Gå til innhold

Hva er "norsk kultur"?


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg kjenner flere som ikke stoler på andre. Jeg vet også om andre som liker å svindle og lure hverandre. De er også nordmenn. Hva med dem, er ikke de virkelig norske?

De er unormale.

 

Jeg spurte ikke om de var normale eller unormale. Jeg spurte om de var virkelig var norske, når påstanden var at 'nordmenn lurer ikke hverandre'.

 

Man blir jo ikke mindre Norsk av å være unormal og ikke føye seg til kulturen. Å være Norsk har med opphav og nasjonalitet å gjøre mer enn kultur.

 

Men ja, er man unormal og går kledd med Lederhosen og går rundt og jodler hele tiden i Norge, så fremstår nok man mindre Norsk enn de fleste andre.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det går mye i No True Scotsman argumentering her. De fleste nordmenn kan ikke spille hardingfele, men EKTE nordmenn kan spille hardingfele.

 

Dette er bare ren stereotypi. Jeg er ikke mindre nordmann fordi jeg ikke er redd for å sitte med fremmede på bussen, eller foretrekker pizza og film over smalahove og skitur på fjellet. Hadde jeg vært helt naiv og brutal her, så ville jeg påstått at man argumenterer at unorsk kultur bare er handlinger man ikke liker.

Norsk kultur har sterk innflytelse fra Europeisk kultur selvsagt, og er en del av denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk kultur er en sosial konstruksjon som ikke finnes, nordmenn spiser pizza så hvis nordmenn spiser pizza og kjøttkaker er nasjonalretten hvordan kan etniske nordmenn ha sin egen kultur? Ideen om at nordmenn har en egen kultur er tåpelig og imperialistisk. 

 

Når det er sagt så har vi mye å lære av andre kulturer, spesielt kulturer fra land vi ser asylsøkere komme i fra. Her til lands har vi ingen kultur eller verdier, så da burde vi ta i mot input utenfra. Det er også nazistisk å hevde at nordmenn har egen kultur, dette burde bekjempes med alle middler.

Absurd. Rett og slett absurd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Aldri skjønt hvorfor folk skal bruker timesvis på å diskutere noe som knapt eksisterer i en verden som er veldig liten i dagens elektronisk samfunn.

 

Er det en forskjell mellom nordmenn og folkene på Papua Ny-Guniea?

 

Ifølge deg som argumenterer for at vi ikke har en nasjonal kultur, så er det ikke det. For alle andre som er klar over at både regioner, nasjoner, kontinenter og andre konstellasjoner har egen kultur, så ja, da er det en forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette begynner virkelig å bli en sausete suppe basert på absolutter rundt hva 'norsk kultur' er. Kanskje vi står igjen med en eller to personer som faktisk er slik. Lars Monsen er kanskje den eneste 'ekte nordmannen' hvis vi ser på ovenstående kriterium for å være norsk?

 

Det er fordi du nekter å godta at alle bruker en annen definisjon av norsk kultur enn du gjør. 

 

Definisjon av norsk kultur er ikke noe alle nordmenn gjør, men som utlendinger ikke gjør. Kultur er visse trekk som kjennetegner en gruppe, i dette tilfellet nordmenn.

 

Det er helt meningsløst å snakke om true scotsman, fordi du kan absolutt være en del av en kultur uten å følge kulturen 100%.

 

Kulturelle ting deles på tvers av kulturer i mer eller mindre grad. Det er samlingen av de forskjellige tingene som utgjør en kultur, og summen av disse tingene er forskjellige fra land til land, selv land som fremstår rimelig like, f.eks Norge og Danmark. For en person fra Afrika vil disse landene fremstå helt kulturelt like, mens både Nordmenn og Densker vet at vi har kulturelle forskjeller mellom de to landene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Aldri skjønt hvorfor folk skal bruker timesvis på å diskutere noe som knapt eksisterer i en verden som er veldig liten i dagens elektronisk samfunn.

 

 

 

Er det en forskjell mellom nordmenn og folkene på Papua Ny-Guniea?

 

Utetemperaturen og klimaet stort sett.

 

 

The Etoro, or Edolo, are a tribe and ethnic group of Papua New Guinea. Their territory comprises the southern slopes of Mt. Sisa, along the southern edge of the central mountain range of New Guinea, near the Papuan Plateau. They are well known among anthropologists because of ritual homosexual acts practised between the young boys and men of the tribe. The Etoro believe that young boys must ingest the semen of their elders daily from the age of 7 until they turn 17 to achieve adult male status and to properly mature and grow strong.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Etoro_people

 

Høres ut som om de har en helt annen kultur enn oss. 

