Gå til innhold

Krasjet Tesla Model 3 i 100 kilometer i timen – slapp unna uten skader


Anbefalte innlegg

Trodde Tesla hadde systemer som skulle hindre kræsj?

Satt sikkert å tastet på en skjerm

 

En krasj i 100 km/h er veldig farlig, er godt mulig aktiv sikkerhet som automatisk bremsing når bilen så den ville kræsje hjalp til her.

 

På den andre siden hvorfor styre åpning av hanskerommet fra en skjerm?

Vil si det er en meget meningsløs funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At han hadde vært død i en annen bil er vel en stor overdrivelse. Kanskje i en fiesta 1.1 l -82 mod ja. Men hvis jeg hadde hatt samme smellen i min E klasse Mercedes -13 mod. Med X antall airbag, så hadde jeg vært like hel også. Pluss at jeg kunne åpnet bakluken med fjernkontrollen på nøkkelen som alltid ligger i lomma.

Lenke til kommentar

At han hadde vært død i en annen bil er vel en stor overdrivelse. Kanskje i en fiesta 1.1 l -82 mod ja. Men hvis jeg hadde hatt samme smellen i min E klasse Mercedes -13 mod. Med X antall airbag, så hadde jeg vært like hel også. Pluss at jeg kunne åpnet bakluken med fjernkontrollen på nøkkelen som alltid ligger i lomma. Dessuten hadde jeg ikke kunnet krasjet sånn. Det hadde sensorene i bilen min sørget for. Det er rett og slett umulig!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At han hadde vært død i en annen bil er vel en stor overdrivelse. Kanskje i en fiesta 1.1 l -82 mod ja. Men hvis jeg hadde hatt samme smellen i min E klasse Mercedes -13 mod. Med X antall airbag, så hadde jeg vært like hel også. Pluss at jeg kunne åpnet bakluken med fjernkontrollen på nøkkelen som alltid ligger i lomma. Dessuten hadde jeg ikke kunnet krasjet sånn. Det hadde sensorene i bilen min sørget for. Det er rett og slett umulig!

 

 

Nei det er det ikke, les manualen din. Stillestående objekter er vanskelig for bilen å detektere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, men disel er en god del sikrere enn bensin (grunnen til at jeg nevnte disel og ikke bensin). Lithium battterier vil alltid være en fare, noe som er svært vanskelig å komme rundt ettersom de reagerer med luft. Det er en uheldighet, men i tilfeller hvor man kan slukke en brann som er forårsaket av bensin/disel (til dels) så er dette nærmest umulig ved disse batteripakkene. Dermed kan det potensielt føre til ulykker hvor bensin og disel er sikrere (fastklemte pasasjerer, hvor det tar tid for redningsfolk å komme for eksempel). Elbilder er og blir fremtiden, men de har fortsatt langt å komme når det gjelder sikkerhet rundt drivstoff.

 

Brannmessig, så er nok bensin verst, fulgt av diesel og batterier til slutt. Det er slik at batteribranner krever mye vann å slukke, men utover det, så utvikler brannene seg tregere, de brenner med lavere temperatur, og total avgitt energi er lavere.
Lenke til kommentar

 

 

At han hadde vært død i en annen bil er vel en stor overdrivelse. Kanskje i en fiesta 1.1 l -82 mod ja. Men hvis jeg hadde hatt samme smellen i min E klasse Mercedes -13 mod. Med X antall airbag, så hadde jeg vært like hel også. Pluss at jeg kunne åpnet bakluken med fjernkontrollen på nøkkelen som alltid ligger i lomma. Dessuten hadde jeg ikke kunnet krasjet sånn. Det hadde sensorene i bilen min sørget for. Det er rett og slett umulig!

 

 

Nei det er det ikke, les manualen din. Stillestående objekter er vanskelig for bilen å detektere. 

 

 

Tror han mente at mercedesen også ville ha hatt samme resultat i samme kræsj. Det jeg ikke er like sikker på er om elektronikken fungerer etter en sånn kræsj... Kan fort ha blitt ødelagt batteri i motorrom og da ville jeg ikke vært like bastant om bagasjeluka :-p Men nå er vi langt ute på spekulasjon hva, hvis osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

At han hadde vært død i en annen bil er vel en stor overdrivelse. Kanskje i en fiesta 1.1 l -82 mod ja. Men hvis jeg hadde hatt samme smellen i min E klasse Mercedes -13 mod. Med X antall airbag, så hadde jeg vært like hel også. Pluss at jeg kunne åpnet bakluken med fjernkontrollen på nøkkelen som alltid ligger i lomma. Dessuten hadde jeg ikke kunnet krasjet sånn. Det hadde sensorene i bilen min sørget for. Det er rett og slett umulig!

 

 

Nei det er det ikke, les manualen din. Stillestående objekter er vanskelig for bilen å detektere. 

 

 

Tror han mente at mercedesen også ville ha hatt samme resultat i samme kræsj. Det jeg ikke er like sikker på er om elektronikken fungerer etter en sånn kræsj... Kan fort ha blitt ødelagt batteri i motorrom og da ville jeg ikke vært like bastant om bagasjeluka :-p Men nå er vi langt ute på spekulasjon hva, hvis osv.

 

 

Det var mer den siste jeg siktet til, at sensorene ville gjort det umulig å krasje. Det er rett og slett ikke slik, tvert i mot er det begrensninger i slike system som alltid peker mot stillestående objekter. 

 

Forhåpentligvis blir dette bedre i fremtiden, men vi kommer nok aldri der til at det er umulig :p 

Lenke til kommentar

 

Trodde Tesla hadde systemer som skulle hindre kræsj?

