Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt det å stille om døgnet fra natt til dagtid?


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg jobber i vaktyrket og har stort sett jobbet nattskift i 5 år nå.

Jeg jobber fast 7 netter på og 7 dager fri, 23:00 - 07:00. Nå nylig fikk jeg beskjed om at etter jeg er ferdig med med mine 7 netter på nattevakt førstkommende mandag klokken 07:00, så må de ha meg til å ta ett oppdrag allerede på tirsdagen dagen etterpå, ett skift som vanligvis varer fra 09:00 til rundt 22-23:00 på kveldingen, kanskje lengre hvis det er mye trafikk og fulle ferger osv. Dette oppdraget innebærer for det meste kjøring. 

Er det fornuftig å forvente at jeg skal kunne snu om døgnet på rundt 24 timer for så å ta dette dagskiftet på 12+ timer? 

Er det noen regler rundt dette? 

Jeg har egentlig ikke lyst å si nei, da den ene som har dette oppdraget har ferie den uka, og den andre må jobbe ett skift i sin jobb nr. 2, da er det bare jeg igjen som er opplært til dette oppdraget. Hvis ingen kan utføre dette oppdraget vil det /kan det ha store konsekvenser for videre samarbeid med oppdragsgiver. 

Jeg var reserve for dette oppdraget en tid tilbake, men måtte gi det fra meg da jeg ikke greide å snu om døgnet til å utføre oppdraget. Vi snakker da 1 til 2 timer med søvn før skiftet på 12+ timer.

Vet ikke helt om dette er riktig del av forumet å poste dette, men regner med det går under arbeidsmiljø. 

 



Anonymous poster hash: 9f293...c76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS her. 

Jeg ser det er litt motstridende å si at jeg ikke vil si nei mtp. disse konsekvensene av at oppdraget ikke kan fullføres, men samtidig spør om regler rundt dette for å kunne slippe.

Jeg synes bare det er litt kjipt når samtlige av mine kolleger og ledere vet at jeg har store problemer med å omstille døgnrytmen min, trenger vanligvis 1 uke eller mer på nettopp det. Jeg vil liksom kunne ha noe regler å henvise til, i tillegg til at det er helt absurd å sette meg på et slikt oppdrag mtp. det jeg nettopp informerte om. 



Anonymous poster hash: 9f293...c76
Lenke til kommentar

Med mindre du har egen avtale som omtaler dette så er det kun arbeidsmiljøloven som regulerer dette.

 

Utgangspunktet er då at du skal minst 11 timar med samanhengande arbeidsfri i løpet av 24 timar. Det kravet er opprettholdt ved at du får 26 timar med samanhengande arbeidsfri.

 

Det du eventuelt må hekte dette på andre forhold i arbeidsmiljølova som f.eks.:

 

 

§ 10-2.Arbeidstidsordninger (1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn. (2) Arbeidstaker som regelmessig arbeider om natten har rett til fritak fra den arbeidstidsordning som gjelder for arbeidstakergruppen, dersom vedkommende av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det og fritaket kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

 

Fyrste ledd stadfester at det ikkje er lov med arbeidstidsordningar som går utover helsa di. Det å måtte snu på døgnet vil kvalifisere. Vanskeligheita med å bruke denne bestemmelsen er at slik som eg forstår deg så er ikkje dette eigentleg eitt ledd av den ordinære arbeidstidsordninga, men at dette er eit unntak på grunn av bemanningssituasjonen.

På den andre sida så er det absolutt innanfor arbeidsgivers kontroll å planlegge vaktene slik at folk ikkje er på ferie når dei trengs på jobb.

Eg er også usikker på kor stort fokus du skal legge på at personen som skal stå som reserve må jobbe i sin ekstra jobb, har ikkje han/ho som står som reserve betalt for å være tilgjengeleg for å dekke opp vakter når den som vanlegvis har vakta er på ferie eller er sjuk?

 

Andre ledd er nok ditt sterkaste kort for å få fritak frå å jobbe då ei slik omstilling frå natt til eit langt dagskift både går utover helsa og ditt sosiale liv.

Derimot tviler eg på at det å vise til denne bestemmelsen løyser utfordringa som du har med samarbeidet med oppdragsgiver, oppdragsgiver vil uansett berre sjå det som at du nekter å stille opp.

 

 

 

 

§ 10-3.Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

 

Denne paragrafen er ikkje så aktuell sidan arbeidsplanen din i utgangspunktet er klar for alle partar.

Men det du kan ta med deg frå paragrafen er at arbeidsmiljølova legg opp til at arbeidstakarar som må drive å snu på døgnrytma har rett til å være med å bestemme korleis arbeidsplanen skal sjå ut i form av drøftingar, nettopp fordi ein som arbeidstakar skal ha muligheit til å påsjå at belastninga med varierande arbeidstid blir minst mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I og med at det innebærer køyring, so er det absolutt ein fordel å vere utkvilt og opplagt. Går det ikkje an å få fri tidlegare frå nattskiftjobben?

Ikke bare en fordel. Veitrafikklovens §21 sier dette:

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4#KAPITTEL_4

 

Dette aleine bør være nok til at TS kan ringe og si han ikke føler han er i stand til å gjennomføre kjøringen. Men bare hvis det er et faktisk problem da. Ikke noe man skal bruke som unnskyldning fordi man ikke gidder.

Lenke til kommentar

TS

Det har vært en tøff periode med oppdrag som forsvinner og kommer, samme med ansatte, en del gjennomtrekk der. Mye surr med utsettelse av ferier og endring av turnus for de andre, er nok planleggingen som falt her. 

Takker for svar folkens, skal snakke med leder og prøve å få en ordning.  

 



Anonymous poster hash: 9f293...c76
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Jeg jobber fast 7 netter på og 7 dager fri, 23:00 - 07:00. Nå nylig fikk jeg beskjed om at etter jeg er ferdig med med mine 7 netter på nattevakt førstkommende mandag klokken 07:00, så må de ha meg til å ta ett oppdrag allerede på tirsdagen dagen etterpå, 

 

 

Anonymous poster hash: 9f293...c76

 

 

Dette oppdraget på tirsdag er med andre ord ikke noe fast/kontraktfestet? I såfall må du ingen verdens ting. Bare si nei.

Lenke til kommentar

Si at du kan stille opp tirsdag hvis du får fri natt til mandag m/betalt selvfølgelig.

 

Er ikke arbeidsgiver villig til dette kan du si nei. Det er ikke verdt å presse helsa når det gjelder søvn. Been there done that.

 

En ting er å gi goodwill til sjefen sin, men det er noe annet å være dumsnill. At sjefen har vært dårlig til å planlegge skal ikke gå utover din helse.

 

Du trenger ingen paragrafer for dette. Er du helt zombie på tirsdag har du ingenting i en bil å gjøre, og det å ha underskudd på søvn kan sammenlignes med å ha promille

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Sånn du legger fram saken høres det ikke bra ut hverken for deg eller for kvaliteten og sikkerheten ved arbeidet. Dette burde være en sak for HMS. Enten bør vel noen som jobber dag allerede kunne ta dette, eller at de får leid inn en vikar på korttidsoppdrag.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ja, planen var nå å få inn noen som kan jobbe mitt skift søn-man, så får jeg bare prøve så godt jeg kan å snu døgnet til tirs. Sliter veldig med akkurat det å snu døgnet, og trenger vanligvis uker på det. 

Om jeg er helt pudding på tirs med ingen søvn så må jeg bare vennlig takke nei til kjøringen. 



Anonymous poster hash: 9f293...c76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...