Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytteverdi av boligalarm tilknyttet vaktselskap kontra andre løsninger.


Anbefalte innlegg

Vi har alarm tilknyttet vaktselskap. Systemet omfatter to bevegelsesdetektorer og en røykvarsler. For dette betaler vi ca. 540 kr/mnd.

Vi bor i en enebolig i Oslo på ca. 200m2. Vi er et pensjonistpar, så det er stort sett noen tilstede hele døgnet. To til tre ganger i året er vi borte et par uker. Har en sokkelleilighet som er bebodd hele året.

Jeg er sterkt i tvil om nytteverdien av tilknyttingen til vaktselskapet, i hvert fall for innbruddsalarmen. Jeg synes stadig å registrere at ved innbrudd er tyvene forduftet før vekter eller politi viser seg. For brannalarmen (røykvarsler) stiller det seg kanskje annerledes??

 

Jeg har derfor begynt å tenke på:

·      Hva finnes av frittstående alarmer (ikke tilknyttet vaktselskap) og eventuelle erfaringer med disse?

·      Har noen erfaringer med løsninger basert på samarbeid mellom naboer?

 

Jeg takknemlig får å få høre om erfaringer – kunnskaper – synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bortkastet penger

Finnes mange bedre løsninger

Vi har satt opp alarm selv på arbeid (Elotec), hvor eiere/ansatte får alarm til egen mobil

Sensorerer, sirener og kameraer

Usikker på pris, men jeg tror det var noe som 79,- i måneden for mobilen som er koblet på systemet

Utstyret må en betale for selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan ha millioner i madrassen uten at det hjelper, da de først/bare ringer til kunden

Vi sluttet med vaktselskapene, da de bare ringte oss og varslet, samme som vi har nå, men mye billigere og mer kontroll

Samme som med politiet, ikke kapasitet og/eller latskap 

Du hadde et ganske useriøst alarmselskap om de ikke lot deg sette opp en aksjonsplan med mulighet for direkte utsendelse av vekter.

Lenke til kommentar

Vi har alarm tilknyttet vaktselskap. Systemet omfatter to bevegelsesdetektorer og en røykvarsler. For dette betaler vi ca. 540 kr/mnd.

Vi bor i en enebolig i Oslo på ca. 200m2.

 

Det høres veldig dyrt ut. Jeg betaler rett under 500,-, og har 1 bevegelse, 1 dør magnet og 3 brannmeldere.

Det man egentlig betaler for ved alarm for kjente selskaper er klistremerkene. Det er de som holder innbruddstyvene borte. Det er ekstremt lav innbrudds rate på de som har alarm, de går som regel etter de som ikke er merket, da det er mindre stress.

 

Det er riktig at mange selskaper ringer først, men er det ikke noe korrekt svar så kommer vekterne. Det eneste de gjør er nok å se om det er noe, for så å ringe videre.

 

Det positive med bevegelse med innebygd kamera, er at de ser bildet ifra kamera når alarmen gå, og hvis de ser røyk, så sender de brannvesenet med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De kan ha millioner i madrassen uten at det hjelper, da de først/bare ringer til kunden

Vi sluttet med vaktselskapene, da de bare ringte oss og varslet, samme som vi har nå, men mye billigere og mer kontroll

Samme som med politiet, ikke kapasitet og/eller latskap 

Du hadde et ganske useriøst alarmselskap om de ikke lot deg sette opp en aksjonsplan med mulighet for direkte utsendelse av vekter.

 

Setter man opp en sånn plan så blir det sikkert mye dyrere enn 500,- i måneden

Lenke til kommentar

Jeg har derfor begynt å tenke på:

·      Hva finnes av frittstående alarmer (ikke tilknyttet vaktselskap) og eventuelle erfaringer med disse?

·      Har noen erfaringer med løsninger basert på samarbeid mellom naboer?

 

Jeg takknemlig får å få høre om erfaringer – kunnskaper – synspunkter på dette.

 

Dersom du monterer utvendig lydsignal så vil det langt på vei gi samme nytte som en alarm tilknyttet vaktselskap. Ein høg hylande lyd i nabolaget vil skremme vekk skurker som har prøvd å bryte seg inn, og det vil fremtvinge en reaksjon fra naboene. Om ikke annet vil naboene helt sikkert ringe politiet umiddelbart for å få slutt på bråket.

 

For branndeteksjonen så er det veldig enkelt å få til ett nabosamarbeid dersom du har vellvillige naboer.

Det letteste er at dere og naboen(e) kjøper en handfull med trådløse røykvarslere hver, Deretter monterer du alle røykvarslerne med unntak av en som du gir til naboen. Dersom naboen gjør det samme så vil dere begge ha en røykvarsler som er koblet på samme nett som naboen, noe som betyr at utløst alarm i ett hus også blir overført til nabohuset, og omvendt.

 

Forøvrig er jeg enig i at kun en røykvarsler i enebolig på 200 kvm og sokkelleilighet er alt for lite. Minimumskravet er en per etasje, og i tillegg bør dere ha røykvarsler inne på soverommet.

