single-sign-on mot AD og støtte for Outlook klienter, men da jeg bruker Ubuntu og Thunderbird så får jeg ikke det med Exchange heller. Tenker at støtten for Outlook er det som er avgjørende for ledelsen, men den klienten er ikke noe _must_ akkurat. Da jeg ikker bruker noen MS produkter så fungerer det helt nydelig.

Og den er integrert mot telefoni og nettmøter? Har den federation løysning mot andre firmaer? Bare for å ta litt av det ein moderne bedrift ønskar...

Ja, dette finnes i Zimbra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.
Jeg satt opp en e-postløsning med kalender, adressebok, webmail og LDAP autentisering på Linux med fri programvare. Dette tilbyr den samme funksjonaliteten jeg bruker fra Exchange som jeg bruker på jobben, bortsett fra at det er stabilt, raskt og driftssikkert. Gjorde det da jeg var i pappaperm, mens barnet sov på dagtid. Bruker samme løsning nå, 3-4 år senere. Poenget her er at det ikke er så mye jobb, og når det er på plass så fungerer det.

 

Det løsningen ikke tilbyr er single-sign-on mot AD og støtte for Outlook klienter, men da jeg bruker Ubuntu og Thunderbird så får jeg ikke det med Exchange heller. Tenker at støtten for Outlook er det som er avgjørende for ledelsen, men den klienten er ikke noe _must_ akkurat. Da jeg ikker bruker noen MS produkter så fungerer det helt nydelig.

Og den er integrert mot telefoni og nettmøter? Har den federation løysning mot andre firmaer? Bare for å ta litt av det ein moderne bedrift ønskar...

Ja, dette finnes i Zimbra.

 

Kan den kobles opp mot AD?

Lenke til kommentar

Er vel heller tvilsomt at noen hackere fra fremmed etterretning ødelegger epost-systemet. Normalt er disse nemlig ikke interessert i ødelegge noe, bare hamstre ut mest mulig informasjon.

 

Så enten er det noe scriptkids eller så har de rett og slett en dårlig løsning. Spesielt at ingen av leverandørene heller skjønner bæret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er vel heller tvilsomt at noen hackere fra fremmed etterretning ødelegger epost-systemet. Normalt er disse nemlig ikke interessert i ødelegge noe, bare hamstre ut mest mulig informasjon.

 

Så enten er det noe scriptkids eller så har de rett og slett en dårlig løsning. Spesielt at ingen av leverandørene heller skjønner bæret.

Det er noe veldig rart, når selv Microsoft ikke har løsningen klar.

Men man kan si at når løsningen foreligger, så er Exchange enda bedre.

 

https://www.universitetsavisa.no/campus/2018/05/24/NTNU-sperrer-epost-for-Mac-brukere-74527.ece

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Bedre å flytte e-post domenet over til Gmail. De kan skala, antivirus, antispam etc. Lokal hosting er komplisert og dyrt.

Da gir man jo Google tilgang til bedriftsintern info.

 

Ehh. Nei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...