Gå til innhold

Første dødsulykke med selvkjørende bil kan få store konsekvenser for videre testing av teknologien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Her var det mange som hoppa rett på konklusjonen. Leste i en lokalavis at den omkomne hadde hoppa ut i veien fra en midtrabatt i ei 35-sone rett foran volvoen. Spilte neppe noen rolle om noen hadde hånda på rattet, for å si d sånn...

... mener du.

 

Jeg vil vel heller si at dette fort kan være et tilfelle hvor en menneskelig sjåfør ville ha vurdert det korrekt, og valgt å slakke ned farten før passeringen. Som sagt, det er dette som er den største svakheten ved selvkjørende biler, at de ikke klarer å fange opp de samme små signalene som mennesker fanger opp når de gjør seg opp en mening om hvor vidt en person på veiskuldren kan komme til å skjene ut i veien. Maskinene har rett og slett ikke en nubbesjans til å plukke opp kroppsspråk på samme måte som et menneske kan.

 

 

Det satt en person bak rattet. Tror det er tvilsomt noen ville vurdert at det var fare for fotgjengere der og dermed ikke følgt fartgrensen til veien. Hun kom rett ut i veien med høy fartgrense, og det var ikke lov å gå der.

 

Tempe Police Chief Sylvia Moir told the San Francisco Chronicle that, based on footage from the vehicle's on-board cameras, "it's very clear it would have been difficult to avoid this collision in any kind of mode (autonomous or human-driven) based on how [the pedestrian] came from the shadows right into the roadway."

 

The vehicle did have a human operator in the car, but it was in autonomous mode. The driver, Rafaela Vasquez, said that "it was like a flash," when the person abruptly stepped out from a center median in front of the car. "His first alert to the collision was the sound of the collision," Moir stated to the San Francisco Chronicle.

https://www.engadget.com/2018/03/20/uber-fault-pedestrian-fatality-police-chief/

 

Ja, jeg tror kanskje ikke man skal legge så stor vekt på at det satt en person i bilen...

 

Man følger uansett helt sikkert bare sånn halvveis med når man sitter der som passasjer i en bil som 99% av tiden klarer seg fint selv.

 

Oversiktsbildet viser at det er et litt tricky sted.

 

accident-diagram-720.png

 

Men, jeg ser for meg at et menneske kanskje kunne ha oppfattet situasjonen på litt avstand. Altså, sett at en person beveget seg inn under treklyngen fra motsatt side av veien, og kanskje også oppfattet om personen virket stresset eller forkavet.

 

Det er vanskelig å si uten videobilder fra situasjonen, selvsagt... men det er mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

 

I tillegg haf vi værforhold som også gir dårlig sikt fremom bilen.

Har mang en vinterdag ligger etter andre biler i mørket og det eneste jeg skimter er grøftekanten rett forran meg og såvidt baklyktene til bilen forran i kovet den virvler opp etter seg.

En Radar ville nok sett her med den oppløsningen en radar har grunnet bølgelengde men optiske instrumenter ville slite med å se noe særlig.

Dette har mer å gjøre med software og prosesseringskapasitet enn sensorerens kvalitet å gjøre.

 

Sett et brød til tining i mikroen og prøv å flytte blikket mellom gitteret i døra og brødet noen centimeter bak. Du vil sannsynligvis klare det uten problemer. Det hjelper selvfølgelig at du har steroskopisk syn og at øynene våre har en viss evne til å justere fokus men mesteparten foregår i 'software'.

 

Da kan prøve samme trikset utendørs også, på avstander hvor hverken stereoeffekt eller fokus-flytting hjelper, og du vil uten videre kunne velge hva du filtrerer ut. Du kan sitte på toget og se på en trerekke 100 meter unna, eller du kan se *gjennom* trerekka på det som er på andre siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er jo lett å fikse, jeg har ikke disse problemene på min bil. Det er lagt varmekakabel til sensorer.

To ting Salvesen.

Varmekabler løser ikke alt og at du ikke har opplevd problemet der du kjører betyr ikke at problemet ikke eksisterer andre steder eller under andre forhold en de du kjører under.

