Gå til innhold

Hvor er Telenor bedre enn Telia?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9
Hei, folkens.

 

Dette er en uformell men alvorlig ment undersøkelse der jeg ønsker å vite om produkter der Telenor er bedre, billigere eller mer innovative enn Telia. Produkter som Telenor har lansert før Telia er også interessante. Dette gjelder bare mobil.

 

Switch vs Swap holdes utenfor, fordi regnestykkene er vanskelige å sette opp.

 

Jeg ønsker i første omgang bare en opplisting, og ingen hissig diskusjon eller tilstander der folk slår hverandre i hue eller kaller noen for Telenorhater.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mottaks kvalitet/styrke i kjellere i Oslo.

Det var grunnen til at vi i firma byttet ifra Phonero når de byttet nett ifra Telenor til Telia.

Har stått med Telenor abonnent i første underetasje i kjeller midt i Oslo sentrum (150m meter i fra Karl Johan) og hatt 4/5 barer på min HTC One M7, mens en vi jobbet med som hadde iPhone og Telia ikke hadde signal i det hele tatt.

Har vært slik i mange kjellere, meget dumt når du står og må ringe etter folk, og ikke har mulighet til å gå andre steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Telias nye tjeneste som databoost hvor man kan kjøpe tilgang for en viss periode.

 

Telias variasjoner på kontantkort er vel noe større enn hos Telenor.

 

Jeg synes samtalekvalitet er bedre hos Telenor. Særlig Telenor-Telenor kontra Telia-Telia.

 

Har aldri merket forsinkelser på sms hos Telenor, men hos Telia/ICE skjer dette til stadighet.

Lenke til kommentar

Telenors BRUT er rimelig kraftig infrastruktur for å kunne drive all herligheten vi tar for gitt. Alt blir mikset der. TV, internett, fasttelefoni, mobiltelefoni og annet.

 

Telenors dekning er litt bedre enn telias i Østfold, Telia har bedre utendørsdekning, men telenor har bedre innendørsdekning i betongbygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det det telia\chess leier de av broadnet\homenet eller andre?

Eller har de eget fibernett?

 

Spiller lite om Brut nettverket er 10-40 gigabit eller mere, selv bredbånd får man ikke høyere en 500 mbit hastighet uansett.

Men på mobil er man heldig hvis man får 100-150 mbit med god dekning.

 

Sist jeg testet syns jeg telia gir høyere hastigheter selv telenor\talkmore har senderen nærmere aner ikke hvorfor begrensinger på kontant avtalen eller mobilen foretrekker chess\telia? Testet det med nokia 1020 og xiaomi mi5. Man kan få 100 mbit ned og 50 mbit opp med chess om man er heldig, men talkmore skjeldent over 30 mbit og 10 mbit opplasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Telenors BRUT er rimelig kraftig infrastruktur for å kunne drive all herligheten vi tar for gitt. Alt blir mikset der. TV, internett, fasttelefoni, mobiltelefoni og annet.

 

Telenors dekning er litt bedre enn telias i Østfold, Telia har bedre utendørsdekning, men telenor har bedre innendørsdekning i betongbygg.

BRUT?

Lenke til kommentar

https://www.insidetelecom.no/artikler/brut-2-0-nettet-som-ikke-ma-feile/137159

Usikker på de har 40 GPON gigabit mellom land, og 10 gigabit GPON mot kunder (Siste fordelingen?). Før var det 4 gigabit (GPON) eller lavere tror jeg.

 

Broadnet har vel flere 10 gigabit P2P fiber tror jeg?

 

 

Telenors dekning er litt bedre enn telias i Østfold, Telia har bedre utendørsdekning, men telenor har bedre innendørsdekning i betongbygg.

Hvor er kildene på det? Dine meninger? For eneste telenor kan gjøre der å ha flere lave 800 mhz bånd en å gå for høye frekvenser 1800\2100 med dårlig rekkevidde, er vel heller det som går på, derfor er telenor dårlig på hastighet men god på rekkevidde tror jeg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Det er mye som har betydning for hvilken dekning man opplever, frekvensbånd, avstand til sender, antall brukere og mykje meir. Til syvende og siste er dette helt individuelt. Det er gjort flere "tester" av mobilnett, men i mine øyne er de i beste fall en rettesnor. Ett sted kan Telenor være best, og rundt svingen er det Telia som leder.

