Gå til innhold

Så stor rekkevidde får Audis nye elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten.

Lenke til kommentar

hvis dette er noe som dagens Audi e-Tron, med "opptil 50km" elektrisk rekkevidde, som er mer som 33km i 60-soner og sakete., etter bare 5mnd bruk   og 0..100 på  "7.6sekunder"  . som er mer som nesten 9 sekunder, er det ikke en Tesla utfordrer. 

 

Min ligger kanskje deromkring på pris , fullt utstyrt, men her er det merke, ikke ytelse eller teknologi man betaler for.

Så det er ingen fare for at Tesla ser dette som en reell konkurrent.

Lenke til kommentar

Heisann! Nei det er ikke et krav, det er mulig å montere elbil lader på 230volt enfas-trefas

 

Du bør helst ha en egen lader og ikke via stikkontakt til en bil, det går mye strøm igjennom dette. Uansett om du har IT, TT eller TN nett så er det mulig å ha elbil lader :)

 

Hilsen Elektriker

Lenke til kommentar

hvis dette er noe som dagens Audi e-Tron, med "opptil 50km" elektrisk rekkevidde, som er mer som 33km i 60-soner og sakete., etter bare 5mnd bruk   og 0..100 på  "7.6sekunder"  . som er mer som nesten 9 sekunder, er det ikke en Tesla utfordrer. 

 

Min ligger kanskje deromkring på pris , fullt utstyrt, men her er det merke, ikke ytelse eller teknologi man betaler for.

Så det er ingen fare for at Tesla ser dette som en reell konkurrent.

 

Denne er målt etter WLTP som er mye strengere så tallene stemmer nok

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heisann! Nei det er ikke et krav, det er mulig å montere elbil lader på 230volt enfas-trefas

 

Du bør helst ha en egen lader og ikke via stikkontakt til en bil, det går mye strøm igjennom dette. Uansett om du har IT, TT eller TN nett så er det mulig å ha elbil lader :)

 

Hilsen Elektriker

 

 

nja, du KAN lade på 230v, men ikke hvis du vil ha 22kW . Batteriet kan gjerne være ~390v (som Tesla) , og da er spørsmålet om produsenten har puttet inn bra elektronikk som kan takle 22kW  step-up til ~400v for å lade det kjapt, eller bare kjip f.eks 3.5KW step up for å lade med opptil 16A, 230v enfase...    Stoor forskjell der.  :)

 

kravet til 400v TT gjelder hvis du har ambisjoner om å lade med 22kW hjemme..

Lenke til kommentar

Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten.

Blir sikkert en 3fas versjon for 230V IT også for norsk bruk, hvis ikke er det jo bare nyere bygg i norge som har TN og 400v i sikringsskapet.

Lenke til kommentar

Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten.

 

Jeg trodde at det vanlige nye i Norge var 400 Volt 3-fase helt inn i ditt sikringsskap, hvor man da får 3 stykk 240 Volt 1-fase ut av hver av disse "400 Volt-fasene".

Endret av G
Lenke til kommentar

E-tron Quattro ser ut som en perfekt bil for Norge. Alle vil sikkert ha ennå mer rekkevidde, men Audi-rekkevidden er målt med en mer realistisk standard enn det Tesla har brukt. Stemmer det med maks 40 mil og kanskje rundt 30 under litt dårligere forhold er det i hvert fall nok til at bilen blir interessant for meg selv om 40 på vinterføre hadde vært perfekt. Størrelse mellom Jaguar I-Pace og Tesla Model X virker også fornuftig. Model X ser fortsatt ut til å gi noe mer for pengene, men det er som forventet med Audis prisnivå generelt. Synd at modell X blir uaktuell for alle som har behov for å kunne bruke skistativ.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Ser ikke hvorfor tyskere og andre europeere skal velge denne over en billigere Audi A6 med 3 liter diesel eller bensin som lett gjør over 200 på autobahn og kommer tidligere frem. Eller en brukt Audi rs6 i Tyskland er jo også billigere.

Fordi 3 liter diesel? Tørste greier.

Neida, diesel er ihvertfall under literen på mila. Med 80 liters tank så kommer man fint 1000km selv på autobahn med snittfart på 150km/t. Også er strømmen nedover Europa mye dyrere. Har man råd til en Tesla eller Audi til 80.000 euro, så er man rik. De fleste i Europa kommer fortsatt til å kjøre fossiler som er langt billigere å kjøpe enn elbil.

Lenke til kommentar

 

Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten.

Jeg trodde at det vanlige nye i Norge var 400 Volt 3-fase helt inn i ditt sikringsskap, hvor man da får 3 stykk 240 Volt 1-fase ut av hver av disse "400 Volt-fasene".

Korrekt. Hver av fasene blir 230v mot N lederen. Men disse anleggene er enda i mindretall.

Lenke til kommentar

Er det korrekt at det kreves 3 fas på 400 volt? Dette er ikke særlig vanlig i norge. i andre land så kjører man gjerne kun en fase med 400v frem til boligen og en nøytralleder (tn nett) sånn at det blir 230 volt i stikkontakten.

 

Jeg har rekkehusleilghet fra 2001 og har 32A 400V TN-S anlegg. På nye bygg er TN anlegg vanligere, hvertfall i Vestfold.

 

 

 

Det er 400V mellom fasene(L1, L2 og L3). Mellom N leder (blå nøytral leder, null leder) og fasene er det 230V. Mellom PE og faser er det 230V. Mellom N og PE er det 0V.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...