Gå til innhold

Skulle vise at en fornybar fremtid også kunne være komfortabel. Det gikk ikke helt etter planen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Teamet har brukt fem millioner euro på å bygge Energy Observer. Videre bruker de fire millioner euro per år på seilasen."

 

Med andre ord 86 mil. kr, som er en god slump penger.

Imponert over de som klarer å skaffe så mye penger til fornybarprosjekter av denne type.

En form for lek vil nok mange si.

Lurer også på hvorfor ikke bølgene blir brukt som energikilde når en ferdes på havet.

Teknologisk burde ikke det være noe stort problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer også på hvorfor ikke bølgene blir brukt som energikilde når en ferdes på havet.

Teknologisk burde ikke det være noe stort problem.

Bølgekraft lar seg bare hente ut der man har krefter i flere retninger. Jeg gidder rett og slett ikke komme med en lang utlegning nå, men det er enkelt og greit ikke mulig, rent fysisk, å hente ut bølgeenergi med en så liten frittflytende farkost.

 

Edit: For å være heeeelt presis så kan jeg spesifisere at det ikke er mulig å hente ut energimengder som er relevante for fremdriften til en slik farkost.

Endret av Carpe Dam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 


Hvorfor ikke heller bruke de 4,5 megawattene med energi direkte på en elmotor, og evt lagre overskuddet i et batteri?

 

Fordi de måtte da ha lagret ALL overskuddsenergi i ett batteri inntil kvelden kommer og de faktisk hadde tenkt å bruke den, på natta altså. Med andre ord må de ha en minimum 4.5MW batteribank om de skulle gjøre som du foreslår. Eller de kunne lagre kun den energien de tror de trengte, hivd resten og klart seg med ett mindre batteri, men fortsatt mer enn stort nok.

Men det er også fordi en hydrogentank for lagring av komprimert hydrogen tar langt mindre plass enn ett slikt mega batteri, inkludert utstyr for å lage hydrogen, og fordi det veier mindre enn ett batteri.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller bruke de 4,5 megawattene med energi direkte på en elmotor, og evt lagre overskuddet i et batteri?

 

Antar at det skal være megawattimer (MWh) og to tusen megawatttimer (2 MWh) er kapasiteten til hydrogentanken (ca 60 kg hydrogen og 984 kg tunge tanker (700 bar)!).

 

Tilsvarende batterier av type Tesla vil veie ca 12.000 kg, så det er jo en del å vinne på vekt. Men så taper en igjen på å måtte ha en brenselscelle (40% til 60% virkningsgrad), men den kan også gi litt varme på kalde dager.

 

Alt i alt en interessant prosjekt som kan gi nyttige erfaringer (og masse pr for fornybar energi) til en lav pris! Ser fram til å høre om forbedringer av systemene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke vekten av 2 MWh batteri ville kommet på 12000 kg. Tesla Roadster v2 har 200 kWh batteri med estimer vekt på 833 kg. Batterier som har andre egenskaper enn en elbilbatteri, og det ikke er så viktig å kunne produsere et stort antall billig, kan antageligvis bli endel lettere enn da et estimat på 8.3 t. Batteriene kan f.eks. bli endel av dekket på båten så det ikke blir så mye ekstra vekt.

Lenke til kommentar

 

Lurer også på hvorfor ikke bølgene blir brukt som energikilde når en ferdes på havet.

Teknologisk burde ikke det være noe stort problem.

Bølgekraft lar seg bare hente ut der man har krefter i flere retninger. Jeg gidder rett og slett ikke komme med en lang utlegning nå, men det er enkelt og greit ikke mulig, rent fysisk, å hente ut bølgeenergi med en så liten frittflytende farkost.

 

Kanskje det er lurt å søke patent før en går ut med hvordan det skal gjøres i praksis, men etter min mening er det ganske enkel teknologi.

Tror egentlig ikke du er noen ekspert i fysikk som går ut så kategorisk som du gjør.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller bruke de 4,5 megawattene med energi direkte på en elmotor, og evt lagre overskuddet i et batteri?