 

Varmekabler trenger heller ikke å løse _alt_. Det holder at det løser det spesifike problemet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Varmekablene i pitot rør på fly greier ikke å holde de åpne under alle værforhold heller og de har kraftig oppvarming.

 

Men for de som tror bilindustrien vil løse alle problemer istedenfor å parkere bilen din kan allerede i dag få en liten forsmak på hvor veien går.

VAG biler går i limpmode ved sensorfeil på motorstyringen.

De kunne latt ECUen gå på deffault settings men de lar den altså gå i limpmode som har sin helt klare begrensninger.

Ford parkerer bilen din om vanntemperatursensoren svikter, i hvertfall på visse modeller.

Lenke til kommentar

En liten korreksjon som tydeligvis er nødvendig: TU har ved flere anledninger henvist til NTSB og sagt at dette står for 'National Traffic Safety Board' og ingen har protestert ... FEIL! Kanskje det er på tide at TU gjør et aldri så lite Google-søk for å finne ut hva bokstavene NTSB egentlig står for ...?

Lenke til kommentar

Men for de som tror bilindustrien vil løse alle problemer istedenfor å parkere bilen din kan allerede i dag få en liten forsmak på hvor veien går.

VAG biler går i limpmode ved sensorfeil på motorstyringen.

De kunne latt ECUen gå på deffault settings men de lar den altså gå i limpmode som har sin helt klare begrensninger.

Ford parkerer bilen din om vanntemperatursensoren svikter, i hvertfall på visse modeller.

Ganske sikker på at ingen mener bilindustrien vil løse alle problemer i verden, men at autonome biler ikke er et slikt uløselig problem. Du peker sikkert med rette på at det finnes noen små utfordringer som må løses på veien dit. Samtidig synes jeg det er utrolig arrogant å sitte å tro at alle disse tingene du peker på et helt uløselig.

 

Hva er for øvrig alternativet til at en 100% autonom bil med sensorfeil velger å stoppe? Mener du det er bedre at den fortsetter å kjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig synes jeg det er utrolig arrogant å sitte å tro at alle disse tingene du peker på et helt uløselig.

Er vel ikke mere arrogant en å tro at alle problemene rundt autonome bliler lar seg løse i fremtiden.

Men selv om problemene rent teknisk lar seg løse er det ikke sikkert de løses av rent økonomiske grunner.

Det tok ei forside i DN med negativ ommtale før Tesla giddet å ta tak i ladeproblemene med modell S når den kom til Norge.

 

Hva er for øvrig alternativet til at en 100% autonom bil med sensorfeil velger å stoppe? Mener du det er bedre at den fortsetter å kjøre?

Og da var vi der.

Du kommer deg ikke på jobben på grunn av tett snøvær og litt ugunstig temperatur......fordi sensorene på bilen opplevde snøværet så overveldende at det detekteres som sensorfeil og parkerte bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og da var vi der.

Du kommer deg ikke på jobben på grunn av tett snøvær og litt ugunstig temperatur......fordi sensorene på bilen opplevde snøværet så overveldende at det detekteres som sensorfeil og parkerte bilen.

I et tenkt scenario hvor du abonnerer på "Car as service" så vil jeg tro det ganske raskt kommer en annen bil til unnsetning om den bilen du sitter i tilfeldigvis har sensorfeil eller andre problemer. Til forskjell fra dagens situasjon hvor du blir stående bom fast om du skulle få problemer med bilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Og da var vi der.Du kommer deg ikke på jobben på grunn av tett snøvær og litt ugunstig temperatur......fordi sensorene på bilen opplevde snøværet så overveldende at det detekteres som sensorfeil og parkerte bilen.

I et tenkt scenario hvor du abonnerer på "Car as service" så vil jeg tro det ganske raskt kommer en annen bil til unnsetning om den bilen du sitter i tilfeldigvis har sensorfeil eller andre problemer. Til forskjell fra dagens situasjon hvor du blir stående bom fast om du skulle få problemer med bilen.