 

 

 

Det er noen latterlige påstander i denne tråden om at kultur ikke finnes. Det er som å lese Dagbladet på 90 tallet. 

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar

 

 

 

Aldri skjønt hvorfor folk skal bruker timesvis på å diskutere noe som knapt eksisterer i en verden som er veldig liten i dagens elektronisk samfunn.

 

 

 

Er det en forskjell mellom nordmenn og folkene på Papua Ny-Guniea?

 

Utetemperaturen og klimaet stort sett.

 

 

The Etoro, or Edolo, are a tribe and ethnic group of Papua New Guinea. Their territory comprises the southern slopes of Mt. Sisa, along the southern edge of the central mountain range of New Guinea, near the Papuan Plateau. They are well known among anthropologists because of ritual homosexual acts practised between the young boys and men of the tribe. The Etoro believe that young boys must ingest the semen of their elders daily from the age of 7 until they turn 17 to achieve adult male status and to properly mature and grow strong.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Etoro_people

 

Høres ut som om de har en helt annen kultur enn oss. 

 

 

 

Det er noen latterlige påstander i denne tråden om at kultur ikke finnes. Det er som å lese Dagbladet på 90 tallet. 

 

SIkker på at det er kultur og ikke en livsstil ?

 

Nå ble sikkert mange forvirret her...

Lenke til kommentar

 

Men ja, er man unormal og går kledd med Lederhosen og går rundt og jodler hele tiden i Norge, så fremstår nok man mindre Norsk enn de fleste andre.

 

Man blir vel sett på som like unormal om man går rundt i bunad hele tiden og spiller på langeleik.

 

Du er ikke så flink til å lese ser jeg.. "ER MAN unormal", er noe annet enn "MAN ER unormal".. Poenget hadde ingenting med unormalitet å gjøre.

 

Poenget var at man nok fremstår mindre Norsk om man går rundt med lederhosen og jodler hele tiden.

 

Du skjønte kanskje ikke poenget. Det er ikke rart det er vanskelig å diskutere med folk nå til dags. Er ikke sikker på om det var et leseproblem eller om det var kverrulering som forårsaket svaret ditt.

 

Sammenlikningen din med bunad blir rett og slett bare teit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal si at kultur ikke finnes så må man først definere hva man mener med kultur. Etter de fleste definisjoner av kultur (og det er en god del av dem) så kan man vanskelig argumentere for at det ikke finnes. Hvis man allikevel vil si at kultur ikke finnes så vil jeg først se definisjonen man legger til grunn.

 

Problemet med nasjonsideen er at kultur er så flytende og aldri vil overlappe med politiske grenser på et kart som er blitt tegnet av helt andre årsaker enn hvor en kultur slutter og en annen begynner. Jeg er ikke kulturelt sett likere en fra Harstad enn en fra Göteborg (som er langt nærmere hvor jeg er fra), allikevel hører jeg og fyren fra Harstad hjemme i "norsk kultur" mens fyren fra Göteborg tilhører "svensk kultur". Dette blir helt arbitrært. På samme måte har folk helt sør i Frankrike mye til felles med sine naboer rett sør for pyreneene og norditalienerne har mye til felles med folk fra Provence, men av politiske (ikke kulturelle) årsaker hører de ikke innunder samme stat. Nasjonalisme er å late som folk fra Provence har mer til felles med folk fra Normandie enn Piedmont på grunn av en ullen, oppkonstruert ide om "franskhet", som består av lange brød og elendige filmmanus.

 

 

Norsk kultur er en sosial konstruksjon som ikke finnes, nordmenn spiser pizza så hvis nordmenn spiser pizza og kjøttkaker er nasjonalretten hvordan kan etniske nordmenn ha sin egen kultur? Ideen om at nordmenn har en egen kultur er tåpelig og imperialistisk. 
 
Når det er sagt så har vi mye å lære av andre kulturer, spesielt kulturer fra land vi ser asylsøkere komme i fra. Her til lands har vi ingen kultur eller verdier, så da burde vi ta i mot input utenfra. Det er også nazistisk å hevde at nordmenn har egen kultur, dette burde bekjempes med alle middler.


