Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan behandle rust på bil?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kikker på en caddy. Selgeren har sendt bilder av rusten.

 

For meg spiller det estetiske veldig liten rolle, men jeg ønsker å stoppe rusten. Hvordan behandler jeg dette enklest og billigst mulig?

 

Takk for svar

 

\Magnus

post-381375-0-19054000-1525247736_thumb.jpg

post-381375-0-88245200-1525247749_thumb.jpg

post-381375-0-87379900-1525247759_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrape ned med meisel og pussemaskin, prime et par lag med kost, smør på opprettingsmasse eller hva det heter, vent til tørk, pusse den ned til riktig form, lakke flere lag. Krever håndlag og må antageligvis gjøres annenhvert år, men det ser i hvert fall ikke ut som at bilen har skabb. Koster ikke all verden og tar noen dagers jobb.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Skrape ned med meisel og pussemaskin, prime et par lag med kost, smør på opprettingsmasse eller hva det heter, vekt til tørk, pusse den ned til riktig form, lakke flere lag. Krever håndlag og må antageligvis gjøres annenhvert år, men det ser i hvert fall ikke ut som at bilen har skabb. Koster ikke all verden og tar noen dagers jobb.

Takk for svar. Prøvde å google opprettningsmasse for bil, men fikk ingen treff. google foreslo "avrettingsmasse", og disse treffene var stort sett ment til avretting av gulv. Er det dette du tenkte på? 

Lenke til kommentar

Om du ikke bryr deg om utseende så trenger du ikke legge inn så mye arbeid. Har fikset rust på flere biler enkelt og greit ved å pusse bort all rust, spraye på biltema primer, biltema lakk og biltema klarlakk på til slutt. Raskt og veldig billig.

 

Resultatet blir gjerne ikke perfekt utseendemessig (langt ifra), men du stopper rusten, og det er gjort i en fei.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Biltema primer og lakk ville jeg holdt meg unna. Bare dritt, har prøvd det. Begynner å ruste pånytt på recordtid.
 

Ja når du ikke bryr deg om det visuelle vil jeg gjort følgende. Puss vekk mest mulig med maskin og finpuss. Ta på ferro-bet rustfjerner et par ganger. Ta et strøk med owatrol beregnet på rust.
Et strøk med 50/50 owatrol/arcanol.
Et strøk arcanol.
La det tørke noen dager mellom hvert lag.
La herde i 3 ukers tid.
Lakk og så klar lakk. feks Multona lakk som de har hos Bilextra.
Da skal det holde temmelig lenge.

Lenke til kommentar

 

Skrape ned med meisel og pussemaskin, prime et par lag med kost, smør på opprettingsmasse eller hva det heter, vekt til tørk, pusse den ned til riktig form, lakke flere lag. Krever håndlag og må antageligvis gjøres annenhvert år, men det ser i hvert fall ikke ut som at bilen har skabb. Koster ikke all verden og tar noen dagers jobb.

Takk for svar. Prøvde å google opprettningsmasse for bil, men fikk ingen treff. google foreslo "avrettingsmasse", og disse treffene var stort sett ment til avretting av gulv. Er det dette du tenkte på? 

 

 

Ikke avrettingsmasse nei, tror nok Sparkel er ordet, som Valotunk skriver. Jeg husker ikke betegnelsen. De vet på Biltema, og sikkert Clas Ohlson også. Den må smøres på i tykke lag, og dermed pusses ned med fint sandpapir (glemte igjen å nevne), til det ligner formen til skjermen.

Lenke til kommentar

Men er den billig nok i forhold til skadene?

Det er lenge siden jeg gjorde det der på egen bil, men kan vel anta at alt av materiell ikke vil koste mer enn 500-1000 kr, og regne med kanskje 1-2 timers jobb hver kveld i en uke før du er ferdig. Primer, sparkel, sandpapir grovt og fint, spraylakk. Av verktøy brukte jeg en drill med pusseskive, sikkert svært dårlig i forhold til hva proffene bruker, men det virket. Liten kost til primer, og til sparkelmasse. Kan bare bruke noe papp til å smøre på siste lag med sparkelmasse. Så må det tørke 1 døgn, pusses ned og dermed lakkes i 2-3 omganger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jo, slike reparasjoner er jo billige men når man ser ut til og skal kjøpe bilen for og så sette i gang med slikt bær jo prisen være rimelig lav på bilen, min erfaring med slikt er at det gjerne er rust mange steder når det først kommer slik som dette.

Lenke til kommentar

Det er antageligvis tilfelle, ja. Den bilen jeg hadde begynte også å ruste her og der, og jeg fikset den på den måten jeg nevnte på de utsatte stedene også. Det er bare sånn det er med bil, det er et forbasket herk, og jeg anbefaler heller folk å investere i en ny bil til 150 000 og heller betale vedlikehold på den, i stedet for å kaste bort livet på å skru, mekke, pusse og lakke på en gammel rusthaug som du ikke vet starter om morgenen når du skal på jobb, eller hjem fra jobb, eller hvor som helst. Er ikke noe gøy å kjøre rundt i en flekk/punktlakket bil heller, ser ut som en dårlig make-up.

 

Kjøp nytt og betal service/vedlikehold, eller kjøp brukt/gammel og selg fritiden din. Penger koster det også å reparere.

 

Bil er antageligvis den dårligste investeringen man gjør i løpet av livet. Man betaler mye for bare kosmetikk, og deler som blir ødelagt fort fordi bilselskapene og verkstedene skal tjene penger. Hvis bilbransjen hadde vært villige, så kunne de like gjerne solgt en bil som både var komfortabel å sitte i og kjøre, som aldri gikk i stykker/rustet og samtidig trygg som en tanks. Men da ville de ikke tjent noe penger. Alt dreier seg om penger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis bilbransjen hadde vært villige, så kunne de like gjerne solgt en bil som både var komfortabel å sitte i og kjøre, som aldri gikk i stykker/rustet og samtidig trygg som en tanks. Men da ville de ikke tjent noe penger. Alt dreier seg om penger.

 

Sant, men det bilselskapet som hadde laget denne bilen ville gått konkurs etter 10 år, når ingen lengre har behov for å fornye bilene sine, mens gigantselskapene hadde fortsatt å innovere og selge nye biler som folk fortsetter å ønske å eie.

Bilen som varer lengre vil også koste mye mer å kjøpe, som setter den utenfor rekkevidde til folk flest (spesielt i Norge hvor nybilsprisen er høyere enn i de fleste andre land, selv etter man justerer for inntekt).

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Oeyvinan skrev (7 minutter siden):

Noen som har erfaring med Biltema sin rusteter?

Ja. Ganske dårlig erfaring. Begynner å ruste igjen ganske fort.

Denne er bedre.
https://fossagentur.no/produkt/ferro-bet-1/ferro-bet-produkter/rustfjerner-1-l-sprayflaske?gclid=EAIaIQobChMI_fiClsqC6wIVGed3Ch1JtwvyEAAYASAAEgIRU_D_BwE

Brunox skal også være bra, men har ikke prøvd den. 
Turtlewax hadde noe som het rusteter, men vet ikke om de lager den lenger. Var en rød gele. 
Beste jeg har prøvd for fjerning av rust, men den var altså en rusteter faktisk, som fjernet rusten.
Biltema sin fjerner ingenting, bare omdanner den til en sort hinne, men bare på overflaten.
Anbefales ikke.

Da ville jeg heller prøvd Hagmans Carosol rustforvandler som de har på Jula:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilreparasjon-og-maling/rustbeskyttelse/rustforvandler-504765/

 


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...