Redaksjonen. Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 Leveres til europeiske kunder neste år.Her klattlader bussen uten å koble til en eneste kabel - med 200 kilowatt
Carpe Dam Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 Hvordan oppfører induksjonsladingen seg i nærheten av følsom elektronikk eller metallgjenstander? Ser for meg at det kunne blitt spennende om feltet slo over og varmet opp et ankelsmykke, eller slo ut en pacemaker eller noe slikt... 1
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 (endret) Hvordan oppfører induksjonsladingen seg i nærheten av følsom elektronikk eller metallgjenstander? Ser for meg at det kunne blitt spennende om feltet slo over og varmet opp et ankelsmykke, eller slo ut en pacemaker eller noe slikt... "Det er ladeplater på busstopp, og en buss trenger bare å stanse i fem minutter for å få nok energi til å gjennomføre en hel rute." Dette virker som en fin løsning for å løse lade/lengde-problematik, ihvertfall for busser. Men, ja, er det trygt i forhold til elektromagnetiske felt, og passasjerer/sjåfør? Jeg vet om kokker som nekter å stå for lenge foran induksjonsovner. Men dette kan vel måles og beregnes eventuell negativ effekt av kanskje/forhåpentligvis? Endret 23. april 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 2
MrAHB Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 Nå som det blir innført "kantstopp" så blir det vel hverken induksjonslading eller pantograflading her i gamlelandet... 1
HF- Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 Nå som det blir innført "kantstopp" så blir det vel hverken induksjonslading eller pantograflading her i gamlelandet... Tja, viss induksjonsladeren er integrert i asfalten kan det vel vere i veien på kantstoppet. Men det er vel helst på endestopp eller lignande der bussen står stille nokre minutt det er mest aktuelt
ZHEGYZJR Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ?. Hvor mange KW må tilføres ladeplata for å overføre 200 KW til bussen ?. 300 ?. 2
Populært innlegg hekomo Skrevet 23. april 2018 Populært innlegg Skrevet 23. april 2018 Jeg vet om kokker som nekter å stå for lenge foran induksjonsovner. Bare fordi noen kokker er tullinger så betyr ikke det at det er farlig å stå lenge foran induksjonsovner. 12
Salvesen. Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 Og der var vi på el-følsomheten igjen... Dette er såklart testet før det tas i bruk. Ankelsmykker kommer ikke til å bli rødglødende... 2
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 (endret) Jeg vet om kokker som nekter å stå for lenge foran induksjonsovner. Bare fordi noen kokker er tullinger så betyr ikke det at det er farlig å stå lenge foran induksjonsovner. Den populære meningen er ikke alltid den rette, og den rette meningen er ikke alltid populær. All sannhet går gjennom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter blir den angrepet på det kraftigste, og til slutt blir den godtatt som selvinnlysende. Endret 23. april 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 2
tommyb Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 All sannhet går gjennom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter blir den angrepet på det kraftigste, og til slutt blir den godtatt som selvinnlysende. What? 2
Carpe Dam Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 Og der var vi på el-følsomheten igjen... Dette er såklart testet før det tas i bruk. Ankelsmykker kommer ikke til å bli rødglødende... Jeg regner med at du ikke mener at elfølsomheten er relatert til ankelsmykkene, men jeg tror jeg skal tørre å påstå at det slett ikke er selvsagt at ingeniører tenker over at folk går med tåringer, eller at de har på seg slikt når de tester. Men for å ta spørsmålet mitt litt mer prinsipielt: I hvilken grad vil man kunne se oppvarming av utilsiktede objekter på den andre siden av kollektorspolen, og hvordan kan man eventuelt skjerme mot dette?
Xaphoon Skrevet 23. april 2018 Skrevet 23. april 2018 All sannhet går gjennom tre stadier. Først blir den latterliggjort, deretter blir den angrepet på det kraftigste, og til slutt blir den godtatt som selvinnlysende. What? Kanskje det har noe med at hydrogenbiler skal lades i fart av hydrogen som siver opp gjennom asfalten... Det blir nok det neste... ? 2
keramikklampe Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ?. Hvor mange KW må tilføres ladeplata for å overføre 200 KW til bussen ?. 300 ?. Systemet skal angivelig også være mer energieffektivt enn ladere med fysisk tilkobling på samme effekt.
Salvesen. Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Og der var vi på el-følsomheten igjen... Dette er såklart testet før det tas i bruk. Ankelsmykker kommer ikke til å bli rødglødende...Jeg regner med at du ikke mener at elfølsomheten er relatert til ankelsmykkene, men jeg tror jeg skal tørre å påstå at det slett ikke er selvsagt at ingeniører tenker over at folk går med tåringer, eller at de har på seg slikt når de tester. Men for å ta spørsmålet mitt litt mer prinsipielt: I hvilken grad vil man kunne se oppvarming av utilsiktede objekter på den andre siden av kollektorspolen, og hvordan kan man eventuelt skjerme mot dette? Selvfølgelig testes slile ting i godkjenningsprosessene. Gjerne ikke med en tåring, men "tilsvarende" objekter. 1
1P4XZQB7 Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Nå som det blir innført "kantstopp" så blir det vel hverken induksjonslading eller pantograflading her i gamlelandet... Kan ikke bussen gjøres like rask som bilen, så må bilen gjøres like treg som bussen… 2
Sturle S Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ? Betre enn med kabel.
trikola Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ? Betre enn med kabel. Kilde? 2
Sturle S Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Fyrst er dei ikkje. Berlin har hatt induktiv lading på 200 kW på linje 204 mellom Zooligisher Garten og Südkreuz sidan september 2015. Dei brukar Primove-systemet frå Bombardier og bussar frå Solaris. https://www.intelligenttransport.com/transport-news/16991/berlin-introduces-worlds-first-wirelessly-charged-electric-bus-in-a-capital-city/
Sturle S Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ?Betre enn med kabel. Kilde? Artikkelen vi kommenterer. "Systemet skal angivelig også være mer energieffektivt enn ladere med fysisk tilkobling på samme effekt."
ZHEGYZJR Skrevet 24. april 2018 Skrevet 24. april 2018 Dette høres fint ut, men hva med virkningsgraden ?. Hvor mange KW må tilføres ladeplata for å overføre 200 KW til bussen ?. 300 ?. Systemet skal angivelig også være mer energieffektivt enn ladere med fysisk tilkobling på samme effekt. Det er det neppe. Induksjons prinsippet er vel ikke annet en en transformator. Der tilstreber man minst mulig luftgap. Her får vi stort luftgap som gir lavere effektivitet. Direkte fysisk tilkobling er nok det mest effektive. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå