Gå til innhold

Seagate Ironwolf 10TB NAS Harddisk SATA 6GB/S NCQ, 256MB cache, NAS drive


Anbefalte innlegg

Hei, kan noen eksperter si om denne harddisken er god over tid? Har kjøpt en for test og den er vesentlig raskere bedre en Seagate 8 TB archive harddisken til gaming disk. Er aldri 100% belastet over tid i oppgavebehandler som regel 30-50% belastet under nedlastinger.

 

Men har kun testet den en kveld foreløpig,

 

Det jeg lurer på:

  • Seagate Barracuda PRO 10TB 3.5'' HDD
  • WD Gold Enterprise 10TB 3.5" HDD
  • WD Red PRO 10TB 3.5" NAS HDD
  • Seagate Ironwolf PRO 10TB NAS HDD
  • HGST Deskstar NAS Retail 10TB 6Gb/s SATA-600, 7200 RPM, cache 256 MB

Hva er forskjell på disse? Er kun prisen forskjell, for ingen har hybrid versjon (SSD modul) så tviler på det er ektreme forskjeller i praksis bruk, kan jo være skriveytelsen er litt bedre men ikke verdt i prisklassen og levetiden?

 

For planen er å kjøpe flere harddisker etterhvert, men vil vil ikke gjøre samme tabben som med archive.

Kjøpe en harddisk som er treg over tid og kort levetid 1-2 år om man er heldig.

Så håper flere kan hjelpe, Ironwolf er vel riktig steg men usikker på den på levetid og ytelse over tid særlig når harddisken begynner å bli full.

 

Eller vil dere si Pro\enterprice harddisker er kun beregnet på server\closter og bedrifter.

Mens Ironwolf er budsjett alternativ for film\spill og generielt bruk for privat bruk? så det er beste serien for privatpersoner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt en eller flere disker ment for den typen bruk. Ikke en gang de som "liker å ha mange spill" trenger 10TB spill-disk. De spillene du til enhver tid spiller er installert på raske disker. Resten finnes i skyen eller lagres på større disker. Problem (which never really existed) solved.

Lenke til kommentar

Dette er ikke til hjelp. Hadde kjøpt skyløsninger hvis jeg hadde hatt 1 gigabit fiber og kostet mindre og gitt bedre ytelse en harddisk.

Men få tilbyr online lagring med PCI-E 10 TB SSD til 150-300 kr måneden.

 

Finnes ikke hybrid harddisk over 6 TB i dag.

Så hvis man skal ha store harddisker hva bør man gå for?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Archive-disker (som den du har) har lav ytelse sett opp mot andre forbrukerdisker og ikke beregnet for kontinuerlig skriveoperasjoner som f. eks enterprise-disker.

 

Forskjellen på de diskene du lister i første post er primært hvilke segmenter/områder de er beregnet for. 

 

Noen av dem er beregnet for bedriftsmarkedet, andre er beregnet på kontinuerlig lese- og skrive-operasjoner, andre er rettet mot forbrukermarkedet hvor ytelse er prioritert over levetid. 

 

Seagate Barracuda PRO er beregnet på bedriftsmarkedet. Det betyr høy lagringskapasitet, tåler mye overskriving (300 TB per år) og 5 års forventet levetid. Den har også 2 års garanti som betyr at Seagate dekker recovery mot mekaniske problemer. 

 

WD Gold Enterprise er beregnet på bedrifsmarkedet. Samme som over, høy lagringskapasitet, tåler mye overskrivning (550 TB per år), og 5 års forventet levetid. 

 

WD Red PRO er beregnet på NAS. Det betyr at den tåler mer enn forbrukerdisker, men har ikke samme krav til kontinuerlig drift og overskriving som bedriftsdiskene. 

 

Seagate Ironwolf PRO er beregnet på bedriftsmarkedet, men spesifikt NAS. Den innehar i stor grad de samme kvalitetene som Barracuda Pro. 

 

HGST Deskstar NAS er beregnet på forbrukermarkedet, spesifikt NAS. 

 

Uansett hva du velger av de 5 typene, så vil du ikke gå feil. De er alle beregnet på mye bruk. 

Endret av Faller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste fornuftige svar så langt, kan du utdype dette ennå mere?

Finnes det ikke harddisker som funger som raid? Har flere uavhening lesehoder som gjør harddisken har lavere turtall på den måten trekker mindre strøm?

 

For jeg mener alle harddisker over 6 TB har helium?

