Gå til innhold

Første dødsulykke med selvkjørende bil kan få store konsekvenser for videre testing av teknologien


Anbefalte innlegg

 

Trist at Uber med sin inkompetanse skal ødelegge mulighetene for andre selskaper som har kjørt flere millioner kilometer uten ulykker. Problemet her er Uber, og ikke selvkjørende teknologi generelt.

Millioner av kilometer uten ulykker? Såg dei hadde 10% innblanda i ulykker på ett år. Mange påkjørsler bakfra, pga uventa oppbremsinger.

 

 

Påkjørsel bakfra er den bak sitt problem, de holder ikke avstand. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem at vi i Scandinavia er færre mennesker en California.

I bilsammenheng er vi ingenting.

Det er ingen som bor sør for München, ingen bor i Alaska, ingen bor i Canada, det er selvfølgelig ikke snø i USA, ingen bor i Sveits eller Østerrike, og Sibir er bare en fantasi.

 

Nei, det er kun i Skandinavia at vi kan få drittvær, for dette har Perpyro bestemt. Minner om logikken til festus haggen i jorden er flat.

 

Ja, slik oss for femti år sida "snart" skulle lage flygande biler

Det er så mange problemer med flyvende biler:

Hvordan genererer du nok kraft til å holde bilen over bakken uten å gjøre bilen ekstremt stor?

Hvordan får du fornuftig drivstofføkonomi om du skal drive en diger motor som holder deg svevende?

Hvordan regulerer du trafikken?

Og så videre...

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

Ikke glem at vi i Scandinavia er færre mennesker en California.

I bilsammenheng er vi ingenting.

Det er ingen som bor sør for München, ingen bor i Alaska, ingen bor i Canada, det er selvfølgelig ikke snø i USA, ingen bor i Sveits eller Østerrike, og Sibir er bare en fantasi.

 

Nei, det er kun i Skandinavia at vi kan få drittvær, for dette har Perpyro bestemt. Minner om logikken til festus haggen i jorden er flat.

 

Canada har noen millioner, skandinavia har noen millioner, alpene har noen millioner. Og de tempererte områdene i verden har mange flere millioner. Plenty av kunder å velge mellom selv om bilen ikke klarer å kjøre Kirkenes-Murmansk i tett snødrev og femti blå...
Lenke til kommentar

 

 

Trist at Uber med sin inkompetanse skal ødelegge mulighetene for andre selskaper som har kjørt flere millioner kilometer uten ulykker. Problemet her er Uber, og ikke selvkjørende teknologi generelt.

 

Millioner av kilometer uten ulykker? Såg dei hadde 10% innblanda i ulykker på ett år. Mange påkjørsler bakfra, pga uventa oppbremsinger.

 

Påkjørsel bakfra er den bak sitt problem, de holder ikke avstand.

 

 

Då hadde 10% av alle kollidert kvart år. Tenke mange av desse ulykkene er pga "drosjegrønt", av stoppa på gult når bilen bak gir gass.

Lenke til kommentar

Då hadde 10% av alle kollidert kvart år. Tenke mange av desse ulykkene er pga "drosjegrønt", av stoppa på gult når bilen bak gir gass.

 

 

Nei, om folk hadde holdt korrekt avstand hadde 0% kollidert på grunn av dette hvert år. Feilen ligger i de bak, at bilen foran oppfører seg rart bør en forvente uavhengig av hvem som kjører den. 

Lenke til kommentar

Canada har noen millioner, skandinavia har noen millioner, alpene har noen millioner. Og de tempererte områdene i verden har mange flere millioner. Plenty av kunder å velge mellom selv om bilen ikke klarer å kjøre Kirkenes-Murmansk i tett snødrev og femti blå...

Så fordi du insisterer på å dele opp markedet i to, vil ingen prøve å lage produkter for det minste markedet?

Hva med når det største markedet blir mettet, og profitten går ned? Vil ingen prøve å lage en løsning for det nordligste markedet?

 

Eller er det rett og slett "umulig å løse" fordi du tror det ikke går an? I antikken ble det ansett som umulig å løse Zenos paradoks om Akilles og skilpadden, men i dag er dette lett fordi vi kan brøkregning, kalkulus, og tallrekker.

Tror du virkelig det er umulig å løse problemet at sensorene blir tildekket med snø?

 

Et annet eksempel:

Satellittelefoner gjør det mulig å ringe fra områder der det verken er mobildekning eller telefonlinje til omverdenen. Dette er et svært lite marked, men likevel eksisterer det fordi noen er villig til å betale.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

 

Trist at Uber med sin inkompetanse skal ødelegge mulighetene for andre selskaper som har kjørt flere millioner kilometer uten ulykker. Problemet her er Uber, og ikke selvkjørende teknologi generelt.

Millioner av kilometer uten ulykker? Såg dei hadde 10% innblanda i ulykker på ett år. Mange påkjørsler bakfra, pga uventa oppbremsinger.

 

 

Påkjørsel bakfra er den bak sitt problem, de holder ikke avstand. 

