Gå til innhold

Er det lurt å kjøpe ny LCD-tv til 14000kr nå?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal anskaffe meg en 65" TV og er ute etter best mulig bilde for pengene. Det skader heller ikke at TVen er fin og se på både foran og bak. Jeg er mest nysgjerrig på Philips sine LCD-modeller med ambilight. Spesifikt Philips 65PUS8102, men også noen av de billigere modellene er aktuelle, Philips 65PUS7502 For eksempel. TCL har også noen gode TV-er men det var vanskelig å finne akkurat de riktige modellene som var testet.

 

Jeg synes det er utfordrende å undersøke spesifikasjonene på TV'er i Norge, da modellnavnene sjelden stemmer overens med utenlandske tester. På siden https://www.displayspecifications.com er jeg noen ganger usikker på om tallene stemmer, da de avviker fra både butikken og prisguiden sine specs. Det finnes ikke noe filter på å søke på TVer som oppfyller HDR Premium eller HDR+ kravene heller, og det er knapt nevnt i hverken tester eller på webshopper.

 

 

Nå har det seg slik at Philips har en OLED modell i 55" til ca samme prisen (Philips 55POS9002), som jeg vet har 10 ganger bedre bilde enn disse modellene, og at selskapet selv kommer ut med nye modeller med diverse forbedringer. Jeg er også klar over at prisene på 65" OLED kan komme til å falle ned til et spiselig nivå i løpet av 2018, men det har jeg ingen garanti for, og OLED vil fortsatt komme til å være for premium segmentet  enda i noen år framover. 

 

Fra før av har vi en middels 46" LCD fra samsung fra 2010 som vi synes har helt OK bilde, den er bare alt for liten til å sitte 5 meter unna. Er det noen som har tips til det evige spørsmålet, vent eller kjøp osv :)

Endret av stoff3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så oppdatert innen TV markedet, men hørt at OLED/QLED TV'ene generelt er de beste kjøpene i 2018. 

LED/LCD tv'er har vært her ganske lenge. Bildekvaliteten til disse TV'ene er ikke dårlige, men de vil mest sannsynlig ende opp som plasma TV'ene som var "trendy" mange år tilbake.

Endret av Daniboy123
Lenke til kommentar

Er ikke så oppdatert innen TV markedet, men hørt at OLED/QLED TV'ene generelt er de beste kjøpene i 2018. 

LED/LCD tv'er har vært her ganske lenge. Bildekvaliteten til disse TV'ene er ikke dårlige, men de vil mest sannsynlig ende opp som plasma TV'ene som var "trendy" mange år tilbake.

Ja OLED er jo langt foran på bildekvalitet hva angår sortnivå. Spørsmålet er om det vil bli noen 65" tver til under 15000kr i første halvdel av 2018. Jeg tipper nei. Qled er LCD og har ingen fordeler utover andre produsenter. Jeg vil heller si at Ambilight er mer verdt det for prisen enn å legge til 3-4000kr ekstra for en samsung Q7 modell. Nå har forresten TCL også fått QLED siden de samarbeider med samsung.

Lenke til kommentar

Jeg har Philips 55pos9002, og hadde Philips sin topp LCD(65pus8602) i hus et par dager. For min del er forskjellen mellom Oled og LCD så stor at jeg simpelthen ikke kommer til å gå tilbake til LCD igjen.

Det å få perfect black og et kontrastnivå som overgår LCD med mange steg er for meg mye viktigere.

 

I din situasjon hadde jeg valgt Oled om jeg skulle handle NÅ. Oled kommer nok også til å bli billigere etterhvert, så om du ikke må ha TV nå så kan det tenkes at du kan gjøre en god deal på en 65 oled etterhvert.

55Pos9002 er den tv-en med best bildekvalitet jeg har sett, så den kan jeg fint anbefale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Philips 55pos9002, og hadde Philips sin topp LCD(65pus8602) i hus et par dager. For min del er forskjellen mellom Oled og LCD så stor at jeg simpelthen ikke kommer til å gå tilbake til LCD igjen.

