Gå til innhold

Skyting på Santa Fe vgs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke for våpenflyten og de frie tøylene som de har i USA, men våpen er ikke kjernen av problemet til skyteepisoder. 

 

Simon Sinek har en god video på dette. Som han sier: i 1960 var det en skoleskyting, i 1980-årene var det 27, i 1990-årene var det 58 mens det siste tiåret har det vært over 120. Våpen har vært like tilgjengelig hele tiden. Hva som er bakteppet for denne økningen er isolasjon og ensomhet (mangel på sosiale bånd) samtidig som avhengighet av mobilen er svært økende. Mobilen (eller mer konkret dopamin som blir frigitt av notifikasjoner) skaper en avhengighet som er like ødeleggende som alkoholisme og narkotikamisbruk ved overforbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke for våpenflyten og de frie tøylene som de har i USA, men våpen er ikke kjernen av problemet til skyteepisoder. 

 

Simon Sinek har en god video på dette. Som han sier: i 1960 var det en skoleskyting, i 1980-årene var det 27, i 1990-årene var det 58 mens det siste tiåret har det vært over 120. Våpen har vært like tilgjengelig hele tiden. Hva som er bakteppet for denne økningen er isolasjon og ensomhet (mangel på sosiale bånd) samtidig som avhengighet av mobilen er svært økende. Mobilen (eller mer konkret dopamin som blir frigitt av notifikasjoner) skaper en avhengighet som er like ødeleggende som alkoholisme og narkotikamisbruk ved overforbruk. 

 

Takk for linken!

 

Vi ser nå resultatet av det å neglisjere mennesker på de lavere sosioøkonomiske planene og av å fortsette som før med en ignorerings-politikk som heller fremmer de som allerede har mest.

 

Det blir for enkelt å skylde på mobilen og internettet... våpenrelaterte hendelser økte markant lenge før mobilen/internett ble allemannseie.

 

"We have an entire section of the bookshelf called 'Self-Help'. We have no section of the bookshelf called 'Help Others.'" Dessverre så er man mer opptatt av seg selv enn å tenke på andre/fellesksapet. Som enkelte amerikanere selv sier; mange lever i fattigdom uten regelmessig tilgang til rent vann, tak over hodet og mat, uten at noen bryr seg. Det er nesten Afrika-tilstander med høy andel med analfabeter, og jernbanen og jobb generelt er jo tørrlagt i veldig mange områder og fremstår som spøkelsesbyer, spesielt i de mer sørlige statene. Sukker og skadelig mat er også kraftig økende.

 

USA har i tiår latt landet bare forfalle.

 

Folk flest bare sitter på rompa forran TVen og forventer at Senatet eller Presidenten bare svaier med hånden og sier noen kraftfulle ord, og så roer folket seg igjen, og så løser alt seg med Disney-magi :D

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke for våpenflyten og de frie tøylene som de har i USA, men våpen er ikke kjernen av problemet til skyteepisoder. 

 

Simon Sinek har en god video på dette. Som han sier: i 1960 var det en skoleskyting, i 1980-årene var det 27, i 1990-årene var det 58 mens det siste tiåret har det vært over 120. Våpen har vært like tilgjengelig hele tiden. Hva som er bakteppet for denne økningen er isolasjon og ensomhet (mangel på sosiale bånd) samtidig som avhengighet av mobilen er svært økende. Mobilen (eller mer konkret dopamin som blir frigitt av notifikasjoner) skaper en avhengighet som er like ødeleggende som alkoholisme og narkotikamisbruk ved overforbruk. 

 

Takk for linken!

 

Vi ser nå resultatet av det å neglisjere mennesker på de lavere sosioøkonomiske planene og av å fortsette som før med en ignorerings-politikk som heller fremmer de som allerede har mest.

 

Det blir for enkelt å skylde på mobilen og internettet... våpenrelaterte hendelser økte markant lenge før mobilen/internett ble allemannseie.

 

"We have an entire section of the bookshelf called 'Self-Help'. We have no section of the bookshelf called 'Help Others.'" Dessverre så er man mer opptatt av seg selv enn å tenke på andre/fellesksapet. Som enkelte amerikanere selv sier; mange lever i fattigdom uten regelmessig tilgang til rent vann, tak over hodet og mat, uten at noen bryr seg. Det er nesten Afrika-tilstander med høy andel med analfabeter, og jernbanen og jobb generelt er jo tørrlagt i veldig mange områder og fremstår som spøkelsesbyer, spesielt i de mer sørlige statene. Sukker og skadelig mat er også kraftig økende.

 

USA har i tiår latt landet bare forfalle.

 

Folk flest bare sitter på rompa forran TVen og forventer at Senatet eller Presidenten bare svaier med hånden og sier noen kraftfulle ord, og så roer folket seg igjen, og så løser alt seg med Disney-magi :D

 

 

Bare hyggelig med link. Jeg tror det er med på å gi litt mer substans enn bare mine egne tanker (som jo er påvirket av blant annet Simon Sinek).