 

Både Telia, ICE og Telenor bygger som villmenn, slik at den som blir kåret til leder i dag, ikke er det i morgen. Vi får heller lene oss tilbake og se at konkurransen gjør at vi har flere høyst kompetente nett å velge mellom.

 

Visste dere at Telia og Telenor fikk krav om å bygge hele 20 basestasjoner i Oslo i den første lisensen?
Lenke til kommentar

Tom: Telenors infrastruktur som er hovedkablene som går fra Svalbard - Tromsø og Kirkenes til Trondheim, så ei løkke i sør Norge fra Trondheim til Oslo og en runde innom vestlandet. BRUT tar seg av alle tjenester som før hadde dedikert infrastruktur.

 

Canal Digitals kabel tv der parabolene i Nittedal mottar samme signalet som CD parabol kundene får, så over i noen servere for konvertering, så går trafikken nedover i infrastrukturen som IP trafikk. Samme prinsippet gjelder ADSL, fibernett, mobiltelefoni, fasttelefoni osv.

 

Andre operatører og ISP'er henger seg på BRUT for leie av trafikk. Så selv om man som privatperson eller firmakunde betaler for gitt kvote og/eller båndbredde, går alt via samme infrastrukturen. Dette for at Telenor kan effektivisere tjenestene sine.

 

BRUT er i konstant oppgradering for å kunne tilby morgendagens etterspørsel og er veldig skalerbart. Merk at selv Telia leier båndbredde av Telenor. Konklusjonen er at selv om Telenor er svindyre på tjenestene sine, så har de mye å betale for også.

 

Telia har jeg personlig likt bedre før, men etter de endret forretningsmodell for 4-5 år siden har jeg blitt litt mer lunken til dem, spesielt kundeservice. (subjektiv mening)

Lenke til kommentar

Hvis vi kan bruke ordet innovasjon som i å utvikle nye tjenester som koster flesk, får å hindre at operatørene ender opp som rene bitpipes, men heller kan selge små kvoter til blodpris, syns jeg både Telia og Telenor fortjener delt førstepremie. :)

 

Det kan dog skille bittelitt om vi undersøker mer nøye hva utenlandspriser angår. Telenor har disse dagspakkene sine da, som gjør at man ikke må betale i tusentalls kroner for bruk, uansett hvor i verden. Telia derimot har en fin skinnende lilla farge på nettsiden sin.

Lenke til kommentar

Telenor

Alltid på nett garanti hvis du i tillegg til mobil har internett fra Telenor eller canal digital.

 

Familiebonus. Har du tre produkter eller flere får du ekstra data som fritt kan fordeles mellom abonnementene.

 

Min sky. Ubegrenset bildelagring.

 

Og har du et YNG abonnement og en swap avtale får du inkludert plussforsikring, uten noen ekstra kostnad.

Endret av V-by
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd mer stabil dekning på mobil og bedre teknisk kompetanse/hjelp hos Telenor. Nå skal det sies at den tekniske hjelpen på mobilt bredbånd var aktuelt for 4 år siden (med NetCom). Kanskje har den biten bedret seg med Telia?

 

Jeg vil nok fortsatt generelt stole mer på dekningen i grissgrendte strøk med Telenor.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

https://www.insidetelecom.no/artikler/brut-2-0-nettet-som-ikke-ma-feile/137159

Usikker på de har 40 GPON gigabit mellom land, og 10 gigabit GPON mot kunder (Siste fordelingen?). Før var det 4 gigabit (GPON) eller lavere tror jeg.

 

Broadnet har vel flere 10 gigabit P2P fiber tror jeg?

 

 

Telenors dekning er litt bedre enn telias i Østfold, Telia har bedre utendørsdekning, men telenor har bedre innendørsdekning i betongbygg.

Hvor er kildene på det? Dine meninger? For eneste telenor kan gjøre der å ha flere lave 800 mhz bånd en å gå for høye frekvenser 1800\2100 med dårlig rekkevidde, er vel heller det som går på, derfor er telenor dårlig på hastighet men god på rekkevidde tror jeg.

 

Tror de aller fleste ser det som en fordel å ha dekning med dårlig hastighet, enn ingen dekning i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En negativ ting jeg kom på etter at vi byttet ifra Phonero (Telenornett), til Telenor var at det kom merkbart mere telefonselgere som skulle ha ditt og datt. Ser ut som jeg fikk stoppet det meste via Brønnøysund registeret, men fortsatt mye telefoner med spørreundersøkelser. Hadde nesten ikke noe slikt via Phonero, men kom det mye rett etter overgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...