Gå til innhold

Skyting på Santa Fe vgs


Anbefalte innlegg

 

 

 

Kort oppsummert:

Når et kjøttsår river opp mer vev, kutter flere årer, og etterlater en mer kaotisk sårtrakt, så har pasienten kortere tid på seg for å få hjelp, og når den kommer tar det lengre tid å stoppe blødningene. Resultatet er at sår som ville skadet fra andre våpen, oftere dreper fra AR-15.

 

 

Poenget mitt er at det ikke finnes en god definisjon som AR-15 er unik innenfor. Politikere bruker "Assault-style rifles", noe som ingen annen betydning enn at det ser ut som et helautomatisk våpen.

 

Nå leste jeg ikke nøye gjennom artiklene du linket til, men hva er det som gjør AR-15 så unikt? AR-15 kan jo skyte en drøss av forskjellige kaliber, og jeg nekter å tro at to bokstaver, en bindestrek og to tall gjør kulene magisk mer farlige enn hvilken som helst annen rifle med samme kaliber.

 

Det er det artiklene er der for, det fremgår av dem. Legene forteller sine erfaringer med typiske skuddsår forårsaket av AR-15 (våpenet, ikke betegnelsen) sammenlignet med andre våpen.

 

 

Sammenlignet med våpen av andre kaliber regner jeg med, og jeg ser det ofte blir sammenlignet med pistoler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er enig at en 17-åring ikke forstår særlig mye, og de er som oftest nokså enkle å manipulere. En depressiv og motivert person er i stand til å gjøre mye skade.

Det er vel fort vekk det at de ikke forstår som er problemet. Skjønner verken seg selv eller verden, og hjelpen som er å få består av et "ta deg sammen, alle problemene dine er din egen feil, og ingen kommer til å hjelpe deg med de"...

 

Ja, og i tillegg til "Man up" eller "Men doesn't cry"-tankene. Det hjelper kun ved at personen havner i en negativ spiral. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike saker er komplekse, men jeg tror amerikansk våpenkultur og lover, spiller en rolle her. Skal heller ikke undervurdere USA sin ganske ekstreme individualistiske kultur, "pull yourself up by your bootstraps" mantraet har preget det amerikanske samfunnet i litt for stor grad. Hvis ikke du lykkes "så er det din feil", det er det de har blitt tåtet opp til å tro.

 

 

Du skal ikke se vekk fra at det å få ansiktet og manifestet/budskapet klistret opp i alle vestlige media, og ende opp som førstesideoppslag på den andre siden av kloden, også kan være en faktor.

 

Vi har gjort terror og masseskytinger ekstremt effektivt, og likevel så blir vi sjokkert hver gang det skjer, som om det var en meningsløs handling.

Lenke til kommentar

 

Slike saker er komplekse, men jeg tror amerikansk våpenkultur og lover, spiller en rolle her. Skal heller ikke undervurdere USA sin ganske ekstreme individualistiske kultur, "pull yourself up by your bootstraps" mantraet har preget det amerikanske samfunnet i litt for stor grad. Hvis ikke du lykkes "så er det din feil", det er det de har blitt tåtet opp til å tro.

 

 

Du skal ikke se vekk fra at det å få ansiktet og manifestet/budskapet klistret opp i alle vestlige media, og ende opp som førstesideoppslag på den andre siden av kloden, også kan være en faktor.

 

Vi har gjort terror ekstremt effektivt, og likevel så blir vi sjokkert hver gang det skjer, som om det var en meningsløs handling.

 

Jepp, som jeg nevnte i mitt opprinnelige innlegg som sitatet er hentet fra ;)

Media og internett spesielt, siden slutten av 90-tallet, har gjort denne formen for "terror" effektivt. Gjerningsmennene får anerkjennelsen de har vært ute etter i hele livet og våpenprodusentene ler hele veien til banken.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

På hvilken måte? Etter hver masseskyting så skyter(no pun intended) våpensalget rett til værs. De lever svært godt av media og liberale våpenlover, våpenlobbyen bruker alle midler de har til rådighet, f.eks via NRA, til å påvirke media og politikere. Hysteriet er bra business.

