Gå til innhold

Har slitt med IT-systemene i over en uke. Hverken Microsoft, Atea eller Uninett har noen løsning : – Nå utelukker vi ingen ting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Hadde de bare brukt linux så kunne de sett på kildekoden, laget en fiks for problemet og kompilert sin egen kode og problemet ville vørt løst...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det kan være en utfordring å finne ut eksakt hva exchange bedriver til enhver tid, ja. Her vært borti diverse rariteter opp igjennom. Jeg har ei exchange punktliste på 7-8 sider med ting som en ikke skulle tro at fungerte slik som de gjør (dvs. ting en må passe på i diverse scenario).

 

Et greit eksempel på hvordan noe enkelt (email) kan eskaleres til en komplisert uoversiktlig masse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde de bare brukt linux så kunne de sett på kildekoden, laget en fiks for problemet og kompilert sin egen kode og problemet ville vørt løst...

Så det går ikke an å feilkonfigurer Linux? Må man rette på kildekoden, så har det jo vært feil fra starten av og ikke noe som har plutselig kommet.

 

Hvorfor i alle dager driver NTNU sin egen epost-løsning? Hvorfor kjøper de ikke dette bare som en tjeneste?

Det kan jo ha med at da NTNU begynte med e-post, så var hastigheten på Internett langt unna det den er i dag.

 

Studentene sin mail er over på skyen, mens de ansatte sine mailbokser enda er på lokale servere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

 

Fordi institusjonane vil ha funksjonaliteten som Microsoft tilbyr.

Vårt firma bytta epostsystem for tolv år siden, og det var ingen reelle konkurrentar på funksjonalitet.

 

No for tida er det vel egentlig kun Google som satsar på å konkurrera med Microsoft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Epost er veldig gamle greier. Det finnes mange selskaper som har engasjert seg innen epost-systemer. Så det høres for meg mer ut som en bekvemmelighetsgreie, eller å ta til takke med det IT-konsulentselskapet tilbyr.

 

Problemet er jo at reine epost systemer er heilt uinteressante i ein moderne bedrift. I vår bedrift var det ikkje IT som ønska Exchange med tilhøyrande systemer. Det var bedriftsledelsen som såg at det var behov for støttesystemer som var enkle å bruka. Og i vår bedrift blei det ein dundrande suksess

Lenke til kommentar

 

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.

 

Ingen andre som kan tilby noko i nærheita av funksjonaliteten og ytelsen til Oracle databasen heller.

Allikavell unngår dei fleste softwareutviklere idag den som pesten, då den er dårleg dokumentert og kostbar å koma i gong med samanlikna med andre alternativar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.

 

Ingen andre som kan tilby noko i nærheita av funksjonaliteten og ytelsen til Oracle databasen heller.

Allikavell unngår dei fleste softwareutviklere idag den som pesten, då den er dårleg dokumentert og kostbar å koma i gong med samanlikna med andre alternativar.

 

Til tross for at katalogtjenesten til Microsoft er gammel, så er det enda ingen konkurrenter til den. HP har en, men langt fra noen som truer Microsoft sin AD.

 

Der er flere konkurrenter til Oracel og da er det ikke noe sammenlignbart eksempel du kommer med.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Epost er veldig gamle greier. Det finnes mange selskaper som har engasjert seg innen epost-systemer. Så det høres for meg mer ut som en bekvemmelighetsgreie, eller å ta til takke med det IT-konsulentselskapet tilbyr.

Problemet er jo at reine epost systemer er heilt uinteressante i ein moderne bedrift. I vår bedrift var det ikkje IT som ønska Exchange med tilhøyrande systemer. Det var bedriftsledelsen som såg at det var behov for støttesystemer som var enkle å bruka. Og i vår bedrift blei det ein dundrande suksess

 

 

Jeg skal ikke legge meg oppi det jeg ikke har greie på. Jeg har aldri selv rørt Exchange og kan vel si at jeg mangler ymse sertifiseringer som sikkert mange på forumet har.

