Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store Teslasiden!


Anbefalte innlegg

 

 

Elbiler er selvfølgelig subsidiert, dog på en indirekte måte. Det samme kan sies om hybridbiler, men de slipper ikke unna 25 % moms.

 

 

Hva med den omtalte mercedesen? 

 

C43 4MATIC har rundt 291k kr i engangsavgift. Den økte med noen prosent fra 2017 til 2018.

 

Hmmm så da koster bilen i seg selv 100k da for å konkurrere med tesla model 3? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Elbiler er selvfølgelig subsidiert, dog på en indirekte måte. Det samme kan sies om hybridbiler, men de slipper ikke unna 25 % moms.

 

 

Hva med den omtalte mercedesen? 

 

C43 4MATIC har rundt 291k kr i engangsavgift. Den økte med noen prosent fra 2017 til 2018.

 

 

Nå er jeg ikke veldig satt inn i systemet der oppe, men ut i fra hva brukeren sa virker det til at den ikke ilegges avgifter der oppe. Så da er spørsmålet, er den subsidiert? 

 

Det var jo hele poenget, jeg fant det litt morsomt hvordan han ordla seg. Det var det hele. Om du mener elbiler er subsidiert eller ikke er din greie. Jeg ser jo på det på samme måte, de er åpenbart fritatt for å støtte opp om kjøpen. Men jeg føler ordet subsidiering er litt feil, men poenget blir uansett det samme. Det er jo åpenbart. 

 

Er det Svalbard det er snakk om? Det blir noe helt annet. Øygruppa har fravær for moms, engangsavgift, arbeidsgiveravgift, osv. Noe må de ha igjen for å bo så langt nord. Det er jo uansett ikke mer enn 4,5 mil vei rundt Longyearbyen.

 

Fravær av avgifter er indirekte subsidier. Direkte subsidier er typisk pengeoverføringer, eks. som til landbruksnæringen.

Lenke til kommentar

Er det Svalbard det er snakk om? Det blir noe helt annet. Øygruppa har fravær for moms, engangsavgift, arbeidsgiveravgift, osv. Noe må de ha igjen for å bo så langt nord. Det er jo uansett ikke mer enn 4,5 mil vei rundt Longyearbyen.

 

 

 

Fravær av avgifter er indirekte subsidier. Direkte subsidier er typisk pengeoverføringer, eks. som til landbruksnæringen.

 

 

Jeg regner med det var det han snakket om ja, selv om han aldri sa det selv. Og det var det som var spørsmålet, om mercedesen hans er subsidiert. Siden han mente elbiler var det, men ikke hans.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det Svalbard det er snakk om? Det blir noe helt annet. Øygruppa har fravær for moms, engangsavgift, arbeidsgiveravgift, osv. Noe må de ha igjen for å bo så langt nord. Det er jo uansett ikke mer enn 4,5 mil vei rundt Longyearbyen.

 

 

 

Fravær av avgifter er indirekte subsidier. Direkte subsidier er typisk pengeoverføringer, eks. som til landbruksnæringen.

 

 

Jeg regner med det var det han snakket om ja, selv om han aldri sa det selv. Og det var det som var spørsmålet, om mercedesen hans er subsidiert. Siden han mente elbiler var det, men ikke hans.. 

 

Subsidier teller bare på elbiler :p

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke veldig satt inn i systemet der oppe, men ut i fra hva brukeren sa virker det til at den ikke ilegges avgifter der oppe. Så da er spørsmålet, er den subsidiert?

Vi har ikke avgifter. (Foruten en symbolsk avgift kalt korkpenger på alkohol og en egen veiavgift(årsavgift) på biler)

Jeg har poengtert at jeg sikter til "det som i realiteten er en subsidiering av elbiler på det norske fastlandet.", og klarer ikke forstå hva som er så vanskelig å forstå i den setningen.

 

Bilen koster altså ca det samme som Model 3. Så kommer det på fastlandet både en betydelig andel fiskale avgifter og en generell merverdiavgift på toppen av bilens pris.

Siden en bil drevet med konvensjonelt drivstoff belastes disse avgiftene mens en bil som går på kun elektrisitet ikke belastes avgiftene er den elektriske bilen i realiteten subsidiert. (Du kan også kalle det indirekte subsidier, for det er det det er)

Når alle biler behandles likt faller det på sin egen urimelighet å mene at alle biler er subsidiert.

