Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Langtidssykemeldt-ønsker å gå tilbake til jobb


Anbefalte innlegg

Jeg har gått på AAP i lang tid, og har nå fått varsel om oppsigelse fra arbeidsgiver, fordi jeg har vært ute av min stilling for lenge.

Jeg har nå bestemt meg for å gå tilbake til min stilling.

Arbeidsgiver mener jeg ikke kan gå tilbake før 1. august, siden det er ansatt vikar i min stilling frem til da.

Selv ønsker jeg å gå tilbake i stillingen så raskt som mulig, slik at sommerferien også blir med i mine 26 uker som jeg ikke kan være syk. Kynisk tenkt av meg, men sånn er det.

Noen som vet hvor raskt jeg kan gå tilbake? Jeg skjønner at jeg ikke bare kan troppe opp på mandag, og forlange jobben min tilbake, men må jeg virkelig vente til august?

 

Anonymous poster hash: d3e68...094

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er arbeidsgivers problem. Vikaren har en måned oppsigelsestid (14 dager hvis prøvetid), og det er saklig grunn til oppsigelse at stillingens reelle innehaver kommer tilbake.

 

Du har krav på lønn etter arbeidsavtalen fra friskmeldingsdato, så lenge du stiller din innsats til rådighet for arbeidsgiver.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Det er arbeidsgiver sitt ansvar. 

 

Hvis du føler deg frisk nok til og komme tilbake til jobb så kan du fint gjøre dette, men litt kommunikasjon mellom deg og sjef er jo greit. 

Når det angår varslet du har fått så kan du se bort fra dette så lenge du drar tilbake til jobb før fristen går ut. :) 

Lenke til kommentar

Så det er helt greit å være sykmeldt, helt til en får varsel om oppsigelse og dermed ha rett på jobben igjen?

Syke lover i Norge

Hvorfor er det sykt?

I mitt tilfelle har jeg hele tiden jobbet litt på arbeidsplassen, har jobbet så mange prosent jeg har klart til tross foe alvorlig sykdom.

Både arbeidsgiver og NAV har vært fornøyd med denne ordningen. De fleste med min sykdom, faller helt ut av arbeidslivet.

Nå fikk jeg ny sjef, som er regelrytter og vil si meg opp. Jeg er nødt til å ha noe å leve av, så da blir løsningen å prøve å stå i jobben i 26 uker.

Har vært i samme jobb i 25 år, nesten uten fravær, så å tenke på meg selv i denne situasjonen, har jeg ingen skrupler med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er arbeidsgivers problem. Vikaren har en måned oppsigelsestid (14 dager hvis prøvetid), og det er saklig grunn til oppsigelse at stillingens reelle innehaver kommer tilbake.

 

Du har krav på lønn etter arbeidsavtalen fra friskmeldingsdato, så lenge du stiller din innsats til rådighet for arbeidsgiver.

Tusen takk for saklig og godt svar!

Lenke til kommentar

 

Håper det.

Hvorfor håper du det?
Fordi du misbruker systemet. Det er uredelig ovenfor arbeidsgiver og skattebetalere. Derfor håper jeg det.

 

Edit: Normalt sett bestemmer man seg bare ikke for når man er frisk/syk. Varselet fikk deg til å ville gå rett tilbake til jobb, ergo er det noe som skurrer.

Endret av WonderStivi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor er det sykt?

I mitt tilfelle har jeg hele tiden jobbet litt på arbeidsplassen, har jobbet så mange prosent jeg har klart til tross foe alvorlig sykdom.

 

 

Det er mulig din situasjon er annerledes, men slik ditt startinnlegg fremstår så ser det ut som om du kynisk utnytter systemet.

 

Enten det er sånn eller ikke, så fremstår startinnlegget ditt som "jeg har snyltet på systemet i lange tider, men nå har arbeidsgiver sagt meg opp så jeg velger å tvinge ham til å la meg jobbe såpass lenge at jeg igjen kan snylte videre på systemet".

 

"Jeg har gått på AAP lenge, men nå har det gått så langt at arbeidsgiver har mulighet til å si meg opp så jeg velger å ikke være syk lenger for å unngå det" er ikke spesielt sympatisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...