Så om problemet er snødekte veier og sensora dekka av is og saltsuppe, kvifor vil en anna bil løyse dette problemet? Slike bila burde ha en "av" knapp på all unødvendig automatikk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så om problemet er snødekte veier og sensora dekka av is og saltsuppe, kvifor vil en anna bil løyse dette problemet? Slike bila burde ha en "av" knapp på all unødvendig automatikk

Fordi både du og jeg allerede har konkludert med at mennesket på et eller annet tidspunkt i fremtiden vil klare å lage en autonomisk bil som fungerer på snødekte veier.

Lenke til kommentar

 

Så om problemet er snødekte veier og sensora dekka av is og saltsuppe, kvifor vil en anna bil løyse dette problemet? Slike bila burde ha en "av" knapp på all unødvendig automatikk

Fordi både du og jeg allerede har konkludert med at mennesket på et eller annet tidspunkt i fremtiden vil klare å lage en autonomisk bil som fungerer på snødekte veier.

Ja, slik oss for femti år sida "snart" skulle lage flygande biler

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes også folk uten kunnskaper på maskinlæring burde la være å kommentere kjøreegenskapene til disse autonome systemene. Er bare vondt å lese.

 

Hva hjelper kunnskap om maskinlæring når man påpeker utfordringer for noen typer teknologi under enkelte klimatiske og værfenomen?

 

Det er ikke maskinlæringsutfordringer som er det essensielle hvis sensorpakken ikke er i stand til å levere den nødvendige informasjon for at prosesseringsmaskineriet skal fungere.

 

Det er i all hovedsak nåværende teknologi som kan holde optikken til et kamera rent under utfordrende værforhold: Vindusspylere, varme og vindusviskere vil gjøre jobben.

 

Det er i grunn et spørsmål om vi får god nok kamerateknologi for slike forhold og når. På optikksiden tror jeg ikke det er så mye å hente. På sensorsiden kanskje. 

 

Jeg holder en knapp på lidar og radar løsninger under vanskelige forhold. Det trenger heller ikke være så dårlig forhold på veien før bilen blir tilsmusset i løpet av få kilometer med kjøring.

Lenke til kommentar

Trist at Uber med sin inkompetanse skal ødelegge mulighetene for andre selskaper som har kjørt flere millioner kilometer uten ulykker. Problemet her er Uber, og ikke selvkjørende teknologi generelt.

Millioner av kilometer uten ulykker? Såg dei hadde 10% innblanda i ulykker på ett år. Mange påkjørsler bakfra, pga uventa oppbremsinger.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo lett å fikse, jeg har ikke disse problemene på min bil. Det er lagt varmekakabel til sensorer.

To ting Salvesen.

Varmekabler løser ikke alt og at du ikke har opplevd problemet der du kjører betyr ikke at problemet ikke eksisterer andre steder eller under andre forhold en de du kjører under.

 

 

Enig i det, men om det ikke er nok med varmekabler så løser en det med andre metoder. Det er ikke ett stort problem å bli kvitt snø og is i "normale" forhold, vi har trossalt en rute på bilene vi kjører som vi lett holder fri for sikten sin del. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Varmekablene i pitot rør på fly greier ikke å holde de åpne under alle værforhold heller og de har kraftig oppvarming.

 

Men for de som tror bilindustrien vil løse alle problemer istedenfor å parkere bilen din kan allerede i dag få en liten forsmak på hvor veien går.

VAG biler går i limpmode ved sensorfeil på motorstyringen.

De kunne latt ECUen gå på deffault settings men de lar den altså gå i limpmode som har sin helt klare begrensninger.

Ford parkerer bilen din om vanntemperatursensoren svikter, i hvertfall på visse modeller.

 

likevel fungerer anti ice systemene på fly, i tillegg oprererer de i langt hardere miljøer(pitot altså). 

 

 

 

All den tid vi klarer å holde ruten ren, ser jeg ikke at det er store utfordringer for å holde sensorer rene om en går inn for det såklart. Man skal ikke glemme at det ikke finnes en slik bil i dag, det testes og endres underveis. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...