 

Det var jo hele poenget, jeg fant det litt morsomt hvordan han ordla seg. Det var det hele. Om du mener elbiler er subsidiert eller ikke er din greie. Jeg ser jo på det på samme måte, de er åpenbart fritatt for å støtte opp om kjøpen. Men jeg føler ordet subsidiering er litt feil, men poenget blir uansett det samme. Det er jo åpenbart.

 

Du må jo gjerne føle at det er feil å si det, månen er en stor klump som kretser rundt jorda selv om noen vil synes det er feil og samtidig påstå at jorda er flat.

 

Er det Svalbard det er snakk om? Det blir noe helt annet. Øygruppa har fravær for moms, engangsavgift, arbeidsgiveravgift, osv. Noe må de ha igjen for å bo så langt nord. Det er jo uansett ikke mer enn 4,5 mil vei rundt Longyearbyen.

 

Fravær av avgifter er indirekte subsidier. Direkte subsidier er typisk pengeoverføringer, eks. som til landbruksnæringen.

Fravær av avgifter vil ikke nødvendigvis være indirekte subsidier, det vil det kun være når en vare i en kategori er fritatt avgifter som andre varer i samme kategori er omfattet av.

 

For min del hadde jeg bodd her om jeg måtte betalt avgifter også, men da ville jeg kjørt en annen bil (dog ikke kullbil (elbil kalles det visst mange steder)) 

 

Jeg regner med det var det han snakket om ja, selv om han aldri sa det selv. Og det var det som var spørsmålet, om mercedesen hans er subsidiert. Siden han mente elbiler var det, men ikke hans..

Det kan virke som det er litt vanskelig å lese kontekst noen ganger, jeg påpekte at elbiler reelt sett er subsidiert.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Når alle biler behandles likt faller det på sin egen urimelighet å mene at alle biler er subsidiert.

 

Men det gjør de jo ikke, da en betaler avgift på fastlandet men ikke i "din" del av landet. Det eneste som er likt er elbilene forøvrig, betyr det da at de ikke er subsidiert der oppe, kun fossilene? 

 

Som du ser, dette begynner å bli ganske idiotisk. Jeg syntes bare kommentaren din var litt morsom, vi kunne fint stoppet der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det gjør de jo ikke, da en betaler avgift på fastlandet men ikke i "din" del av landet. Det eneste som er likt er elbilene forøvrig, betyr det da at de ikke er subsidiert der oppe, kun fossilene? 

 

Som du ser, dette begynner å bli ganske idiotisk. Jeg syntes bare kommentaren din var litt morsom, vi kunne fint stoppet der :)

Vi har et eget skatteregime og avgiftssystem.

Kanskje du føler biler i Sverige blir subsidiert også siden de har lavere avgifter enn Norge?

 

Det er ikke anledning til å ta skatter og avgifter fra Svalbard inn i fastlandsøkonomien.

Lenke til kommentar

 

Men det gjør de jo ikke, da en betaler avgift på fastlandet men ikke i "din" del av landet. Det eneste som er likt er elbilene forøvrig, betyr det da at de ikke er subsidiert der oppe, kun fossilene? 

 

Som du ser, dette begynner å bli ganske idiotisk. Jeg syntes bare kommentaren din var litt morsom, vi kunne fint stoppet der :)

Vi har et eget skatteregime og avgiftssystem.

Kanskje du føler biler i Sverige blir subsidiert også siden de har lavere avgifter enn Norge?

 

Det er ikke anledning til å ta skatter og avgifter fra Svalbard inn i fastlandsøkonomien.

 

 

Nei, det har jeg aldri sagt. Tror også det kom klart frem i post 56... 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

Er det Svalbard det er snakk om? Det blir noe helt annet. Øygruppa har fravær for moms, engangsavgift, arbeidsgiveravgift, osv. Noe må de ha igjen for å bo så langt nord. Det er jo uansett ikke mer enn 4,5 mil vei rundt Longyearbyen.

 

Fravær av avgifter er indirekte subsidier. Direkte subsidier er typisk pengeoverføringer, eks. som til landbruksnæringen.