 

Hvorfor gjøre det enkelt når en kan gjøre det vanskelig.

Ideen er kanskje klekket ut noen år tilbake da mange trodde H2 skulle ta over verden.

 

De kunne jo utnyttet den lave egenvekten til H2 på en bedre måte, bygget et luftskip, lagt solceller på toppen og seilt over skyene der solen alltid skinner. Med direkte drift fra solceller til motorer. 10x så fort med strålende utsikt hele veien.

Kanskje med et lite heliums lag mellom H2 og luft for bedret søvnkvalitet :))

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bølgekraft lar seg bare hente ut der man har krefter i flere retninger. Jeg gidder rett og slett ikke komme med en lang utlegning nå, men det er enkelt og greit ikke mulig, rent fysisk, å hente ut bølgeenergi med en så liten frittflytende farkost.

Ikke mulig? Waveglider er en veldig liten frittflytende farkost som bruker bølgeenergi for fremdrift. Flere år siden den tok seg over Stillehavet på egenhånd.

Lenke til kommentar

 

 

Lurer også på hvorfor ikke bølgene blir brukt som energikilde når en ferdes på havet.

Teknologisk burde ikke det være noe stort problem.

Bølgekraft lar seg bare hente ut der man har krefter i flere retninger. Jeg gidder rett og slett ikke komme med en lang utlegning nå, men det er enkelt og greit ikke mulig, rent fysisk, å hente ut bølgeenergi med en så liten frittflytende farkost.

 

Kanskje det er lurt å søke patent før en går ut med hvordan det skal gjøres i praksis, men etter min mening er det ganske enkel teknologi.

Tror egentlig ikke du er noen ekspert i fysikk som går ut så kategorisk som du gjør.

 

Man kunne kanskje i teorien hentet ut noe fra en "edderkoppkonstruksjon" der bevegelsene i beina (med flottører) fikk virke mot tregheten i skroget, men man måtte belage seg på ganske mye bevegelser før man kunne hente ut noe som helst av betydning.

 

Jeg tror på at du ser for deg at det er "enkel teknologi", men de aller fleste forslag til evighetsmaskiner er også ganske enkle. Det betyr ikke at de virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bølgekraft lar seg bare hente ut der man har krefter i flere retninger. Jeg gidder rett og slett ikke komme med en lang utlegning nå, men det er enkelt og greit ikke mulig, rent fysisk, å hente ut bølgeenergi med en så liten frittflytende farkost.

Ikke mulig? Waveglider er en veldig liten frittflytende farkost som bruker bølgeenergi for fremdrift. Flere år siden den tok seg over Stillehavet på egenhånd.

 

Joda, det fungerer det der. Men det fungerer for et surfebrett som benytter seg av bølgehøyder i størrelsesorden 20% av farkostens lengde. For Energy Observer tilsvarer det bølgehøyde på seks meter, ikke akkurat koseforhold. Man er også avhengig av en konstruksjon under vannflaten som er i omtrent samme størrelsesorden som selve farkosten, og en kobling mellom disse som ikke slites av under kreftene som produseres i ekstrem sjø.

 

Jeg ville blitt meget overrasket om noen produserte et bemannet skip med slik i den størrelsesorden artikkelen omtaler som faktisk er brukbart til noe annet enn "se, vi kan å lage ting". Fordi teknologien ikke egner seg til å ha folk ombord.

Endret av Carpe Dam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere må lese artikkelen. Solcellene produserer 18KW max mens de ønsker å lagre 9kw. Trenger bare to tesla batteri for dette. På en så stor båt burde vekten av dette gå fint.

 

Jeg tippet 60 kg hydrogen ut fra oppgitt to megawatt som jeg tippet egentlig betydde 2 megawattimer (2 MWh). Og gjett hva! I forrige artikkel oppgis at båten kan lagre 60 kg hydrogen, nok til ca 5 døgns framdrift av båten (altså ikke så mye).

 

På skip (ferjer for eksempel) brukes industrielle batterier som er mye tyngre enn Teslas (Wh/kg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...