 

Jeg skylder ikke i sin helhet på internet og mobilen, men det er slik jeg ser det en veldig viktig årsak i nyere tid (2005 og nyere). Digital mobbing, uthenging, er noe som har blitt enklere og treffer flere folk enn hva det gjorde før, og samtidig poster folk av de suksessfulle delene av livet sitt som dermed fremstår som "perfekt". Dette er med på å svekke selvbildet og selvfølelsen til andre mennesker som igjen leder til en ond sirkel som kan føre til utagering i form av frustrasjon, depresjon etc. 

 

Jeg kan ikke nok om "eldre tider" typ 80/90-tallet til å si noe om årsakssammenheng der, så det begir jeg meg ikke utpå. Men jeg tror også du kommer med noen viktige aspekter som også er med på å trigge denne type hendelser. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke for våpenflyten og de frie tøylene som de har i USA, men våpen er ikke kjernen av problemet til skyteepisoder. 

 

Simon Sinek har en god video på dette. Som han sier: i 1960 var det en skoleskyting, i 1980-årene var det 27, i 1990-årene var det 58 mens det siste tiåret har det vært over 120. Våpen har vært like tilgjengelig hele tiden. Hva som er bakteppet for denne økningen er isolasjon og ensomhet (mangel på sosiale bånd) samtidig som avhengighet av mobilen er svært økende. Mobilen (eller mer konkret dopamin som blir frigitt av notifikasjoner) skaper en avhengighet som er like ødeleggende som alkoholisme og narkotikamisbruk ved overforbruk. 

Det samme kan sies om resten av den vestlige verden. Disse masseskytingene er, med noen få unntak, utelukkende et amerikansk fenomen.

Jeg tror sinne, isolasjon, depresjon er like vanlig i Europa f.eks. Ting har forandret siden Columbine, mange suicidale mennesker som er sinte på verden ser en mulighet for å bli hørt og sett, og på en måte oppnå noe som de ellers ikke ville ha klart. Mediene dekker disse sakene på en omfattende måte, noe som jeg tror oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Det er ikke unormalt at disse masseskyterne er fans av tidligere masseskytere.

 

Slike saker er komplekse, men jeg tror amerikansk våpenkultur og lover, spiller en rolle her. Skal heller ikke undervurdere USA sin ganske ekstreme individualistiske kultur, "pull yourself up by your bootstraps" mantraet har preget det amerikanske samfunnet i litt for stor grad. Hvis ikke du lykkes "så er det din feil", det er det de har blitt tåtet opp til å tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uderzo: Jeg er ikke uenig med argumentasjonen og påstandene, og jeg tror kulturen dessverre ødelegger mye. Klart, lett våpentilgang muliggjør også langt mer improvisatoriske og spontane hendelser som helt sikkert bidrar i negativ forstand. 

 

Men jeg tror hovedessensen er det Simon Sinek nevner i videoen: isolasjon og ensomhet hvor folk etterhvert tyr til internett for å finne løsninger, som de ikke vil finne der. Grunnen er nettopp hvordan hjernen vår fungerer med de fire lykkekjemikaliene (dopamin, oxytocin, seratonin og endorfiner) som i slike tilfelle aldri vil bli frigitt og gjør oss/dem lykkelige. 

 

Sandy Koufax: Det er jo en mulighet. Man kan enten si at det overforklarer eller forenkler problemet. Det er helt klart at problemstillingen er særdeles kompleks, men essensen tror jeg ikke er så langt unna sannheten og kjernen. 

 

Jeg er enig at en 17-åring ikke forstår særlig mye, og de er som oftest nokså enkle å manipulere. En depressiv og motivert person er i stand til å gjøre mye skade. 

Lenke til kommentar

AR-15 er en vanlig rifle laget av flere produsenter, og det er ingenting spesielt med AR-15, annet enn at du kanskje kan ha taktisk tilbehør.

Kanskje ikke helt "ingenting". Det ble sett nærmere på dette bla. under debattene etter Parkland, og dukket opp noen artikler med beskrivelser fra leger som omtalte forskjellen på skuddsår fra AR-15 sammenlignet med andre rifler.

 

AR-15 er forøvrig en sivil utgave av en automatrifle utviklet for forsvaret, en arvtager etter M-16, og i utgangspunktet designet for militært bruk. Den som selges til sivile har select, ikke full auto. Begge ligger i det øvre skiktet av utgangshastighet, >900m/s, og gjør ifølge akuttkirurger større skader enn de fleste andre våpen pga. dette. Det er som å ha en halvauto jaktrifle i et mer kompakt format, med 30+ skudd på rundt 6 sekunder før en må bytte mag.

 

Et knippe artikler om hvordan AR-15 er forskjellig:

 

I am a trauma surgeon, and I've seen what AR-15s can do.

https://www.nbcnews.com/think/opinion/parkland-shooter-s-ar-15-was-designed-kill-efficiently-possible-ncna848346

 

They weren’t the first mass-shooting victims the Florida radiologist saw—but their wounds were radically different.

https://www.theatlantic.com/politics/archive/2018/02/what-i-saw-treating-the-victims-from-parkland-should-change-the-debate-on-guns/553937/

 

Mangled tissue and softball-sized exit wounds: Why AR-15 injuries are so devastating

http://www.miamiherald.com/news/local/community/broward/article201949054.html

 

Kort oppsummert:

Når et kjøttsår river opp mer vev, kutter flere årer, og etterlater en mer kaotisk sårtrakt, så har pasienten kortere tid på seg for å få hjelp, og når den kommer tar det lengre tid å stoppe blødningene. Resultatet er at sår som ville skadet fra andre våpen, oftere dreper fra AR-15.