Fravær av avgifter vil ikke nødvendigvis være indirekte subsidier, det vil det kun være når en vare i en kategori er fritatt avgifter som andre varer i samme kategori er omfattet av.

 

Glemte å spesifisere det, men tenkte vel at det lå implisitt.

Lenke til kommentar

Nye tesla model 3 skal ha dual motors og kjøre 0-100 på 3.5 sekunder :D I følge Elon er den bedre enn M3 på¨en bane. Fremdeles ikke sportsbil? :D

Elon: ". Cost is about same as BMW M3, but 15% quicker & with better handling. Will beat anything in its class on the track."

 

Mulig jeg hadde rett der gitt.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

"This is very simple. A definition of a “real sport car” is wether it is used for sport events. The BMW M3 is considered as one of the most successful sport cars ever having won more races than any other sports car before.

So BMW definitely makes Sport cars. "

Lenke til kommentar

Her kan man definere i evigheter, men ville personlig heller kalt en M3 en sportscoupe/sportssedan, og ikke gitt den æren av å være en "sportsbil".

Jeg venter fortsatt bare på at Tesla skal klare å levere Model 3 som de har lovet. Kanskje også klare å levere den til 35,000$ som de gikk så hardt ut med. Etter du legger på det absolutt nødvendige så titter du på en 50,000$ bil i USA. Dyrt.

 

Og denne modellen koster 78,000$ (Uten autopilot!) 

https://electrek.co/2018/05/20/tesla-unveils-faster-and-more-powerful-model-3-dual-motor-awd-and-performance-versions/

 

En 2018 BMW M3 har en startpris på 66,500$. Du kan altså kaste på 10,000$ i ekstrautstyr. Da får du en fin BMW M3 i USA.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Her kan man definere i evigheter, men ville personlig heller kalt en M3 en sportscoupe/sportssedan, og ikke gitt den æren av å være en "sportsbil".

Jeg venter fortsatt bare på at Tesla skal klare å levere Model 3 som de har lovet. Kanskje også klare å levere den til 35,000$ som de gikk så hardt ut med. Etter du legger på det absolutt nødvendige så titter du på en 50,000$ bil i USA. Dyrt.

Indeed. Snylteren påsto jeg hadde direkte feil, men ser ikke slik ut. 

Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/Sportsbil

 

 

En sportsbil er en bil som er laget for sportslig kjøring. De fleste sportsbiler er bakhjulsdrevne, har to seter, to dører og er spesielt utviklet for rask akselerasjon, gode kjøreegenskaper og et oppsiktsvekkende utseende. En sportsbils hovedtrekk kan sies å være særegne kjøre- og bremseegenskaper, lav vekt og høy effekt fremfor god plass, komfort og drivstofføkonomi.

 

M3 stryker på flere punkter her. Som Vertical^ skriver kategoriserer man heller en M3 som sportscoupe/-sedan. Altså en bil med sportslige egenskaper.

 

Også sakset fra wiki-artikelen jeg har lenket til:

En bil kan være sportslig uten å være en sportsbil. Modifiserte standardbiler, som sportslige sedaner, muskelbiler, GTI-modeller og liknende ansees vanligvis ikke som sportsbiler, til tross for at de har flere likhetstrekk.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/Sportsbil

 

 

En sportsbil er en bil som er laget for sportslig kjøring. De fleste sportsbiler er bakhjulsdrevne, har to seter, to dører og er spesielt utviklet for rask akselerasjon, gode kjøreegenskaper og et oppsiktsvekkende utseende. En sportsbils hovedtrekk kan sies å være særegne kjøre- og bremseegenskaper, lav vekt og høy effekt fremfor god plass, komfort og drivstofføkonomi.

 

M3 stryker på flere punkter her. Som Vertical^ skriver kategoriserer man heller en M3 som sportscoupe/-sedan. Altså en bil med sportslige egenskaper.

 

Også sakset fra wiki-artikelen jeg har lenket til:

En bil kan være sportslig uten å være en sportsbil. Modifiserte standardbiler, som sportslige sedaner, muskelbiler, GTI-modeller og liknende ansees vanligvis ikke som sportsbiler, til tross for at de har flere likhetstrekk.

 

Definisjonen er ikke så¨viktig når den er bedre enn m3 på bane :O :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...