Gå til innhold

Rapport: En Tesla X må kjøre mer enn en halv million kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn denne dieselbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men da er det jo helt klart, at uansett hvor mye halvsannheter som kommer, basert på NEDC, så vil det med renere kraftmiks, og på sikt helt fornybart, så vilelbilen gå seirende ut av det hele.

 

Når det er sagt; alt vi gjør og foretar oss påvirker våre omgivelser. Så er det da om å gjøre, at det blir minst mulig av det negative slaget.

At lokalmiljø er totalt fraværende so margument hos elbilhatere er jo ikke noe nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje på tide at norske myndigheter slutter å kalle elbiler for nullutslippsbiler ??? Batterienes levetid er også interessant. Alle som har en mobil tlf vet at batteriet er merkbart dårligere etter ett til to år. Og med unntak av størrelsen er mobilbatterier og elbilbatterier identiske.

Lad mobilbatteriet ditt rolig, med god kjøling/oppvarming. Og aldri lad det fult eller la det bli helt tomt, så skal du se at det varer lenge :)

 

Cellene som Tesla bruker er av meget høy kvalitet, og tåler veldig mye juling og. Det er jo biler nå som har rullet 200tusen uten noe skremmende degradering i kapasitet. Men noen biler som har dårligere management av batteri (som leaf) mister vel fort en 5% kapasitet i året, og det er ganske ille.

Lenke til kommentar

Men så ser det ut som at de har valgt den største å dyreste elbilen makes a den ut på batteri men ikke en ekvivalent dieselbil. Det er mange andre måter å matche ekvivalenter biler på, pris, andel av markedet i sitt segment osv. Det har de hoppet glatt iver så har man nox utslipp det hat man bare ignorert. Men Tyskland er kanskje ikke stedet å få denne dataen fra da de hat en industri under press på å vise at de kan holde utslippet nede etter fadesen med juks.

 

Sammenlikner sedan diesel med SUV elektrisk

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden alle her er så opptatte av miljøet og barn i gruver så regner jeg med at alle her er nakne og aldri kjører bil.

 

Jeg er derimot et svin. Jeg har til og med spist mat i dag.

Stemmer bra, kom akkurat ut av dusjen.

 

Skal nå gå ned til Rema og handle.

Lenke til kommentar

Elbiler er svært lite miljøvennlige, og produksjonen er forurensende og uetisk med stort innslag av farlig og helseskadelig barnearbeid for å skaffe kobolt. Det kreves 2000-7000 ganger så mye kobolt i en elbil som i en mobiltelefon.

 

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

 

https://steigan.no/.../smaunger-graver-fram-kobolt-til.../

 

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

https://www.abcnyheter.no/amp/penger/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft

 

De samme barna henter ut kobolt til telefonen din. Ikke en gang underbuksa de er laget på rettferdig vis.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men da er det jo helt klart, at uansett hvor mye halvsannheter som kommer, basert på NEDC, så vil det med renere kraftmiks, og på sikt helt fornybart, så vilelbilen gå seirende ut av det hele.

 

Når det er sagt; alt vi gjør og foretar oss påvirker våre omgivelser. Så er det da om å gjøre, at det blir minst mulig av det negative slaget.

At lokalmiljø er totalt fraværende so margument hos elbilhatere er jo ikke noe nytt.

Kan jo snu på hodet det du skriver, du kan dra til Sør-Afrika og plukke ut råmaterialene til batteriene selv, så kanskje du får se en annen virkelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det eneste sjokkerende her er at TU og Marius Valle synker så ekstremt lavt som de gjør med dette digre og ekstremt tendensiøse oppslaget av denne ekstremt tendensiøse rapporten.

 

Elbil ER nye bedre mht klimagasser enn fossilbil. Faktisk så mye bedre at de vinner TIL OG MED om man tar helt koko forutsetninger som at det kjøres utelukkende på kullkraft. Årsaken er at fossilbil-motoren er 25% effektiv mens elmotoren er 95% effektiv. En elbil på kullkraft er ikke mye å skryte av for miljøet, men på et gjennomsnittlig kullkraftverk vil den likevel slippe ut mindre.

 

Dessuten er det ikke energimiksen i dag, men i levetiden til bilen som er relevant mhp om en elbil produsert i dag gjør mindre skade enn en fossilbil (for ikke å snakke om en artikkel som dette).

 

Men selv det er irrelevant for spørsmålet om hvorvidt samfunnet bør satse på elbiler og det fort. Vi har satset ganske mye her i Norge og oppnådd en brukbar markedsandel for elbiler de siste årene. Og nå er vi oppe i fem prosent andel av bilparken. Selv med 90% av nybilsalget tar det to tiår å oppnå 90% av bilparken.