Absurd. Rett og slett absurd.

 

 

Oser satire lang vei for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Norsk kultur er en sosial konstruksjon som ikke finnes, nordmenn spiser pizza så hvis nordmenn spiser pizza og kjøttkaker er nasjonalretten hvordan kan etniske nordmenn ha sin egen kultur? Ideen om at nordmenn har en egen kultur er tåpelig og imperialistisk.

 

Når det er sagt så har vi mye å lære av andre kulturer, spesielt kulturer fra land vi ser asylsøkere komme i fra. Her til lands har vi ingen kultur eller verdier, så da burde vi ta i mot input utenfra. Det er også nazistisk å hevde at nordmenn har egen kultur, dette burde bekjempes med alle middler.

Absurd. Rett og slett absurd.

Det absurde er at åpenbar satire ikke oppfattes fordi hjernegymnastikken til de man etterligner er så absurd at selv de mest absurde poster virker troverdig.

Lenke til kommentar

Hvis man skal si at kultur ikke finnes så må man først definere hva man mener med kultur. Etter de fleste definisjoner av kultur (og det er en god del av dem) så kan man vanskelig argumentere for at det ikke finnes. Hvis man allikevel vil si at kultur ikke finnes så vil jeg først se definisjonen man legger til grunn.

 

Problemet med nasjonsideen er at kultur er så flytende og aldri vil overlappe med politiske grenser på et kart som er blitt tegnet av helt andre årsaker enn hvor en kultur slutter og en annen begynner. Jeg er ikke kulturelt sett likere en fra Harstad enn en fra Göteborg (som er langt nærmere hvor jeg er fra), allikevel hører jeg og fyren fra Harstad hjemme i "norsk kultur" mens fyren fra Göteborg tilhører "svensk kultur". Dette blir helt arbitrært. På samme måte har folk helt sør i Frankrike mye til felles med sine naboer rett sør for pyreneene og norditalienerne har mye til felles med folk fra Provence, men av politiske (ikke kulturelle) årsaker hører de ikke innunder samme stat. Nasjonalisme er å late som folk fra Provence har mer til felles med folk fra Normandie enn Piedmont på grunn av en ullen, oppkonstruert ide om "franskhet", som består av lange brød og elendige filmmanus.

 

 

Norsk kultur er en sosial konstruksjon som ikke finnes, nordmenn spiser pizza så hvis nordmenn spiser pizza og kjøttkaker er nasjonalretten hvordan kan etniske nordmenn ha sin egen kultur? Ideen om at nordmenn har en egen kultur er tåpelig og imperialistisk.

 

Når det er sagt så har vi mye å lære av andre kulturer, spesielt kulturer fra land vi ser asylsøkere komme i fra. Her til lands har vi ingen kultur eller verdier, så da burde vi ta i mot input utenfra. Det er også nazistisk å hevde at nordmenn har egen kultur, dette burde bekjempes med alle middler.

Absurd. Rett og slett absurd.

Oser satire lang vei for min del.

 

 

Sammenlign en fra Harstad med en fra Japan.

Lenke til kommentar

Problemet med nasjonsideen er at kultur er så flytende og aldri vil overlappe med politiske grenser på et kart som er blitt tegnet av helt andre årsaker enn hvor en kultur slutter og en annen begynner. Jeg er ikke kulturelt sett likere en fra Harstad enn en fra Göteborg (som er langt nærmere hvor jeg er fra), allikevel hører jeg og fyren fra Harstad hjemme i "norsk kultur" mens fyren fra Göteborg tilhører "svensk kultur".

 

Husk på, å prate norsk er en del av norsk kultur. Det skal derfor litt til før en nordmann er nærmere svensk kultur enn norsk kultur. 

 

Men ja kultur er flytende, og norsk kultur og svensk kultur har mye til felles. Men, det betyr ikke at norsk kultur og svensk kultur ikke finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk kultur er tilsynelatende kjennetegn på hva 'nordmenn' gjør. Dermed fungerer det også som 'krav'. Det gjelder også selv om du sier at det er 'en del av norsk kultur'. Da er det bare delkrav.

 

I denne lenken står det

"En Border Collie kjennetegnes først og fremst ved dens evne til å gjete."

 

Om en Border Collie ikke kan gjete betyr det at det ikke er en ekte Border Collie. Selvfølgelig ikke, fordi kjennetegn betyr ikke krav.