Lenke til kommentar

Slike saker er komplekse, men jeg tror amerikansk våpenkultur og lover, spiller en rolle her. Skal heller ikke undervurdere USA sin ganske ekstreme individualistiske kultur, "pull yourself up by your bootstraps" mantraet har preget det amerikanske samfunnet i litt for stor grad. Hvis ikke du lykkes "så er det din feil", det er det de har blitt tåtet opp til å tro.

Jeg tror at dette er en stor del av essensen. Det er i realiteten ikke egentlig mulig for noen som har falt utenfor å ordne sin egen situasjon, men de blir likevel fortalt at det er deres egen feil og de selv må ordne opp i det.

Jaja, så ordner de opp på den eneste måten de ser er mulig. Og det er dessverre ikke så vanskelig å gi de rett i at de fleste andre alternativer i praksis er langt utenfor rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

Kort oppsummert:

Når et kjøttsår river opp mer vev, kutter flere årer, og etterlater en mer kaotisk sårtrakt, så har pasienten kortere tid på seg for å få hjelp, og når den kommer tar det lengre tid å stoppe blødningene. Resultatet er at sår som ville skadet fra andre våpen, oftere dreper fra AR-15.

 

 

Poenget mitt er at det ikke finnes en god definisjon som AR-15 er unik innenfor. Politikere bruker "Assault-style rifles", noe som ingen annen betydning enn at det ser ut som et helautomatisk våpen.

 

Nå leste jeg ikke nøye gjennom artiklene du linket til, men hva er det som gjør AR-15 så unikt? AR-15 kan jo skyte en drøss av forskjellige kaliber, og jeg nekter å tro at to bokstaver, en bindestrek og to tall gjør kulene magisk mer farlige enn hvilken som helst annen rifle med samme kaliber.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

Når et kjøttsår river opp mer vev, kutter flere årer, og etterlater en mer kaotisk sårtrakt, så har pasienten kortere tid på seg for å få hjelp, og når den kommer tar det lengre tid å stoppe blødningene. Resultatet er at sår som ville skadet fra andre våpen, oftere dreper fra AR-15.

Bare om du sammenligner med pistolkalibre. AR-15 er som regel i 5,56x45 NATO, eller .223 Remington. Ja, litt raske kuler, men ikke voldsomt raske til finkalibret sentertent rifle å være, og heller ikke så fryktelig mye raskere enn vanlige storviltrifler (700m/s og opp).

Om man sammenligner med andre riflekalibre så ser man at det jevnt over er en dårlig dag samme hva du blir skutt med. En AG-3 (7,62x51 NATO, omtrent tilsvarende .308 Rem) har veldig mye mer energi selv om den beveger seg litt saktere.

 

Du kan jo finne videoer på youtube, søk på "5.56 fmj ballistic gel" og "308 FMJ ballistic gel" så får du en sammenligning. Og så ser du på "9mm FMJ ballistic gel", som er pistolkaliber og vanlig å sammenligne med i kriminelle sammenhenger.

 

 

Jeg er enig at en 17-åring ikke forstår særlig mye, og de er som oftest nokså enkle å manipulere. En depressiv og motivert person er i stand til å gjøre mye skade.

Det er vel fort vekk det at de ikke forstår som er problemet. Skjønner verken seg selv eller verden, og hjelpen som er å få består av et "ta deg sammen, alle problemene dine er din egen feil, og ingen kommer til å hjelpe deg med de"...
Lenke til kommentar

 

 

Kort oppsummert:

Når et kjøttsår river opp mer vev, kutter flere årer, og etterlater en mer kaotisk sårtrakt, så har pasienten kortere tid på seg for å få hjelp, og når den kommer tar det lengre tid å stoppe blødningene. Resultatet er at sår som ville skadet fra andre våpen, oftere dreper fra AR-15.

 

 

Poenget mitt er at det ikke finnes en god definisjon som AR-15 er unik innenfor. Politikere bruker "Assault-style rifles", noe som ingen annen betydning enn at det ser ut som et helautomatisk våpen.

 

Nå leste jeg ikke nøye gjennom artiklene du linket til, men hva er det som gjør AR-15 så unikt? AR-15 kan jo skyte en drøss av forskjellige kaliber, og jeg nekter å tro at to bokstaver, en bindestrek og to tall gjør kulene magisk mer farlige enn hvilken som helst annen rifle med samme kaliber.

 

Det er det artiklene er der for, det fremgår av dem. Legene forteller sine erfaringer med typiske skuddsår forårsaket av AR-15 (våpenet, ikke betegnelsen) sammenlignet med andre våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...