Gå til innhold

Dataingeniør uten muligheter for jobb


Plaguuu

Anbefalte innlegg

God kveld

 

Først litt om meg selv:

 

32år

Har en sammenskrapa bachelor som dataingeniør med litt fag fra NTNU og gamle HiST. Stort sett dårlige karakterer og mange år siden skolegang og null erfaring arbeidserfaring innen data, ingen egenprosjekter å vise til, og mye hull i cv, med andre 0% sjanse for jobbintervju og lite å snakke om på et intervju om det utenkelige skulle finne sted.

 

Stor sannsynlighet for at jeg står uten jobb når sommeren nærmer seg, og jeg håper noen her inne kan få meg på et spor til en jobb innen IT.

 

Formelle studier, enkeltfag som kan gjøre meg aktuell, sertifiseringer, prosjekter på nett. Alt av forslag, tips og erfaringer blir satt pris på. Har litt tid å bruke på dette på kvelder og helg frem til jeg blir arbeidsledig, følgelig mer tid etterpå.

Billig er bra med anstrengt økonomi men jeg holder alle muligheter åpne om det er bra risk/reward ratio.

 

Lærer fort men vet ikke hvor jeg skal begynne eller hva som er ettertraktet.

 

Gamle råtne datakunnskaper i synkende rekkefølge: java/html, php/mysql/c++, python.

 

Har du noe å bidra med så er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor i landet er dette?

 

Bemanningsbyrå som Experis - få oppdrag hos noen og prøv å klor deg fast ved å gjøre et godt inntrykk. Vi holder på å ansette en som har vært på utlån derfra nå, han var kun innleid i 1 mnd, men det var nok for at vi så verdien.

Trondheim, skal melde meg hos bemanningsbyrå når jobben går mot slutten men håper det er ting jeg kan gjøre som forberedelse frem til da. Føler ikke jeg har veldig mye kompetanse å vise til. Vet du tilfeldigvis noen områder som er mye etterspurt så jeg kan lese/kode/kurse meg opp?

Lenke til kommentar

Hva er det du kunne tenkt deg da? Er det jobb som utvikler, eller 'anything' innen IT? Det enkleste er jo å komme inn via 1.linje et sted, der er det også mye som lyses ut, men kanskje ikke så spennende.

 

Om det er utvikling så er Python ganske mye brukt for tiden, men det skal nok litt til for at moonlighting av gamle python-kunster er nok for å slå gjennom og lande en utviklerjobb.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å jobbe som utvikler, men med en kort tidshorisont er det vel anything som er mest aktuelt så lenge det kan føre meg videre.

 

Edit: Tror python krever ganske mye jobb bare for å få meg opp på et lavt nivå.

Endret av Plaguuu
Lenke til kommentar

Begynn å lag programmer i dag. Frisk opp hukommelsen, så kommer det tilbake. Se om du kan finne noen åpne prosjekter du kan bidra til osv. Forhør deg med bemanningsbyrå, prøv å selg deg inn som nyutdannet ift nivå. Det er "ingen" som kommer fra skolebenken og er utviklere, de kjenner til noen språk. 

Lenke til kommentar

Lite rene Python-jobber ute og går, da kun for mindre nisjebedrifter. Litt flere om du kan Django i tillegg, men du treffer ikke akkurat det største markedet. Men språket er kanskje ikke så viktig, i første omgang må du få inn programmering i fingrene igjen. Det er jo stort sett likt fra språk til språk.

 

Men det stort sett alle trenger nå er frontend-utviklere. Altså html+javascript. Helst mer avansert med peiling på et rammeverk (vanligvis React).

Lenke til kommentar

ingen egenprosjekter å vise til

 

Dette er i mine øyne kanskje den største svakheten her. IT-bransjen er fortsatt slik at man har muligheter uten særlig formell utdanning, da det er gode muligheter for å vise frem hva man kan.

 

En profil på github med noen egne prosjekter, bidrag til open source-prosjekter osv, slikt blir lagt merke til om det dukker opp når noen googler deg, og kan telle svært positivt.

Lenke til kommentar

For deg er nok viktig bare å komme i gang, her har du et enkelt forslag.

Lag en plan for de neste 8 ukene.
Sett opp en timeplan, 8t. dagen, 5 dager i uka. Fulltid, eller tilpass til din situasjon.

Ta deg råd til noen gode kurs.

    Python:
    https://www.udemy.com/the-modern-python3-bootcamp/
    2 uker fulltid.

    Web:
    https://blog.miguelgrinberg.com/post/the-flask-mega-tutorial-part-i-hello-world
    2 uker fulltid.

    GitHub:
    https://www.udemy.com/github-ultimate/
    1 uke fulltid.

    + repetisjon.

Bestem deg for ditt eget prosjekt og start det innen 8 uker. Noe enkelt på nett holder.
Å bruke tid effektivt er noe av det viktigste, så fyr opp excel og planlegg hver time du skal bruke.