 

Norsk kultur er kjennetegn, ikke krav på hva nordmenn gjør. 

 

I et norsk-nasjonalistisk perspektiv følger det kanskje slik:

A: "Nordmenn går på ski"

B: "Jeg går ikke på ski, men jeg identifiserer meg som nordmann."

A: "Ingen ekte nordmenn går på ski"

 

Du bygger deg opp en stråmann, fordi det er ikke hva vi snakker om.

 

Dette er hva vi egentlig snakker om

A: "Å gå på ski er en del av norsk kultur"

B: "Jeg går ikke på ski, er jeg ikke nordmann?"

A: "Du trenger ikke å følge alle undergruppene av norsk kultur for å være nordmann".

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet med nasjonsideen er at kultur er så flytende og aldri vil overlappe med politiske grenser på et kart som er blitt tegnet av helt andre årsaker enn hvor en kultur slutter og en annen begynner. Jeg er ikke kulturelt sett likere en fra Harstad enn en fra Göteborg (som er langt nærmere hvor jeg er fra), allikevel hører jeg og fyren fra Harstad hjemme i "norsk kultur" mens fyren fra Göteborg tilhører "svensk kultur".

 

Husk på, å prate norsk er en del av norsk kultur. Det skal derfor litt til før en nordmann er nærmere svensk kultur enn norsk kultur. 

 

Men ja kultur er flytende, og norsk kultur og svensk kultur har mye til felles. Men, det betyr ikke at norsk kultur og svensk kultur ikke finnes.

 

 

De som ønsket å bygge nasjonalstatene var meget bevisste på at felles språk er grunnleggende viktig og der det ikke var et felles språk fra før så valgte man språket/dialekten fra en bestemt region og dyttet denne nedover hodet på resten. Det beste eksemplet er Italia, hvor man bestemte seg for at den toskanske dialekten var "italiensk" mens resten var dialekter. De lykkes imidlertid ikke helt og i områder som Napoli og Sicilia snakker man fortsatt ganske uforståelig for en som har lært seg italiensk/toskansk.

 

Forskjellen mellom norsk, svensk og dansk er imidlertid langt mindre og man kan vanskelig argumentere for at de er forskjellige språk fra et rent lingvistisk ståsted. De er mer som dialekter som vi kaller språk fordi de tilfeldigvis snakkes i tre forskjellige stater (jeg kan referere til det kjente sitatetet om at et språk er en dialekt med militærmakt). Men så er det også mange nordmenn som ikke snakker "norsk", i den forstand at de ikke snakker bokmål eller nynorsk. Da snakker jeg ikke om samer, men om dialekter fra diverse fjorder og dalføre som er langt vanskeligere å forstå for en østlending enn en svenske.

 

 

 

Sammenlign en fra Harstad med en fra Japan.

 

 

Du misforstår. Kulturelle skillelinjer henger sammen med geografisk avstand, ja, men det er ikke det samme som at de overlapper med politiske skillelinjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Norsk kultur er tilsynelatende kjennetegn på hva 'nordmenn' gjør. Dermed fungerer det også som 'krav'. Det gjelder også selv om du sier at det er 'en del av norsk kultur'. Da er det bare delkrav.

I denne lenken står det

"En Border Collie kjennetegnes først og fremst ved dens evne til å gjete."

 

Om en Border Collie ikke kan gjete betyr det at det ikke er en ekte Border Collie. Selvfølgelig ikke, fordi kjennetegn betyr ikke krav.

 

Norsk kultur er kjennetegn, ikke krav på hva nordmenn gjør.

I et norsk-nasjonalistisk perspektiv følger det kanskje slik:

A: "Nordmenn går på ski"

B: "Jeg går ikke på ski, men jeg identifiserer meg som nordmann."

A: "Ingen ekte nordmenn går på ski"

Du bygger deg opp en stråmann, fordi det er ikke hva vi snakker om.

 

Dette er hva vi egentlig snakker om

A: "Å gå på ski er en del av norsk kultur"

B: "Jeg går ikke på ski, er jeg ikke nordmann?"

A: "Du trenger ikke å følge alle undergruppene av norsk kultur for å være nordmann".

Men trenger du gjøre noe som helst norsk for å tilhøre den norske kulturen og bli ansett som norsk?

 

Tipper det er 50% hudfarge, 35% språk, og resten faktisk kultur, for å avgjøre om man regner en person som norsk.

