Gå til innhold

Så mye taper Tesla-batteriet seg


Anbefalte innlegg

 

 

Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.

 

Men det største problemet med Leaf er og blir at den er så vanvittig stygg.

 

Om jeg skulle vurdert noe annet enn ren bensin ville jeg nok gått for en Ioniq som bil nr. 2.

 

Ioniq er enda styggere. På nivå med nye Prius.

 

Du får ta deg en tur til specsavers. Ioniq er en bra bil med normalt utseende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.

 

 

Men det største problemet med Leaf er og blir at den er så vanvittig stygg.

 

Om jeg skulle vurdert noe annet enn ren bensin ville jeg nok gått for en Ioniq som bil nr. 2.

Ioniq er enda styggere. På nivå med nye Prius.

Du får ta deg en tur til specsavers. Ioniq er en bra bil med normalt utseende.
Normalt og normalt. Stygg er den i hvert fall. Har du en Ioniq selv? :p
Lenke til kommentar

Temperaturstyring er viktig, men også hvordan batteriene lades. Slik jeg har forstått det så lades Tesla vanligvis til 80% og kun til 100% om du vil ha lengre rekkevidde?

 

Gjør også Leaf dette? Å lade opp til 80% istedenfor 100% kan lett forlenge levetiden med 3x. Og hvis du legger til temperaturkontroll så vil de to faktorene gi ganske bra levetid som tallene for Tesla antyder.

Lenke til kommentar

Jeg lader så og si bare til 80% på Leafen min.

 

Tesla kan vel stille inn hvor mye man vil lade og også hvor mye strøm ladingen skal ta. Altså man kan stille inn 2 kilowatt lading selv om mere er tilgjengelig.

 

Tesla anbefaler å holde batteriet mellom 30% og 70% og lade fult opp og helt ut en gang i blandt.

 

Men det er mye uvisshet rundt hva som er best for batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Temperaturstyring er viktig, men også hvordan batteriene lades. Slik jeg har forstått det så lades Tesla vanligvis til 80% og kun til 100% om du vil ha lengre rekkevidde?

 

Gjør også Leaf dette? Å lade opp til 80% istedenfor 100% kan lett forlenge levetiden med 3x. Og hvis du legger til temperaturkontroll så vil de to faktorene gi ganske bra levetid som tallene for Tesla antyder.

 

Hos tesla kan en lade på hvilken som helst prosent en ønsker. Lader en mye over 90% får en advarsel, men ikke noe mer enn det. Og lader en mye på hurtiglader kan en få begrensning i effekt. 

Lenke til kommentar

Synes artikkeloverskriften var ganske teit. H

va med "Så LITE taper Tesla batteriene seg"?

 

Kun 10% tap over 250,000km virker jo helt utrolig bra, med tanke på at etter 250,000km er en bensinbil nesten å anse som "oppbrukt". Når du medberegner at det så og si ikke er særlig mange slitedeler på en elbil, så skjønner jeg ikke hva folk klager og syter over.

 

Når det kommer til resirkulering av 2170 cellene til Tesla, vil svært stor andel av materialene i batteriet kunne gjennvinnes. Dette fordi de har fullstendig kontroll med alle materialene og komponentene brukt i batteriene, og kan lage et lukket resirkuleringssystem.

Lenke til kommentar

Men i hvilken periode er det de taper seg mest? Er det i de første fem årene eller de siste fem årene iløpet av en tiårsperiode? Og hvis man er nede på 80% med en 30 kWt Leaf etter bare to år slik som i grafen, hvordan vil det da se ut etter ti, femten år? Jeg regner med at grafen ikke er linjær og at det flater ut. Men allikevel skremmende dårlig. Om man skal eie en elbil lenge eller kjøpe brukt så kan man ende opp med å måtte punge ut mange titalls tusen kroner i nytt batteri pluss regningen for at verksted skal ta jobben. Ellers risikerer man å kjøre rundt med 50% ytelse av original stand og om vinteren så kan det være akkurat nok til å komme seg til nærbutikken og hjem igjen. En dieselbil med et forbruk på 0.5L/mil og en tank på 50L vil jo fortsatt ha 1000 km rekkeviddde etter 20 år enten det er sommer eller vinter (pluss/minus om motoren er kald etc.).

Lenke til kommentar

Elbilbatteriet svekkes fra første dag. EV makers must account for capacity fade in a clever and non-alarming way to the motorist. This is solved by oversizing the battery and only showing the driving range. A new battery is typically charged to 80 percent and discharged to 30 percent. As the battery fades, the bandwidth may expand to keep the same driving range. Once the full capacity range is needed, the entire cycle is applied. This will cause stress to the aging battery and shorten the driving ranges visibly. http://batteryuniversity.com/learn/article/why_mobile_phone_batteries_do_not_last_as_long_as_an_ev_battery

Lenke til kommentar

Elbilbatteriet svekkes fra første dag. EV makers must account for capacity fade in a clever and non-alarming way to the motorist. This is solved by oversizing the battery and only showing the driving range. A new battery is typically charged to 80 percent and discharged to 30 percent. As the battery fades, the bandwidth may expand to keep the same driving range. Once the full capacity range is needed, the entire cycle is applied. This will cause stress to the aging battery and shorten the driving ranges visibly. http://batteryuniversity.com/learn/article/why_mobile_phone_batteries_do_not_last_as_long_as_an_ev_battery

 

Såklart, men hva var egentlig poenget? 

