Gå til innhold

Tog med to etasjer skulle gå på Østfoldbanen gå fra 2019 - kan bli utsatt


Anbefalte innlegg

...

Din tolkning er således feil. Dette er ikke et anbud, da det er en forlengelse av en allerede inngått rammeavtale som i utgangspunktet gikk fra 2012 til 2022, men den forlenges for de 2-3 strekningene som trenger signalanlegg som åpner i årene frem mot 2030.

Det er mer hensiktsmessig å benytte Thales som fortsatt leverandør siden en annen produsents signalsystem må gjennom typegodkjenning i Norge, samt spesialtilpasning for å kunne kommunisere med de gamle NSB-anleggene, og fjernstyringssystemene.

 

 

OK, så forlengelse av rammeavtaler har ikke samme kritikkverdighet?

 

Bane Nor forventer altså å bygge nye strekninger som bruker signaleringsteknologi fra 1950-tallet helt fram til 2030  !?

- Betyr det at vi også i årene framover kan forvente mange driftsavvik hvergang kobberkabler stjeles ?  (Bare det er jo grunn god nok til å gå over til trådløs kommunikasjon i et mye raskere tempo.)

 

Hvorfor ikke et mål om å modernisere singalsystem/togstyring innen 5 år ?

 

En intet mindre enn utrolig mangel på handlekraft og nytenkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

...Din tolkning er således feil. Dette er ikke et anbud, da det er en forlengelse av en allerede inngått rammeavtale som i utgangspunktet gikk fra 2012 til 2022, men den forlenges for de 2-3 strekningene som trenger signalanlegg som åpner i årene frem mot 2030.

Det er mer hensiktsmessig å benytte Thales som fortsatt leverandør siden en annen produsents signalsystem må gjennom typegodkjenning i Norge, samt spesialtilpasning for å kunne kommunisere med de gamle NSB-anleggene, og fjernstyringssystemene.

 

 

OK, så forlengelse av rammeavtaler har ikke samme kritikkverdighet?

 

Bane Nor forventer altså å bygge nye strekninger som bruker signaleringsteknologi fra 1950-tallet helt fram til 2030  !?

- Betyr det at vi også i årene framover kan forvente mange driftsavvik hvergang kobberkabler stjeles ?  (Bare det er jo grunn god nok til å gå over til trådløs kommunikasjon i et mye raskere tempo.)

 

Hvorfor ikke et mål om å modernisere singalsystem/togstyring innen 5 år ?

 

En intet mindre enn utrolig mangel på handlekraft og nytenkning.

Selv med ERTMS kan man forvente driftsabrudd hver gang noen kapper signalkabler, det finnes ingen 100% trådløs signalløsning for jernbane, og det vil heller aldri bli det.

 

ERTMS skal innføres innen 2030, til en kostnad av 26mrd. Å korte ned innføringsperioden vil øke denne kostnaden ekstremt mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

...Din tolkning er således feil. Dette er ikke et anbud, da det er en forlengelse av en allerede inngått rammeavtale som i utgangspunktet gikk fra 2012 til 2022, men den forlenges for de 2-3 strekningene som trenger signalanlegg som åpner i årene frem mot 2030.

Det er mer hensiktsmessig å benytte Thales som fortsatt leverandør siden en annen produsents signalsystem må gjennom typegodkjenning i Norge, samt spesialtilpasning for å kunne kommunisere med de gamle NSB-anleggene, og fjernstyringssystemene.

 

 

OK, så forlengelse av rammeavtaler har ikke samme kritikkverdighet?

 

Bane Nor forventer altså å bygge nye strekninger som bruker signaleringsteknologi fra 1950-tallet helt fram til 2030  !?

- Betyr det at vi også i årene framover kan forvente mange driftsavvik hvergang kobberkabler stjeles ?  (Bare det er jo grunn god nok til å gå over til trådløs kommunikasjon i et mye raskere tempo.)

 

Hvorfor ikke et mål om å modernisere singalsystem/togstyring innen 5 år ?

 

En intet mindre enn utrolig mangel på handlekraft og nytenkning.

Selv med ERTMS kan man forvente driftsabrudd hver gang noen kapper signalkabler, det finnes ingen 100% trådløs signalløsning for jernbane, og det vil heller aldri bli det.

 

ERTMS skal innføres innen 2030, til en kostnad av 26mrd. Å korte ned innføringsperioden vil øke denne kostnaden ekstremt mye.

 

Ja, det er denne mangelen på innovasjon og framdrift som forklarer dagens situasjon.

Hva er kostnaden i tapt fritid / tapt arbeidstid  (pga alle uregelmessigheter, buss-for-tog-kaos, etc, etc) for alle hundretusener av reisende som daglig kommer ut som den tapende part pga Bane Nors manglende innsats - Jeg vil hevde den er større.

 

Kobberkabler kan med fordel erstattes av fiberkabler som har null verdi ift skraphandler-pris (sabotasje fortsatt mulig, men da snakker vi noe annet enn vanlig drift).  Trådløs kommunikasjon (som jeg tror nevnes ifbm v3 av ERTMS (som Norge tydeligvis ikke satser på, da man har valgt v2 (!))) kan gjøres redundant, kryptert og sikkert nok.   Trådløs kommunikasjon vil f.eks. være svært gunstig for å gjøre togsett innbyrdes klar over hverandres posisjon -> muliggjør tettere "køkjøring" hvis vi heller ser på togene som mer autonome kjøretøy, uten at dette går på akkord med sikkerheten (forutsatt en passende protokoll, regelsett og kontrollpunkter integrert med automatisk togstopp )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...