Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Deler pipe med nabo, nabo har ikke råd til pipehatt.


Cutthroat Bill

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig flyttet inn i ett rekkehus og deler pipe med den ene naboen. Pipen mangler pipehatt, som trolig er årsaken til lekkasje rundt pipa på loftet. Det har ikke kommet ned i stuen enda, men dette er noe som bør fikses snarest.

 

Men så sier naboen at hun ikke kan ta seg råd til dette. Hva kan jeg gjøre da? Vi risikerer begge vannskader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgifter til nødvendig vedlikehold på felles eiendom skal deles i henhold til ideell andel, jf. sameieloven. Med mindre du har tenkt å kjøpe en svindyr spesialpipehatt er det i utgangspunktet bare å sende faktura for halve beløpet til din nabo. Sørg bare for å dokumentere at behovet er reelt. Gjør du naboen oppmerksom på at dette faktisk er en liten og nødvendig investering for å unngå ekstremt dyre reparasjoner på et senere tidspunkt, kan det jo hende at naboen finner en måte å dekke sin del av utgiftene på uten at du må gå til rettslige skritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sameieloven er ikke relevant for de fleste rekkehus, ettersom de er organisert som seksjonerte sameier eller burettslag, se også eierseksjonsloven § 3 som forbyr sameieorganisering annet enn seksjonssameier for bebygd eiendom som ikke er fritidsbolig eller jord-/skogbruk.

 

Forutsatt at dette er et faktisk sameie er det styret som skal beslutte nødvendig vedlikehold av bygningsmassen og innkreve nødvendig àkonto-bidrag fra seksjonseierne.

Lenke til kommentar

Den smarte løsningen er å avtale at du legger ut og får tilbake på en forhånd bestemt dato, og signere en kontrakt på dette. 

Den idiotiske løsningen er å bare betale selv.

 

 

Den virkelig idiotiske løsningen er vel å ikke foreta seg noenting og heller sitte og krangle om småpenger mens vannet trenger inn i bygningsmassen og kostnadene jevnt og trutt øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den smarte løsningen er å avtale at du legger ut og får tilbake på en forhånd bestemt dato, og signere en kontrakt på dette. Den idiotiske løsningen er å bare betale selv.

Den virkelig idiotiske løsningen er vel å ikke foreta seg noenting og heller sitte og krangle om småpenger mens vannet trenger inn i bygningsmassen og kostnadene jevnt og trutt øker.

Det kommer an på. Jeg kjenner en gammel ungkar som ikke vil legge penger i reparasjon av huset sitt, for, som han sier, det holder nok i min levetid. Jeg må si jeg forstår at han heller vil ha det litt romslig på sine gamle dager enn å dø med et tipp topp hus. Så vidt jeg vet kan han ikke ta det med seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...