Gå til innhold

Relevant jobb etter Bachelor?


Kærsten

Anbefalte innlegg

Går nå første året på Høyskolen Kristiania (Bachelor i Informasjonsteknologi - Programmering). Og jeg lurte på om det var mulig å skaffe seg en relevant IT-jobb etter bare en bachelor? Er det såpass mange ledige IT-arbeidsplasser at man kan ta noen år ute i arbeidslivet før man hopper på en Master, eller er det et Must å ta master for å i det hele tatt ha sjansen til å skaffe seg en jobb?  Evt hvordan jobb kan man søke på etter en enkel bachelor innenfor informatikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slet veldig med OK karakterer D-C. Fikk ikke foten inn før jeg gikk på arbeidstrening med NAV og fikk vist meg. Føler ikke jeg gjorde det bra på intervju heller, så kan ha noe med det. Fikk ca 4 over et halvt år med søking. Dette var en data ing. Bachelor ved UiA.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

I bedriften (meget anerkjent) hvor jeg arbeider, er det meget viktig å hvor du har utdanningen din fra og hvilken karakter du har.

 

Prioriert rekkefølge:

- NTNU

- UIO

- UIB

- UIT

 

Studentene fra disse universitene tas imot dersom de er meget kvalifiserte (minst B, helst A).

- UIS

- UIA

- OsloMET

 

Når det gjelder NTNU, vil vi gjerne ha fra NTNU gløshaugen i Trondheim, NTNU gjøvik er også godkjent hvis det handler om sikkerhet.  Vi foretrekker en fra NTNU med karakter C i stedet for en med B fra UiA. Kandidaten fra UiA må ha A for å kunne vurderes over kandiaten med C fra NTNU.

 

Høgskolen i Kristiania ligger langt nede på lista vår for å si det slik. Jeg ville heller ha foretrukket Westerdahls Communications of Arts istedet (hvis det ikke skulle være privat).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt klart mulig å få jobb med bachelor. Mange som søker etter programerere og vet om flere steder som tidligere ikke har tatt inn nyutdannede, men som gjør det nå.

 

Master hjelper når du søker jobb, men ikke et krav. Gode karakterer. God søknad. Godt inntrykk på intervju og programeringsoppgave. Det er mange faktorer som spiller inn.

 

Har aldri vært borti en rangering som den "Fast Jobb" beskriver. Tror ikke det er vanlig.

 

Ang om du bør ta en master med en gang eller ikke, så er det jo greit å studere et par år først og se hva du har lyst til. Det er forøvrig få som har begynt å jobbe som går tilbake til studiene og tar en master etterpå.

Lenke til kommentar

I bedriften (meget anerkjent) hvor jeg arbeider, er det meget viktig å hvor du har utdanningen din fra og hvilken karakter du har.

 

Prioriert rekkefølge:

- NTNU

- UIO

- UIB

- UIT

 

Studentene fra disse universitene tas imot dersom de er meget kvalifiserte (minst B, helst A).

- UIS

- UIA

- OsloMET

 

Når det gjelder NTNU, vil vi gjerne ha fra NTNU gløshaugen i Trondheim, NTNU gjøvik er også godkjent hvis det handler om sikkerhet. Vi foretrekker en fra NTNU med karakter C i stedet for en med B fra UiA. Kandidaten fra UiA må ha A for å kunne vurderes over kandiaten med C fra NTNU.

 

Høgskolen i Kristiania ligger langt nede på lista vår for å si det slik. Jeg ville heller ha foretrukket Westerdahls Communications of Arts istedet (hvis det ikke skulle være privat).

For en traust bedrift, her går de nok glipp av mange kloke hoder.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I bedriften (meget anerkjent) hvor jeg arbeider, er det meget viktig å hvor du har utdanningen din fra og hvilken karakter du har.

 

Prioriert rekkefølge:

- NTNU

- UIO

- UIB

- UIT

 

Studentene fra disse universitene tas imot dersom de er meget kvalifiserte (minst B, helst A).