 

Men, den som har fulgt Microsoft tidlig vet hvor ille Outlook og alt det der er. Vet ikke hvordan det er i dag. Men tidligere så åpnet det jo phishing-vedlegg over en lav sko. Epost sitt grunndesign skulle ikke bære på HTML, fotovisning og det der. Men det er noe som er tilkommet i tolkerne på epost-programvare.

 

Du kan kalle dette for brukervennlig, når det egentlig samtidig er brukerfiendtlig å bli infisert. Epost bør alltid kunne leses på gamlemåten. Vet at mange videresender deg til en ekstern webside for å slippe å legge ved tekstversjonen. Microsoft sin webserver vet man også at hadde mye barnesykdommer, når de fleste stabile nettsider benyttet Apache v. 1.x.x

 

En IT-administrator bør ha såpass greie på faget sitt at slikt burde være en elementær greie i all rådgivning oppover i ledelsesleddene i fra IT.

 

Og når du skriver støttesystemer så vet jeg at du mener så mye mer enn åpning av HTML og foto. Men, jeg har ikke så god innsikt på den delen av bedriftsvirksomheten. Men det koker vel ned til forskjellig behov for kommunikasjon, gruppearbeid, måter å oppdatere informasjon her og der på, samt at det er integrert i hop med andre systemer som støtter bedriftens virksomhet på en fornuftig måte.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være sertifikat feil (expired, not valid) som gjør at trafikken som går mellom CAS og mailboks serveren i exchange clusteret bryter ned clusteret. Dette har jeg sett før som gjør at det tryner når man først passere 6000 brukere. Kjøre man en liten nettverks tap på trafikken mellom CAS og mailboks ser man masse tcp reset.

Lenke til kommentar

 

WTF, hvorfor bruke Microsoft til epost i første omgang!?

Ingen andre som kan tilby noe i nærheten av funksjonaliteten til Exchange og AD.

Jeg satt opp en e-postløsning med kalender, adressebok, webmail og LDAP autentisering på Linux med fri programvare. Dette tilbyr den samme funksjonaliteten jeg bruker fra Exchange som jeg bruker på jobben, bortsett fra at det er stabilt, raskt og driftssikkert. Gjorde det da jeg var i pappaperm, mens barnet sov på dagtid. Bruker samme løsning nå, 3-4 år senere. Poenget her er at det ikke er så mye jobb, og når det er på plass så fungerer det.

 

Det løsningen ikke tilbyr er single-sign-on mot AD og støtte for Outlook klienter, men da jeg bruker Ubuntu og Thunderbird så får jeg ikke det med Exchange heller. Tenker at støtten for Outlook er det som er avgjørende for ledelsen, men den klienten er ikke noe _must_ akkurat. Da jeg ikker bruker noen MS produkter så fungerer det helt nydelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men, den som har fulgt Microsoft tidlig vet hvor ille Outlook og alt det der er. Vet ikke hvordan det er i dag. Men tidligere så åpnet det jo phishing-vedlegg over en lav sko. Epost sitt grunndesign skulle ikke bære på HTML, fotovisning og det der. Men det er noe som er tilkommet i tolkerne på epost-programvare.

 

Du bør kanskje oppdatere deg på nyere versjoner av Outlook. Personlig har jeg brukt Thunderbird og Zimbra klient fra 2002 til 2014/2015. Zimbra som mailserver (den dag i dag). Men da jeg er avhengig av annen programvare i Officefamilien er jeg tilbake på Outlook (Office 365) - i og med at jeg trenger lisensen.

 

Outlook åpner/laster ikke ned bilder som standard og oppfører seg forholdsvis likt konkurrenter i dag. Muligheten for å bli infisert via Outlook er på ingen måte større enn for andre klienter (frittstående eller web).

 

Og det finnes kun to reelle konkurrenter til full Outlook/Echange funksjonalitet, dvs epost, kalender, regler, AD/ADFS, medlinger (Lync/Skype), teamchat osv. Det er Google sin "bedriftsløsning" og Zimbra med noe attåt. Og de er langt fra så gode, og heller ikke i nærheten rimelige. For virkelig store organisasjoner blir prisen omtrent hipp som happ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...