Gå til innhold

Israels ambassadør kaller nordmenn "Quislings etterkommere"


Anbefalte innlegg

Ser at Israelsk ambassadør til Norge mener "vi" er "etterkommere av Quisling" - antar at han mener nordmenn er nazister.

 

Det at ordet "quisling" er det verste den eldre garde vet om, sier litt om hvor kunnskapsløs denne ambassadørfn er.

 

Og hvordan tyskertøs og tyskerunger ble behsndlet helt frem til i de siste åra...

 

Syns det er så typisk før jøder, det å tenke at de er det beste folket (guds utvalgte), og at alle er ute etter dem.

 

Var vel akkurat slik med den ariske rase og... de hvite nynazistene i dag tenker slik, at det hvite folk er best, og at de må stå opp mot de andre som truer dem...

 

Så egentlig er det vel ganske nazistisk det med hvordan jødene tenker?

 

Sier ikke at jødene er noe dårligere enn andre! Men de mangler selvinnsikt kanskje? For de ligner mye på sin overgriper, i alle fall ideologisk sett, handlingsmessig er det vel et stykke igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at ordet "quisling" er det verste den eldre garde vet om, sier litt om hvor kunnskapsløs denne ambassadørfn er.

Han vet nok nøyaktig hva nordmenn flest mener om quisling og prøver å dra "quislingkortet" for å stille meningsmotstanderne i et dårlig lys.

Edit: Dermed oppnår han at å spore av debatten slik at motstanderen må forklare at han ikke er antisemitt i stedet for  å kunne komme med saklige argumenter.

Endret av forumtrollet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det at ordet "quisling" er det verste den eldre garde vet om, sier litt om hvor kunnskapsløs denne ambassadørfn er.

Han vet nok nøyaktig hva nordmenn flest mener om quisling og prøver å dra "quislingkortet" for å stille meningsmotstanderne i et dårlig lys.

Edit: Dermed oppnår han at å spore av debatten slik at motstanderen må forklare at han ikke er antisemitt i stedet for å kunne komme med saklige argumenter.

Jødene syns alle som ikke er pro israel er antisemitter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jødene bør vel strengt tatt ikke slenge dritt om andre og heller se på seg selv først. Askenasere (jøder av europeisk herkomst) behandler mizhrahim (jøder fra midstøsten) som dritt i eget hjemland. La oss ikke nevne behandlingen av palestinere. 

 

For et folk som har blitt forfulgt gjennom århundrer, har de jammen lært lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israels ambassadører virker å elske å avspore og polarisere debatter. Jeg regner med at det er en debatt-teknikk, for å unngå å snakke om virkeligheten, som ikke akkurat taler til Israels fordel om dagen.

 

 

Forøvrig: Vær forsiktig med å bruke "jøder" som synonymt med Israel, mange jøder både i og utenfor Israel er mer enig med den jamne nordmann enn med fascistene som regjerer i Israel om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men jødedommen er en ideologi som jøder er tilhengere av, og da kan man snakke om "jødene" på samme måte som feks kommunistene og antisemittistene.

 

Og ideologien er mer enn det som står i skriftene, det er en kulturell greie også.

Endret av Klumpfot
Lenke til kommentar

Det er urimelig å kalle nordmenn for Quislings etterkommere da han tok makten ved tvang og ikke gjennom demokratiske valg.

 

Men det er et lite kjent historisk fenomen at såkalt "pan-germanisme" var ganske utbredt i Norge på den tiden. Dette er et langt steg til nazismen, men likevel var mye nazistenes ideologi basert på nettopp pangermanisme. Denne ideologien gjorde det også mulig for mange nordmenn å godta nazistenes okkupasjon ettersom da tyskerne kom, så hadde de allerede en base som de kunne bygge på i landet.

 

Husk også at Nasjonal Samling, Vidkun Quislings parti, er det partiet med flest medlemmer i forhold til innbyggertall i historien. Med rundt 50 000 aktive medlemmer.

Lenke til kommentar

Jo, men jødedommen er en ideologi som jøder er tilhengere av, og da kan man snakke om "jødene" på samme måte som feks kommunistene og antisemittistene.

 

Og ideologien er mer enn det som står i skriftene, det er en kulturell greie også.

 

Jeg tror den ideologien du snakker om er sionisme og da bør det uttrykket brukes. Ja, mange jøder er tilhengere, men en betydelig andel er motstandere også.

 

Staten Israel er ikke spesielt religiøs og det er heller ikke innbyggerne, landet er i dag en nokså sekulær og nasjonalistisk apartheidstat. Ja, du har noen unntak som er veldig synlige, men det er mot den trenden jeg har oppfattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånne ordvekslinger får ihvertfall engasjert venstresiden.

 

Skulle ønske de kunne bli ferdige der nede i midt-østen, og få til fred. Men tror det tar mangfoldige generasjoner etter meg før det går an å bli bedre. Hvordan få slukket hatet?

Lenke til kommentar

Jeg ble bannlyst fra et israelsk forum for å si at det døde flere andre mennesker enn de 6 millioner jødene under andre verdenskrig. Da var jeg liksom antisemitt og holocaustbenekter.

 

En kan jo forstå at temaet er betent. Prøv bare å bagatelisere Utøya-masakren, så får du se hvor følsomt slikt kan være. Og så er det selvsagt noen som bruker denne følsomheten til å fremme egen posisjonering. Har vi ikke opplevd dette de siste ukene?

Lenke til kommentar

 

Jeg ble bannlyst fra et israelsk forum for å si at det døde flere andre mennesker enn de 6 millioner jødene under andre verdenskrig. Da var jeg liksom antisemitt og holocaustbenekter.

 

En kan jo forstå at temaet er betent. Prøv bare å bagatelisere Utøya-masakren, så får du se hvor følsomt slikt kan være. Og så er det selvsagt noen som bruker denne følsomheten til å fremme egen posisjonering. Har vi ikke opplevd dette de siste ukene?

 

 

Jeg har ikke for vane å drive med bagatellisering av Utøya-skandalen, så har tilgode å se effekten av et slikt stunt.

 

Men, jeg kommer ikke til å se Utøya-filmen på kino. Snakk om penger til tøys. Er det noen som er fascinert av den? Hvor mange kinobilletter ble solgt? Er det sørgende, eller fascister som mest liker å se Utøya-filmen? Mange interessante spørsmål synes jeg, selv om jeg ikke selv ville brukt tid på å se en slik film. Vi vet jo det meste i fra tiden med selve hendelsen, ikke sant?

Lenke til kommentar

 

Syns det er så typisk før jøder

Wow. Trodde vi la fra oss slike holdninge ri 1945.

Å si at det er typisk for jøder å tenke at de er guds utvalgte folk og at de har blitt forfulgt så mye at man ikke må si et eneste ord som kan tenkes å være kritisk mot jøder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...