Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å la barna gå etter russekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det er heilt klart upassande, men samtidig er det grovheita på russekorta som gjer at det er spennande for barna.

 

Det er ingen barn som går bananas etter visitkort frå "Ola Hansen frå advokatfirmaet Hansen og Amundsen AS" eller "Rune Ås, elektrikar i Dal elektro AS".

Det som er morroa med russekort er jo at det står grove vitsar på kortet, eller at russebildet av og til er ei grov teikning eller liknande.

Lenke til kommentar

Jeg samlet på russekort når jeg var 10 år ca. Husker et kort hvor det stod "Jeg har lyst på morra di" ble jo ikke krenket på noe vis. Men det er jo litt upassende når russekort stort sett bare gies til barn xD

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Da jeg var barn, hadde jeg noe av den samme fascinasjonen for russekort som for pokemonkort. Det var heller helheten av bilder og tekst jeg fant kult og interessant enn nødvendigvis grove vitser. Noen vitser var selvsagt grove. Andre vitser forsto jeg ikke. Uansett var de glemt etter 17. mai.

 

Det er vel neppe mange barn som har tatt skade av eller blitt ufine mennesker på grunn av russekort. Hvis du derimot gir barna inntrykk av at det er noe galt med russekortene, kan de begynne å lure på hvorfor og bli mer oppmerksomme på de grove vitsene. Det er jo tilnærmet umulig å hindre barn i å få tak i russekort og om nødvendig skjule dem, så det er i hvert fall ikke hensiktsmessig å holde dem inne.

Lenke til kommentar

Selv fikk jeg kjeft av en forelder (Typisk polstre-barnet-i-bobleplast-mor) fordi det var for grovt.

Og det var grovt, ja, men ingen døde.

Jeg forstår likevel ikke at man skal nekte ungene russekort fordi vitsene KAN være stygge.

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar

Kan ikke huske at vi hang oss opp i hva som sto på kortene når vi løp rundt og samlet kort. Vi var vel kun opptatt av å få tak i så mange som mulig.

 

Eneste gangene jeg skuler på russen er når de ikke gir fra seg kort, eller de behandler barna som spør på en dårlig måte.

 

Unger tar ikke skade av å lese en setning fra en løk av en ungdom. Isåfall hadde alle omkommet første gang en så et hvilket som helst youtube kommentarfelt.

Lenke til kommentar

Å dele ut russekort med krenkende sitat på burde være ulovlig! I tillegg burde ikke kortene være produsert av hardt papir eller skarpe kanter, da dette kan medføre papirkutt hos de stakkars barna. Ikke minst skal russekortene være produsert matte i fargen, slik at de ikke kan gi gjenskinn fra solen og skade øynene dems. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å dele ut russekort med krenkende sitat på burde være ulovlig! I tillegg burde ikke kortene være produsert av hardt papir eller skarpe kanter, da dette kan medføre papirkutt hos de stakkars barna. Ikke minst skal russekortene være produsert matte i fargen, slik at de ikke kan gi gjenskinn fra solen og skade øynene dems. 

Er ikke sannsynligheten for papirkutt større ved litt tynnere papir enn hva russekort er laget av? Jeg tenker at vanlige A4-ark eller sider i en bok er langt farligere, og det får ungene av lærerne sine sammen med streng beskjed om at en må gjøre leksene.

 

Jeg har en datter i 1. klasse, og hun kan få samle så mange russekort hun bare vil. Hun skjønner ikke "vitsene", og når hun blir gammel nok til å skjønne dem så er det jo fordi dette allerede er kjent stoff for henne.

 

Om en tar skade av noe som står på et russekort så har nok skaden skjedd lenge før en fikk russekortet...

Lenke til kommentar

Til å begynne med når jeg samlet var det om å gjøre å få flest mulig kort og sjeldne farger. De siste årene samlet vi bare på kortene med nakne damer og grove vitser. 

 

Det var på ingen måte russekort som introduserte oss til objektivisering og grovvitser

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...