Gå til innhold

Kan man si "nei takk" til smart strømmåler?


TheOats

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk frivillig, da det er mulig å bruke sol og vindkraft

 

Det er frivillig å eie bil, så det er ingen som tvinger deg til å betale årsavgiften

 

Ja. Det er frivillig å ha bil. Man kan jo ta drosje. 

 

I praksis så er dette ikke frivillig. Enten må man gå helt amish, eller så må man ha både strøm og bil. Og endog internett, men der har man faktisk ikke et monopol. 

 

Det er frivillig å ha strøm, men alternativene er så hinsidiges kostbare at det ikke er et alternativ. Det er praktisk talt umulig å gå "off grid" i Norge uten at det koster ekstremt mye mer enn å være koplet til monopol-nettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er med liten respekt å melde tull. Det å påstå at det å få strøm gjennom e-verket (netteier) er ikke frivillig, med mindre man vil gå helt amish. Det er like frivillig som årsavgiften er på bil. I dagens samfunn, i dagens Norge strøm en nødvendighet. Det ville blitt rimelig mye ståhei hvis Nextgentel var det eneste firmaet som lovlig kunne levere internett innen visse områder. Hvis du ønsket deg en annen leverandør måtte du selv sette opp master. 

 

Forskjellen mellom "andre leieforhold" og netteier er at de har et helt lovlig monopol. Argumentet med at det er frivillig er på nivå med argumentet med at man ikke kan kritisere NAV, eller Politiet, eller politikere, fordi det er jo helt frivillig å bo i Norge. 

 

Og du har noen grunnleggende misforståelser når det gjelder AMS. Dette er ikke innført for å effektivisere rapporteringen. Den uttalte årsaken er det skal gjøre at folk blir flinkere til å bruke strøm på andre tidspunkter slik at man slipper å oppgradere nettet like mye som det egentlig burde. Med dette bruke nettet mer effektivt. 

 

Når det kommer til stråling så er dette selvsagt psykiatri, men vi straffer da ikke andre psykisk syke på samme måte? 

 

Uansett hvor avhengig du føler deg av strømtilførsel, så er det like fullt 100% frivillig å få strøm av everket.

Bare fordi du er lite interessert i å ta kostnaden på å produsere din egen strøm, betyr ikke det at noen tvinger deg til et leieforhold hos everket. At det er svært vanskelig å leve uten strøm er helt klart, men fremdeles frivillig.

Internett og bil er også frivillig. Tror du er litt godt vant med luksusen din og forventer at alt skal være tilgjengelig for deg på dine premisser. Du må betale for godene dine hvis du vil ha dem, og du må følge kontraktsvilkårene som følger med disse godene.

 

Og jeg tror du fullstendig misoppfatter et eller annet jeg har skrevet her siden du mener jeg har sagt at dette er for å effektivisere rapporteringen? Hvor har jeg sagt noen ting som helst om rapportering?

Det jeg har skrevet er at de som må rapportere inn manuell avlesning må selv ta kostnaden for at everket må drifte systemer/manuell håndtering.

Stemmer det at everkene ønsker å redusere strømforbruk i visse perioder. Har ingenting med rapportering å gjøre. Det har med oppgradering og vedlikehold som trengs av strømnettet på sikt.

 

Det er åpnet for fritak for de som er psykisk syke og ikke kan/vil ha sender i den nye typen måler. Merkelig nok koster det ekstra for de som trenger laktosefri melk og astmainhalatorer også. Å ha helseproblemer har aldri vært gratis for noen. Er du såpass påvirket av å ha den nye type måler at du må få fritak, koster det ekstra for deg siden du må betale for den manuelle driften. Det koster ekstra å lage laktosefri melk, så du betaler nok noen kroner mer per liter for den enn den vanlige melka. Men det er frivillig å drikke melk. Man kan jo la være...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Stråling fra boksen som har blitt installert bekymrer meg litt, men gadd ikke å ta akkurat den kampen ved å nekte å få den installert. Så den er der... 

 

Her en reportasje om dem som sa nei:

 

https://www.tv2.no/nyheter/10939595/

 

Noen lever med parafinlamper og batteridrevne ting.

 

Noen på internett påstår selvsagt at en tinfoil hat (aluminiumsfoliehatt) kan stenge strålingen ute. Så da kan det være en løsning å bygge forheng rundt senga av aluminiumsfolie. Omtrent som de som setter opp nett mot malariamygg. 

