Gå til innhold

Tog med to etasjer skulle gå på Østfoldbanen gå fra 2019 - kan bli utsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da de bygde ut deler av E18 i Vestfold for en del år siden måtte de samtidig rive en del broer og bygge de opp igjen da broene ikke var bygget for at det kunne gå fire-felts vei under de. Dette med lav kjøreledning er nok et eksempel på dårlig planlegging.

 

Her er kontaktledningen hengt opp under krigen og lite er gjort siden.

For å slippe å erstatte titalls broer ble ofte kontaktledningen senket slik at den kunne passere under. Samme gjelder ofte i tunneler. Selve toget passer fint, men kontaktledningen kan stedvis henge så lavt at den kommer nærme nok togtaket til at det kan gå overslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

To etasjer tog??? Heve kjøreledning, heve tunnelltak, heve brohøyde, og mye større velte-moment i svinger så hastigheten må holdes nede. I stedet for å bare koble flere passasjervogner på etter behov, slik alle andre gjør det?

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To etasjer tog??? Heve kjøreledning, heve tunnelltak, heve brohøyde, og mye større velte-moment i svinger så hastigheten må holdes nede. I stedet for å bare koble flere passasjervogner på etter behov, slik alle andre gjør det?

Da får du problemer med plattformer som ikke er lange nok. Og når du kobler på flere sett, er det ikke mulig å gå gå igjennom, noe som fører til at vognene som ikke når/overkjører plattformene ikke blir brukt. Så er du like langt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

To etasjer tog??? Heve kjøreledning, heve tunnelltak, heve brohøyde, og mye større velte-moment i svinger så hastigheten må holdes nede. I stedet for å bare koble flere passasjervogner på etter behov, slik alle andre gjør det?

 

Vognene med 2 etasjer er bare 31,5 cm høyere, og både i Europa og USA har det blitt helt vanlig å sette inn dobbeltdekkere når kapasiteten må økes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

To etasjer tog??? Heve kjøreledning, heve tunnelltak, heve brohøyde, og mye større velte-moment i svinger så hastigheten må holdes nede. I stedet for å bare koble flere passasjervogner på etter behov, slik alle andre gjør det?

 

Kanskje på grunn av at togene allerede har maks lengde i forhold til penser og plattformer?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

To etasjer tog??? Heve kjøreledning, heve tunnelltak, heve brohøyde, og mye større velte-moment i svinger så hastigheten må holdes nede. I stedet for å bare koble flere passasjervogner på etter behov, slik alle andre gjør det?

Da får du problemer med plattformer som ikke er lange nok. Og når du kobler på flere sett, er det ikke mulig å gå gå igjennom, noe som fører til at vognene som ikke når/overkjører plattformene ikke blir brukt. Så er du like langt.

 

Ikke nok med det. Så er det utfordringer nok å sette sammen to vognsett. Til stadighet kommer denne meldingen på toget "Vi beklager, i dag klarte vi ikke å sammenkoble to vognsett, så istedenfor 10 vogner blir det bare 5 vogner i dag... Så kos dere med uten sitteplasser i dag også!"

Endret av Heradon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vognene med 2 etasjer er bare 31,5 cm høyere, og både i Europa og USA har det blitt helt vanlig å sette inn dobbeltdekkere når kapasiteten må økes.

 

 

Kanskje på grunn av at togene allerede har maks lengde i forhold til penser og plattformer?

 

 

 

 

Da er jo kanskje litt flere tog og avganger på sin plass, istedet for å begynne med to-etasjer tog, og dermed store endringer i infrastrukturen?

 

"Nei her i Norge skal vi ha korte perronger og lenge mellom avgangene!"...  :mellow:

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

 

To etasjer tog??? Heve kjøreledning, heve tunnelltak, heve brohøyde, og mye større velte-moment i svinger så hastigheten må holdes nede. I stedet for å bare koble flere passasjervogner på etter behov, slik alle andre gjør det?

Da får du problemer med plattformer som ikke er lange nok. Og når du kobler på flere sett, er det ikke mulig å gå gå igjennom, noe som fører til at vognene som ikke når/overkjører plattformene ikke blir brukt. Så er du like langt.

 

Ikke nok med det. Så er det utfordringer nok å sette sammen to vognsett. Til stadighet kommer denne meldingen på toget "Vi beklager, i dag klarte vi ikke å sammenkoble to vognsett, så istedenfor 10 vogner blir det bare 5 vogner i dag... Så kos dere med uten sitteplasser i dag også!"

 

NSB har nedbemannet, også har de vært så flinke til å nedbemanne at de nå ikke lenger har folk nok til å bemanne de togsettene de faktisk har.. :(
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det rareste er når toget er smekkfullt og man ikke får lov å sitte på komfort-sonen..der er det ingen som sitter for det er jo kjempedyrt, tross alt.

Får ikke engang lov til å stå i gangen i komfortvogna.

 

Å kjøre langdistansetogene med to tomme vogner kan umulig være samfunnsøkonomisk lønnsomt

Endret av Tastaturskriver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker tog fremfor fly, men etter at tog ble dyrere enn fly på 90-tallet måtte jeg slutte med det. (vestlandet til østlandet)

 

Tog tar ikke noe lenger tid heller: Når jeg kan gå inn på et tog i Bergen sentrum ett minutt før det går, mens jeg med fly må bruke en time (eller to) i morgenrushet med buss for å komme meg ut til Flesland, og i tillegg være der minst én time før flyet skal gå, og så vente på bagasje og så ta buss/bane inn til Oslo, så tar det ikke mye lenger tid å ta tog når man kommer seg fra hjertet av storby til hjertet av storby uten hassle. Pluss at tog gir meg en helt annen ro og følelse av å reise.  :)

 

Men som sagt, det var tider det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...