Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er rimelig å betale til kjæresten når man flytter inn i hans bolig?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvorfor drar du inn reiseutgifter? Det er jo helt urelevant, du tok vell ikke dette opp med sist utleier?

Jeg drar inn reiseutgifter fordi ved å flytte inn til samboer må jeg ut med over 3000 kroner mer enn tidligere for å komme meg på jobb, mens han fortsatt betaler det samme som alltid i reiseutgifter til jobb. Jeg reiser totalt 5 timer til og fra jobb hver dag nå (før brukte jeg under 1 time tur/retur), han bruker fortsatt 30 min totalt. Da mener jeg at dette er et bidrag fra meg til fellesskapet. Hadde vi skulle flytte et sted midt mellom, ville reiseutgiftene hans økt sammen med reiseveien. Dette er noe han nå slipper, det er nå kun jeg har ekstra utgifter knyttet til dette.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp alle felles utgifter, inkludert reiseutgifter for begge. (Men ikke nedbetaling av huslånet eller billån som ikke er felles), og del det 50/50 som er den mest rettferdige.

 

Hvis det er stor lønnsforskjell mellom dere en eller annen vei, så kan det være greit å dele på en litt annen prosent enn 50.

 

Hadde en kompis som gjorde det på siste måten, de delte eierskap over huset, slik at huslånet også lå inni der, men siden han tjente mye mer enn henne, så syntes han det ble feil at ved 50/50 så satt hun igjen med 1000,- til annet i måneden, mens han hadde 17.000,- til overs.

 

Hvis vi skal gjøre det på denne måten så blir han med på å finansiere min reise, noe han mener blir helt feil. Han mener at billånet skal tas med i dette tilfellet og at vi derfor må ut med ca. likt i mnd for reiseutgifter og derfor heller ikke trenger å ta dette i beregning. Han mener også at jeg skal betale all husleie+fellesutgifter, og at han betaler lånet. Begge deler ligger på ca. 5000 hver.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Lenke til kommentar

Finner dere ikke ut av dette uten å måtte konferere med diskusjon.no spår jeg at det er fryktelig mye mer dere ikke kommer til å finne ut av. Sansynligvis i så stor grad at forholdet uansett ikke er liv laga. Kansje denne tråden skulle vært flyttet til en familieterapi-forum eller noe tilsvarende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finner dere ikke ut av dette uten å måtte konferere med diskusjon.no spår jeg at det er fryktelig mye mer dere ikke kommer til å finne ut av. Sansynligvis i så stor grad at forholdet uansett ikke er liv laga. Kansje denne tråden skulle vært flyttet til en familieterapi-forum eller noe tilsvarende?

Jeg spør kun om råd da vi har ulike tanker rundt dette. Det må være lov å være uenige i et parforhold uten at forholdet er kjørt eller at man trenger å snakke med terapeut. Dette mener jeg er en urimelig kommentar, men takk for tilbakemelding.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Sett opp alle felles utgifter, inkludert reiseutgifter for begge. (Men ikke nedbetaling av huslånet eller billån som ikke er felles), og del det 50/50 som er den mest rettferdige.

 

Hvis det er stor lønnsforskjell mellom dere en eller annen vei, så kan det være greit å dele på en litt annen prosent enn 50.

 

Hadde en kompis som gjorde det på siste måten, de delte eierskap over huset, slik at huslånet også lå inni der, men siden han tjente mye mer enn henne, så syntes han det ble feil at ved 50/50 så satt hun igjen med 1000,- til annet i måneden, mens han hadde 17.000,- til overs.

 

Hvis vi skal gjøre det på denne måten så blir han med på å finansiere min reise, noe han mener blir helt feil. Han mener at billånet skal tas med i dette tilfellet og at vi derfor må ut med ca. likt i mnd for reiseutgifter og derfor heller ikke trenger å ta dette i beregning. Han mener også at jeg skal betale all husleie+fellesutgifter, og at han betaler lånet. Begge deler ligger på ca. 5000 hver.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

 

 

