Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ingen sted å bo- hva gjør jeg nå?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 20 år gammel gutt som lever på " lånt tid " hos min far.

Fristen var 1 mai til å flytte men har jo ingen steder å ta veien..

For 2 mnd siden fikk jeg kniven på strupen til å finne meg en jobb. Dette har jeg ikke klart så nå sier kona til faren min at hun ikke gidder mer av at jeg bare bor der og ikke gjør noe. Skjønner frustrasjonen hennes men det gjør ikke til at jeg får jobb noe enklere av den grunn...

Moren min har ikke mulighet til å ha meg boende heller..

 

HVA GJØR JEG NÅ??

 

Anonymous poster hash: f04f6...cc9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo flytte ut, så klart. Skaff deg en sovepose og lån et telt, så klarer du deg minst 5 måneder til før du må ha funnet deg bolig for vinteren. Så må du skaffe deg et arbeid et eller annet sted i landet. Heldigvis har du ikke 3 mndr oppsigelsesfrist for teltet, men kan flytte på dagen. Så dette går nok utmerket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Gi stemor fingeren, be far stå opp for sønnen sin,

Kanskje faren er en "enabler" som har latt sønnen late seg på sofaen i lang tid?

 

Anonymous poster hash: a8e57...f48

 

 

Godt mulig. Derfor oppfordringen til å finne seg en jobb fort som fy.. 

 

 

Gi stemor fingeren

Han er voksen og har ikke krav på å få bo i barndomshjemmet lenger. Be stemor riktig fint om noen dager til, tenker jeg er et bedre råd, ellers er det nok på huet ut.

 

 

Selvfølgelig, i de fleste tilfeller. Men om TS faktisk tror han kommer til å bli satt på gata, er det noe som har sviktet hos de "ansvarlige voksne". Da kan godt fingeren være en viktig del av dette.. ;) 

 

Misforstå meg rett. Det er definitivt på tide å få ungdommen ut av huset når de runder 20, men som sagt - hvis han faktisk tror i fullt alvor at han risikerer å havne på gata uten tak over hodet (det virker sånn) så er det minst ett sett med foreldre her som driter seg ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en 20 år gammel gutt som lever på " lånt tid " hos min far.

Fristen var 1 mai til å flytte men har jo ingen steder å ta veien..

For 2 mnd siden fikk jeg kniven på strupen til å finne meg en jobb. Dette har jeg ikke klart så nå sier kona til faren min at hun ikke gidder mer av at jeg bare bor der og ikke gjør noe. Skjønner frustrasjonen hennes men det gjør ikke til at jeg får jobb noe enklere av den grunn...

Moren min har ikke mulighet til å ha meg boende heller..

 

HVA GJØR JEG NÅ??

 

Anonymous poster hash: f04f6...cc9

 

I fyrste omgong må du ta kontakt med NAV for å få deg midlertidig butilbud sidan du effektivt sett blir satt på gata.

Når då det umiddelbare behovet for å skaffe deg ein tørr plass å sove i natt er over, so kan du få vidare hjelp frå NAV til å finne ein meir permanent bolig. Samtidig kan du også melde deg arbeidssøkande for å sjå om du klarer å ordne deg litt inntekt som gjer at du får råd til å bu litt skikkelig.

 

Antageligvis har din far full rett til å kaste deg ut. Foreldre har forsørgingsplikt fram til barnet er 18 år, eller so lenge barnet er under utdanning som er rekna som vanlig. I praksis betyr dette so lenge barnet held på med vidaregåande opplæring. Sidan du er 20 år og har fått beskjed om å skaffe deg jobb so reknar eg med at du har hoppa av vidaregåande skule eller at du blei ferdi i fjor og ikkje har skaffa deg studieplass på høgskule/universitet?

 

 

Men som sagt, dersom du no blir kasta ut fordi du ikkje lenger er velkommen der du bur, so har du rett på at NAV hjelper deg med å skaffe ein plass å sove på kort varsel. Merk at kva du får tilbud om kan variere mykje, so det er mulig du heller vil prøve å få sove på sofaen til en kompis i staden for å ta imot tilbud om midlertidig bolig frå NAV.

 

Deretter må du enten skaffe deg jobb slik at du får inntekter, eventuelt studieplass og ta opp studielån som du kan leve på. 

Klarer du ikkje å skaffe deg dette, og du heller ikkje har verdiar som du kan leve på so er det økonomisk sosialhjelp som er tilbudet du får. Det betyr at du kun får so mykje som ditt lokale NAV-kontor meiner du treng for å kunne sikre deg eit forsvarleg livsopphald.

Får du tilbud om gratis plass å bu og måltider so er det ikkje mange kronene du får per dag utanom.

 

 

Eit anna alternativ sidan du er ung og antageligvis arbeidsfør er å avtjene verneplikt. Då kjøper du deg eit ekstra år på å få på plass praktiske ting som varig bolig og jobb sidan du i militæret får både kost og losji, samt klær og litt lommepenger i tillegg til dimmepengar ved slutten av året som du kan bruke til depositum når du skal ut å leige bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er interessert i å høre hva TS har gjort for å ta fatt på voksenlivet. Hvilke jobber har du søkt på ? Hva er dine ambisjoner ? Hvor aktiv er du med jobbsøkingen ? Hvilken utdannelse/fagbrev har du i bunn slik at du blir attraktiv i arbeidsmarkedet ?