Eller brukes annet teknologi? For usikker på hvilken harddisk som tåler mest vibrasjoner etc.

Er jo surt å ødlegge harddisken hvis man flytter på pcen.

 

Det er forskjell på antall plater og teknolgi:

hgst_hdd_helium_advantage_anandtech.png

12GB_inside_1d.jpg

 

Jeg ser på nye harddisker er ofte kretskortet mindre,

StorageReview-Seagate-IronWolf-12TB-Bott

WD-Gold-12TB-Photo-view-bottom.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eneste fornuftige svar så langt, kan du utdype dette ennå mere?

Hva er det du ønsker at jeg skal utdype?

 

 

 

Finnes det ikke harddisker som funger som raid? Har flere uavhening lesehoder som gjør harddisken har lavere turtall på den måten trekker mindre strøm?

Nei, det finnes ikke fordi det er veldig komplekst å skifte en plate inni en harddisk. Alle harddisker har lesehode på hver sin side av platene og disse lesehodene svever på luftstrømmen.

 

Er jo surt å ødlegge harddisken hvis man flytter på pcen.

Harddisker er ikke laget for å tåle å flyttes når lesehodene jobber mot platene. Nettopp fordi avstanden mellom de er så små. Det er også hvorfor SSD ble så populært i laptoper.

 

For jeg mener alle harddisker over 6 TB har helium?

Eller brukes annet teknologi? For usikker på hvilken harddisk som tåler mest vibrasjoner etc.

De bruker primært helium ja, fordi det gir mindre luftmotstand og andre faktorer. Alle harddisker som bruker helium tåler omtrent det samme. Det vil si, omtrent ingenting av bevegelse når de jobber.

 

 

Det er forskjell på antall plater og teknolgi.

I prinsippet er de like, men forskjellige fabrikanter klarer å bruke plassen per plate forskjellig avhengig av teknologi.

 

Jeg ser på nye harddisker er ofte kretskortet mindre,

Samme evolusjon har skjedd med prosessorer. Det er et resultat av effektivisering og bruk av fysisk mindre teknologi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er ikke Seagate den miste levrandøren? Jeg mener vertfall før var Seagate ganske dårlig produsent mye reklamasjoner. Kan sammenlignes mot TP link på ruter og dlink. Eller kingston\kingmax på minnebrikker.

 

WD\HGST Deskstar er vel de store og toshiba. Men tror toshiba har vel noe reklamasjoner også. Med intel som SSD disk.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i størrelsen på de forskjellige fabrikantene, men siden diskene du ser på er primært rettet mot bedriftsmarkedet, så har ikke størrelsen noe å si. Begge Seagatediskene har garanti mot feil de første 2 årene, så hvis det skjer en feil, så dekker Seagate uthenting av data og ny disk. Det er det ingen av de andre fabrikantene som tilbyr.

Lenke til kommentar

Begge Seagatediskene har garanti mot feil de første 2 årene, så hvis det skjer en feil, så dekker Seagate uthenting av data og ny disk. Det er det ingen av de andre fabrikantene som tilbyr.

Sikker på det? Eller er det kun bedrifter som har spessiel innkjøpsavtale?

For å gjøre det med ibas er umulig under 3000 kr og bytte harddisken i tillegg vil koste dem dyrt.

Selvfølgelig kan det være små deler på harddisken som er ødlagt men er harddisken skadet i fall etc er det vanskelig å løse. Særlig hvis harddiskplatene er bøyde.

Lenke til kommentar

 

Begge Seagatediskene har garanti mot feil de første 2 årene, så hvis det skjer en feil, så dekker Seagate uthenting av data og ny disk. Det er det ingen av de andre fabrikantene som tilbyr.

Sikker på det? Eller er det kun bedrifter som har spessiel innkjøpsavtale?

For å gjøre det med ibas er umulig under 3000 kr og bytte harddisken i tillegg vil koste dem dyrt.

Selvfølgelig kan det være små deler på harddisken som er ødlagt men er harddisken skadet i fall etc er det vanskelig å løse. Særlig hvis harddiskplatene er bøyde.

 

Jeg foreslår at du slutter å konstruere aparte scenarioer, og googler f.eks. "seagate recovery guarantee". Da hadde du kanskje funnet https://rescueplans.seagate.com/ og lest om det selv, og funnet ut hva Seagate tilbyr og ikke.