Dine reiseutgifter, samt hans (tenker da bensin og evnentuelt bom), er rene utgifter. Nedbetaling av bilen er noe annet, og hvis dere år ifra dere, så regner jeg med at han ikke betaler deg tilbake for dette, da ved å nedbetalelånet på bilen blir det samme som at du kjøper deg inn i den. Hvis du betaler 10% av lånet på den over tid, så har du krav på 10% av verdien tilbake ved ett brudd. Så lenge du ikke har noe eierskap til hus eller bil, så blir det feil å betale ned for det som går rett i hans lomme. Alle andre utgifter er felles utgifter for å bo og leve. han må nok ta noe av kosten for at du flyttet til han, og foreløpig velger å holde deg i jobb, siden du ikke fant noe nærmere. Billigere det enn at du går arbeidsledig, og han må betale for alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker også at med mindre dere har som mål å etterkvart få felles husholdning så er det mest ryddig at dere kun deler reine forbruksutgifter som matvarer, straum, osv.

Sidan han står som eineeigar av boligen så bør han betjene buutgiftene sine sjølv, det er tross alt han som legger seg opp formue ved å betale ned sitt boliglån.

Dersom du skal bidra med husleige/lånekostnadar så bør du også kjøpe deg gradvis inn i boligen slik at du også står igjen med din del av verdiskapninga ved eit seinare salg.

 

Ein anna ting er jo at det å flytte frå byen der du jobbar for deretter å pådra deg store buutgifter og pendleutgifter er ikkje eit økonomisk fornuftig valg, men det er ein pris du/dere betalar for å kunne bu saman.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir seriøst kvalm av kjæresten din her, for meg anser jeg dette som grisk fra hans side.

 

Tidligere hadde jeg min egen leilighet mens daværende kjæreste (nå kona mi) hadde fortsatt hennes leilighet, krevde jeg ingenting av henne da hun bodde hos meg. Rett og slett fordi vi begge hadde sine utgifter, rart hvis jeg skulle kreve henne å dekke både hennes og halvparten av min. Det blir bare urettferdig.

 

Etter tiden som gikk, kvittet hun seg med leiligheten. Det var da hun begynte å betale hennes andel i leiligheten min, men det var en billig pris pga jeg eide leiligheten. Hun bidro med alle utgifter sammen med meg, bortsett fra avdraget som jeg betalte i lånet. Det føltes rimelig for meg i denne gangen og jeg føler fortsatt per idag at det var riktig løsning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hva som er riktig med tanke på samboerskap og betaling av husleie.

...

 

 

Jeg tror tabben var å flytte inn hos han før du fikk jobb i nærområdet, det gjør at du kaster penger ut av vinduet hver måned. 

 

Og faktisk er det hans penger du kaster ut av vinduet.

 

Helt ærlig så tror jeg du trenger en realitetsorientering snarest for det forholdet vil ikke vare, og lotto-leiligheten som jeg antar familie eller venner "leide" ut til deg for å være gavmild vil det være din egen feil at du mistet selv om du kommer til å skylde på partneren for det.

 

Det du burde gjøre er å betale markedspris for husleien slik din samboer må gjøre, han får ikke rabatt fordi du har mye transportutgifter (får ikke porche-rabatt heller). Han må forholde seg til markedspris slik du og burde gjøre.

 

Dette vil gjøre et dypt innhogg i din økonomi, det vil være rettferdig ovenfor han, og det kan stimulere deg til å bli enda mer aktivt jobbsøkende.

 

Men minste motstands vei er la det gå til det ikke går og så skylde på alle andre for selvpåførte problemer :)

 

 

 

Selv deler vi bare alle inntekter og utgifter 50/50, men vi eier sammen og da er det lettere.

Endret av Hårek
Fjerner innhold i sitat
Lenke til kommentar

50/50 splitt av husleie og fellesutgifter kan virke rimelig og gi dere begge en bedre økonomi enn hva dere hadde hver for seg.  Dvs han fortsetter betale lånet sitt ettersom det er han som eier boligen 100%

 

50/50 splitt der han mener du skal betale hele husleie & fellesutgifter og han kun betaler ned lånet er ikke så rettferdig da han får 100% eierskap til boligen og dennes verdiøkning. Hvis det tinglyses at du skal få en prosentandel i boligen, så blir det tilsvarende mer rettferdig.