Lenke til kommentar

React, som Matsemann nevner, er et stalltips. Søker du etter React på Finn akkurat nå, får du opp 217 stillinger i 96 annonser. Et godt sted å begynne, med andre ord. Du kan for eksempel begynne med å lage din egen hjemmeside, så kan du følge på med diverse andre hobbyprosjekter som du lenker til fra hjemmesiden. På den måten får du en stadig voksende portefølje i vise til når du søker jobber. Søke jobber bør du forresten gjøre fra og med i dag. Søk alt du finner i området ditt, hver eneste stilling. Så starter du hver dag med å sjekke Finn etter nye jobber, som du søker umiddelbart. Før eller siden får du napp.

Lenke til kommentar

Lærer fort men vet ikke hvor jeg skal begynne eller hva som er ettertraktet.

 

Gamle råtne datakunnskaper i synkende rekkefølge: java/html, php/mysql/c++, python.

 

Har du noe å bidra med så er jeg takknemlig.

 

Det er 400.000 eldre som står utenfor det digitale samfunnet, og som trenger hjelp til helt enkle ting for i det hele tatt å få betalt regninger uten papir-faktureringsgebyrer, purregebyrer, inkasso-saker osv..

 

Jeg hadde hørt meg litt rundt der, faktisk tatt kontakt med lokale pensjonist-foreninger og tilbudt mine tjenester som veileder og / eller "digital alt-mulig-fikser".

 

Mange eldre som hater data, og har mer enn nok med å huske hvilken dag det er.

Lenke til kommentar

 

Med det grunnleggende du har, kunne det kanskje vært en ide å starte med å se på stillinger innenfor test/QA/QE?

 

Er det faktisk mulig å få stilling innenfor test/QA uten å være spesielt god på programmering? Hvis ja, vis til konkrete stillinger.

 

 

I en del tilfeller kan det handle om funksjonelle tester, eller ganske enkle grensesnitt som skal testes, kanskje med helt klare verktøy utviklet av dem man jobber sammen med. OP har jo en viss bakgrunn, og inntrykket jeg sitter med er at det "skrikes" etter folk innenfor denne delen av bransjen, og selskaper som omtrent tar det de finner. Det kan nok godt være at det er et stort spenn i hva forskjellige selskaper her er ute etter.

 

Jeg gidder ikke å sette meg ned å gå igjennom jobbutlysninger. Ser jeg for selskapet jeg selv jobber i, har man enkelte funksjonelle testere der det ikke nødvendigvis er så store krav om forkunnskaper - en forståelse er viktigere enn utviklerkompetanse (f.eks. systemer/løsninger levert av eksterne som skal gjennom en akseptansetest). Uten at jeg ønsker å nevne navn, vet jeg vel også at en av de større aktørene på området har hentet inn folk omtrent uten så spesielt store forkunnskaper også i perioder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med det grunnleggende du har, kunne det kanskje vært en ide å starte med å se på stillinger innenfor test/QA/QE?

 

Er det faktisk mulig å få stilling innenfor test/QA uten å være spesielt god på programmering? Hvis ja, vis til konkrete stillinger.

 

 

I en del tilfeller kan det handle om funksjonelle tester, eller ganske enkle grensesnitt som skal testes, kanskje med helt klare verktøy utviklet av dem man jobber sammen med. OP har jo en viss bakgrunn, og inntrykket jeg sitter med er at det "skrikes" etter folk innenfor denne delen av bransjen, og selskaper som omtrent tar det de finner. Det kan nok godt være at det er et stort spenn i hva forskjellige selskaper her er ute etter.

 

Jeg gidder ikke å sette meg ned å gå igjennom jobbutlysninger. Ser jeg for selskapet jeg selv jobber i, har man enkelte funksjonelle testere der det ikke nødvendigvis er så store krav om forkunnskaper - en forståelse er viktigere enn utviklerkompetanse (f.eks. systemer/løsninger levert av eksterne som skal gjennom en akseptansetest). Uten at jeg ønsker å nevne navn, vet jeg vel også at en av de større aktørene på området har hentet inn folk omtrent uten så spesielt store forkunnskaper også i perioder.

 

Dette hadde faktisk hjulpet meg, da jeg er på utkikk etter denne type arbeider.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hey Plaguuu, staar til? 

 

Om du vurderer flytting, saa kan vel Malta og spillebransjen her nede vaere en mulighet? 

 

Ta gjerne kontakt med meg privat saa kan jeg sende deg mer info. 

 

Jeg har vaert i markedsfoering i 18 aar, men naa er mitt fokus paa rekruttering/Headhunting i gaming. 

 

IT-support, tech-roller osv, la oss se paa mulighetene sammen. Dyktige folk som jobber hardt er alltid populaere. 

 

Bare mail meg med spoersmaal. 

 

Hilsen Allan. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...