Det å få perfect black og et kontrastnivå som overgår LCD med mange steg er for meg mye viktigere.

 

I din situasjon hadde jeg valgt Oled om jeg skulle handle NÅ. Oled kommer nok også til å bli billigere etterhvert, så om du ikke må ha TV nå så kan det tenkes at du kan gjøre en god deal på en 65 oled etterhvert.

55Pos9002 er den tv-en med best bildekvalitet jeg har sett, så den kan jeg fint anbefale.

Endret av Jada-jada
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har en Samsung QLED, veldig fornøyd med den. spesielt til å spille litt på. ks8005. fin er den også

Oled sliter med mye etterslep og anbefales ikke til spilling "kjent problem"

 

Leifeinar skrev QLED, ikke OLED. To veldig forskjellige teknologier.

OLED er OLED,

QLED er LCD, og er sikkert helt greit til gaming.

 

OLED er nok ikke det beste valget for gaming, om ikke annet enn mtp innbrenning.

Men ellers virker OLED kjempebra. Jeg er imponert over den jeg fikk inn i stua for noen uker siden, men på andre siden har jeg ikke testet moderne LCD'er i samme prisklasse. Men for kjellerstuer og mørke rom, så er nok OLED merkbart bedre. 

Lenke til kommentar

 

 

Har en Samsung QLED, veldig fornøyd med den. spesielt til å spille litt på. ks8005. fin er den også

Oled sliter med mye etterslep og anbefales ikke til spilling "kjent problem"

 

Leifeinar skrev QLED, ikke OLED. To veldig forskjellige teknologier.

OLED er OLED,

QLED er LCD, og er sikkert helt greit til gaming.

 

OLED er nok ikke det beste valget for gaming, om ikke annet enn mtp innbrenning.

Men ellers virker OLED kjempebra. Jeg er imponert over den jeg fikk inn i stua for noen uker siden, men på andre siden har jeg ikke testet moderne LCD'er i samme prisklasse. Men for kjellerstuer og mørke rom, så er nok OLED merkbart bedre. 

 

Ja ja.. Sikker grei den ja.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

 

 

 

Har en Samsung QLED, veldig fornøyd med den. spesielt til å spille litt på. ks8005. fin er den også

Oled sliter med mye etterslep og anbefales ikke til spilling "kjent problem"

 

TV sliter med etterslep, derfor finnes det dataskjermer :D

 

Mange tv som takler spill veldig bra..

 

"veldig bra"

Mange som synes 60hz og 30 fps er bra også :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har en Samsung QLED, veldig fornøyd med den. spesielt til å spille litt på. ks8005. fin er den også

Oled sliter med mye etterslep og anbefales ikke til spilling "kjent problem"

 

TV sliter med etterslep, derfor finnes det dataskjermer :D

 

Mange tv som takler spill veldig bra..

 

"veldig bra"

Mange som synes 60hz og 30 fps er bra også :p

 

Enkelte Sony-modeller takler faktisk 1920x1080 @120Hz...

Lenke til kommentar

Er blitt konsllspiller etter jeg rundet 40 :)  så er begrensninger i HW. men må si den Ks8005 klarer seg ok hvis man bruker menyene og justerer litt. Nizzen har sikket en skjerm med raid oppsett... garantert :)

 

 

Håper det satses på raskere tv skjermer i årene som kommer

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg har Philips 55pos9002, og hadde Philips sin topp LCD(65pus8602) i hus et par dager. For min del er forskjellen mellom Oled og LCD så stor at jeg simpelthen ikke kommer til å gå tilbake til LCD igjen.

Det å få perfect black og et kontrastnivå som overgår LCD med mange steg er for meg mye viktigere.