 

 

In the aftermath of the Parkland High School shooting, we are having lots of debates about the role of the NRA in shaping gun legislation. Politicians who take money from the NRA are said to be in the organization’s pockets. But don’t forget where the NRA gets its money: gun manufacturers. And while no manufacturer celebrates gun violence, the facts are clear: mass shootings are good for their business.

https://www.forbes.com/sites/peterubel/2018/04/25/mass-shootings-tragic-for-victims-great-for-gun-manufacturers/#43bd43fa257a

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det er ikke masseskytingene som driver opp salget, det er usikkerheten om hvorvidt det kommer nye panikklover. Et godt eksempel på denne mekanismen har vi sett i de to siste presidentene der borte; Da Obama truet med å innføre nye lover gikk salget i taket fordi folk ville sikre seg å få kjøpt det de ville ha før eventuelle forbud, men nå som Trump sitter ved roret føler folk at våpenrettighetene er trygge og dermed går våpensalget nedover siden folk ikke lenger har det travelt med å få dekt behov og ønsker. Det er antagelig også en viss faktor at salget faller fordi folk fikk kjøpt det de ønsket i panikken, men jeg tviler sterkt på at det i seg selv er nok til å forklare at flere av de store våpenprodusentene der borte sliter.

 

Igjen, jeg tror nok media og forbudspolitikere gjør langt mer for å fremme våpensalget der borte enn våpenprodusentene noensinne ville fått til med all verdens reklamekampanjer.

Lenke til kommentar

Det er ikke masseskytingene som driver opp salget, det er usikkerheten om hvorvidt det kommer nye panikklover. Et godt eksempel på denne mekanismen har vi sett i de to siste presidentene der borte; Da Obama truet med å innføre nye lover gikk salget i taket fordi folk ville sikre seg å få kjøpt det de ville ha før eventuelle forbud, men nå som Trump sitter ved roret føler folk at våpenrettighetene er trygge og dermed går våpensalget nedover siden folk ikke lenger har det travelt med å få dekt behov og ønsker. Det er antagelig også en viss faktor at salget faller fordi folk fikk kjøpt det de ønsket i panikken, men jeg tviler sterkt på at det i seg selv er nok til å forklare at flere av de store våpenprodusentene der borte sliter.

 

Igjen, jeg tror nok media og forbudspolitikere gjør langt mer for å fremme våpensalget der borte enn våpenprodusentene noensinne ville fått til med all verdens reklamekampanjer.

 

How the N.R.A. Manipulates Gun Owners and the Media

For several years, I worked on investigations at the Times on gaps in gun laws and the influence of the gun lobby. They were often highly critical stories, examining the N.R.A.’s efforts to stymie firearms research, its lobbying to make it easier for people with a histories of mental illness to have their gun rights restored, and its work blocking legislation that would make it harder for domestic abusers to keep their guns.
 
N.R.A, som i hovedsak blir finansiert av våpenlobbyen, gjør alt de kan for å beholde status quo, mao. helt sinnssyke våpenlover. Det er vinn/vinn for våpenprodusentene, de får solgt våpen til hvem som helst og disse grusomme massemordene fortsetter og folket krever strengere lover som igjen setter igang en "shopping spree". Og sånn går no dagan.
Sålenge våpenlobbyen har politikerne i lommen vha. av lovlig korrupsjon, så vil situasjonen over gjenta seg igjen og igjen, $$$...
Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Siden det ikke har blitt sagt ennå. 10 stykker døde. Små barn i begynnelsen av sitt liv. Helt forferdelig.

 

Forresten, noe skaper litt røre i twittersfæren:

 

http://dailycaller.com/2018/05/18/ted-cruz-texas-shooting/

 

Senator Ted Cruz fra Texas bruker uttrykket "sacrifice". Man tolker det som ofring for the second amendment, loven som garanterer privat rett til våpen. 

Lenke til kommentar

Siden det ikke har blitt sagt ennå. 10 stykker døde. Små barn i begynnelsen av sitt liv. Helt forferdelig.

 

Forresten, noe skaper litt røre i twittersfæren:

 

http://dailycaller.com/2018/05/18/ted-cruz-texas-shooting/

 

Senator Ted Cruz fra Texas bruker uttrykket "sacrifice". Man tolker det som ofring for the second amendment, loven som garanterer privat rett til våpen.

 Dersom fyren er korrekt sitert i linken du oppgir så skal man være ganske tett for å tolke det som det du beskriver.

 

 

Det er ikke masseskytingene som driver opp salget, det er usikkerheten om hvorvidt det kommer nye panikklover. Et godt eksempel på denne mekanismen har vi sett i de to siste presidentene der borte; Da Obama truet med å innføre nye lover gikk salget i taket fordi folk ville sikre seg å få kjøpt det de ville ha før eventuelle forbud, men nå som Trump sitter ved roret føler folk at våpenrettighetene er trygge og dermed går våpensalget nedover siden folk ikke lenger har det travelt med å få dekt behov og ønsker. Det er antagelig også en viss faktor at salget faller fordi folk fikk kjøpt det de ønsket i panikken, men jeg tviler sterkt på at det i seg selv er nok til å forklare at flere av de store våpenprodusentene der borte sliter.

