Gå til innhold

Hva er meningen med livet?


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe filosofisk. Forplantning - hverken mer eller mindre.

 

Du fødes, får barn og dør. Belønningen ligger i tiden mellom fødsel og død. Å få oppleve liv, på en egnet planet - det er som vinne i lotteri.

Tenk om det kunne gjelde alle, også de som lever i et helvete på jord og som klamrer seg til løftet om at de skal være blant de "første" i evig tid. Snakk om villedende reklame.

 

Bruk hvert øyeblikk til å frydes over å være her.

Endret av ChiaroScuro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe filosofisk. Forplantning - hverken mer eller mindre.

 

Du fødes, får barn og dør. Belønningen ligger i tiden mellom fødsel og død. Å få oppleve liv, på en egnet planet - der er som vinne i lotteri.

Tenk om det kunne gjelde alle, også de som lever i et helvete på jord og som klamrer seg til løftet om at de skal være blant de "første" i evig tid. Snakk om villedende reklame.

 

Bruk hvert øyeblikk til å frydes over å være her.

Har de som ikke forplanter seg et liv uten mening?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke noe filosofisk. Forplantning - hverken mer eller mindre.

 

Du fødes, får barn og dør. Belønningen ligger i tiden mellom fødsel og død. Å få oppleve liv, på en egnet planet - der er som vinne i lotteri.

Tenk om det kunne gjelde alle, også de som lever i et helvete på jord og som klamrer seg til løftet om at de skal være blant de "første" i evig tid. Snakk om villedende reklame.

 

Bruk hvert øyeblikk til å frydes over å være her.

Har de som ikke forplanter seg et liv uten mening?

 

Fra et biologisk standpunkt, ja. :)

Om de har gjort mye godt i livet er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser livet som 50/50

 

50% = Ta vare på seg selv og sine menneskelige behov = Mat, næring, drikke - det fysiske, intellektuelle, emosjonelle og spirituelle.

 

50% = Det tilfeldige, det man ikke kan kontrollére. Det er hvor godt man planlegger for det tilfeldige som avgjør hvor mye man får ut av det.

 

Livet for meg handler om å finnet ut av hvorfor vi er her på jordkloden. Hvis universet er et så uendelig stort sted, hvorfor har vi oppstått av bakteriene for å få denne bevisstheten i gave? Det mest vise jeg har hørt noen gang av noe menneske på hele jordkloden, er av Michio Kaku, en vitenskapsperson, i et program som jeg ikke helt husker navnet på, det var en episode av disse to:

 

1) "The universe", eller 2) "How the universe works". Jeg husker heller ikke hvilken episode. Men det dreide seg om mikrober og hvordan livet har oppstått. Jeg husker dog setningen han sa så krystallklart som i går (oversatt til Norsk ^^): "We are the product of the universe trying to understand itself." Han er Vannmann, og vi lever i Vannmannens tidsalder. Så det er ganske passende at en slik person kommer med en slik uttalelse.. av tusenvis av uttalelser, er dette det viseste jeg har hørt så langt.

 

Jeg tror med svært høy sannsynlighet at vi vil finne ut hva universet og biologi dreier seg om. Finne ut av -alt- mulig. Men det vil ta tid. Tenk på dette: Vi har bare såvidt begynt å skrape i overflaten av teknologi. Det er kun de siste 30-40 år vi har virkelig kommet i gang, eller jeg vil si 10 år, med Facebook og Google. Vi kommunisérer nå globalt, raskere og raskere. Den menneskelige psyke, eller massepsykologi, består av hele menneskehetens totale psykologiske mengde av kunnskap og empati. Jeg tror det kommer til å skje utrolig mye de neste 2000 år. De siste 2000 år (siden "Jebus'" fødsel) har vært Fiskenes år, med tilgivelse og grenseløs empati. Det har sine fordéler og ulemper. Samme som alle andre tegn. Vannmannen er det okkulte, det grenseløse, men også etikk og medmenneskelighet. Behring Breivik var Vannmann. Slike hendelser vil det bli flere av, både på godt og vondt. Og menneskeheten vil lært mye av disse leksene. Kapitalismen må ikke gå for langt (som er min egen ulempe, som Tyr).

 

Haha, dette var mitt beste "shot" på ditt spørsmål ;) Ellers tror jeg at menneskeheten vil klare seg svært bra, de aller fleste mennesker er snille og vil det beste. Det er sånn det alltid vil bli, fordi universet fremdeles -utvider- seg!! DERFOR vil de gode kreftene alltid vinne. Kanskje en gang i fremtiden, som også ble beskrevet en gang i en av de seriene jeg beskrev, at universet begynner å krympe sammen igjen, i stedet for å ekspandére raskere og raskere, som det gjør i dag. Den éne forskeren sa at én teori er at de fysiske lovene hár teknisk sett forandret seg tidligere, da universet gikk fra "kaos til struktur". Fra uendelig hete og kaos til balanse. Så dette kan teknisk sett skje igjen. Dermed mente han at tyngdekraften på ett eller annet tidspunkt -kan- slutte å virke.

 

Det er så mange teorier, og det er så mye vi fremdeles ikke vet, at det er best å overlate det til forskere. Men det er ikke dumt å bruke vår kritiske sans, og følge med på hva som skjer!! Hvis det da skulle oppstå en krise, så kan man ta bedre valg. En annen av mine indre kjerneverdier er det at: Det er de snilleste, mest intelligente og beste menneskene om ofte lar være å reprodusére seg, på grunn av at de har mest empatisk intelligens. Dette bør blir en størst mulig drivkraft hos disse menneskene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre man er troende, så finnes det ikke noen mening med livet. Den evolusjonære og biologiske er at man skal overleve, og få avkom.

 

Men innenfor livets rammer må det vel være kjærlighet, familie, samhold, rettferdighet, å hjelpe andre etc. Man bør gjøre det beste ut av det livet man har. Livet er ikke gitt, det er noen som har lagd deg.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke noe filosofisk. Forplantning - hverken mer eller mindre.

 

Du fødes, får barn og dør. Belønningen ligger i tiden mellom fødsel og død. Å få oppleve liv, på en egnet planet - der er som vinne i lotteri.

Tenk om det kunne gjelde alle, også de som lever i et helvete på jord og som klamrer seg til løftet om at de skal være blant de "første" i evig tid. Snakk om villedende reklame.

 

Bruk hvert øyeblikk til å frydes over å være her.

Har de som ikke forplanter seg et liv uten mening?

 

Fra et biologisk standpunkt, ja. :)

Om de har gjort mye godt i livet er en annen sak.

 

 

Hva om du ikke får barn, men du redder livet til flere? 

Lenke til kommentar

 

Ikke noe filosofisk. Forplantning - hverken mer eller mindre.

 

Du fødes, får barn og dør. Belønningen ligger i tiden mellom fødsel og død. Å få oppleve liv, på en egnet planet - der er som vinne i lotteri.

Tenk om det kunne gjelde alle, også de som lever i et helvete på jord og som klamrer seg til løftet om at de skal være blant de "første" i evig tid. Snakk om villedende reklame.

 

Bruk hvert øyeblikk til å frydes over å være her.

Har de som ikke forplanter seg et liv uten mening?

 

Selvfølgelig kan de fryde seg over å være her! De går bare glipp av noe fantastisk.

Forplantning er den eneste hensikt ved livet. Å tro noe annet er å overdrive sin egen betydning.

 

Religion gir svake sjeler det de tror er mening.

 

Hadde derimot et liv etter døden eksistert - ville svaret mitt vært annerledes. Da ville det å oppnå evig liv også være meningen med livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...