Lenke til kommentar

Har ikke tid til å lese hele innlegget, men for meg høres dette riktig ut:

 

Kjæresten din eier leilighet. Du skal ikke betale ned på lånet hans da dette er penger rett til han. Derimot har han utgifter til lånet, Det jeg mener er rettferdig er at dere deler direkte kostnader.

 

Renter på lån

Felleskostnader

Strøm

Tv etc

 

Dette deler dere på 2, og der har du husleien din. 

Lenke til kommentar

Det finnes flere forskjellige modeller for å løse kostnadsdeling.

 

Først må man avklare hva som er felles utgifter. Dette er lett hvis man leier (husleie, strøm, internett, mv), men vanskeligere hvis den ene eier. Hvis den ene eier er det summen av renteutgifter, kommunale avgifter, felleskostnader til sameiet/borettslaget, og eiendomsskatt som tar plassen til husleie. Avdrag på lånet er ikke en utgift - skal man bidra til avdrag skal man ha rett til å kjøpe seg inn.

 

En vanlig løsning, og en som er særlig ettertraktet av de som helst ikke vil måtte tenke altfor mye, er en 50/50-splitt.

 

En annen løsning (som er mest i tråd med ekteskapsloven), er bidrag etter evne. Den som har 66 % av den totale inntekten betaler også 66 % av de totale felles utgiftene. Denne løsningen vil ofte være å anbefale der den som tjener minst flytter inn hos den som tjener mest, fordi fellesutgiftene i disse tilfellene ofte er tilpasset økonomien til den som tjener mest.

 

Hvis han har opparbeidet seg gjeld er det strengt tatt hans eget problem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg tror tabben var å flytte inn hos han før du fikk jobb i nærområdet, det gjør at du kaster penger ut av vinduet hver måned.

 

Og faktisk er det hans penger du kaster ut av vinduet.

 

Helt ærlig så tror jeg du trenger en realitetsorientering snarest for det forholdet vil ikke vare, og lotto-leiligheten som jeg antar familie eller venner "leide" ut til deg for å være gavmild vil det være din egen feil at du mistet selv om du kommer til å skylde på partneren for det.

 

Det du burde gjøre er å betale markedspris for husleien slik din samboer må gjøre, han får ikke rabatt fordi du har mye transportutgifter (får ikke porche-rabatt heller). Han må forholde seg til markedspris slik du og burde gjøre.

 

Dette vil gjøre et dypt innhogg i din økonomi, det vil være rettferdig ovenfor han, og det kan stimulere deg til å bli enda mer aktivt jobbsøkende.

 

Men minste motstands vei er la det gå til det ikke går og så skylde på alle andre for selvpåførte problemer :)

Hvordan kan du mene at jeg kaster hans penger ut av vinduet når jeg bidrar med fellesutgifter og andre løpende utgifter 50/50 og husleie 50/50? Dette er jo en inntekt som han ikke ville hatt dersom jeg fortsatte å bo i Oslo. I mine øyne sparer både han og jeg på ordningen jeg har foreslått, på følgende måte:

 

- Vi betalte ca. 2800 kroner i pendlerutgifter hver mnd. Her sparer vi nå 1400 kroner hver i mnd. siden den ene nå slipper å pendle til Oslo for å treffes og den andre slipper å pendle til Larvik.

 

- Jeg mener det er å kaste penger ut av vinduet når vi betaler for 2 leiligheter. Ved å flytte inn til han har jeg nå i stedet for å betale 6000 i leie for egen leilighet muligheten til å gi han rundt 3000 kroner i mnd.

 

Jeg påstår heller ikke at det er samboers skyld at jeg "mistet" leiligheten. Jeg skylder ikke på noen for dette, jeg prøver bare å finne en løsning som ikke vil ruinere den ene parten, men som også kan hjelpe den andre parten og samtidig gjør at vi får mer tid med hverandre. Det å flytte sammen var altså en felles avgjørelse som skulle være positiv for oss begge. Det blir den ikke dersom jeg har null igjen på kontoen etter å ha betalt det beløpet han mener er rett.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Endret av Hårek
Fjerner sitat i sitat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

50/50 splitt av husleie og fellesutgifter kan virke rimelig og gi dere begge en bedre økonomi enn hva dere hadde hver for seg. Dvs han fortsetter betale lånet sitt ettersom det er han som eier boligen 100%

 

50/50 splitt der han mener du skal betale hele husleie & fellesutgifter og han kun betaler ned lånet er ikke så rettferdig da han får 100% eierskap til boligen og dennes verdiøkning. Hvis det tinglyses at du skal få en prosentandel i boligen, så blir det tilsvarende mer rettferdig.