 

Realistisk sett er det heller ikke mulig å bytte ut hele verdens bilproduksjon over natta. Så å se 30-40 år fremover er også for kortsiktig! Og alt dette er Valle utmerket godt klar over. Jeg har poengtert det mange ganger, og om han så det det eller har tenkt selv vet ikke jeg, men han har også skrevet om det.

 

Hertil kommer de 70,000 EU-borgerne som dør for tidlig hvert år og de langt flere som får lungesykdommer og andre luftveisproblemer som følge av partikkel-forurensing. Dieselbiler - særlig tungtransport - er den suverent største kilden.

 

Grunnen til at dette pisspreiket kommer finner du ved å kikke på hvor mange prosent av Tysklands økonomi og eksport og arbeidsplasser som er knyttet til bilindustrien.

 

Det er ikke rart folk ikke aner hva de skal tro lenger, om noe som helst. Media har null integritet, og det fører til at hvem som helst kan påstå hva som helst hvor som helst, og bli trodd av mange. For eksempel bloggere som får femti tusen kroner av lommerusket til en bilprodusent.

 

TU gjør som de gjør ikke fordi de er onde, men fordi internett har ført til at kontroversielle saker som gjør mange sinte er mest lønnsomme å produsere. Når en nyhet som dette blir tilgjengelig er det opplagt at veldig mange vil klikke seg inn og dermed generere annonseinntekter. Det er faktisk reklame som er selve roten av ondet. Men jeg må si at jeg ikke fatter hvordan en som Valle, som vet litt om dette, gidder å være med på det. Samfunnet ødelegges når demokratiet fullstendig slutter å fungere, og det gjør det når ingen har tillit og det blir umulig for folk å finne ut hva som er fakta. Trumpistan ligger foran i løypa, men dere gjør alt dere kan for å sikre at vi kommer etter.

 

Går an å være litt nøktern, vet du. Alt er ikke perfekt selv om det ser bra ut utenpå!

Og tror du virkelig noen i Norge hadde kjøpt elbiler dersom de ikke var sterkt subsidiert (ja, ja. Jeg VET det er feil ord, men du skjønner det sikkert) fra statens side? En og annen luring i Buddy fantes det jo, men hadde folk kjøpt en Leaf dersom den hadde kostet 750'? Neppe. Slik er det i så og si alle andre land, men i Norge har staten takket være sterk lobbyisme fra CO2-adelen sagt fra seg store inntektet på elbiler. Pass på nå, en dag er det over og elbilene må også stå for store skatteinntekter!

Jo, jeg hadde gjort det. Kan jeg lade hjemme sparer jeg minimum 7 gangen i «drivstoff» utgifter og ca 10 gangen i service og vedlikehold.

Elbilen er uansett hemningsløst mye billigere å eie.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Batterienes levetid er også interessant. Alle som har en mobil tlf vet at batteriet er merkbart dårligere etter ett til to år. Og med unntak av størrelsen er mobilbatterier og elbilbatterier identiske.

Nei, det er helt forskjellige kjemier. Mobiltelefoner er stort sett LCO, mens elbiler nå stort sett bruker NMC, NCA og LFP. Levetiden er mye bedre på kjemiene tilpasset bruk i elbil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, men da er det jo helt klart, at uansett hvor mye halvsannheter som kommer, basert på NEDC, så vil det med renere kraftmiks, og på sikt helt fornybart, så vilelbilen gå seirende ut av det hele.

 

Når det er sagt; alt vi gjør og foretar oss påvirker våre omgivelser. Så er det da om å gjøre, at det blir minst mulig av det negative slaget.

At lokalmiljø er totalt fraværende so margument hos elbilhatere er jo ikke noe nytt.

Kan jo snu på hodet det du skriver, du kan dra til Sør-Afrika og plukke ut råmaterialene til batteriene selv, så kanskje du får se en annen virkelighet.

[/

Tar ned litt til telefonen og laptopen din samtidig, da?? Og kan svippe innom Kina og ta med noen boksere og olabukser, laget av underbetalte arbeidere. For ikke å nevne T-skjorter og sko laget av sulteforede arbeidere i landet ,med dekknavnet Myanmar??

 

Det må vel ogs tas med i regnestykkene ,anleggsnmaskinene som slipper ut litt også..men si meg, kjører barna slike??

Lenke til kommentar

Se litt på farging av klær og miljøbelastningen det innebærer. Og i Bangladesh jobber mange med tekstiler.........

 

Poenget er at jeg tviler på at du er så "ren" selv når du dytter gruvearbeid foran deg. Og at det du vil er å kaste dritt på elbiler.

Endret av Limbeck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Også er de så rolige å kjøre. Ikke noen gir eller clutch. Bare kjør

Sant, har kjørt Model X noen dager nå med brukket venstrefot, og det er en super bil for den bruken. Det er også kjempekjekt at alle dørene kan styres fra skjermen.