- UIS

- UIA

- OsloMET

 

Når det gjelder NTNU, vil vi gjerne ha fra NTNU gløshaugen i Trondheim, NTNU gjøvik er også godkjent hvis det handler om sikkerhet.  Vi foretrekker en fra NTNU med karakter C i stedet for en med B fra UiA. Kandidaten fra UiA må ha A for å kunne vurderes over kandiaten med C fra NTNU.

 

Høgskolen i Kristiania ligger langt nede på lista vår for å si det slik. Jeg ville heller ha foretrukket Westerdahls Communications of Arts istedet (hvis det ikke skulle være privat).

 

Du vet at Høyskolen Kristiania og Westerdahls har slått seg sammen? De jobber for tiden med å kartlegge hvilke studier som skal ligge hvor. 

Lenke til kommentar

Dette 

 

I bedriften (meget anerkjent) hvor jeg arbeider, er det meget viktig å hvor du har utdanningen din fra og hvilken karakter du har.

 

Prioriert rekkefølge:

- NTNU

- UIO

- UIB

- UIT

 

Studentene fra disse universitene tas imot dersom de er meget kvalifiserte (minst B, helst A).

- UIS

- UIA

- OsloMET

 

Når det gjelder NTNU, vil vi gjerne ha fra NTNU gløshaugen i Trondheim, NTNU gjøvik er også godkjent hvis det handler om sikkerhet.  Vi foretrekker en fra NTNU med karakter C i stedet for en med B fra UiA. Kandidaten fra UiA må ha A for å kunne vurderes over kandiaten med C fra NTNU.

 

Høgskolen i Kristiania ligger langt nede på lista vår for å si det slik. Jeg ville heller ha foretrukket Westerdahls Communications of Arts istedet (hvis det ikke skulle være privat)

 

Tviler på dette er en såkalt "Anerkjent" bedrift. Er overhodet ikke vanlig å rangere søkere etter hvilken skole de går på. Arbeidsgiveren rangerer som oftest søkeren etter hvor gode karakterer han/hun har. Høyskolen Kristiania er en høyt anerkjent skole innenfor IT-feltet, og mange som går ut av skolen kommer raskt i gode jobber. 

Lenke til kommentar

 

Kandidaten fra UiA må ha A for å kunne vurderes over kandiaten med C fra NTNU.

Er overhodet ikke vanlig å rangere søkere etter hvilken skole de går på. Arbeidsgiveren rangerer som oftest søkeren etter hvor gode karakterer han/hun har.

 

Poenget var nok at en B hos en skole ikke tilsvarer en B hos en annen, så man kan ikke bare se på karakterer uten å ta hensyn til hvor man fikk den.

 

Nå er det mer enn karakterer som teller også, bare så det er nevnt.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kandidaten fra UiA må ha A for å kunne vurderes over kandiaten med C fra NTNU.

Er overhodet ikke vanlig å rangere søkere etter hvilken skole de går på. Arbeidsgiveren rangerer som oftest søkeren etter hvor gode karakterer han/hun har.

 

Poenget var nok at en B hos en skole ikke tilsvarer en B hos en annen, så man kan ikke bare se på karakterer uten å ta hensyn til hvor man fikk den.

 

Nå er det mer enn karakterer som teller også, bare så det er nevnt.

 

 

Men vil du si at HK er en dårlig IT-skole? Hvis man for eksempel går ut av HK med A i snitt, hvor sterk kandidat er man til forskjellige IT-stillinger da? Forhåpentligvis over folk fra UiA osv. med C i snitt?

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale deg å være aktiv med aktiviteter utenom bare fag også. F. eks ha verv, egne prosjekter for å lære deg noe nytt etc. 

 

Jeg ser at HK har tatt over fagene som en gang var på NITH og da var i alle fall kvaliteten ganske bra fordi skolen la opp til at man kunne produsere kode og jobbe med en gang studentene var ferdige. Kjenner folk som har gått samme linje som deg og ikke hadde noen problemer med å finne seg jobb. Men med det sagt, så bør du ligge på et høyt nivå (helst B eller bedre) for å skille deg ut. Sørg for at du forstår fagene og skap en interesse for det du holder på med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...