Gå til innhold

Tør vi gjøre store endringer på stemmeretten i Norge?


  

12 stemmer

  1. 1. Hvem bør få stemme i Norge?

    • For en mer avsvarlig politikk bør bare de som har vist de er ansvarlige og bidrar til samfunnet få stemme. For eksempel kan man ha krav på å ha betalt tilsammen 1 million i inntektskatt for å få stemme.
      3
    • Status quo er alltid det beste. La oss ikke endre noe eller prøve tenke nytt.
      3
    • Vi bør la enda flere som aldri har bidratt få stemme. For eksempel ved å la 16-åringer og folk som akkurat har kommet til Norge få stemme.
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle som er myndige og har norsk statsborgerskap, bør få lov til å stemme.

 

Kanskje burde det være lov å overlate sin stemme til andre, slik at hvis en ikke stemmer selv, så kan andre stemme for en?

Problemet med en slik ordning kan være at folk begynner å selge stemmene sine før valg. Det kan jo være litt uheldig da. Men hvis valgdeltakelsen var svært lav, kunne kanskje en slik ordning være gunstig.

Lenke til kommentar

Ja, men å måtte betale inn 1 million i inntektskatt er IKKE veien å gå. Selv er jeg 31 år gammel og tror neppe jeg har betalt så mye til staten, da jeg har er yrke som ikke akkurat er godt betalt. Betyr det at jeg ikke er istand til å ta vare på meg selv og datteren min da, mener du?

1 million var bare et forslag, kanskje er en halv million nok. Forslaget gikk uansett ut på at man skulle vise at man kunne klare ta vare på seg selv først.

Lenke til kommentar

Da er du vel enten er blind eller dum. I innlegget mitt (den delen du har fjernet i siteringen) skriver jeg:

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda. De unge må få være med å stemme fra de er myndige, og det vil være en grusom svekkelse av demokratiet om disse ikke får stemme. Håpløst forslag. 

Så da kan du heller argumentere mot mine argumenter i stedet for å tillegge meg meninger jeg hverken har eller har skrevet her.

Forslaget mitt betyr jo i praksis at man ikke er myndig og får fulle rettigheter før man har klart vise at man klarer ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar

Forslaget mitt betyr jo i praksis at man ikke er myndig og får fulle rettigheter før man har klart vise at man klarer ta vare på seg selv.

 

Å ikke være myndig betyr ikke bare at man ikke kan stemme. Det betyr også at man ikke kan styre sin egen økonomi. Eventuelle penger man tjener eller formue man greier å oppspare seg vil bli styrt (forvaltet) av en forsørger. Lån og en hel masse andre ting vil også være utelukket. F.eks å begynne med et eget selskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da er du vel enten er blind eller dum. I innlegget mitt (den delen du har fjernet i siteringen) skriver jeg:

Norges lover og styre gjelder i høyeste grad også unge mennesker som ikke har hatt tid eller mulighet til å betale 1 million i inntektsskatt enda. De unge må få være med å stemme fra de er myndige, og det vil være en grusom svekkelse av demokratiet om disse ikke får stemme. Håpløst forslag. 

Så da kan du heller argumentere mot mine argumenter i stedet for å tillegge meg meninger jeg hverken har eller har skrevet her.

Forslaget mitt betyr jo i praksis at man ikke er myndig og får fulle rettigheter før man har klart vise at man klarer ta vare på seg selv.

 

 

Ja, det både skjønte jeg og argumenterte mot i starten av tråden - før du begynte med spedbarns-greiene. Etter det har vi ikke kommet noe lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis vi først kan diskutere dette, kan vi like gjerne fjerne stemmeretten fra de rike. De kan påvirke landet på andre måter, og trenger ikke stemmeretten.

Så du ønsker mindre offentlig kontroll og innvolvering i næringslivet?

 

Nei, jeg ønsker mindre mektige rike. Enten færre rike, eller mindre makt til de som er rike. Eller begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...