Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fullkasko eller delkasko?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Nei, det er ikke bortkastede penger. Du er ung og har liten erfaring i trafikken. Drar du av veien og kondemnerer bilen din sitter du ikke igjen med noe hvis du ikke har kaskoforsikring.

 

Kan også nevnes at dersom det er salgspant i bilen må du ha kasko.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på om du håndterer tapet økonomisk. Dersom du er helt avhengig av bil i jobbsammenheng, har lån på bilen og ellers ikke eier nåla i veggen ville jeg valgt kasko. Personlig så vil jeg ikke anbefale kasko på biler under 150-200k for normalt etablerte personer med grei inntekt, buffer- og "spare"-konto (les fond).

Lenke til kommentar

Kjøp en billigere bil og ha kun ansvar

Tja, er bilen god for mer enn neste PKK så bør du ha delkasko. Kjipt å måtte punge ut i dyre dommer for f.eks steinsprutskade i frontruten. Dessuten får du da berging med en egenandel på kun 500 kroner - mot potensielt opp mot flere tusen kroner om du ikke er forsikret.

 

Kun ansvar hadde jeg personlig valgt om jeg hadde hatt en bil som var såpass utslitt at den uansett skulle på dynga innen neste PKK.

 

Når det gjelder kasko:

 

Om du da kjøper en bil til 100.000 kroner, har du råd til å risikere å miste hele den verdien om du er uheldig?

Endret av SuperBlackBird
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kjøp en skraphaug med mindre du enten har en lidenskap og hobby for å skru sjøl, eller du elsker å bli forbanna over at bilen ikke starter når den skal, og liker like mye å punge ut i dyre dommer for bergingsbil og verkstedsregninger titt og ofte.

 

Investér i kvalitet (ny), og kjøp full kasko. Sjansen minsker for å gjøre feil når man kjøper noe dyrt man bryr seg om, men du er ung, og ting kan skje. Det er egenandel på kasko, men du sparer fort tusenlapper hvis noe skjer. Jeg antar at du kan få mer bonus hvis du kjøper mer forsikring også (antagelse).

Lenke til kommentar

Det er så jævlig kjipt å skade bilen uten kasko.. Bare ta meg som eksempel. Skled utfor veien i 20kmt i vinter og knuste en lykt og slo inn panseret.

 

Nytt panser med lakkering og ny lykt (pluss noen småting) ville kostet meg 30.000kr om jeg ikke hadde hatt kasko. Endte med bare egenandel

Lenke til kommentar

Kjøp en billigere bil og ha kun ansvar

Burde isåfall være sikker på at man ikke får steinsprutskade og være NAF medlem for å få billig bergning.

 

Jeg hadde bare ansvar på min gamle ford sierra. Røyk av en drivaksling en dag og måtte ha bergning som kostet meg sjorta siden jeg bare hadde ansvar, og var egentlig ikke mange lappene forsjell opp til delkasko hvor bergning koster 500kr /..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

DnB har kaskofritt lån om du kjøper for under 100k

 

https://m.dnb.no/privat/laan/billaan/ung-billaan.html

 

«På lån inntil 100.000 kroner, kan du velge delkasko som gir lavere forsikring. Du kan låne inntil 90% av kjøpesummen.

 

Ønsker du å låne over 100.000 får du de samme gode betingelser inntil 200.000 kroner, men da kreves fullkaskoforsikring på bilen»

Endret av Settoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...