Det er sånn, at enhver er pålagt å ferdes slik at fare for unødig fare eller skade unngås. Ja, hadde flere holdt god avstand, så hadde flere påkjørsler som skyldes plutselig stans, uten igangsetting av forpliktet tegngiving eller synlig foranledning, vært unngått.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke glem at vi i Scandinavia er færre mennesker en California.I bilsammenheng er vi ingenting.

Det er ingen som bor sør for München, ingen bor i Alaska, ingen bor i Canada, det er selvfølgelig ikke snø i USA, ingen bor i Sveits eller Østerrike, og Sibir er bare en fantasi. Nei, det er kun i Skandinavia at vi kan få drittvær, for dette har Perpyro bestemt. Minner om logikken til festus haggen i jorden er flat.
Canada har noen millioner, skandinavia har noen millioner, alpene har noen millioner. Og de tempererte områdene i verden har mange flere millioner. Plenty av kunder å velge mellom selv om bilen ikke klarer å kjøre Kirkenes-Murmansk i tett snødrev og femti blå...

Hvis der er en av-knapp på unødvendig mikk-makk kan en ha begge deler, både køyreassistanse når det er medvind og finever, og muligheit til å køyre til murmansk sjøl om all automatikken svikta

Lenke til kommentar

Så fordi du insisterer på å dele opp markedet i to, vil ingen prøve å lage produkter for det minste markedet?

Hva med når det største markedet blir mettet, og profitten går ned? Vil ingen prøve å lage en løsning for det nordligste markedet?

 

Eller er det rett og slett "umulig å løse" fordi du tror det ikke går an? I antikken ble det ansett som umulig å løse Zenos paradoks om Akilles og skilpadden, men i dag er dette lett fordi vi kan brøkregning, kalkulus, og tallrekker.

Tror du virkelig det er umulig å løse problemet at sensorene blir tildekket med snø?

 

Et annet eksempel:

Satellittelefoner gjør det mulig å ringe fra områder der det verken er mobildekning eller telefonlinje til omverdenen. Dette er et svært lite marked, men likevel eksisterer det fordi noen er villig til å betale.

Tror du misforstår meg. Kritikken om at "biler kan ikke kjøre i snødrev" er idiotisk siden det ikke er et problem for veldig store markeder. Samtidig er det relevant for store nok markeder til at man kan forvente at det blir løst etter hvert.

 

 

Hvis der er en av-knapp på unødvendig mikk-makk kan en ha begge deler, både køyreassistanse når det er medvind og finever, og muligheit til å køyre til murmansk sjøl om all automatikken svikta

Eller om man kjører steder som slikt ikke er ment å fungere, sånn som halvveis overgrodde traktorveier. Helst vil jeg ha muligheten til begge deler i samme bil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den der så jeg faktisk komme. Å blande autonome kjøretøy og vanlig trafikk må gi problemer både juridisk og fysisk.

Hvordan kunne dette gått, om en fotgjenger plutselig skjener ut i gaten foran en manuelt kjørt bil??

Det skjer tusenvis av ganger hver eneste dag. Poenget er at om jeg kjører på en fotgjenger med bilen min blir jeg tiltalt for uaktsomt drap. Hva slags straffereaksjon kan man gi en førerløs bil?

Lenke til kommentar

likevel fungerer anti ice systemene på fly, i tillegg oprererer de i langt hardere miljøer(pitot altså).

Du er klar over hvor deicing systemet til flyene får varmen sin fra, for om du ikke viste det så hentes den rett ut av kompressoren på jetmotorene, den lille delen i front med x antall steg som komprimerer lufta inn til forbrenningskammeret til motoren som trekker mange tusen hestekrefter for å dras rundt, der kommer varmlufta til deicing systemet i et fly fra.

Turbobprop fly har ikke nok varme å ta av så de bruker gummibelger til å knekke opp isen i forkant av vingene istedenfor.

Men for all del har du nok tilgangen til varmluft er ikke is og snø på sensorene noe problem for det blåser man og smelter bort med varm trykkluft.

Lenke til kommentar

Lastebiler har jo trykkluftsystemer allerede, så der er det jo ivaretatt. Å sette en liten kompressor og tank i en personbil er ikke den store utfordringen. Jeg ser for meg at en sprut med lavtemperatur spylervæske, gjerne varm, etterfulgt av en blås med trykkluft vil gi best effekt for avising av små flater.

Lenke til kommentar

 

Trist at Uber med sin inkompetanse skal ødelegge mulighetene for andre selskaper som har kjørt flere millioner kilometer uten ulykker. Problemet her er Uber, og ikke selvkjørende teknologi generelt.

Millioner av kilometer uten ulykker? Såg dei hadde 10% innblanda i ulykker på ett år. Mange påkjørsler bakfra, pga uventa oppbremsinger.

 

 

Ta Waymos autonome biler for eksempel (som kjørte over 3 mill km i 2017). De var i noen ulykker ja, men i ingen av tilfellene var det deres skyld. Bilene har sensorer overalt, så dette er lett å bekrefte.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes også folk uten kunnskaper på maskinlæring burde la være å kommentere kjøreegenskapene til disse autonome systemene. Er bare vondt å lese.