 

I din situasjon hadde jeg valgt Oled om jeg skulle handle NÅ. Oled kommer nok også til å bli billigere etterhvert, så om du ikke må ha TV nå så kan det tenkes at du kan gjøre en god deal på en 65 oled etterhvert.

55Pos9002 er den tv-en med best bildekvalitet jeg har sett, så den kan jeg fint anbefale.

Du hadde jo et produkt med masse feil dette er diskutert... Jeg sto ved samme valg men for meg er dagens billig oled tv halvferdig med mye feil og for mange mangler til at jeg slo til. Velger å vente en periode på 2-4 år og kjøper heller da. Philips 65pus8602 er en rasende bra tv med nydelig og knivskarp bilde. Les heller erfaringer om produktene kontra høre på noen som har fått et mandags produkt. 55 tommer nei størrelsen ofrer man ikke det ville irritert meg hyber. Oled 10 ganger bedre bilde? Nei da har du feil info dessverre. Har et par kompiser med oled og jeg mister ikke akkurat pusten etter Philipsen kom inn i stua...

 

Philips 8602 koster 20000kr og blir desverre utenfor mitt budsjett. Den har også EDGE-LED noe jeg anser som gårsdagens teknologi og ikke noe som kommer inn i min stue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har en Samsung QLED, veldig fornøyd med den. spesielt til å spille litt på. ks8005. fin er den også

Oled sliter med mye etterslep og anbefales ikke til spilling "kjent problem"

 

TV sliter med etterslep, derfor finnes det dataskjermer :D

 

Mange tv som takler spill veldig bra..

 

"veldig bra"

Mange som synes 60hz og 30 fps er bra også :p

 

Enkelte Sony-modeller takler faktisk 1920x1080 @120Hz...

 

Det gjør jo faktisk LG sine oleds også :) 

 

Oled funker jo ypperlig til spilling. 22 ms input lag i 4k hdr. Har merket at tven noen ganger sliter med bevegelser på film, men har til gode reagere på det ved spilling. 

Lenke til kommentar

Er ikke så oppdatert innen TV markedet, men hørt at OLED/QLED TV'ene generelt er de beste kjøpene i 2018. 

LED/LCD tv'er har vært her ganske lenge. Bildekvaliteten til disse TV'ene er ikke dårlige, men de vil mest sannsynlig ende opp som plasma TV'ene som var "trendy" mange år tilbake.

Plasma er bedre en LCD på alle områder bortsett fra strømforbruk.

Plasma er er faktisk overlegen de fleste OLED skjermer også.

Power har en demo film hvor en firkant går som en pong ball over skjermen og den hakker på alle skjermer jeg har sett bortsett fra Plasma og CRT.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OLED har best bildekvalitet, men så har man innbrenning og at de forskjellige fargeelementene har forskjellig levetid. Så dette med TV er vanskelig om dagen. Har selv Samsung 78" JS9505 som har fått en feil på panelet, samsung har ingen panel å bytte med og ingen av de nyere modellene er bakbelyst (samsung kommer til å hente TVen og kreditere kjøpet; så veldig bra service fra den fronten). Så jeg kommer selv til å gå for en 65" LG B7 for å teste OLED i den virkelige verden til mitt bruk for å se om jeg får trøbbel med innbrenning - om alt er fint så kommer jeg til å kjøpe 77" av C8, som skal ha lanseringspris under 100.000, og da vil den duppe under 50.000 mot slutten av året. Ikke veldig ivrig på å gå ned i skjermstørrelse, men ser på det som en fin mulighet til å se om OLED gjør jobben. Skulle det bli problem vil jeg klage og få ny TV som jeg vil selge uåpnet på bruktmarkedet. Da blir det store spørsmålet igjen; hva skal man gå for om ikke OLED fungerer ? Det finnes ingenting.....

 

Edit:

Samt et annet problem med OLED; panellotteriet med vertikal banding og TINT.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...