Siden dere leier ut sokkelleiligheten så bør det også der være branndeteksjon som er koblet sammen med hovedetasjen (det er uansett krav om minst en røykvarsler i den leiligheten). Dersom leieboeren i kjelleren forårsaker brann så vil dere ha tidlig beskjed slik at dere kan komme dere ut av huset, alternativt gå ned i sokkelleilgheten for å sjekke hva som foregår..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usikker på om det er lov å montere sirene på utsiden og uansett så vil ikke politiet rykke ut med mindre det er en gullsmed e.l.

Blir det nok falske alarmer så vil naboene fort bli sure

Det er lov, det er unødig støy som er forbudt. Nødvendig støy, som å melde frå om at du har innbrudd og treng hjelp er fult lovlig. Riktignok kan det bli ulovlig støy etterkvart dersom alarmen kun går på grunn av feil, og ikkje på grunn av reelle nødsituasjoner.

 

Og joda, politiet rykker ut. Kanskje særleg når det er ein tulling i byggefeltet som har montert utvendig tyfon som vekker opp halve byen, då er det plutselig langt meir enn berre materielle verdiar som står på spel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da rykker de ikke ut til innbruddet, men for å bøtelegge mannen med tyfonen

Han blir da nødt til å frakoble sirene med en gang og får en klekkelig bot

Og så?

Det er vell absolutt verdt å betale 500 kr i bot eit par gongar for unødig alarm, dersom det medfører at politi og brannvesen står på døra di umiddelbart den dagen du treng hjelp.

 

Ein blir bøtlagt dersom ein går rundt på gata og roper om natta også, men når leiligheita står i brann og kjerringa ikkje har komt seg ut, så tar du risikoen for å bli bøtlagt for ordensforstyrrelse for å skaffe hjelp.

 

Den korrekte framgangsmåten er å rolig ta opp telefonen for å ringe nødnummeret for å forklare situasjonen utan å bruke utestemme. Men er det brann eller skurkar i huset ditt så gjer du det du må.

Lenke til kommentar

Vi har alarm tilknyttet vaktselskap. Systemet omfatter to bevegelsesdetektorer og en røykvarsler. For dette betaler vi ca. 540 kr/mnd.

Vi bor i en enebolig i Oslo på ca. 200m2. Vi er et pensjonistpar, så det er stort sett noen tilstede hele døgnet. To til tre ganger i året er vi borte et par uker. Har en sokkelleilighet som er bebodd hele året.

Jeg er sterkt i tvil om nytteverdien av tilknyttingen til vaktselskapet, i hvert fall for innbruddsalarmen. Jeg synes stadig å registrere at ved innbrudd er tyvene forduftet før vekter eller politi viser seg. For brannalarmen (røykvarsler) stiller det seg kanskje annerledes??

 

Jeg har derfor begynt å tenke på:

·      Hva finnes av frittstående alarmer (ikke tilknyttet vaktselskap) og eventuelle erfaringer med disse?

·      Har noen erfaringer med løsninger basert på samarbeid mellom naboer?

 

Jeg takknemlig får å få høre om erfaringer – kunnskaper – synspunkter på dette.

 

 

Brannalarmen er veldig grei og ha, og vekter rykker ut hvis strømmen går mens du er på ferie - da slipper du å komme hjem til råtten fryseboks og kjøleskap.

 

Innbruddsalarmen er mye falsk trygghet men kan virke avskrekkende på innbruddstyver. Den piper fælt og jeg tror flere tyver bare går forbi og tar neste hus som ikke har alarm.

Det er ikke noe problem å bryte seg inn i en bolig med alarm, slå ihjel beboerne og stikke avgårde med verdisaker. Har du en safe kan du trues til å åpne den så den bør være godt bortgjemt.

Tyvene kan være forduftet før alarmsentralen så mye som mottar alarm fra huset.

Og rykktiden fra en vekter er gjerne på rundt en halvtime-time. Vekteren har instruks om å observere, er det en farlig situasjon skal han trekke seg unna og tilkalle politi.

 

Jeg tror du betaler overpris for abonnementet, Sector Alarm hadde en kampanje tidligere hvor du fikk nøkkelsafe, to kamera/detektorer, magnetkontakt, to røykvarslere og flere nøkkelchips for 419kr måneden, gratis montering og ingen bindingstid.

Alle husene i gaten min har Sector Alarm nå :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er faktisk et fåtall som har boligalarm, litt rart med tanke på at det er gjort flere undersøkelser om at man er over 30 ganger så trygg med en alarm i huset.

 

Om du har en alarm som er knyttet opp til en sentral vil du kanskje dra på ferie med litt letter pust, da du vet at noen kan lett rykke ut. Det kan jo ikke du om du er borte! Med en boligalarm kan du føle deg trygg  :)

 

Det vil jo selvfølgelig være litt dyrere med en alarm som er knyttet til sentral, men ikke glem å trekke fra rabatten du får på forsikring ved å ha en alarm som er koblet til sentralen. Da blir det noe billigere. Men velg det som du føler deg komfortabel med!

 

Her kan du finne litt info om hvorfor det er lurt: https://www.nettavisen.no/annonsebilag/verisure/hvilken-boligalarm-br-du-velge/3423174015.html 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...