Gå til innhold

Slik er Jaguar i-Pace i forhold til Tesla Model X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra video med mye video og bilder av bilen (her opplyses det om 550 liter bagasjerom). Også info om hvordan infotainmentsystemet og appen fungerer:

 

https://www.youtube.com/watch?v=xVahSvWpnyo
 

 

(Personlig syns jeg interiøret var litt kjedelig... Men hadde kanskje ikke forventet noe mer heller da jeg ikke har sett én Jaguar jeg liker interiøret i)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

En annen ting som jeg liker ved i-Pace kontra Tesla, er at den har ramme rundt hele døra. Rammeløse dører , kulde og frost er ofte ingen god kombinasjon .

Denne støtter jeg. Det er et av de mest irriterende jeg har på min model x og det er rammeløse dører. Nå har jeg enda ikke slitt med det da bilen stort sett står inne og forhåndsvarming har tydeligvis virket som det skal, men for det.

 

Jeg syns jaguar bommer litt i markedsføringen sin. Jeg syns det er litt trist at de kjører den hele dragracegreia mot model x. Først og fremst pga. Størrelsesforskjellen. Men samtidig velger de 75D først. Nevner en P100D og så tar frem en 100D. Ser i kommentarfeltene på videoene av dette at det er mange som misforstår mellom P100D og 100D. Lurer på om dette er bevisst for å lure de som ikke har satt seg inn i dette.

 

Og en annen ting som og er litt trist med det er at de går inn for å ta markedsandeler fra allerede etablerte elbiler. Hadde de virkelig tenkt langsiktig og vil ha flest over til å kjøre mer elbiler så skulle de ha kjørt den opp mot ICE-biler i sitt segment. Og heller prøvd å ta andeler fra ICE-markedet ved overbevise de sjåførene.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Under rekkevidde bør dere oppgi EPA fremfor NEDC ettersom det er mer sammenlignbart mot WLPT.

 

Dere burde også slå sammen rubrikker som inneholder samme informasjon, da det blir lettere å få oversikt.

 

Har ikke Jaguar I-Pace også en "First Edition" utgave?

 

Ellers en grei "første utkast" artikkel. Er mye potensiale her for å lage en fullkommen artikkel (Selv om jeg forstår at tek.no ikke er noe bilavis, er dere allerede så dypt inni det at hvorfor ikke).

Kunne hatt flere punkter å sammenligne, samt gobiter en kan få ved å velge forskjellige modellene.

Også kanskje sammenlignet med andre biler, noen mener jo at I-Pace er mer en Opel Ampera, enn en Tesla Model X, så denne artikkelen kunne vist om det stemmer.

 

PS: Merker det må være litt utfordrende for forfatter å skrive artikkelen. Forum tråden er jo rene minefeltet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det jo en del feil i artikkelen..

 

1) Model X 100D har en 0-100 tid på 4,9 sekunder. 0-60 mph er 4,7 sekunder. 

2) Model X 100D har en topphastighet på 250 km/t, ikke 210 km/t. 

3) Oppgradert autopilot koster kr. 41.200, ikke kr. 60.000. Du har også full selvkjøring som tilvalg, men det er noe annet.

4) Skal du ha både autopilot og full selvkjøring, koster dette totalt 65.900 på X og 64.600 på S, ikke 80.000,-

5) Prisene på Teslaene er misvisende. Eks. er specc'en på X100D i skjemaet inkludert både autopilot og selvkjøring. Dette kommer da ikke i tillegg.

 

og startprisen på jaggen er 724.000,- ikke 599.000,-

 

Er dette en betalt artikkel siden den inneholder så mye feil?

Lenke til kommentar

Tror tabellene til Espen egentlig viser at det bare er tull å sammenligne de tre bilene. Sammenligning fungerer hvis en sammenligner en Tesla model S 75D mot en Tesla model S 100D eller mot en Tesla model S P100D, men når en velger å sammenligne med ett annet bilmerke, en annen biltype, blir det vanskelig..

 

Eventuelt viser de også at I-Pace er i ett segment for seg selv, liten SUV.

Spesielt med tanke på hvor stor/god 4 manns plass inni kupéen den har sammenlignet med Tesla model S.

Og hvor liten den er sammenlignet med Tesla model X.

 

 

 

Bilen er ikke en konkurrent til Tesla, men ett supplement til elbil sortimentet.

 

 

 

Espen til tabellene dine:

Hvordan regnes benplass foran og bak? Er det maksimal benplass? Eller er fremsetet satt i samme posisjon under begge målingene (noe jeg mener er viktig).

De burde oppgitt min/max/total benplass.

 

Håper rekkevidden er mer enn 420km.