 

Dersom vi deler disse utgiftene 50/50 vil han få bedre økonomi, men jeg vil enten gå i null eller tape en liten sum. Dette har jeg likevel sagt meg villig til da jeg ønsker å bidra, men han mener likevel at jeg bør betale mer.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Lenke til kommentar

 

50/50 splitt av husleie og fellesutgifter kan virke rimelig og gi dere begge en bedre økonomi enn hva dere hadde hver for seg. Dvs han fortsetter betale lånet sitt ettersom det er han som eier boligen 100%

 

50/50 splitt der han mener du skal betale hele husleie & fellesutgifter og han kun betaler ned lånet er ikke så rettferdig da han får 100% eierskap til boligen og dennes verdiøkning. Hvis det tinglyses at du skal få en prosentandel i boligen, så blir det tilsvarende mer rettferdig.

 

Dersom vi deler disse utgiftene 50/50 vil han få bedre økonomi, men jeg vil enten gå i null eller tape en liten sum. Dette har jeg likevel sagt meg villig til da jeg ønsker å bidra, men han mener likevel at jeg bør betale mer.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

 

 

Når du betalte 6000 i Oslo, bodde du da i kollektiv? Du kan rent bare sammenligne hva du betalte før kontra hva du betaler idag uten å tenke på hva du får for pengene.

Lenke til kommentar

 

 

50/50 splitt av husleie og fellesutgifter kan virke rimelig og gi dere begge en bedre økonomi enn hva dere hadde hver for seg. Dvs han fortsetter betale lånet sitt ettersom det er han som eier boligen 100%

 

50/50 splitt der han mener du skal betale hele husleie & fellesutgifter og han kun betaler ned lånet er ikke så rettferdig da han får 100% eierskap til boligen og dennes verdiøkning. Hvis det tinglyses at du skal få en prosentandel i boligen, så blir det tilsvarende mer rettferdig.

Dersom vi deler disse utgiftene 50/50 vil han få bedre økonomi, men jeg vil enten gå i null eller tape en liten sum. Dette har jeg likevel sagt meg villig til da jeg ønsker å bidra, men han mener likevel at jeg bør betale mer.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Når du betalte 6000 i Oslo, bodde du da i kollektiv? Du kan rent bare sammenligne hva du betalte før kontra hva du betaler idag uten å tenke på hva du får for pengene.

 

 

Jeg bodde alene i en 60 kvm 2 romsleilighet med tilgang til stor hage, ca 10 min med banen fra sentrum.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Lenke til kommentar

Jeg bodde alene i en 60 kvm 2 romsleilighet med tilgang til stor hage, ca 10 min med banen fra sentrum.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Ut i fra hva jeg vet om leiemarkedet i oslo er gjengs leie for 60 kvm med hage ca 15-20 000 pr mnd - avhengig av beliggenhet. Hvis du har betalt 6000 for dette har du vært svært heldig, men det er et meget dårlig sammenligningsgrunnlag for hva det koster å bo. Endret av nirolo
Lenke til kommentar

 

Jeg bodde alene i en 60 kvm 2 romsleilighet med tilgang til stor hage, ca 10 min med banen fra sentrum.

 

Anonymous poster hash: 0729e...ea0

Ut i fra hva jeg vet om leiemarkedet i oslo er gjengs leie for 60 kvm med hage ca 15-20 000 pr mnd - avhengig av beliggenhet. Hvis du har betalt 6000 for dette har du vært svært heldig, men det er et meget dårlig sammenligningsgrunnlag for hva det koster å bo.

 

 

Det er vel strengt tatt ikke relevant i denne diskusjonen hva hun teoretisk kunne betalt om ting var annerledes enn de faktisk er/var? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hun sier at hun taper penger/går i null på å flytte inn og da opplever jeg at normale bokostnader er relevante. I og med at det er snakk om å flytte bør man kanskje sammenligne med hva det koster å flytte inn andre steder også.

 

Ser dog poenget ditt at de faktiske nåværende kostnadene også er relevante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...