Kjører kun «OBOS-Tesla» selv (Hyundai Ioniq) ?

Litt morsomt å se denne sammenligningen mellom en lett dieselbil, og en stor 4wd.

Hadde vel vært mer reelt å sammenligne med en GLK eller noe sånt? ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? 

Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering!

 

Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø.

 

Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering..

 

Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for.

 

Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre!

 

I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. ;)

Du får tenke litt på barna i Kongo som har gravd frem kobolt til elbilen din, så kanskje glorien falmer litt ;-)

 

https://steigan.no/2016/01/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

Elbiler er noe skikkelig svineri, og bør boikottes på linje med bloddiamanter!

Ta det med ro. Elbiler blir vi nok ikke kvitt, men Tesla er borte om et par år. De har flere betalingsforfall i emning, og ikke mulighet til å betale. De må ut og hente penger, igjen. Og det samtidig som at de går med fatale underskudd. Det blir nok billig :-)

 

Tesla`s oppblåste tid som "stor" bilfabrikant er definitivt over. Og Tesla Semi ? For en vits. Truckmarkedet tilhører hydrogen !!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta det med ro. Elbiler blir vi nok ikke kvitt, men Tesla er borte om et par år. De har flere betalingsforfall i emning, og ikke mulighet til å betale. De må ut og hente penger, igjen. Og det samtidig som at de går med fatale underskudd. Det blir nok billig :-)

Tesla har kontantbeholdning til å klare seg til langt ut i 2019, om de er litt forsiktige med investeringene, og de kan når som helst hente inn penger. (Og skulle Tesla få skikk på Model 3 produksjonen så vil de begynne å gå med profitt og positiv kontantstrøm.) Det er ikke uten grunn at Tesla har markedsverdi på 45 mrd USD, altså ca det samme som Ford. Det er svært lite hold i ryktene om snarlig konkurs.

 

Tesla`s oppblåste tid som "stor" bilfabrikant er definitivt over. Og Tesla Semi ? For en vits. Truckmarkedet tilhører hydrogen !!

Hydrogenselskapene får kjempe om markedet om de ønsker en bit. :)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen (utenom de som kjøpte think etc), som kjøper el-bil basert på miljøaspektet? Er det i det hele tatt noen tesla-eiere som noen gang har påberopt seg miljøalibiet? 

Folk er smarte som utnytter at systemet er som det er. At man får en bil som i utlandet koster det samme som en Maserati, til prisen av en OK utstyrt BMW 5 serie eller Audi A6. I tillegg får man gratis bom, gratis årsavgift, gratis "drivstoff" (superchargers) og noen plasser t.o.m gratis parkering!

 

Må jo være en av de største mytene at Teslaeiere ikke tenker miljø.

 

Jeg sparer ingenting i bommer og har ikke gratis parkering..

 

Men ja bilen bruker bare strøm og dette betaler jeg mye mindre for.

 

Det er god følelse å vite at vi ikke slipper ut nox lengre!

 

I tillegg er vår Model S den mest fantastiske familiefrakteren jeg vet om. ;)

Du får tenke litt på barna i Kongo som har gravd frem kobolt til elbilen din, så kanskje glorien falmer litt ;-)

 

https://steigan.no/2016/01/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

Elbiler er noe skikkelig svineri, og bør boikottes på linje med bloddiamanter!

Ta det med ro. Elbiler blir vi nok ikke kvitt, men Tesla er borte om et par år. De har flere betalingsforfall i emning, og ikke mulighet til å betale. De må ut og hente penger, igjen. Og det samtidig som at de går med fatale underskudd. Det blir nok billig :-)

 

Tesla`s oppblåste tid som "stor" bilfabrikant er definitivt over. Og Tesla Semi ? For en vits. Truckmarkedet tilhører hydrogen !!

Hydrogen er så langt det som kan være alternativet for tyngre langtransport.

Tesla har vært den største produsenten av elbiler. Men nå blir de tatt igjen. Det er ikke noe minus, og en kred til Tesla, som var den første til å lage biler som er brukbare, på strøm.

Se deg rundt, hva oljen har forårsaket av kriger og elendighet, om det argumentet skal brukes. Snakk med de som får grunnvannet ødelagt av fracking ,uten at myndighetene der løfter en finger, godt smurt av oljelobbyen.

Så kan du ta en visitt hos ofrene for forurensingen fra oljesand.

 

Om Tesla går konkurs, så er ikke Tesla den første pioneren som gjør det. Historien er full av bilprodusenter som har gått over ende, fusjonert for å unngå smellen, eller blitt kjøpt opp.

Med mindre du er i besittelse av en krystallkule ,så skal du være litt mer forsiktig med å spå framtiden.

Det vi ellers vet, er at lokal forurensing blir mye mindre, dersom elbiler blir vanligere, selv om noen ikke kan bruke de som eneste bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...