Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Reagerer på tilbud fra elektriker.


Anbefalte innlegg

Hadde en elektriker på befaring for å se på noen enkle jobber. Noe må rettes opp etter mangler påpekt etter eltilsyn og noe er forbedringer.

 

Det som skal gjøres er:

 

Fem rom skal ha taklamper med trekking av ledning og påsetting av standard bryter på vegg. Åpent opplegg.

Sette opp to utelys (på eksisterende punkter med ledninger klare).

Skifte utelysbryter med astrour.

Opplegg til stikk under speil på bad - går på samme bryter som lys i speil.

Sette opp en lampe i eksisterende punkt (ledninger og bryter er på plass).

Festing av løs stikk + demontere rest av taklampe og blende hull i taket.

 

Jeg holder alle nye lamper.

 

For denne jobben har jeg fått et tilbud på kr. 16 000. Jeg bad om et estimat, men vet ikke om dette er en fastpris eller hva det er. Har ikke fått snakket med elektrikeren siden det er helg. Ringer ham mandag.

 

Jeg klarer ikke å fatte hvordan han kommer til denne prisen. Med standard timepris på 700 + moms + materiell til ca. 3000 kroner, kommer jeg til at de beregner 15 timer på denne jobben. Det kan da ikke ta mer en halvparten av tiden for en erfaren elektriker?

 

Noen som skjønner prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Detaljer de punktene du har satt opp og estimer materiell og tidsforbruk for hver enkelt. Så ringer du på mandag og spør om detaljering av prisen, punkt for punkt. Da ser du hvor det spriker og spør hvorfor. Det kan hende elektrikeren har regnet feil fordi de har tatt med mer arbeid enn du har sett for deg.

 

Ellers så kan det også hende de har tatt med mer arbeid som ikke du har tenkt over må følge med jobben. Blant annet skal installasjonen testes etter montering for å kunne dokumentere at alt er i orden i tilfelle det skulle bli en reklamasjon i ettertid. Ellers skal det også følge med dokumentasjon på jobben, samsvarserklæring og en ting du som kjøper ikke ser: at selskapet betaler forsikring og påtar seg usikkerheten rundt reklamasjoner og erstatningsansvar. Det å befare og regne pris er nok også noe som ikke gjøres gratis, men bakes inn i resten av prisen. Eventuell kjøring for kjøp av materiell og kjøring til deg, faktureres også etter gjeldende timesats.

 

PS. For å spare penger kan du spørre hvilke deler av jobben som du kan gjøre selv for at elektrikeren skal bruke kortere tid. Det er ikke sikkert han går med på det, men det er lov å spørre og eventuelt høre med andre elektrikere. Jeg vil tro spikring av kabel i de fem rommene er noe de tillater at du gjør selv. En annen mulighet er å be om fakturering for medgått tid og stå som en hauk og kikke over skuldra på elektrikeren. Husk at kjøring og dokumentasjon også må regnes med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En time per rom, en halvtime til en time på utedelen, halvtime til en time bad delen, da har du 7- 8 timer, pluss en time på kjøring og hente deler. Regn med en høvding per time så minst 8000 kr. Så kommer det deler på et par tusen også legg til en lapp eller to på dokumentasjon og uventet arbeid, så 10 til 16 tusen ikke så veldig langt borte prismessig.

 

Kan sikkert finne det billigere, men kvaliteten henger bra fast på prisen vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Gjør det selv og få det godkjent etterpå

Hvilke elektrikerfirma gidder å ta den risikoen? Påta seg garantiansvar og risiko ved feil for arbeid utført av ufaglærte. :roll: Brenner huset ned så kan godkjente feil koste firmaet mange millioner og mest sannsynlig mister installatøren papirene på at de er godkjent. Firma kan legges død av å gjøre sånt.

 

I beste fall får du godkjent enkelt arbeid som å feste kabelen til vegg i de fem rommene, så lenge elektrikeren kan inspisere at kabelen er lagt på en god måte og får skru fast brytere, stikk osv. selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Gjør det selv og få det godkjent etterpå

Hvilke elektrikerfirma gidder å ta den risikoen? Påta seg garantiansvar og risiko ved feil for arbeid utført av ufaglærte. :roll: Brenner huset ned så kan godkjente feil koste firmaet mange millioner og mest sannsynlig mister installatøren papirene på at de er godkjent. Firma kan legges død av å gjøre sånt.