 

https://pics.me.me/when-the-tin-foil-hat-the-crazy-cooter-3-is-31714262.png

Lenke til kommentar

Tvangsinnføring av slike målere er Norge alene om i verden. Om du skal nekte en slik en, som jeg har gjort, så må du få en erklæring fra din lege, og så vil selskapet allikevel presse deg med installering av en slik en uten toveiskommunikasjon. Heller ikke dette vil jeg ha, så jeg har nektet selskapet som vil installere dritten til å gjøre det. Som straff så må jeg ut med 2000 kroner per år i ulydighetsgebyr.

Disse AMS målere kommer i ettertid til å bli den største skandalen man har tvangsinnført i Norge.

for det første så er teknologien allerede nå avlegs  iflg.bransjen selv: man behøver ikke å kontrollere hver enkelt husstand for å regulere strømbruk; dette kan gjøres uten massale personvernsbrudd, regionsvis. Dermed er hele argumentasjonen allerede borte.

det fører heller ikke med seg mindre strømbruk, viser samtlige undersøkelse i verden, hvor man har mange års erfaring med disse AMS målere. Så alt dreier seg nå kun om at Staten har godkjent et tvangstiltak som ikke gir noe utslag på forbruk, og som kun har kostet mange milliarder kroner som forbrukerne må betale for. Fastledddelen av din strømregning er allerede skyhøy og mange andre land ( f.eks.Frankrike) har stoppet hele prosessen fordi kostnadene er så store at det var antatt at det ville føre til at landet gikk inn i en resesjon.

Allikevel: jeg skjønner godt at noen synes det er ok at man slipper å lese av strømmen hver måned. Men prisen man betaler for det er vanvittig høy på alle tenkelige områder. Det er ikke en eneste fordel utenom dette:

helse: i samtlige land hvor AMS er installert meldes det om tildels alvorlige helseplager. De som har skjønt at det er relatert til installering av AMS, og som har fått lov til å gå tilbake til analog måler, melder om at plagene er borte. Frekvensen disse signaler går på viser seg å være langt farligere enn tidligere antatt.

miljø: å bytte ut fult funksjonelle målere med digitale målere er i seg selv miljøsvineri, men du skal også vite at levetiden på disse digitale målere er meget lav, og at man i mange land har måttet bytte ut hovedkortet allerede.

Brannfare: Bare i Australia måtte man bytte ut 400.000 målere pga.at de hadde forårsaket brann.

Personvern: i prinsippet så vet strømselskapet alt om dit liv og Datatilsynet er derfor imot AMS.

Om lyset på badet blir slått på Kl. 11.00 og din TV er på for å bli slått av 0100, og lyset på badet slokkes 0120, så vet selskapet hva slags sexliv du ikke har... Helseopplysninger er salgbar vare for især forsikringsselskaper.

Kontroll: gjennom AMS, så gir du alle dine opplysninger om ditt strømforbruk til enhver tid til strømselskapet, som kommer til å misbruke det til å la deg betale mere for strøm..Det er erfaringene i alle andre land. Her er det profittmaksimering som er målet.

 

Så sammenfatningen er at Staten har påført deg en entydig skadelig AMS måler med tvang som eneste land i verden og straffer deg med en årlig bot på 2000 kroner om du ikke føyer deg. Dette er det andre tvangstiltaket Staten har gjennomført ( innføring av DAB, eller rettere sagt skvising av FM nettet var det første). Slike aggressive tvangstiltak har vi aldri sett tidligere, og Norge går nå foran og er et eksempel på at befolkningen kan påføres tvangstiltak med garantert skadelig virkning uten at de kan ansvarliggjøres for det.

 

Så i grunn så beveger man seg vekk fra grunnleggende demokratiske prinsipper uten å mukke.det er en alvorlig og ytterst farlig vei å gå, og jeg må si at jeg, som for demokrati, har mistet all tiltro til politikere som ikke lengre er opptatt av hva som er til beste for samfunnet, men som opptrer som kyniske, hensynsløse løgnere, som gjør hva som helst for å mislede folk flest.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
monitor skrev (På 5.11.2019 den 3.05):

Om lyset på badet blir slått på Kl. 11.00 og din TV er på for å bli slått av 0100, og lyset på badet slokkes 0120, så vet selskapet hva slags sexliv du ikke har...

Denne skjønte jeg ikke, men skjønner det generelle poenget. At de kan tolke ting ut fra hva som slås på.

Har prøvd å være positiv til strømmåleren. Var jo ikke interessert i at de skulle kutte hele strømmen som straff. Dere kan hevde at det er psykisk, men jeg har prøvd å håpe på det beste når det gjelder strømmåleren. 

