Gå til innhold

Tør vi gjøre store endringer på stemmeretten i Norge?


  

12 stemmer

  1. 1. Hvem bør få stemme i Norge?

    • For en mer avsvarlig politikk bør bare de som har vist de er ansvarlige og bidrar til samfunnet få stemme. For eksempel kan man ha krav på å ha betalt tilsammen 1 million i inntektskatt for å få stemme.
      3
    • Status quo er alltid det beste. La oss ikke endre noe eller prøve tenke nytt.
      3
    • Vi bør la enda flere som aldri har bidratt få stemme. For eksempel ved å la 16-åringer og folk som akkurat har kommet til Norge få stemme.
      6


Anbefalte innlegg

Det er altfor mange uansvarlige folk som får stemme i Norge og partier som nyter godt av det vil selvsagt utvide det ytterligere til stemmerett for 16 åringer og at folk skal få stemme enda raskere når de kommer til Norge.

 

Andre ønsker gå motsatt vei og ha for eksempel et krav om at man skal ha betale 1 million i inntektskatt før man får stemme... og før man får statsborgerskap. Da har man vist at man er ansvarlig og kan bidra til samfunnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre ønsker gå motsatt vei og ha for eksempel et krav om at man skal ha betale 1 million i inntektskatt før man får stemme... og før man får statsborgerskap. Da har man vist at man er ansvarlig og kan bidra til samfunnet.

 

Tiltredes.  Skulle også være et krav at politikkere på stortinget har erfaring fra næringslivet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda. De unge må få være med å stemme fra de er myndige, og det vil være en grusom svekkelse av demokratiet om disse ikke får stemme. Håpløst forslag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda.

Skulle man gå etter hvor mye en påvirkes av lover og støtteordninger så påvirkes jo spebarn enda mer enn 18-åringer. Dine prinsipper sier altså at spebarn burde hatt stemmerett.

Lenke til kommentar

 

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda.

Skulle man gå etter hvor mye en påvirkes av lover og støtteordninger så påvirkes jo spebarn enda mer enn 18-åringer. Dine prinsipper sier altså at spebarn burde hatt stemmerett.

 

 

Nei? Det gjør det ikke. Mine prinsipper sier at unge mennesker, de som er fremtiden vår, bør få være med å påvirke og bestemme over landet sitt.

 

Ikke bare unge mennesker heller, forsåvidt. Det tar jo en god del år for de fleste å nå 1 million i inntektsskatt, spesielt med tanke på studier først. Veldig mange får barn iløpet av disse årene, for eksempel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er altfor mange uansvarlige folk som får stemme i Norge 

 

Enig. Demokratiet fungerer ikke. 1 million i inntektsskatt er ikke det dummeste kravet jeg har hørt. Da har man jo litt mellom ørene, og dessuten har man incentiver til å stemme på partier som ikke vil sløse med skattepengene. I tillegg bør det være et krav at stortingspolitikerne har minst 15 års erfaring fra privat næringsliv.  

 

Alternativt kan man si at stemmen din får mer vekt jo mer du tjener. Eksempel: Du naver og tjener 200 000. Da får stemmen din kun halvparten av vekten til naboen din sin stemme hvis naboen din jobber og tjener 400 000.

 

At dette i det hele tatt er kontroversielt er ubegripelig, men det viser bare nok en gang at folk flest er idioter og at demokratiet ikke fungerer. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

 

 

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda.

Skulle man gå etter hvor mye en påvirkes av lover og støtteordninger så påvirkes jo spebarn enda mer enn 18-åringer. Dine prinsipper sier altså at spebarn burde hatt stemmerett.

Nei? Det gjør det ikke. Mine prinsipper sier at unge mennesker, de som er fremtiden vår, bør få være med å påvirke og bestemme over landet sitt.

Du kan ikke benekte at du her fortsatt argumenterer for at spebarn skal ha stemmerett.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at et spedbarn ikke er istand til å ta noen valg i noe som helst, mens en 18-åring (i teorien)er istand til å ta vare på seg selv.

Vi er muligens enige om at folk må klare ta vare på seg selv for å kunne stemme, men jeg mener de også må ha bevist at de faktisk klarer det.

Lenke til kommentar

Det er ikke stemning i Norge (eller i noe annet vestlig land jeg vet om) å begrense stemmeretten på den måten det snakket om her.

 

Om stemmerettsalderen skal noe sted, skal den ikke ned, men opp. Den er grei. Men det stopper der.

Opinionen er fortsatt ikke for store endringer her, men de vestlige samfunnene vil endre seg mye fremover og vil være ganske så forskjellige om 50 år. Vi bør derfor tørre tenke helt nytt.

 

For de som ikke har skjønt det enda så er mitt forslag en oppdatert og ikke diskriminerende versjon av det greske demokratiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han sier "nei", men samtidig sier argumentet hans det motsatte.

Han sier at han mener at unge mennesker bør få være med å stemme. At du tror at han også mener såpass unge barn, er noe du trekker ut av det.

Er spebarn ikke unge mennesker? Hvem er mere "fremtiden vår" enn dem? Ved å ta konsekvensen av det han faktisk argumenterer for viser jeg bare hvor lite gjennomtenkt argumentasjonen er.

Lenke til kommentar

 

Forskjellen er at et spedbarn ikke er istand til å ta noen valg i noe som helst, mens en 18-åring (i teorien)er istand til å ta vare på seg selv.

Vi er muligens enige om at folk må klare ta vare på seg selv for å kunne stemme, men jeg mener de også må ha bevist at de faktisk klarer det.

Ja, men å måtte betale inn 1 million i inntektskatt er IKKE veien å gå. Selv er jeg 31 år gammel og tror neppe jeg har betalt så mye til staten, da jeg har er yrke som ikke akkurat er godt betalt. Betyr det at jeg ikke er istand til å ta vare på meg selv og datteren min da, mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda.

Skulle man gå etter hvor mye en påvirkes av lover og støtteordninger så påvirkes jo spebarn enda mer enn 18-åringer. Dine prinsipper sier altså at spebarn burde hatt stemmerett.

Nei? Det gjør det ikke. Mine prinsipper sier at unge mennesker, de som er fremtiden vår, bør få være med å påvirke og bestemme over landet sitt.

Du kan ikke benekte at du her fortsatt argumenterer for at spebarn skal ha stemmerett.

 

 

Da er du vel enten er blind eller dum. I innlegget mitt (den delen du har fjernet i siteringen) skriver jeg:

 

 

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda. De unge må få være med å stemme fra de er myndige, og det vil være en grusom svekkelse av demokratiet om disse ikke får stemme. Håpløst forslag. 

 
Så da kan du heller argumentere mot mine argumenter i stedet for å tillegge meg meninger jeg hverken har eller har skrevet her.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...