 

Hva hjelper kunnskap om maskinlæring når man påpeker utfordringer for noen typer teknologi under enkelte klimatiske og værfenomen?

 

Det er ikke maskinlæringsutfordringer som er det essensielle hvis sensorpakken ikke er i stand til å levere den nødvendige informasjon for at prosesseringsmaskineriet skal fungere.

 

Det er i all hovedsak nåværende teknologi som kan holde optikken til et kamera rent under utfordrende værforhold: Vindusspylere, varme og vindusviskere vil gjøre jobben.

 

Det er i grunn et spørsmål om vi får god nok kamerateknologi for slike forhold og når. På optikksiden tror jeg ikke det er så mye å hente. På sensorsiden kanskje. 

 

Jeg holder en knapp på lidar og radar løsninger under vanskelige forhold. Det trenger heller ikke være så dårlig forhold på veien før bilen blir tilsmusset i løpet av få kilometer med kjøring.

 

 

Det var nå i all hovedsak rettet mot dem som mener førerløse biler aldri vil fungere fordi de "ikke tenker som et menneske blablabla". Denne her for eksempel.

Lenke til kommentar

 

likevel fungerer anti ice systemene på fly, i tillegg oprererer de i langt hardere miljøer(pitot altså).

Du er klar over hvor deicing systemet til flyene får varmen sin fra, for om du ikke viste det så hentes den rett ut av kompressoren på jetmotorene, den lille delen i front med x antall steg som komprimerer lufta inn til forbrenningskammeret til motoren som trekker mange tusen hestekrefter for å dras rundt, der kommer varmlufta til deicing systemet i et fly fra.

Turbobprop fly har ikke nok varme å ta av så de bruker gummibelger til å knekke opp isen i forkant av vingene istedenfor.

Men for all del har du nok tilgangen til varmluft er ikke is og snø på sensorene noe problem for det blåser man og smelter bort med varm trykkluft.

 

 

Nei, jeg har egentlig ikke oversikt over disse systemene nei. Men, som sagt er disse brukt i helt annet klima enn biler. 

Lenke til kommentar

 

 

likevel fungerer anti ice systemene på fly, i tillegg oprererer de i langt hardere miljøer(pitot altså).

Du er klar over hvor deicing systemet til flyene får varmen sin fra, for om du ikke viste det så hentes den rett ut av kompressoren på jetmotorene, den lille delen i front med x antall steg som komprimerer lufta inn til forbrenningskammeret til motoren som trekker mange tusen hestekrefter for å dras rundt, der kommer varmlufta til deicing systemet i et fly fra.

Turbobprop fly har ikke nok varme å ta av så de bruker gummibelger til å knekke opp isen i forkant av vingene istedenfor.

Men for all del har du nok tilgangen til varmluft er ikke is og snø på sensorene noe problem for det blåser man og smelter bort med varm trykkluft.

 

 

Nei, jeg har egentlig ikke oversikt over disse systemene nei. Men, som sagt er disse brukt i helt annet klima enn biler. 

 

Det er forøvrig ganske irrellevant hvor det kommer fra også.

Poenget er at dette er et løst problem for fly, og det er følgelig liten grunn til å tro at det ikke kan løses for biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trist at Uber med sin inkompetanse skal ødelegge mulighetene for andre selskaper som har kjørt flere millioner kilometer uten ulykker. Problemet her er Uber, og ikke selvkjørende teknologi generelt.

Millioner av kilometer uten ulykker? Såg dei hadde 10% innblanda i ulykker på ett år. Mange påkjørsler bakfra, pga uventa oppbremsinger.

Hvem kjørte på hvem bakfra? Altså om autonome kresjet inn i andre bakfra, eller at andre kjørte på en autonom. Jeg tror mest det siste. For sensorer har en tendens til å se «spøkelser» og da kan det bli en bråstopp uten at det er noe der. Derfor bør det bli påbudt at når en bil kjører autonomt må det vises med noe lys bak. Eks. grønt opplyst nummer skilt = hold ekstra god avstand.

Lenke til kommentar

 

 

Og du kommer deg ikke på jobben fordi det snør tett med litt ugunstig temperatur for bilens sensorer og optikk.

Dette mener du altså er et uoverkommelig problem som menneskene aldri greier å løse?
Neida, ikke et uoverkommelig problem men heller et såpas spesifikt problem og dyrt å løse at bilprodusentene ikke kommer til å ta hensyn til det eller implementere det for biler til en så liten del av markedet som vil oppleve disse problemene en og annen gang.

Ikke glem at vi i Scandinavia er færre mennesker en California.

I bilsammenheng er vi ingenting.

 

Det er mange plasser med like mye vinter som Scandinavia og bilprodusentene holder allerede på å teste og finne løsninger på vintervær problematikken.

 

Google to test self-driving cars in Michigan's winter conditions

 

Watch this self-driving car navigate the snowy streets of Moscow

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...