 

Igjen, jeg tror nok media og forbudspolitikere gjør langt mer for å fremme våpensalget der borte enn våpenprodusentene noensinne ville fått til med all verdens reklamekampanjer.

 

How the N.R.A. Manipulates Gun Owners and the Media

 

For several years, I worked on investigations at the Times on gaps in gun laws and the influence of the gun lobby. They were often highly critical stories, examining the N.R.A.’s efforts to stymie firearms research, its lobbying to make it easier for people with a histories of mental illness to have their gun rights restored, and its work blocking legislation that would make it harder for domestic abusers to keep their guns.

 https://www.newyorker.com/news/news-desk/how-the-nra-manipulates-gun-owners-and-the-media

 

N.R.A, som i hovedsak blir finansiert av våpenlobbyen, gjør alt de kan for å beholde status quo, mao. helt sinnssyke våpenlover. Det er vinn/vinn for våpenprodusentene, de får solgt våpen til hvem som helst og disse grusomme massemordene fortsetter og folket krever strengere lover som igjen setter igang en "shopping spree". Og sånn går no dagan.

Sålenge våpenlobbyen har politikerne i lommen vha. av lovlig korrupsjon, så vil situasjonen over gjenta seg igjen og igjen, $$$...

 

For å ta dette sidesporet først:

Artikkelen du siterer, og to artikler som linkes til i sitatet hos kilden, koker ned til at NRA er en storpolitisk organisasjon som håndterer prinsipielle saker. De er avhengige av støtte for å gjøre dette. Og de bruker denne støtten til å påvirke statsapparatet etter de gjeldende, "demokratiske" spilleregler. Jeg tror det kan være nyttig å huske at NRA ikke finansieres av våpenlobbyen, de er våpenlobbyen der borte. De finansieres av de som har interesse av at sakene behandles på en måte som minst er fair, og helst er til fordel for våpeninnehav.

En av sakene det ble linket til handler om en kvinne som fikk et besøksforbud mot eksen, hvorpå hun fikk besøk av samme eks bevæpnet med skytevåpen. Det gikk bra med henne, men antagelig kun fordi hun bor i en storby med plenty politi. Den store saken er jo da at NRA krever at retten til å eie våpen ikke skal inndras for noe mindre enn en "felony" (hva nå enn det blir overført til norske forhold), og et besøksforbud er langt under det. Rent prinsipielt har NRA faktisk et poeng her, mannen var jo strengt tatt ikke dømt for noe, og jeg ser for meg at beviskravet for besøksforbud er lavere enn for vanlige straffesaker. Det blir litt som karen i Rogaland for noen år siden som ble frikjent for drap men dømt til å betale drapserstatning til de etterlatte i en sivil sak etterpå, siden kravet til sannsynlighetsovervekt er lavere i sivilsaker enn straffesaker.

Den andre saken jeg leste handlet om at tidligere mentalpasienter kunne gå innom en domstol på lavt nivå for å få igjen retten til våpeninnehav når de var friske. Igjen, her er prinsippet egentlig ganske solid, men det virker på meg som at systemet ikke egentlig holder helt mål.

 

Det kan godt tenkes at NRA tabbet seg ut ved å støtte Trump, siden Hillary som president antagelig ville garantert langt større rekruttering.

 

Så, for å ta de faktiske problemene:

USA er landet der det er helt vanlig å se reklamebannere av typen "spør legen din om denne typen antidepressiva". Et tvers igjennom rævkjørt samfunn som ikke vet at de er et u-land. De har sosiale problemer langt bortenfor noe annet industrialisert land, og viser ingen tegn til å klare å gjøre noe med det. Skoleskytinger er bare enda et symptom på dette. Så godt som alle slike hendelser har en lang liste med fellesnevnere, marginaliserte einstøinger som blir mobbet og sett ned på og har generelt sugne liv, men hvorfor stille spørsmål ved det når det er så mye mer sexy og enkelt å pøse på med forbud som ikke vil løse noe som helst?

Lenke til kommentar

Skal dog sies at vi i Norge har hatt flere masseskytinger per capita de siste ti år enn USA.

 

Det ville vært eksepsjonelt om et land med over 300 millioner innbyggere ikke opplevde noe slikt rimelig ofte.

 

krDOAch.png

 

Selv om USA er 300 mill, så er de overrepresentert når det kommer til masseskytinger. Det er det ingen tvil om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...