 

Dersom du har en plan for livet ditt så tenker jeg det meste løser seg. Legg fram en plan for din far og dokumenter fortløpende det du foretar deg så tenker jeg du får lov til å bo der en liten stund til. Legg gjerne også fram et forslag til husleie for den tiden du bor der som du betaler ned på så fort du kommer deg i jobb og får eget krypinn. Det er svært sannsynlig at denne gjelden blir ettergitt når du har bevist at du klarer å stå på egne ben, men worst case må den betales. Og det skal du gjøre med glede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

TS her; Jeg takker for svar og forslag til hva jeg kan gjøre nå fremover.

Tok kontakt med Nav og fortalte de situasjonen. Så har fått til et møte i morgen og hun sa de skulle hjelpe meg å løse dette.

Joda kan kræsje på sofaen til en kompis noen netter men vil jo ha noe stabilt. Så håper på en leilighet i byen og noe sosial stønad.

Har ikke noe nært og godt forhold til faren min og bor der kun pga at det var i nærheten av lærlinge plassen jeg hadde.( Kona hans snakker jeg ikke med da vi har et vanskelig forhold og kommuniserer ikke.) Jeg avbrøt fordi jeg fant ut at det ikke var noe jeg ville utdanne meg til alikevel. Dette er nå 5 mnd siden og ikke hatt inntekter siden da.

Har søkt på noen jobber men ikke fått de. Vært på noen intervjuer også men ikke ført til jobb.

Vet ikke hva jeg skal gjøre ang utdanning / jobb på dette tidspunkt, for det er lite jeg intresserer meg for utenom å lage musikk. Skikkelig usikker på alt dette og moren min har vel rett når hun sier at jeg ikke tar ting seriøst og at jeg er umoden, men hva skal jeg gjøre da, når ikke interessen er der?

Og dette er vel faren min sin måte å si at nok er nok og at jeg må begynne å ta ansvar for meg selv, noe jeg vet jeg må gjøre..

Men en lite pause frem til jeg finner ut av ting og hva jeg vil bli, trenger jeg nå og da blir det fint at nav hjelper til i en periode nå.

 

 

 

Anonymous poster hash: f04f6...cc9

Lenke til kommentar

Enkelt og greit så er jeg helt enig med din mor.

 

Mye jeg har lyst til å informere deg om om hvordan et samfunn fungerer, men det tipper jeg du vet selv i bunn og grunn. For å overleve så trenger man først og fremst å få dekket primærbehov som mat, vann og tak over hodet. Dette oppnår du enten ved å ha en velgjører og/eller jobber for, i vårt samfunn, penger som du igjen bruker til å oppfylle disse primærbehovene. Når du har en hverdag der du går i pluss (både økonomisk og tidsmessig) kan du begynne å krype oppover Maslows behovspyramide.

 

Å gjøre det du har lyst til er en luksus som er de færreste forunt. Den er ikke nedfelt i noen menneskerettigheter og du får derfor ingen sympati fra meg for at du ikke får laget musikk. Og om du ser deg selv i speilet så er vel sannsynligheten for at du blir den neste Aviici relativt liten? Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men hvor mange fotballspillere blir proff og tjener millioner ?

 

Dersom du ønsker å bli kunstner (musikk er definitivt kunst) så finnes det veier å gå for å oppnå den drømmen, men selv profesjonelle musikere gjør sjeldent det de har lyst til (utenom å traktere et instrument). De spiller som regel for andre. Og historien er full av kunstnere som har bodd deler av livet på gata. Les litt av historien bak Pushwagner f.eks.

 

Kom deg til nærmeste burgersjappe og flipp burgere. De betaler nok til at du overlever. Også tar du det derifra.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Gi stemor fingeren, be far stå opp for sønnen sin,

Kanskje faren er en "enabler" som har latt sønnen late seg på sofaen i lang tid?

 

Anonymous poster hash: a8e57...f48

 

 

Godt mulig. Derfor oppfordringen til å finne seg en jobb fort som fy.. 

 

 

Gi stemor fingeren

Han er voksen og har ikke krav på å få bo i barndomshjemmet lenger. Be stemor riktig fint om noen dager til, tenker jeg er et bedre råd, ellers er det nok på huet ut.

 

 

Selvfølgelig, i de fleste tilfeller. Men om TS faktisk tror han kommer til å bli satt på gata, er det noe som har sviktet hos de "ansvarlige voksne". 

 

TS er jo selv en ansvarlig voksen. Når man er 20 år har man ansvar for eget liv, foreldres oppholdelsesplikt og oppdragelse er ferdig, han er en mann nå.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal gjøre ang utdanning / jobb på dette tidspunkt, for det er lite jeg intresserer meg for utenom å lage musikk. Skikkelig usikker på alt dette og moren min har vel rett når hun sier at jeg ikke tar ting seriøst og at jeg er umoden, men hva skal jeg gjøre da, når ikke interessen er der?

Bite tenna sammen.

Hobbyer(musikken) gjør du på fritiden, på dagtid finner du en jobb du kan leve med - det er en svært lav prosentandel av oss som har en jobb vi elsker, det er ikke noe man kan forvente.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å få kastet ut folk. Du kan godt sette hardt mot hardt og si sorry, men jeg blir til jeg har funnet meg noe å gjøre.

Jeg tror du forveksler med en leieboer, som jo har egen husholdning. "Husverten" kan her neppe pålegges å spandere mat, klær, lommepenger m.m. på ubestemt tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...