Lenke til kommentar

Men i hvilken periode er det de taper seg mest? Er det i de første fem årene eller de siste fem årene iløpet av en tiårsperiode? Og hvis man er nede på 80% med en 30 kWt Leaf etter bare to år slik som i grafen, hvordan vil det da se ut etter ti, femten år? Jeg regner med at grafen ikke er linjær og at det flater ut. Men allikevel skremmende dårlig. Om man skal eie en elbil lenge eller kjøpe brukt så kan man ende opp med å måtte punge ut mange titalls tusen kroner i nytt batteri pluss regningen for at verksted skal ta jobben. Ellers risikerer man å kjøre rundt med 50% ytelse av original stand og om vinteren så kan det være akkurat nok til å komme seg til nærbutikken og hjem igjen. En dieselbil med et forbruk på 0.5L/mil og en tank på 50L vil jo fortsatt ha 1000 km rekkeviddde etter 20 år enten det er sommer eller vinter (pluss/minus om motoren er kald etc.).

 

batterier svekkes av utladninger, så fremt en holder orden på temperatur. Så alder er ikke en stor faktor her. 

Lenke til kommentar

Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.

 

Edit: Tallene for Tesla er jo knall bra. Så jeg tror ikke dette er noe problem for de andre elbilene heller. I hvertfall hvis de ikke bare lades med hurtiglading. Tallene for Leaf mangler km lengde og dermed umulig å vurdere.

Nå påvirkes visstnok ikke Tesla-batteriet merkbart av superlading?

Lenke til kommentar

 

Men i hvilken periode er det de taper seg mest? Er det i de første fem årene eller de siste fem årene iløpet av en tiårsperiode? Og hvis man er nede på 80% med en 30 kWt Leaf etter bare to år slik som i grafen, hvordan vil det da se ut etter ti, femten år? Jeg regner med at grafen ikke er linjær og at det flater ut. Men allikevel skremmende dårlig. Om man skal eie en elbil lenge eller kjøpe brukt så kan man ende opp med å måtte punge ut mange titalls tusen kroner i nytt batteri pluss regningen for at verksted skal ta jobben. Ellers risikerer man å kjøre rundt med 50% ytelse av original stand og om vinteren så kan det være akkurat nok til å komme seg til nærbutikken og hjem igjen. En dieselbil med et forbruk på 0.5L/mil og en tank på 50L vil jo fortsatt ha 1000 km rekkeviddde etter 20 år enten det er sommer eller vinter (pluss/minus om motoren er kald etc.).

 

batterier svekkes av utladninger, så fremt en holder orden på temperatur. Så alder er ikke en stor faktor her. 

 

 

Alder er en faktor om bilen ikke står i ro hele livet, noe de færreste Leafer gjør. La oss si 12 000 km i året, da vil det etter ti år utgjøre 120 000 km. Om grafen i artikkelen tilsier at Leaf 30 kWt mister 25% av kapasiteten etter bare fem år (60 000 km), hvor ender batterikapasiteten etter ti år? Hva med når bilen er femten år gammel og har gått 180 000 km? Dette er noe sjåfører over hele landet bør ta innover seg før de går til innkjøp av elbiler med dårlig batterikapasitet over tid.

Lenke til kommentar

Du leste ikke artikkelen skjønner jeg. Når bilen indikerer f.eks 2 % kapasitetsreduksjon, så er batteriet dramatisk svekket. Ikke de 2 prosentene som indikeres, men over 50%.

Det er mulig å gjøre ting som beskrevet av Battery University, men det gjøres verken av Tesla eller Nissan. På en Tesla er ca 96% av batteriet tilgjengelig for brukeren. På en Leaf er ca 90% tilgjengelig for brukeren.

 

Hele bufferen hos Tesla er i bunnen, slik at om man ber bilen lade til 100% så lades batteriet faktisk til 100%. Estimatene på tapt kapasitet er dermed ganske nøyaktige.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Tesla har veldig bra temperaturkontroll på batteriet. Samt de bruker runde celler vs "pads" i leaf. Tesla før model 3 bruker i praksis samme celler man har i laptop osv. Dette betyr også at moduler kan skiftes ut når pakken begynner å bli sliten.

 

Har sett noen tall på at batteriene til tesla kan vare opp til 500.000km. Og selv om de skulle ryke før det, er det ganske mye spart i drivstoff. De fleste bensinbiler går gjennom flere motorer og girkasser på den tiden, evt ruster vekk.

 

Man er på et vippepunkt nå, om få år blir nok fossil forbudt i storbyer. Fordelene for el mtp incentiver vil fases ut og inn kommer momsen. Men fossile blir jo da enten ulovlige å bruke, eller så mye beskattet at de ikke blir brukt i nærheten av byer.

 

Men om få år er nok lading og kjørelengde drastisk forbedret, men selv i dag kan de fleste klare seg med de minste teslabatteriene. Man lader ikke 0-100, men tar 1-2 korte stopp for å fylle på litt strøm på veien. Holder å hente en kaffe på benseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...