Satt sikkert å tastet på en skjerm

En krasj i 100 km/h er veldig farlig, er godt mulig aktiv sikkerhet som automatisk bremsing når bilen så den ville kræsje hjalp til her.

 

På den andre siden hvorfor styre åpning av hanskerommet fra en skjerm?

Vil si det er en meget meningsløs funksjon.

 

Kort fortalt, så vil Tesla kvitte seg med det aller meste av knapper rundt om kring i dashbordet osv. Meg bekjent, så er det vel kun den varsellampa\trekanten som er der da den er påbudt.

 

Ellers er det en grei sikkerhet at man kan låse ting inn i hanskerommet ved hjelp av skjermen, noe man ikke kunne ha gjort dersom det var "vanlig håndtak" på den. så fremt de ikke hadde montert en nøkkellås, som hadde vært veldig teit :) 

Lenke til kommentar

 

Trodde Tesla hadde systemer som skulle hindre kræsj?

Satt sikkert å tastet på en skjerm

 

En krasj i 100 km/h er veldig farlig, er godt mulig aktiv sikkerhet som automatisk bremsing når bilen så den ville kræsje hjalp til her.

 

På den andre siden hvorfor styre åpning av hanskerommet fra en skjerm?

Vil si det er en meget meningsløs funksjon.

Mener å ha sett en video som tok opp poenget med at Tesla bygger sin egen "Uber", bare hvor bilene kjører seg selv og derfor kan den i utleiemodus låse ned dine private gjenstander. Er og derfor Model 3 har innebygget kupékamera og alle er levert med AP2 hardware, uansett hvilket nivå du faktisk kjøper.

Lenke til kommentar

 

At han hadde vært død i en annen bil er vel en stor overdrivelse. Kanskje i en fiesta 1.1 l -82 mod ja. Men hvis jeg hadde hatt samme smellen i min E klasse Mercedes -13 mod. Med X antall airbag, så hadde jeg vært like hel også. Pluss at jeg kunne åpnet bakluken med fjernkontrollen på nøkkelen som alltid ligger i lomma. Dessuten hadde jeg ikke kunnet krasjet sånn. Det hadde sensorene i bilen min sørget for. Det er rett og slett umulig!

 

For et sett ufattelig latterlige påstander, spesielt den siste.

 

Airbag hindrer deg i å treffe interiøret, det hindrer i neste omgang ikke interiøret fra å treffe deg. En bil er bygget for å gi mest mulig trekkspill effekt ved en ulykke, der fronten skal komprimeres så mye som mulig slik at bilen får så lang stopplengde og tid som mulig. Med en motor i fronten som i praksis er en solid klump med metall som presses inn mot de som sitter i bilen, så er dette en mye større utfordring. Og å tro at motoren helt uproblematisk forsvinner under bilen er i beste fall naivt.

 

Å tro at sensorene forhindret enhver ulykke er enda mer naivt, og at sensorer og tilhørende programvare skulle vært bedre på en 2013 MB enn TM3 leveres med i dag ville overraske meg stort.

Lenke til kommentar

 

 

At han hadde vært død i en annen bil er vel en stor overdrivelse. Kanskje i en fiesta 1.1 l -82 mod ja. Men hvis jeg hadde hatt samme smellen i min E klasse Mercedes -13 mod. Med X antall airbag, så hadde jeg vært like hel også. Pluss at jeg kunne åpnet bakluken med fjernkontrollen på nøkkelen som alltid ligger i lomma. Dessuten hadde jeg ikke kunnet krasjet sånn. Det hadde sensorene i bilen min sørget for. Det er rett og slett umulig!

For et sett ufattelig latterlige påstander, spesielt den siste.

 

Airbag hindrer deg i å treffe interiøret, det hindrer i neste omgang ikke interiøret fra å treffe deg. En bil er bygget for å gi mest mulig trekkspill effekt ved en ulykke, der fronten skal komprimeres så mye som mulig slik at bilen får så lang stopplengde og tid som mulig. Med en motor i fronten som i praksis er en solid klump med metall som presses inn mot de som sitter i bilen, så er dette en mye større utfordring. Og å tro at motoren helt uproblematisk forsvinner under bilen er i beste fall naivt.

 

Å tro at sensorene forhindret enhver ulykke er enda mer naivt, og at sensorer og tilhørende programvare skulle vært bedre på en 2013 MB enn TM3 leveres med i dag ville overraske meg stort.

 

 

Det siste punktet her tror jeg mange har litt for stor tro på. Akkurat som Autopilot i Tesla. Dette er på ingen måte teknologier som erstatter førerens aktsomhet eller oppmerksomhet. Snarere enn assistanse den/de sjeldne gangene det er fare for ulykke. 

 

Hvis man tror at man kjører rundt i en bil som er immun mot trafikkulykker pga. teknologien i seg så er man naiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da den påkjørt bilen sto i ro, tilsvarer dette en frontkollisjon hvor begge bilene kjører i 50 km/t.

 

Kan ikke overføres så direkte. Er forskjellig vekt på bilene og de påvirkes forskjellig av kollisjonen hvor begge er i bevegelse vs. hvor en står i ro.

 

En Tesla Model 3 som beveger seg i 50kmt har en annen masse enn en Fiat Punto (eksempel tatt ut av lufta) som kjører i samme hastighet.

Lenke til kommentar

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3105304

 

Audi RS6, han kjørte nok fortere enn Teslaen :ninja: . Bilen er fullstendig maltraktert, likevel kom føreren seg ut i live uten nevneverdige skrammer.

 

Må ikke undervurdere tilfeldighetenes spill ;-)

 

Damn! Snakk om englevakt!

 

Minner meg litt om denne:

 

 

Hvorpå begge overlevde  :ph34r: (Igjen... Snakk om å miste kontroll og så kjøre av... ikke en møteulykke)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...