 

Inkludert kulturelt.

 

...

Hvis man er hvit og snakker norsk må man nok gå med burka, turban, eller kulturelle plagg fra andre kulturer, for å kunne bli regnet som noen annen kultur enn norsk.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men trenger du gjøre noe som helst norsk for å tilhøre den norske kulturen og bli ansett som norsk?

 

Tipper det er 50% hudfarge, 35% språk, og resten faktisk kultur.

 

Det er helt avhengig av hva det betyr å være norsk.

 

En definisjon er at alle med norsk statsborgerskap er nordmenn, en annen definisjon er at du må være nærmest norsk kultur. I mine øyne har begge definisjonene ulemper og fordeler. 

 

Noen definerer nordmenn etter hudfarge, men det mener jeg er feil.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dagens NA har den artikkel at Kiwi kutter prisene på de 2 mest populære middagene her i landet.

Taco og Pizza.

Så der har man norsk middagskultur i 2018 i det minste.

Personlig er jeg mest imponert at de kan dra av 40% på prisene på utvalgte varer, virker som de har litt bedre fortjeneste man kan få inntrykk av.

Lenke til kommentar

 

Hvis man lurer på hva norsk kultur er kan jeg forslå at du bør reise og oppleve en annen kultur. Ser du ikke distinkte forskjelliger fra England og Norge eller USA og Norge, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Du skal ha ganske snevert syn om du tror at kulturen våres er borte fordi vi har apet litt etter USA. Det er ikke noe spesielt ved at vi har adoptert tradisjoner og andre ting. Bare tenk på hvor mye rart vi har fått fra kristendommen... Selv språket vi bruker her på forumet har en kraftig innflytelse fra Danmark.

Snever? Det er vel i all grad nasjonalister som har en snever kulturforståelse, som begrenser kulturen etter nasjonale grenser. Ved begynnelsen av 1900-tallet, ville det ikke vært mulig for en person som reiste fra Bergen til Stockholm å bestemme hvor de norske dialektene begynte, og hvor de Svenske dialektene begynte. Problemet med nasjonalistiske, kulturelle forskjeller er at de er selvoppfyllende. Dersom du stadig hører at nordmenn liker hytte og friluftsliv, ja - så vil en identifisere seg selv etter det og styrke fantasien.

 

Nasjonalidentitet er en fantasi som i stor grad ble oppfunnet etter den franske revolusjon, og spredte seg for alvor for Norge som nasjon sin del mot slutten av 1800-tallet, med trolig nok en økning etter unionsoppløsningen med Sverige. I dag er det enklere å finne ut hvor den statlige grensen mellom Norge og Sverige går, fordi de nasjonale fantasiene er dessverre er selvoppfyllende. Norge er ikke en historisk nasjon.

 

Hvis en tar eksempelet ditt med England, så skal du være flink for å kunne oppdage når du er i Skottland. Grensen mellom Nord-Irland og Irland er heller ikke så enkel å oppdage. Argumentene du nevner, med innflytelse av andre kulturer fra andre steder beviser i prinsippet at kulturer ikke er nasjonalt betinget.

 

Jeg argumenterer ikke for at det ikke eksisterer kulturer innenfor det geografiske området. Jeg argumenterer for at disse kulturene ikke er eksklusive for det geografiske området.

 

Jeg snakket aldri om nasjonalister, jeg ville få frem at det finnes særegenheter som skiller kulturer/folk. Ved grensene vil det naturlig nok være mer diffuse forskjeller. Du må ikke glemme at samfunnet og staten har en interesse å samle folket, selvfølgelig vil de spille ekstra på det vi anser som typisk for oss for å danne et tettere bånd. Du vil alltid se forskjellene langs grensene fordi staten ivaretar språket, og de kulturelle særegenhetene. Jeg tror en stat vil være nokså dysfunksjonelt dersom du tar vekk "identiteten" som knytter dem sammen. Og hvordan kunne vi samle Norge til et rike dersom vil ikke følte en tilhørighet? Det vil alltid finnes egne kulturer innad grupper uansett hvordan man enn snur og vender på det. At en gruppe mennesker danner en kultur og en identitet er ikke en fantasi. I likhet med livsløgnen er den faktisk en naturlig del av mennesket. Mennesker har et behov for tilhørighet, og derfor vil det alltid være, oss og dem. Det kan være alt fra land, fotballag til noe så enkelt som A og B klassen.

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...