 

I beste fall får du godkjent enkelt arbeid som å feste kabelen til vegg i de fem rommene, så lenge elektrikeren kan inspisere at kabelen er lagt på en god måte og får skru fast brytere, stikk osv. selv.

 

 

De fleste elektrikerfirmaer tilbyr å gå over eksisterende anlegg. Det tar jo selvfølgelig tid det også, men det blir billigere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige jobber. Eksisterende anlegg skal være meldt inn til eltilsynet. Sjekk av anlegg er ikke det samme som å garantere for installasjonens faglige kvalitet. Anlegg som ikke er meldt inn må først meldes inn av noen som påtar seg ansvaret. Det gjør ingen oppegående elektrikerbedrifter for hjemmemekkede anlegg.

Lenke til kommentar

Snakket med elektrikeren nå. Han sa jeg hadde fått fastpris (men jeg bad om et estimat). Han hadde beregnet at jobben skulle ta tom fulle dager, noe jeg synes er mye. Bad istedet om at de gjør jobben på timebasis. Kan ikke skjønne hvordan det skal bli dyrere - kan bare bli billigere så vidt jeg kan forstå.

Lenke til kommentar

Hadde en elektriker på befaring for å se på noen enkle jobber. Noe må rettes opp etter mangler påpekt etter eltilsyn og noe er forbedringer.

 

Det som skal gjøres er:

 

Fem rom skal ha taklamper med trekking av ledning og påsetting av standard bryter på vegg. Åpent opplegg.

Sette opp to utelys (på eksisterende punkter med ledninger klare).

Skifte utelysbryter med astrour.

Opplegg til stikk under speil på bad - går på samme bryter som lys i speil.

Sette opp en lampe i eksisterende punkt (ledninger og bryter er på plass).

Festing av løs stikk + demontere rest av taklampe og blende hull i taket.

 

Jeg holder alle nye lamper.

 

For denne jobben har jeg fått et tilbud på kr. 16 000. Jeg bad om et estimat, men vet ikke om dette er en fastpris eller hva det er. Har ikke fått snakket med elektrikeren siden det er helg. Ringer ham mandag.

 

Jeg klarer ikke å fatte hvordan han kommer til denne prisen. Med standard timepris på 700 + moms + materiell til ca. 3000 kroner, kommer jeg til at de beregner 15 timer på denne jobben. Det kan da ikke ta mer en halvparten av tiden for en erfaren elektriker?

 

Noen som skjønner prisen?

 

hvis du er medlem i et boligbyggelag, f.eks norske boligbyggelag eller obos så har de samarbeid med elektrikere og da får du ofte 10% på timene og 20% på materiell.

 

Det lønner seg som oftest å la slike oppgave gå på medgått tid.

Lenke til kommentar

Snakket med elektrikeren nå. Han sa jeg hadde fått fastpris (men jeg bad om et estimat). Han hadde beregnet at jobben skulle ta tom fulle dager, noe jeg synes er mye. Bad istedet om at de gjør jobben på timebasis. Kan ikke skjønne hvordan det skal bli dyrere - kan bare bli billigere så vidt jeg kan forstå.

Så får du en regning på 25k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en elektriker på befaring for å se på noen enkle jobber. Noe må rettes opp etter mangler påpekt etter eltilsyn og noe er forbedringer.

 

Det som skal gjøres er:

 

Fem rom skal ha taklamper med trekking av ledning og påsetting av standard bryter på vegg. Åpent opplegg.

Sette opp to utelys (på eksisterende punkter med ledninger klare).

Skifte utelysbryter med astrour.

Opplegg til stikk under speil på bad - går på samme bryter som lys i speil.

Sette opp en lampe i eksisterende punkt (ledninger og bryter er på plass).

Festing av løs stikk + demontere rest av taklampe og blende hull i taket.

 

Jeg holder alle nye lamper.

 

For denne jobben har jeg fått et tilbud på kr. 16 000. Jeg bad om et estimat, men vet ikke om dette er en fastpris eller hva det er. Har ikke fått snakket med elektrikeren siden det er helg. Ringer ham mandag.

 

Jeg klarer ikke å fatte hvordan han kommer til denne prisen. Med standard timepris på 700 + moms + materiell til ca. 3000 kroner, kommer jeg til at de beregner 15 timer på denne jobben. Det kan da ikke ta mer en halvparten av tiden for en erfaren elektriker?

 

Noen som skjønner prisen?

 

Du kan be om fastpris, men f.eks 2-3 timer ekstra også.