Har begynt å føle ubehag i hodet, og lurer på om det er noen sinnssykt sterke signaler fra den måleren. Typisk norsk å tvangsinnføre ting. De holder også på med å tvangsinnføre el-bilen, for å nå deres mål. Som bonden før i tida kunne si til et husdyr: "Vil du ikkje, så ska du!"

Vel, har lest en artikkel om at det er mulig å begrense strålingen til visse rom, ved å sette opp sine egne stråleskjermer. Og en slik skjerming vil føre til at strålingen blir sterkere i den motsatte retningen, noe det også virker som jeg kan oppfatte. Har prøvd å dekke den lille metalldøra foran måleren med aluminiumsfolie! Og det virker faktisk som om roen er blitt gjenopprettet på visse rom etter dette, blant dem soverommet. (tolk det som dere vil). Men kan også liksom merke at strålingen blir sterkere den motsatte veien. Som ikke er bra. 

Artikkelen oppfordrer uansett til å spørre legen om en helseattest, da helseproblemer bare blir verre over tid. Ser det foreløpig litt an, for dør heller av brain cancer enn å oppsøke lege ?

 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Aetius skrev (19 timer siden):

Dette synes ikke å være et klokt valg, og er således i tråd med hvordan jeg forstår resten av innlegget ditt.

Du mener det er tøv? Forresten er det vel ikke så mye de kan gjøre med den diagnosen, når det er kommet dithen at en besvimer eller har store smerter. Og før det skal det vel mye til for å bli undersøkt skikkelig, for "litt hodepine". 

Og hvis det kun er personer som er litt på grensa fra før som blir syke av målerne, hvorfor har ikke disse hevdet at de ble syke av TV eller telefon tidligere?

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 minutter siden):

Kan det ha noe med dette å gjøre ?

Aha, du bruker min logg mot meg. Sneaky... 

Nei, etter at jeg hadde folie på døra til måleren, skal strålingen være sterkere på den andre sida der jeg sitter nå. I natt føltes det ikke så ille å sitte her, så det ble til at jeg satt i flere timer uten noen beskyttelse. I morges føltes hodet ganske "stekt", så det virker som dette er alvorlig. Er snart på et punkt der jeg vil rive ned måleren selv, men det står jo en advarsel på den om at det er farlig. 

Det finnes facebookgrupper om dette, "Nei til strømmåler", "Nei til AMS-måler". En person skrev der at han hadde tatt av en del av måleren, og han ble tydeligvis ikke skadet av det. Og han satte den på igjen ved slutten av hver måned. Men nå fungerte det ikke lengre (på grunn av sykdom?), så han måtte gjøre mer drastiske tiltak (prøve å få strømselskapet til å demontere hele måleren?)

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Budeia said:

Aha, du bruker min logg mot meg. Sneaky...

Hvordan kan du være så rask med å konkludere med at jeg bruker noe imot deg? Denne saken synes jo nesten åpenbar. Du skriver at du har skadet deg, så går du rundt å konkluderer med noe helt annet enn det som fremstår som åpenbart ?

Frostskade kan gi varige men, derfor er det naturlig å trekke dette frem som en mulig årsak. Men slik du svarer, så virker det på meg som at du tolker det som personangrep, selv om det kun var ment for å hjelpe.

Hvis du virkelig vil ha hjelp mot hodeverken, så oppsøker du legen og forteller om mudcace-episoden og hva som faktisk skjedde !

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (13 minutter siden):

Hvis du virkelig vil ha hjelp mot hodeverken, så oppsøker du legen og forteller om mudcace-episoden og hva som faktisk skjedde !

Takk for det, da. Men vet også hvordan hodet føles etter å ha snakket i mobiltelefon i 15-20 minutter. Og dette er sammenlignbart. Altså, stråling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
BF fra Vejle skrev (7 minutter siden):

Før i tida sa man jo også at sukker og røyking ikke var farlig , tror neppe kraftselskap har kompetanse mht  dette......blir som om de skulle spurt en random mann på gata om denne har kunnskap med feks kjøp/salg aksjer og vedkommende bare gjetter/synser

Pedro Armendariz (kjent fra 007) var i Sovjet en gang i tida mht filming og noen spekulerer han fikk kreft av stråling der

Dette er basert på årevis av forskning på stråling. Ikke nettselskap sine meninger. 

Overfølsom for stråling er bare ansett som en "sykdom" i rundt 1% av verdens land. 

Psykosomatiske plager er dog ansett i de fleste land som sykdom...

 

Forøvrig skal flere hundre i nær kommunene her hjemme nå stevnes på grunn av dette. Så lykke til alle som har nektet til nå..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...