 

Tanken med ny bil er vel heller hvor mye mer/annerledes en kan få, enn å prøve å gjøre den likest mulig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken med ny bil er vel heller hvor mye mer/annerledes en kan få, enn å prøve å gjøre den likest mulig..

 

Helt enig. Og det er her jeg mener Jaguar bommer med denne sammenliknings-dragrace-greia de viser. De burde heller ha tatt en bil i samme segment (som da blir en bil med forbrenningsmotor). BMW X1, X2, muligens X3. Mercedes GLA? Noe i den duren. Og heller sammenliknet disse.

Ikke nødvendigvis med dragrace (da jeg mener dette er den minst fornuftige måten å sammenlikne biler på). Men heller kanskje fordelene med forbruket, hvor raskt man kan lade bilen, hvor mye plass man har etc. etc.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Espen til tabellene dine:

Hvordan regnes benplass foran og bak? Er det maksimal benplass? Eller er fremsetet satt i samme posisjon under begge målingene (noe jeg mener er viktig).

De burde oppgitt min/max/total benplass.

Ingen anelse. Det er tatt rått og brutalt fra de tekniske dataene til produsentene.

 

Jeg er forøvrig enig i at hovedkonkurrentene er fossile. Det er svært usannsynlig at Jaguar vil påvirke salget til Tesla, i hvert fall globalt.

 

Men noe overlapp av kundegruppene vil det være, og det kan ikke utelukkes at Jaguar vil ta noen Tesla-kunder i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Espen til tabellene dine:

Hvordan regnes benplass foran og bak? Er det maksimal benplass? Eller er fremsetet satt i samme posisjon under begge målingene (noe jeg mener er viktig).

De burde oppgitt min/max/total benplass.

Ingen anelse. Det er tatt rått og brutalt fra de tekniske dataene til produsentene.

 

Jeg er forøvrig enig i at hovedkonkurrentene er fossile. Det er svært usannsynlig at Jaguar vil påvirke salget til Tesla, i hvert fall globalt.

 

Men noe overlapp av kundegruppene vil det være, og det kan ikke utelukkes at Jaguar vil ta noen Tesla-kunder i Norge.

 

 

De kan nok sikkert kapre de som syns Tesla er hakket for dyrt... samtidig som at de ønsker en elbil med god rekkevidde.

 

Har selv Tesla og vurderer å dra å se den på onsdag (skal vises i den lokale sjappa her). Ikke fordi jeg har planer om å bytte ut, men bare for å se den first hand. Den blir akkurat for liten for mitt bruk dessverre.

Lenke til kommentar

 

 

Espen til tabellene dine:

Hvordan regnes benplass foran og bak? Er det maksimal benplass? Eller er fremsetet satt i samme posisjon under begge målingene (noe jeg mener er viktig).

De burde oppgitt min/max/total benplass.

Ingen anelse. Det er tatt rått og brutalt fra de tekniske dataene til produsentene.

 

Jeg er forøvrig enig i at hovedkonkurrentene er fossile. Det er svært usannsynlig at Jaguar vil påvirke salget til Tesla, i hvert fall globalt.

 

Men noe overlapp av kundegruppene vil det være, og det kan ikke utelukkes at Jaguar vil ta noen Tesla-kunder i Norge.

 

 

De kan nok sikkert kapre de som syns Tesla er hakket for dyrt... samtidig som at de ønsker en elbil med god rekkevidde.

 

Har selv Tesla og vurderer å dra å se den på onsdag (skal vises i den lokale sjappa her). Ikke fordi jeg har planer om å bytte ut, men bare for å se den first hand. Den blir akkurat for liten for mitt bruk dessverre.

 

Tror ikke det er prisen som drar folk fra Tesla til Jaguar, som vist tidligere, er prisen nokså lik (er nok ikke problem å lage Jaguar I-Pace dyrere enn Tesla også, med LED Matrix front lykter, ventilerte-skinn-performance seter, head-up display, max dyrt interiør. m.m osv.). Det er nok mer at mange Tesla kunder (og potensielle kunder) har valgt Tesla fordi det er eneste alternativ til større elbil. 

 

Sånnt sett kan en si at det er en konkurrent til Tesla, men på grunn av forskjellene mellom I-Pace og Tesla Model S/X tror jeg ikke at det er de potensielle Tesla kundene som er hovedgruppen av I-Pace kjøpere. 

Lenke til kommentar

Viktigste sammenligningen mangler. En Tesla er en Amerikansk bil så byggekvaliteten er ganske crap. Med unntak av skjermen, som er fin, og bryterne fra Mercedes, resten er stort sett billig plast. Jaguaren er.. Vel, en Jaguar.

Nei, stortsett er en tesla ikke plast foruten bryterne å rattet til mercedes.

 

Men, det er ikke det samme som tysk nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...