Lenke til kommentar

 

Snakket med elektrikeren nå. Han sa jeg hadde fått fastpris (men jeg bad om et estimat). Han hadde beregnet at jobben skulle ta tom fulle dager, noe jeg synes er mye. Bad istedet om at de gjør jobben på timebasis. Kan ikke skjønne hvordan det skal bli dyrere - kan bare bli billigere så vidt jeg kan forstå.

Så får du en regning på 25k

 

Da må han bruke minst tre hele dager på jobben. Og hvis han virkelig bruker så lang tid, klager jeg på urimelig mye tid på slik enkel jobb som bør kunne gjøres på en dag av erfaren elektriker.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig med kunder som ikke har peiling på hvor mye jobb en enkelt ting er, så man får beskjed om å dra ut til kunder på en jobb som tar 2-3 timer. Når man kommer frem er nesten hele huset revet ned og alt er et kaos, ender opp med å ta 3 uker.. .Ganske vanlig scenario. Det verste er de selverklærte ekspertene som skal lære deg jobben din og tror alt tar maks 1 time, fordi det sa kompisen til broren til søskenbarnet ditt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det hørtes litt mye ut med 2 dager for jobben du skisserer.

 

Jeg hadde elektriker under innredning av 2 rom i en kjeller i fjor hvor følgende ble gjort:

 

-9 stk 2-veis vegguttak

-1 stk 6-veis vegguttak til TV/Video

-2 stk takpunkter

-2 stk brytere til takpunkter

-24 m2 Elflex gulvvarme

-2 stk termostater til Elflex

-Trekking av nye rør til samtlige punkter

-Ny kurs fra sikringsskap til rommene i kjeller. Der var rør liggende klar fra før. 

-32 mm rør fra TV/Video til punkt for prosjektor i taket

 

Denne jobben gjorde de i to omganger på totalt ca. en arbeidsdag. Første dagen la de opp alt det nye elektriske i begge rommene. Det var de ferdige med før lunch. Så kom de tilbake og la gulvvarme når vegger og tak var platet og malt. Da gikk det 3-4 timer. 

 

De var da to stk. hvor den ene var lærling. 

Lenke til kommentar

Som oftest er det best å ta det på timebasis, Da har du rom for å evt klage dersom feks elektriker måtte ut å handle 3 ganger eller tok seg 1 time lunsj og skrev det på timelista ( Ja det skjer )

 

Jobbet selv som elektriker en stund. Anbefalte alltid å ta det på timesbasis selv om det er usikkert rundt eksakt pris, men nå var jeg såpass sikker på meg selv at jeg vet det ble billigere enn ved at jeg skal estimere tidsbruket + legge på 1-2 timer med tanke på ukjente hindringer som kan oppstå

 

Estimater har alltid en viss sum som skal dekke evt ekstra arbeid som må gjøres som man ikke kan forutse, men det er sjeldent + skjer det ingen feil så tjener firmaet inn litt ekstra.

 

Så må man huske på at ikke alle er like, dette er i alle bransjer! Noen er kjappe og skapt for jobben, mens andre henger litt etter og bruker lengre tid. Ikke noe man kan gjøre noe med dessverre. Jeg personlig går ikke inn i en klesbutikk og forventer at dama/mannen bak kassa så på meg og fortalte meg min nøyaktige bukse størrelse og skjorte str og kunne henvise meg til det med engang, men det har skjedd!

 

16k hørtes helt normalt ut for det arbeidet, Husk at det ligger 1 time med dokumentasjon som er lovpålagt i prisen også + evt kjøring som er nevnt tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig med kunder som ikke har peiling på hvor mye jobb en enkelt ting er, så man får beskjed om å dra ut til kunder på en jobb som tar 2-3 timer. Når man kommer frem er nesten hele huset revet ned og alt er et kaos, ender opp med å ta 3 uker.. .Ganske vanlig scenario. Det verste er de selverklærte ekspertene som skal lære deg jobben din og tror alt tar maks 1 time, fordi det sa kompisen til broren til søskenbarnet ditt.

 

Hahaha er disse kundene jeg elsket å komme til, sjefen var såpass kul at møtte vi på slike skulle vi snu i døra.

 

Skjedde 6 ganger iløpet av 4 år ^^

 

" Forhørte meg på facebook og der sa han ene som har vært elektriker i 40 år at dette skulle ta 2 timer, Det har nå gått 3! "

eller

" Ja ba da ikke om at det skulle være med en lærling ?! Det skal ihvertfall ikke JEG betale for! "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...