 

Hint: få disker dør. De kan spre kostnaden over mange kunder, noe som fører til at hver enkelt kunde betaler relativt lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikker på det? Eller er det kun bedrifter som har spessiel innkjøpsavtale?

For å gjøre det med ibas er umulig under 3000 kr og bytte harddisken i tillegg vil koste dem dyrt.

Selvfølgelig kan det være små deler på harddisken som er ødlagt men er harddisken skadet i fall etc er det vanskelig å løse. Særlig hvis harddiskplatene er bøyde.

Her er jeg enig med barfoo at det er bedre å søke svar hos kilden (nettsidene til Seagate). Men bare for å sitere noe av det som står skrevet på nettsidene til Barracuda Pro-diskene, så står det: 

BarraCuda Pro Comes With Rescue Data Recovery Plans:

Your data matters. And you rely on it. Rescue Data Recovery Plans provide peace of mind for creative pros and performance PC users alike, and now they come standard on BarraCuda Pro. Whether there is a hard drive mechanical issue or something accidently happened to your drive, Seagate has got you covered. A Rescue Data Recovery Plan gives you access to experienced data recovery experts who deliver a 95% customer satisfaction rating. Purchase a BarraCuda Pro drive and you are covered for 2 years—that’s 2 years you don’t ever have to worry about the data on your hard drive.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har et NAS-oppsett med 36x4TB WD Red Pro disker; har vært ytterst lite feil på dette (kjører ikke alle 36 diskene i samme raid-sett selvsagt).

 

Har også testet i 6 måneder oppsett med 6xSeagate Ironwolf Pro 10TB. Dette har også fungert utmerket. Og har lagt til et nytt sett med 5xSeagate Ironwolf Pro 10TB + et sett med 6xSeagate Ironwolf Pro 12TB. 12TB diskene har jeg ikke prøvd før; så om de leverer like bra som 10TB utgaven vil nok de gradvis erstatte 4TB diskene (har 46x4TB disker i oppsettet mitt akkurat nå).

 

Har også et par eldgamle raidset som kjører 4TB Red disker (5 disker Raid6 sett). Det var det ene av disse jeg oppdaterte til 5xSeagate Ironwolf Pro 10TB.

 

Oppsummert: jeg synes både WD Red Pro og Seagate Ironwolf Pro fungerer utmerket. Noen feil vil oppstå, men så lenge man kjører i raid-6 og ikke overdriver antall disker pr raid-sett så er dette problemfritt.

 

Oppsett:

Synology DS1511+ (utvidet med 2xDX513): 10x4TB WD Red + 5x10TB Seagate Ironwolf Pro

Synology DS3615xs (utvidet med 2xDX1215): 36x4TB WD Red Pro

Synology DS3617xs: 6x10TB Seagate Ironwolf Pro + 6x12TB Seagate Ironwolf Pro 

 

Edit:

Legg merket til at både IronWolf Pro og Red Pro er laget for å kjøre i Raid på NAS. De fungerer selvsagt i en vanlig PC også, men det er ikke hovedformålet med noen av dem.

 

Merk også at levetid på disker henger veldig tett sammen med temperaturen de opererer i. Til lavere miljøtemperatur i kabinettet til lengre vil diskene leve - så enkelt er det (uansett produsent).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Merk også at levetid på disker henger veldig tett sammen med temperaturen de opererer i. Til lavere miljøtemperatur i kabinettet til lengre vil diskene leve - så enkelt er det (uansett produsent).

 

 

Er det egentlig tilfelle?

 

Husker jeg ble litt overrasket når jeg leste denne for noen år tilbake. Se punkt 3.4.

 

https://static.googleusercontent.com/media/research.google.com/no//archive/disk_failures.pdf

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Her er temperaturen relativt lav hele tiden; så jeg er ikke i tvil om at alt stemmer bra her. Men når disk-temperaturen ligger på 45-50 grader så får man langt flere disker som dør (har prøvd selv) vs når de ligger i området 30-35 grader. Så etter at jeg satte opp air-condition i kottet med alle diskene så får jeg nesten aldri døde disker. Tidligere når jeg hadde 10-15 grader mer på diskene så røyk det et par disker i kvartalet (naturligvis kan det væe "uflaks", men når jeg kontinuerlig byttet disker før de ble 2 år gamle, og jeg nå har dem i 5+ år (til tross for at jeg har langt flere disker nå). Så heller jeg mot at temperatur faktisk påvirker levetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...